Sabtu, 12 April 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Tema vintaj jadi ikutan

Posted:

Tema vintaj jadi ikutan

Tema vintaj jadi ikutan

Oleh NADIA SHAIFUL BAHARI

PENGANTIN memberikan cadangan untuk memasukkan elemen papan selaju kerana memberikan nilai sentimental kepadanya.


MENJELANG detik bahagia tatkala ingin melangkah ke gerbang perkahwinan, kedua-dua mempelai pasti mahukan majlis tampak sempurna dan indah.

Selain busana pengantin yang menjadi keutamaan si Teruna dan Dara bagi merakam detik-detik indah mereka, set pelamin yang unik dan menarik tidak kurang pentingnya.

Tema perkahwinan ala vintaj kebelakangan ini dilihat semakin mendapat permintaan dalam kalangan bakal pengantin di negara ini. Jika diimbas, tema sebegini pernah menghadapi kesukaran untuk menembusi pasaran.

Sekilas pandang, set pelamin vintaj tidak kelihatan gah atau mewah seperti yang diidamkan kebanyakan pasangan. Namun, jika kena tata rias dan sentuhan perekanya, set pelamin tersebut mampu memberikan auranya yang tersendiri.

Pemilik Miely Dazzle Design, Norshamiza Norani , 28, berkata, dia dan rakan kongsinya, Nurilihusna Hassan, 28, pernah mencadangkan tema vintaj kepada pelanggan dan kebanyakan mereka menolak konsep tersebut.

"Memang pada awalnya tidak berapa ramai yang gemarkan tema ini kerana mereka beranggapan hiasan yang kami gunakan terdiri daripada barang-barang lama dan buruk.

"Namun, tidak sangka ia semakin diterima dan ada antara pelanggan yang memberi cadangan tentang rekaan vintaj yang diinginkan mereka," katanya kepada Kosmo! ketika ditemui di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Perkhidmatan Miely Dazzle Design mula mendapat kepercayaan pelanggan iaitu kenalan mereka sendiri pada Februari 2012 dengan bayaran sebanyak RM500 sahaja.

Biarpun masa yang diambil untuk menikmati keuntungan daripada perniagaan tersebut memakan masa selama enam bulan, Norshamiza dan Nurilihusna berpuas hati kerana sudah mula menuai hasil.

CABARAN bagi menghasilkan pelamin vintaj dipengaruhi oleh kesukaran mendapatkan bahan-bahan yang memenuhi konsep rekaan.


Tempahan

Jika dahulu, perniagaan yang dijalankan menjadi rancak sewaktu musim perkahwinan yang kebiasaannya berlangsung pada cuti sekolah. Kini, pihaknya menerima tempahan hampir setiap minggu kerana trend persandingan di luar musim cuti sudah tidak menjadi halangan kepada pasangan pengantin.

Menurut Norshamiza, tawaran harga pelamin yang ditawarkan serendah RM590 dan bergantung kepada keluasan ruang serta permintaan pelanggan.

Setakat ini, mereka sudah berjaya meraih kepercayaan lebih 100 pelanggan dari sekitar Lembah Klang selain pernah menerima tempahan dari Temerloh, Pahang dan Kuala Kangsar, Perak.

Tambahnya, pelanggan akan memberitahu elemen yang dimahukan dalam set pelamin idaman mereka pada perjumpaan kali pertama.

"Kemudian, kami akan melihat ruang pelamin yang dimaksudkan dan melakukan rujukan sebelum menunjukkan lakaran rekaan kepada pelanggan. Jika mereka bersetuju, bayaran pendahuluan sebanyak 20 peratus dikenakan sebagai tanda persetujuan dicapai.

"Baki bayaran pula perlu dilunaskan sebelum majlis berlangsung bagi membolehkan kami menyediakan hiasan pelamin.

"Saya nasihatkan bakal pengantin agar membuat tempahan pelamin lima bulan lebih awal sebelum tarikh persandingan bagi melancarkan perjalanan majlis," ujarnya yang masih bekerja sebagai pereka dalaman di sebuah syarikat swasta di ibu negara.

Memandangkan kedua-dua wanita ini masih bekerja dan belum memiliki premis sendiri, mereka terpaksa menyewa bilik yang dikhaskan untuk menempatkan barangan pelamin di Ampang yang berkeluasan 9.29 meter persegi.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved