Rabu, 2 April 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Jimat dengan produk cekap tenaga

Posted:

Jimat dengan produk cekap tenaga

Jimat dengan produk cekap tenaga

PENGGUNA tempatan cenderung tidak membeli produk cekap tenaga kerana harga yang mahal.


BAGI yang menggunakan banyak peralatan elektrik di rumah, sebenarnya ada cara untuk mengurangkan bil elektrik anda, antaranya membeli barangan cekap tenaga.

Di Malaysia, produk elektrik cekap tenaga ini boleh dikenal pasti melalui label kecekapan tenaga 5 bintang.

Menurut Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER), S. Piarapakaran, produk cekap tenaga didapati menggunakan kuasa elektrik yang rendah tetapi masih berfungsi seperti produk elektrik biasa.

Beliau berkata, penggunaan barangan elektrik cekap tenaga juga dapat membantu mengurangkan pelepasan karbon dioksida yang dikenal pasti sebagai satu daripada penyebab pemanasan global.

Memetik perangkaan Suruhanjaya Tenaga 2009, Piarapakaran memberitahu, sektor domestik menggunakan hampir 20 peratus daripada keseluruhan penggunaan elektrik negara dan menghasilkan 12.17 juta tan karbon dioksida.

"Sekiranya penggunaan elektrik sektor domestik dapat dikurangkan di samping penjimatan dalam kalangan sektor komersial dan industri, ia bukan sahaja menjimatkan tetapi turut menyumbang kepada kesejahteraan alam sekitar," jelas beliau.


DALAM mengawal pengeluaran dan pemasaran produk cekap tenaga, satu piawaian diperkenalkan dikenali sebagai Piawaian Minima Prestasi Tenaga.- Gambar hiasan


Produk murah

Bagaimanapun, pengguna perlu berhati-hati dengan lambakan produk cekap tenaga berkualiti rendah. Ini nasihat Piarapakaran kepada pengguna yang mungkin sudah membuat keputusan untuk membeli produk cekap tenaga.

Beliau menjelaskan, dalam mengawal pengeluaran dan pemasaran produk cekap tenaga, satu piawaian diperkenalkan dikenali sebagai Piawaian Minima Prestasi Tenaga (MEPS).

Kebanyakan negara maju, pasaran Eropah (EU) dan beberapa negara Asia Pasifik telah mula menguatkuasakan MEPS yang lebih ketat bagi beberapa kategori produk.

Antara produk itu ialah peti sejuk, penyaman udara, lampu, cerek elektrik, penyedut hampagas dan mesin basuh.

Katanya, peraturan MEPS yang ketat menyebabkan produk yang tidak cekap tenaga (kerana tidak dapat melepasi MEPS yang ditentukan) tidak dapat dijual di negara berkenaan.

"Produk ini kemudian membanjiri negara yang tidak mempunyai undang-undang atau peraturan yang menghalang kemasukan produk tidak cekap tenaga seperti Malaysia," kata Piarapakaran.

Penggunaan produk cekap tenaga di negara ini masih di tahap yang belum memuaskan meskipun MEPS telah lama dilaksanakan di negara-negara maju juga beberapa negara di Asia Tenggara seperti Australia, Jepun, Korea Selatan, Singapura dan Thailand.

Menurut Piarapakaran, pengguna di Malaysia lebih cenderung membeli produk tidak cekap tenaga memandangkan ia dijual pada harga lebih murah.

Pengguna yang membeli barangan itu tidak tahu produk sedemikian menggunakan kuasa elektrik yang tinggi sepanjang hayat penggunaannya.

"Dengan program rasionalisasi subsidi yang dilaksanakan kerajaan, kos tarif elektrik dijangka meningkat lagi. Ini sudah tentunya akan membebankan pengguna dalam jangka masa panjang jika mereka memiliki produk yang tidak cekap tenaga," jelas beliau.


PENGGUNAAN barangan elektrik cekap tenaga juga dapat membantu mengurangkan pelepasan karbon dioksida. - Gambar hiasan


Di pasaran Malaysia, produk cekap tenaga yang paling banyak dijual ialah produk pencahayaan iaitu lebih 60 peratus.

"Dalam tinjauan dan perundingan dengan pemborong dan kedai kecil, kami dapati ia lebih disebabkan kos pelaburan awal yang tinggi serta ketiadaan pelaksanaan pelabelan kecekapan tenaga lima bintang yang menyeluruh," katanya.

Mengenai punca utama harga produk cekap tenaga sangat mahal, beliau berkata, ia disebabkan kartel dan pencatutan oleh pembekal serta pembuat produk tersebut. Ia menyebabkan harga produk cekap tenaga boleh mencecah dua hingga 10 kali ganda berbanding produk tidak cekap tenaga.

Penemuan

Menurut Piarapakaran, pihak berkuasa tempatan mula melaksanakan MEPS mulai tahun ini apabila AWER melaporkan penemuan kajian yang dibuat pada tahun 2012 antaranya, berhubung lambakan produk murah dan tidak cekap tenaga.

AWER menjalankan kajian mengenai kecekapan tenaga bagi produk elektrik dan elektronik di Malaysia sejak tahun 2011 dan menyebarkan hasil kajian mulai tahun 2012.

Kajian ini adalah sebahagian daripada Projek Pembuatan dan Penggunaan Lestari yang ditaja Suruhanjaya Tinggi British di Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, menurut Piarapakaran, nilai MEPS yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Tenaga, pada masa kini adalah pada nilai yang rendah. Keadaan itu katanya, menyebabkan lambakan produk termasuk peti sejuk dan pendingin hawa yang tidak dapat melepasi MEPS di negara lain seperti Hong Kong, Singapura dan Eropah berada dalam pasaran negara ini. - Bernama

Pameran koleksi peribadi diraja

Posted:

Pameran koleksi peribadi diraja

Pameran koleksi peribadi diraja


MOTOSIKAL tentera yang dimiliki oleh Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail turut dipamerkan di Muzium Diraja, Jalan Istana, Kuala Lumpur.


MEMBERIKAN gambaran dan sisi berbeza pemerintah tertinggi negara, Muzium Diraja yang terletak di Jalan Istana, Kuala Lumpur mengadakan pameran istimewa iaitu koleksi-koleksi peribadi sultan dari tiga negari iaitu Pahang, Kedah dan Perlis.

Menerusi pameran Koleksi Terpilih Raja-Raja Melayu yang berlangsung sehingga 1 Mei depan, pengunjung dapat menghayati keistimewaan institusi Raja Berpelembagaan yang diamalkan di Malaysia. Selain itu, generasi muda khususnya memperoleh informasi mengenai sejarah sistem beraja yang menjadi warisan negara.

PERALATAN sukan polo milik Sultan Ahmad Shah ini mengambarkan minat baginda dalam bidang sukan.


"Pameran ini diharap dapat menggalakkan masyarakat untuk mempelajari sejarah dan warisan bangsa kita. Pada masa sama, ia dapat menarik perhatian pengunjung dari luar negara untuk mengetahui dan mengamati keindahan warisan diraja tersebut," ujar Ketua Pengarah Jabatan Muzium Negara, Datuk Ibrahim Ismail pada majlis pelancaran di muzium berkenaan baru-baru ini.

Ruang pameran dibahagikan kepada lima segmen bermula dengan pengenalan pemerintahan sistem beraja Melayu secara umum. Beranjak ke bahagian kedua, pengunjung akan dijelaskan mengenai legasi dari Kesultanan Melayu Melaka sehingga Kesultanan Melayu Moden.

ORANG ramai berpeluang melihat Piala FA yang menjadi rebutan pasukan bola sepak tempatan.


Segmen ketiga menjelaskan mengenai Tradisi Raja dan seterusnya ruang keempat membincangkan mengenai hubungan erat raja dan rakyat berdasarkan ungkapan Raja dan Rakyat Berpisah Tiada.

Bergerak ke ruang pameran terakhir, mata pengunjung pasti tertambat dengan koleksi peribadi diraja yang jarang mendapat tatapan umum. Di satu sudut, beberapa koleksi aksesori barangan kemas yang pernah dipakai oleh permaisuri seperti gelang kaki, pending, dokoh dan cucuk sanggul.

Berdiri gah di tengah ruang pameran sebuah motosikal yang dimiliki oleh Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail. Motosikal jenama Birmingham Small Arm (BSA) model B40 Star keluaran tahun 1966 itu didaftarkan dengan nombor Z 1234 0 bersamaan nombor pada uniform tentera milik baginda.

Pengunjung juga diberi peluang untuk melihat secara dekat Piala FA yang menjadi rebutan pasukan bola sepak tempatan. Selain itu, satu set kelengkapan sukan polo milik Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah dipamerkan yang menggambarkan keperibadian Baginda dalam bidang sukan. – HAFIZ AHMAD

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved