Isnin, 14 April 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Anekdot dalam karya Limbo

Posted:

Anekdot dalam karya Limbo

Anekdot dalam karya Limbo

Oleh SOPI SAMAILE

KARYA empat artis berbakat (dari kiri), Badruddin, M Azri, Tune Zikri dan Aini AB di Artelier Galeri sedia untuk dikongsi bersama pencinta seni.


PELBAGAI perspektif digunakan dalam melihat gaya kehidupan masyarakat bandar, namun M. Azri Abdullah, 46, memperlihatkan situasi itu dari sudut berbeza sebelum menterjemahkannya di atas kanvas.

Dengan menonjolkan konsep figuratif, M. Azri menerapkan falsafah dalam hasil karya seninya yang bukan sekadar indah dipandang, tetapi memiliki keindahan dari segi makna.

Mengambil salah satu karya berjudul Pembentukan, elemen anekdot diterapkan dalam karyanya sudah pasti memberi gambaran cerita kepada kisah yang mahu disampaikan.

"Uniknya, saya menggunakan pagar besi sebagai subjek. Ia juga memberi makna pagar itu sendiri sebagai sempadan antara penonton dan karya seni itu," katanya ketika ditemui Kosmo! di Artelier Galeri, Solaris Dutamas, Kuala Lumpur baru-baru ini.

PENCINTA seni kanvas berpeluang meneroka pelbagai mesej yang diterapkan oleh empat pelukis muda ini.


M. Azri merupakan salah seorang daripada empat pelukis berbakat mengadakan pameran karya seni berkumpulan anjuran Artelier Galeri berjudul LIMBO by Ale'gore selama 40 hari bermula 2 April lalu.

Berbeza dengan Khairuzikri Mohd. Shahid, 37, atau lebih dikenali sebagai Tune Zikri, pendekatan yang digunakannya lebih kepada mengimbau kembali kenangan zaman kanak-kanaknya di Taiping, Perak.

Karya seni Tune Zikri lebih berkisarkan kepada landskap yang ada pada mindanya sewaktu kecil dengan kebanyakan suasana dan persekitaran itu sudah tidak lagi wujud.

"Ia seolah-olah mimpi jika diceritakan kepada orang lain sedangkan tempat itu sememangnya ada dan pernah berlaku.

"Menerusi pengalaman tersebut, saya mengetengahkannya dalam bentuk ilustrasi dengan menggunakan banyak garisan dan warna, dalam erti kata lain ia lebih kepada imaginatif," ujarnya yang menjadi artis sepenuh masa sejak tahun lalu.

Gayanya mungkin berbeza dengan artis lain. Aini Nazihah Abu Bakar, 31, menjadikan minatnya dalam pembacaan dan penulisan sebagai subjek yang diluahkannya ke atas kanvas.

Lebih menariknya, Aini menggunakan puisi mahupun ayat atau perkataan unik dalam penghasilan karyanya sebagai cara menyerlahkan lagi keindahan dan penekanan mesej dalam lukisan tersebut.

KONSEP simbol pergerakan menjadi falsafah seni Badruddin.


Puisi

"Saya bermula dengan puisi, disebabkan itu lukisan saya mempunyai barisan-barisan perkataan.

"Dalam menghasilkan karya juga, boleh dikatakan persembahannya mempunyai kaitan dengan orang penting di sekeliling saya terutamanya ayah saya sendiri yang sememang suka membaca," jelas Aini yang merupakan seorang pensyarah di salah sebuah institusi pengajian tinggi tempatan.

Pengalaman 13 tahun berkarya, seorang guru sekolah, Badruddin Syah Abdul Wahab, 40, turut mempunyai falsafah dalam karyanya iaitu menggunakan konsep figuratif dan simbol-simbol pergerakan dalam lukisan.

Pada masa sama, Badruddin membawa khalayak menjengah karyanya bagi menyelami sudut yang diperincikan dalam lukisan dengan cara pandangan yang lebih luas.

"Sebelum ini, kebanyakan karya yang saya hasil lebih kepada abstrak, namun sekarang ia lebih berkisar kepada kisah atau pergolakan masyarakat.

"Disebabkan itu, subjek-subjek dalam karya saya menonjolkan elemen manusia atau figuratif," jelasnya.

Falsafah 4R F&N pulihara alam sekitar

Posted:

Falsafah 4R F&N pulihara alam sekitar

Falsafah 4R F&N pulihara alam sekitar


KAMAL (dua dari kanan) melancarkan Kempen Kitar Semula Untuk Murid Sekolah di Laman Budaya Tasik Shah Alam, Selangor baru-baru ini.


PENGELUAR minuman terkemuka, F&N Beverages Marketing Sdn. Bhd. (F&N) dan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) sekali lagi bekerjasama menganjurkan Kempen Kitar Semula Untuk Murid Sekolah bagi tahun kelapan berturut-turut.

Kempen yang bertujuan menggalakkan pemuliharaan alam sekitar menerusi falsafah 4R iaitu Reduce, Reuse, Recycle dan Rethink itu berlangsung selama tiga bulan dengan kerjasama Jabatan Pendidikan Selangor.

Penasihat Korporat F&N, Datuk Kamal Harun berkata, objektif kempen tersebut untuk mendidik orang ramai mengamalkan sikap bertanggungjawab dan memainkan peranan aktif dalam menangani isu-isu alam sekitar.

Menurut beliau, syarikatnya berhasrat untuk meluaskan kempen tersebut dan membawa mesej kitar semula kepada masyarakat terutamanya pelajar-pelajar sekolah.

"Kejayaan kempen ini terletak sepenuhnya pada kegigihan peserta untuk terus mengamalkan falsafah 4R dan menarik orang ramai untuk turut mengamalkannya," katanya semasa pelancaran kempen itu di Shah Alam, Selangor baru-baru ini.

Sebanyak 750,000 kilogram bahan kitar semula berjaya dikumpul sepanjang tempoh sebulan sejak kempen tersebut bermula.

Bagi memenangi kempen para peserta perlu mengumpul sebanyak mungkin bahan kitar semula seperti aluminium, plastik dan kertas untuk melayakkan mereka mendapat hadiah utama berupa wang tunai bernilai RM1,500.

Ujar Kamal lagi, masalah alam sekitar semakin meruncing di negara ini dengan separuh daripada sungai kita telah tercemar selain fenomena cuaca drastik seperti kemarau dan jerebu.

Kata beliau, F&N juga telah meletakkan tanda aras dan menilai serta memantau setiap aspek perniagaan dan kesannya ke atas alam sekitar dalam usaha syarikat tersebut untuk melindungi alam sekitar.

"Bertitik tolak daripada kejayaan penganjuran yang sama sebelum ini meyakinkan pihak F&N bahawa para peserta telah memahami nilai 4R dan mengaplikasikannya dalam kehidupan seharian mereka.

"Bagi pihak F&N sendiri, kita juga sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk menguruskan penggunaan sumber dengan cekap dan cermat," ujar beliau.

Ulang tahun KidZania ke-2

Posted:

Ulang tahun KidZania ke-2

Ulang tahun KidZania ke-2


SEBAHAGIAN penghuni Pusat Jagaan Kanak-Kanak Sayang bergambar kenangan di KidZania, Kuala Lumpur.


PUSAT hiburan seisi keluarga, KidZania Kuala Lumpur, telah menyambut ulang tahunnya yang kedua bertempat di KidZania, Mutiara Damansara, Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.

Majlis sambutan tersebut dimeriahkan dengan kehadiran rakan kongsi industri, kanak-kanak dan ibu bapa dengan tema, All Good Things Come in 2.

Menurut Gabenor KidZania Malaysia, Tunku Datuk Ahmad Burhanuddin, hasil tinjauan oleh Children Career Survey of Malaysia baru-baru ini mendapati kanak-kanak sekolah di Malaysia berumur antara tujuh hingga 14 tahun bercita-cita menjadi pelakon, guru, doktor, model dan cef.

Kesemua ini merupakan profesion yang boleh dirasai di KidZania Kuala Lumpur.

"Kami menyediakan peluang kepada kanak-kanak untuk merasai lebih 100 pilihan karier dan platform berasaskan realiti.

"Hal ini membolehkan kami terus menjadi pilihan kanak-kanak dan ibu bapa serta mendapat pengiktirafan oleh industri," katanya.


SAMBUTAN ulang tahun ke-2 KidZania dimeriahkan dengan persembahan pemuzik-pemuzik muda dari Beaming Strings Ensemble.


Ujar beliau, pada tahun lalu, pihaknya telah memenangi dua anugerah berprestij iaitu Best Experience for Kids dan Pingat Gangsa untuk kategori Best Online Driver pada majlis anugerah Best of Malaysia Awards 2013 oleh majalah Expatriate Lifestyle.

Tambahnya lagi, pihaknya sentiasa memperkenalkan aktiviti-aktiviti baharu bagi memberi pendedahan berterusan kepada pengunjung cilik merasai pengalaman karier sebenar sambil berhibur.

Dalam pada itu, beliau turut memaklumkan hasrat KidZania untuk bekerjasama dengan Kementerian Pelancongan dalam usaha mempromosi Malaysia sebagai destinasi pelancongan kekeluargaan.

Selain itu, kerjasama turut dirancang dengan Kementerian Pendidikan bagi memperkenalkan kanak-kanak sekolah kepada pelbagai karier secara ala-permainan.

"Lebih banyak program pendidikan dan hiburan akan diperkenalkan bermula Mac lalu dan kami berharap dapat bekerjasama dengan sekolah-sekolah dalam program ini," kata Ahmad Burhanuddin.

Sempena ulang tahun kedua KidZania, seramai 200 pengunjung pertama telah diberikan tiket masuk secara percuma manakala potongan tiket sebanyak 40 peratus kepada pengunjung berikutnya.

KidZania Kuala Lumpur turut berkongsi kemeriahan sambutan tersebut bersama kanak-kanak dari Pusat Jagaan Kanak-Kanak Sayang dan Rumah Kasih Sayang dengan menaja kunjungan pertama mereka ke pusat tersebut.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved