Ahad, 20 April 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Pameran seni anjuran korporat

Posted:

Pameran seni anjuran korporat

Pameran seni anjuran korporat

STOWE (dua dari kanan) dan Serenella (tiga dari kiri) pada pelancaran buku Prudential Malaysia Eye: Contemporary Malaysian Art baru-baru ini.


INDUSTRI seni kontemporari negara kini semakin berkembang apabila syarikat-syarikat korporat mula menganjurkan pameran seni tempatan di peringkat antarabangsa.

Antara syarikat korporat yang tidak ketinggalan menganjurkan pameran tersebut ialah pembekal insurans hayat terkenal, Prudential Assurance Malaysia Berhad (Prudential).

Syarikat yang mula beroperasi pada tahun 1924 itu baru-baru ini telah menganjurkan pameran seni kontemporari Prudential Malaysia Eye bertempat di White Box, Publika, Kuala Lumpur.

Pameran yang menampilkan karya 21 artis tempatan itu telah dipilih oleh kurator-kurator terkenal dunia seperti Chang Tsong Zung, Serenella Ciclitira dan Nigel Hurst. Karya-karya terpilih pada pameran tersebut kemudiannya akan dibawa ke Galeri Saatchi, London, pada bulan Jun nanti.


KARYA 21 artis tempatan dipamerkan pada pameran seni oleh Prudential di White Box, Publika, Kuala Lumpur baru-baru ini.


Menurut Ketua Eksekutif Korporat Prudential Asia, Barry Stowe, pameran seni tersebut diharap dapat menjadi permulaan kepada perjalanan kerjaya artis tempatan ke peringkat antarabangsa.

"Kami telah bertapak di negara ini hampir sembilan dekad. Kami cuba memberi penghormatan dengan menyediakan platform kepada artis tempatan menampilkan karya mereka ke peringkat antarabangsa," ujar beliau ketika ditemui Kosmo! pada majlis pelancaran pameran tersebut.

Karya seni

Sementara itu, menurut salah seorang artis yang terlibat, Ahmad Shukri, 45, dia bersyukur kerana dua karyanya iaitu Miracle dan The Great Wallpaper telah terpilih untuk dipamerkan pada pameran yang belangsung selama dua bulan itu.


KARYAWAN tempatan, Ahmad Shukri mempamerkan dua hasil seninya.


"Pameran-pameran seperti ini memberi peluang kepada kami untuk menunjukkan kepada dunia bahawa negara kita mempunyai ramai artis berbakat yang boleh diketengahkan.

"Di sini kita boleh lihat, karya-karya yang dihasilkan oleh artis tempatan sangat berkualiti yang berbeza medium dan teknik," ujar anak kelahiran Kota Bharu, Kelantan itu.

Antara artis lain yang turut terlibat menjayakan pameran tersebut ialah Anne Samat, Khairuddin Zainuddin dan Chong Ai Lei.

Pada majlis itu juga, syarikat korporat tersebut turut melancarkan buku Prudential Malaysia Eye: Contemporary Malaysian Art.

Sementara itu, Pengasas Program Eye Global, David Ciclitira berkata, pihaknya berharap buku yang memaparkan karya-karya pada pameran tersebut dapat menjadi sumber inspirasi pelukis-pelukis baharu di negara ini. - SHAZWAN YUSOP

Lebih manis lebih sihat

Posted:

Lebih manis lebih sihat

Lebih manis lebih sihat

Oleh SOPI SAMAILE
sopi.samaile@kosmo.com.my


MOHD. ZOL (kiri) bersama kakitangan Nano Tech Global di pejabat operasi di Taman Sri Gombak, Kuala Lumpur.


JIKA anda suka rasa yang manis tanpa memudaratkan, jawapannya ialah produk-produk keluaran Nano 5 yang dihasilkan oleh syarikat tempatan Nano Tech Global.

Kunci utama dalam kesemua barisan produk Nano 5 ialah penggunaan formula yang dirumuskan daripada teknologi bio-nano.

Produk Nano Sweet misalnya merupakan salah satu usaha untuk mencegah penyakit zaman moden yang disebabkan pengambilan gula berlebihan.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Nano 5, Mohd. Zol Ab. Aziz, produk tersebut adalah yang pertama di dunia selepas kajian dilakukan selama lima tahun oleh saintis Melayu dengan kepakaran dalam teknologi bio-nano.

Katanya, produk tersebut diformulakan daripada ekstrak tebu hitam asli atau sugar cane essential (SCE) dan telah mendapat pengiktirafan daripada Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan Amerika Syarikat (FDA).

"Produk ini dihasilkan di kilang di Johor Bahru yang bertaraf Amalan Perkilangan Baik (GMP) daripada Kementerian Kesihatan Malaysia dan halal.

"Penggunaan teknologi bio-nano pula adalah bagi memastikan ianya disediakan pada pH5.5 selain mengelak terbentuknya karbon negatif, bersesuaian dengan sifat semula jadi manusia yang juga mempunyai pH5.5," katanya kepada Kosmo! di Gombak, Selangor baru-baru ini.


MOHD. ZOL menunjukkan dua produk Nano 5 yang sudah berada di pasaran termasuk di luar negara.


Mohd. Zol memberitahu, sifat dan khasiat Nano Sweet ialah antiseptik atau antikuman. Kemanisannya mencapai 600 kali ganda daripada gula biasa dan dalam nisbah yang kecil serta hampir tiada kalori, kolestrol, karbohidrat, sakarin dan bahan pengawet.

"Hanya titiskan beberapa titik ke dalam minuman dan tiada sukatan yang disyorkan, namun pengambilan yang kerap adalah lebih baik," ujarnya.

Teknologi

Produk yang dinamakan sebagai Nano Calo tidak mempunyai banyak perbezaan dengan Nano Sweet, namun bentuk fizikalnya lebih menyerupai gula pasir.

Bagaimanapun kandungannya hampir tiada kalori tetapi mempunyai aroma tebu segar.

"Penggunaan produk ini adalah nisbah satu sudu Nano Calo bersamaan atau lebih lima sudu gula pasir biasa," kata Mohd. Zol.

Bagi mereka yang ingin menambah sumber vitamin dan mineral, Mohd. Zol memberitahu, produk yang sesuai ialah Nano Vita yang dihasilkan menerusi kombinasi pati buah-buahan.


PRODUK Nano 5 iaitu dari kiri: Nano Calo, Nano Omega, Nano Vita dan Nano Sweet dihasilkan menggunakan formula teknologi bio-nano oleh saintis tempatan.


Nano Vita dihasilkan secara klinikal yang ekstrem menggunakan teknologi Nano dengan menghasilkan vitamin-vitamin yang diperlukan oleh tubuh.

"Antara ramuannya ialah buah delima, kurma muda, buah tin, zaitun, anggur hitam, pisang kaki, lokam cina dan epal hijau manakala penggunaannya sama seperti Nano Sweet," kata beliau.

Produk Nano Omega pula dihasilkan bagi melawan kolesterol dan lemak yang tidak diperlukan tubuh menggunakan empat elemen Omega bagi meleraikannya dengan cara yang efisyen atau semula jadi.

Produk ini didatangkan dalam bentuk gel kapsul lembut berwarna kuning keemasan dengan pengambilan harian dua bulan pertama disyorkan sebanyak dua biji sehari.

Setiap satu daripada produk-produk ini dihasilkan menggunakan formula teknologi bio-nano menyebabkan ia amat berbeza daripada mana-mana produk yang seumpamanya sama ada dari segi pasaran dalam dan luar negara.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved