Khamis, 15 Mei 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Penentang Bashar di Homs kini berehat

Posted:

Penentang Bashar di Homs kini berehat

Penentang Bashar di Homs kini berehat

BEBERAPA orang penduduk membawa guni mengandungi barang-barang keperluan semasa mereka berjalan di bandar Homs, Syria kelmarin. - REUTERS


DAMSYIK – Para penentang rejim Presiden Syria, Bashar Al-Assad yang dipindahkan dari Homs selepas bandar itu dikepung selama dua tahun dan dibom hampir setiap hari kini dapat makan dengan cukup dan berehat dengan sepenuhnya.

Namun, ramai antara mereka yang dipindahkan dari bandar itu ingin pulang dan rindukan kampung halaman yang ditinggalkan.

"Pada bulan-bulan terakhir Homs dikepung, kami cuma makan daun-daun kayu.

"Namun, selepas mengharungi segala penderitaan, kami kini makan lapan kali sehari dan dapat tidur nyenyak untuk cuba memulihkan tenaga kami," kata seorang aktivis yang juga anak jati Homs, Abul Joud.

Menurutnya, mereka gembira walaupun hanya menikmati makanan ringkas seperti bawang.

"Kami mengunyah bawang seperti buah epal dan memintanya lagi selepas itu," katanya kepada agensi berita AFP menerusi internet selepas 2,000 orang dengan kebanyakan mereka anggota penentang dipindahkan dari bandar itu ke sebuah kawasan pedalaman di wilayah Homs.

"Kami semua menyangka akan mati tetapi kini kami berasa seperti hidup semula," tambahnya ketika bercakap dari bandar Dar al-Kabireh yang dikuasai pihak penentang.

Namun, Abul Joud berkata, selepas dua tahun merasai pengalaman dikepung di bandar Homs, rakan-rakan kini berasa asing di tempat baharu mereka.

"Kami bersiar-siar di pasar dan terfikir bagaimana semua orang yang kami lihat dapat menjalani kehidupan dengan normal sedangkan kami di Homs telah dibom," ujarnya.

Homs yang hampir keseluruhannya kini berada di bawah penguasaan tentera Bashar pernah digelar ibu kota revolusi suatu masa dahulu kerana berlakunya protes aman yang sering diadakan pada awal kebangkitan rakyat menentang Presiden itu yang didakwa korup dan tidak demokratik pada Mac 2011.

Kumpulan penentang itu kemudian mencapai satu perjanjian dengan tentera Bashar apabila bersetuju untuk tidak lagi bertempur baru-baru ini.

Bashar juga telah mengumumkan pilihan raya Presiden akan diadakan pada 3 Jun depan.

Peperangan saudara di Syria telah menyebabkan lebih 150,000 orang terbunuh. – Agensi

Penunjuk perasaan bakar kilang China

Posted:

Penunjuk perasaan bakar kilang China

Penunjuk perasaan bakar kilang China


BEBERAPA orang berjalan melintasi anggota polis yang mengawal sebuah kilang yang terbakar di Binh Duong, Vietnam semalam. - AFP


HANOI - Beberapa kilang di bandar Binh Duong, Vietnam dibakar kumpulan perusuh semalam dalam satu tunjuk perasaan anti-China bagi membantah tindakan Beijing membina pelantar minyak di satu kawasan yang menjadi rebutan antara dua buah negara berkenaan di Laut China Selatan.

Beijing memberitahu, pihaknya memandang serius keadaan yang berlaku bandar itu selepas beribu-ribu pekerja Vietnam merusuh dengan mencuri barangan dan menyerang para pegawai.

Polis anti-rusuhan terpaksa dihantar ke bandar perindustrian tersebut selepas keganasan yang tercetus menyebabkan beberapa kilang terpaksa menghentikan sementara operasi termasuk sebuah kilang yang membekalkan kasut untuk syarikat Nike dan Adidas.

Selain kilang milik pelabur dari China, beberapa kilang milik syarikat dari Taiwan dan Korea Selatan turut terjejas akibat rusuhan tersebut.

"Api besar membakar beberapa kilang milik syarikat dari Taiwan dan sukar untuk menganggarkan nilai kerugian.

"Serangan itu tidak dijangka akan berlaku," kata seorang lelaki Taiwan yang berjaya menyelamatkan diri dari rusuhan berkenaan.

Pihak polis berkata, mereka sudah menahan seramai 500 orang kerana mencuri dan melakukan kemusnahan.

Seramai 20,000 pekerja berarak di jalan-jalan raya di bandar berkenaan semalam dan sebilangan mereka mula mencuri, menyerang pengawal keselamatan dan pekerja kilang.

Pihak berkuasa memberitahu bahawa, sekurang-kurangnya 15 buah kilang dibakar oleh kumpulan berkenaan.

Jurucakap Kementerian Luar China, Hua Chunying berkata, Beijing meminta Hanoi mengambil langkah yang perlu bagi menghentikan rusuhan tersebut dan menghukum mereka yang terlibat.

Kedua-dua negara Komunis tersebut sebelum ini terlibat dalam pertelingkahan kawasan di Laut China Selatan.

Hubungan antara kedua-dua negara itu mula tegang selepas China membina sebuah pelantar minyak di satu kawasan yang menjadi pertikaian antara kedua-dua negara.

Ketegangan semakin memuncak beberapa hari lalu apabila sebuah kapal perang China menembak meriam air terhadap sebuah kapal peronda Vietnam yang meronda kawasan berkenaan.

Beijing semalam menuduh beberapa kapal Vietnam merempuh kapal-kapal milik negara itu sebanyak 169 kali.

Bagaimanapun, Hanoi pula menuduh kapal-kapal dari China yang melanggar beberapa kapal negara itu. - AFP

Pistol hanya boleh ditembak jika si penembak pakai jam khas

Posted:

Pistol hanya boleh ditembak jika si penembak pakai jam khas

Pistol hanya boleh ditembak jika si penembak pakai jam khas


GAMBAR menunjukkan pistol Armatix bersama jam tangan khas. - REUTERS


MUNICH, Jerman - Sebuah syarikat pembuat senjata api, Armatix mengeluarkan sepucuk pistol pintar yang hanya boleh ditembak oleh pemiliknya sahaja.

Pistol tersebut hanya boleh ditembak sekiranya si penembak memakai sebuah jam tangan khas yang berkomunikasi dengan satu cip di dalam senjata api berkenaan melalui isyarat radio.

Sekiranya pistol yang dikenali sebagai Armatix iP1 itu digerakkan sejauh 25 sentimeter dari jam berkenaan, ia tidak akan berfungsi.

Pistol itu dijual pada harga AS$1,800 (RM5,794) dan boleh dibeli di laman web syarikat itu di www.armatix.de.

Sebelum ini, seorang pemilik kedai senjata api di negeri Maryland membatalkan rancangan menjual pistol pintar tersebut selepas dikecam banyak pihak termasuk diugut bunuh. - REUTERS

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved