Rabu, 9 April 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Habuan RM15,000 hasilkan video kreatif

Posted:

Habuan RM15,000 hasilkan video kreatif

Habuan RM15,000 hasilkan video kreatif

Oleh ZAKI SALLEH

USM-IWK berkolaborasi untuk mengajak masyarakat bersama-sama peka terhadap pemeliharaan alam sekitar.


TIDAK keterlaluan jika diberitahu program Pameran Pengiklanan Pemenang Anugerah (Adwave) anjuran pelajar tahun akhir Pusat Pengajian Komunikasi Universiti Sains Malaysia (USM) Pulau Pinang memang cukup disegani.

Setiap tahun, Adwave mengangkat tema yang berbeza sebagai fokus kempen pengiklanannya. Sebagai contoh, revolusi media baharu, pelancongan domestik, silang budaya dan semangat cintakan tanahair.

Kali ini, Adwave berkolaborasi dengan Indah Water Konsortium (IWK) dengan misi untuk mengetengahkan idea paling kreatif tetapi sarat dengan mesej positif.

Memasuki penganjuran ke-17, Adwave edisi 2014 memilih isu alam sekitar iaitu kepentingan terhadap sumber air menerusi pertandingan video viral.

Buat julung- julung kali, pertandingan tersebut boleh disertai seluruh rakyat Malaysia dalam menzahirkan idea dan kreativiti mereka terhadap isu kelestarian dan pemeliharaan alam sekitar.

Berbeza dengan penganjuran sebelumnya, penyertaan kempen Adwave kali ini tidak terhad kepada pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) sahaja tetapi turut dibuka kepada orang awam.

Pastinya juga hadiah keseluruhan wang tunai RM15,000 yang ditawarkan cukup lumayan beserta trofi dan sijil penghargaan kepada pemilik video viral yang dinobat sebagai pemenang.

Video terbaik

Setiap karya yang terpilih akan digunakan IWK dalam mempromosikan kempen pemeliharaan alam sekitar dan kelestarian.

Dekan Pusat Pengajian Komunikasi USM, Profesor Madya Jamilah Ahmad berkata, matlamat kempen pengiklanan ini menepati dengan aspirasi USM yang memperjuangkan kelestarian alam sekitar.

Katanya, penganjuran dengan kerjasama penuh IWK adalah manifestasi terhadap fokus utama kedua-dua pihak dalam mewariskan alam sekitar yang lebih baik kepada generasi akan datang.

"USM menerusi Adwave komited dalam memberi kefahaman berkenaan usaha untuk meningkatkan kefahaman kepada masyarakat mengenai kepentingan menjaga alam sekitar.

"Jika sebelum ini fokus kempen Adwave hanya kepada para pelajar IPT, kini ia telah berkembang kepada masyarakat dengan skop yang lebih meluas," ujarnya.


TINDAKAN tidak bertanggungjawab membuang sampah ke dalam sungai menyebabkan hayat sumber air ini kritikal.


Beliau berkata demikian pada majlis pelancaran kempen Adwave 2014 di kampus universiti itu baru-baru ini. Turut hadir ialah Pengurus Penjenamaan, Komunikasi Pemasaran dan Penerbitan IWK, Shebley Haslan Abdul Majid.

Pertandingan klip video viral bertemakan Perang Dunia Y: Generasi Y Meneruskan Usaha Generasi X dalam Memperjuangkan Kelestarian Alam Sekitar itu telahpun bermula Mac lalu.

Setiap peserta perlu menghasilkan video kreatif berdurasi antara tiga hingga lima minit berunsurkan elemen kelestarian dan peranan kritikal IWK dalam memelihara alam sekitar.

Selain pertandingan video viral, beberapa program sampingan lain akan turut diadakan termasuk jelajah kelestarian di beberapa lokasi tertentu dalam negara termasuk sekolah dan institusi pendidikan, seminar serta pameran.

Kolaborasi

Dalam pada itu, Shebley Haslan memberitahu, penglibatan IWK dalam kempen Adwave menjurus kepada usaha bersama dalam mendekati komuniti di seluruh Malaysia.

Katanya, IWK yang akan menyambut ulangtahun ke-20 turut melihat peluang untuk kembali menyumbang kepada masyarakat, dalam masa yang sama memberi kesedaran menjaga khazanah semulajadi untuk generasi akan datang.

"Reputasi Adwave sebagai platform yang terbaik untuk mengangkat idea-idea kreatif ke tahap yang tinggi memang diakui.

"Justeru, kita memberi peluang untuk masyarakat berkarya dan menzahirkan apa yang ada di kotak fikiran mereka berkaitan isu pemeliharaan alam sekitar dan dalam masa inginkan masyarakat bekerjasama dengan IWK," ujarnya.

Maklumat lanjut mengenai pertandingan tersebut boleh diperoleh dengan melayari laman sosial www.facebook.com/adwave2014 atau hubungi Joanne Lim di talian 014-3230188 dan Teo Xsu Ting (016-4001525).

Salju Rindu terbit selepas 15 tahun

Posted:

Salju Rindu terbit selepas 15 tahun

Salju Rindu terbit selepas 15 tahun

Oleh NADIA SHAIFUL BAHARI


NOVEL Salju Rindu disiapkan selepas 15 tahun disimpan oleh AC Jaffrie.


SELEPAS 15 tahun mengasingkan diri dari dunia penulisan, Jaffri Md. Yatim, 48, atau nama penanya, AC Jaffrie kembali dengan kemunculan novel terbaharu berjudul Salju Rindu.

Selama tempoh itu, AC Jaffrie bekerja sendiri di kampung halamannya di Kampung Permatang, Kuala Sungai Baru, Melaka. Kini, beliau sedang mengikuti kursus Penulisan Skrip Drama TV/Filem di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara), Kuala Lumpur secara jarak jauh sejak bulan Mac lalu bagi mengembangkan bakatnya.

Sejak di bangku sekolah menengah, AC Jaffrie cukup meminati mata pelajaran bahasa Melayu dan gemar membaca buku cerita. Kemudian, bakatnya mula dikesan melalui penulisan puisi dan cerpen atas tujuan sekadar ingin mencuba.

"Apabila karya-karya saya mula tersiar di akhbar mingguan tabloid, Suara Melaka, Radio Melaka dan majalah universiti, minat dalam dunia penulisan semakin mendalam.

"Kemenangan dalam sayembara penulisan puisi dan cerpen di peringkat universiti pula terus menyemarakkan minat dalam bidang ini," ujarnya yang berjaya menghasilkan tiga novelet remaja dan satu set cerita kanak-kanak sepanjang empat tahun menuntut di Universiti Kebangsaan Malaysia sekitar lewat tahun 1980-an.

Latar belakang pendidikan dalam bidang perniagaan dan bukan sastera tidak menghalangnya untuk terus berkarya lebih-lebih lagi apabila mendapat dorongan daripada penulis tersohor negara iaitu Dr. Othman Puteh dan Raja Sabaruddin Abdullah.

Menyingkap kisah yang diangkat dalam novel Salju Rindu, tiga bab terawal sebenarnya dihasilkan kira-kira 15 tahun lalu dan AC Jaffrie mengambil masa enam bulan bagi menyambung semula pengakhiran novel ini. Ketika ditanya mengapa terlalu lama karya tersebut dipendam, beliau terpaksa mengorbankan minat disebabkan tanggungjawab untuk menjaga orang tuanya yang uzur.


ANTARA novelet terawal karya AC Jaffrie yang diterbitkan sekitar tahun 1990-an.


Tema

Novel setebal 749 muka surat itu mengupas tentang tema kekeluargaan yang disulam dengan kisah cinta sesama insan. Baginya, hidup manusia memang tidak boleh lari dengan falsafah cinta kerana hidup akan terasa kosong tanpa elemen kasih sayang.

Novel terbitan Karystos Creative Sdn. Bhd. tersebut mengisahkan sebuah keluarga yang berantakan angkara orang ketiga yang mahu mengambil kesempatan atas kesusahan yang dialami. Kehidupan yang dikuasai nafsu membuatkan manusia cenderung memilih wang sebagai paksi dalam kehidupan.

Pergolakan hidup Manissa berlaku apabila dia dihimpit masalah dari segenap penjuru. Gadis malang itu merupakan anak kepada Datuk Zulkiflie yang sudah berusia, namun menjalin hubungan dengan pekerja wanita di pejabat.

Manissa semakin hilang perhatian daripada kedua-dua orang tuanya selepas ibunya, Datin Sharifah Maimun pergi membawa diri ke tempat lahirnya jauh di Kota London.

Akhirnya, Manissa memilih jalan hitam bagi mencorakkan perjalanan hidupnya. Dia menyara hidup dengan bekerja sebagai gadis pelayan pelanggan di sebuah kelab malam namun tidak bertahan lama dan nekad untuk pergi jauh dari Kuala Lumpur demi mencari ketenangan.

Kehidupan Manissa yang terumbang-ambing seakan-akan kembali pulih selepas bertemu kembali dengan seorang wartawan akhbar, Luqman Adzlie yang pernah membongkar kes tidak bermoral gadis muda di kelab-kelab malam sekitar ibu kota.

Bagi mengetahui lebih lanjut tentang kesudahan novel ini, ia boleh dibeli di kedai-kedai buku utama negara pada harga RM30 (Semenanjung Malaysia) dan RM33 (Sabah/ Sarawak) senaskhah.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved