Jumaat, 18 April 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Mesin digital payudara tomosintesis

Posted:

Mesin digital payudara tomosintesis

Mesin digital payudara tomosintesis

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR

AMIRUDDIN (kanan) melancarkan mesin digital payudara tomosintesis sambil diperhatikan Syariffa Sabrina (dua dari kanan), Roslan dan Eddy di Hospital Pakar KPJ Selangor di Shah Alam baru-baru ini.


PENGESANAN awal terhadap kanser payudara boleh menyelamatkan nyawa sekali gus mengurangkan risiko kematian akibat penyakit pembunuh wanita nombor satu itu.

Selain inisiatif melakukan pengesanan sendiri payudara (BSE) setiap bulan, kaum wanita terutamanya yang berusia 30 tahun ke atas seharusnya tidak malu untuk menjalani pemeriksaan saringan kanser berkenaan.

Justeru, dalam usaha menarik lebih ramai wanita menjalani pemeriksaan tersebut, Hospital Pakar KPJ Selangor, tampil sebagai antara hospital swasta pertama di Malaysia yang menawarkan perkhidmatan itu menggunakan mesin teknologi terkini.

Dikenali sebagai mesin digital payudara tomosintesis atau 3D Mamografi, peralatan ini mampu mengesan sel kanser dengan lebih tepat tanpa perlu seseorang pesakit dipanggil semula untuk pemeriksaan lanjut.

Ketua Pegawai Eksekutif Hospital Pakar KPJ Selangor, Roslan Ahmad memberitahu, pihaknya telah membuat pelaburan bernilai RM2 juta untuk membeli mesin tersebut dan memperkenalkan perkhidmatan bagi mengesan kanser payudara berteknologi tinggi iaitu Selenia Dimensions.

Kaedah 3D

"Melalui mesin ini, ia membolehkan pengimejan payudara melalui kaedah 3D Mamografi berlainan daripada kaedah konvensional iaitu dua dimensi.

"Teknologi ini juga selari dengan falsafah hospital untuk memberi perkhidmatan terbaik dan berkongsi teknologi terkini dengan masyarakat bagi mengesan kanser payudara pada peringkat awal," ujar Roslan sewaktu pelancaran mesin berkenaan di Shah Alam, Selangor baru-baru ini.

PAKAR Radiologi Hospital Pakar KPJ Selangor, Dr. Nur Darlina Mohammad menerangkan tentang penggunaan mesin digital payudara tomosintesis.


Majlis pelancaran mesin tersebut disempurnakan oleh Presiden dan Pengarah Urusan KPJ Healthcare Berhad merangkap Pengerusi Hospital Pakar KPJ Selangor, Amiruddin Abdul Satar.

Turut hadir Presiden Yayasan Badan Kesihatan & Sukan Wanita Malaysia, Puan Sri Shariffa Sabrina Syed Akil.

Mesin digital payudara tomosintesis Selenia Dimensions dikeluarkan oleh Hologic yang merupakan peneraju bagi penjagaan kesihatan wanita. Di Malaysia, ia diedarkan oleh Technology Medical Associate Sdn. Bhd.

Menurut Pengarah Pemasaran Hologic Asia Pasifik, Eddy Sun, mesin ini dapat mengimbas imej yang lebih tepat dengan visualisasi lengkap bagi memudahkan proses diagnosis kanser payudara.

"Situasi ini secara tidak langsung memberi keyakinan kepada wanita untuk menjalani pemeriksaan tersebut sekali sahaja berbanding dipanggil semula kerana proses saringan yang kurang tepat.

"Reka bentuk sistem ini telah dioptimumkan untuk pengimejan tomosintesis dengan hasil yang jelas terbukti. Antara ciri-ciri mesin ini ialah imbasan rapid hanya mengambil masa kurang daripada empat saat dan imbasan untuk 15 darjah menyediakan resolusi dalam satah yang tinggi.

"Setiap imbasan akan menghasilkan 15 imej unjuran (1 imej/tahap arka) dan ditapis semula bagi membolehkan pembinaan semula imej sel payudara yang berkualiti tinggi," jelas beliau.

Lebih ramai

Sementara itu, Hospital Pakar KPJ Selangor menjangkakan lebih ramai wanita hadir untuk menjalani pemeriksaan saringan kanser payudara di hospital itu.

Ia selaras dengan matlamat dan falsafah KPJ sebagai penyedia perkhidmatan penjagaan kesihatan yang terkemuka di Malaysia dan mempunyai rangkaian terbesar dengan 23 buah hospital di seluruh negara.

Sehingga kini, KPJ mempunyai lebih 1,000 perunding perubatan di semua rangkaian hospitalnya dengan kakitangan berjumlah lebih 10,000 orang.

Untuk maklumat lanjut mengenai perkhidmatan mesin digital payudara tomosintesis ini, hubungi talian 03-5543 1111.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved