Selasa, 8 April 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Rooney cetus panik

Posted:

Rooney cetus panik

Rooney cetus panik

ROONEY (kiri) direhatkan ketika United membelasah Newcastle 4-0 pada aksi Liga Perdana England, Sabtu lalu.


MUNICH - Penyerang berbisa Manchester United, Wayne Rooney bergelut dengan masa untuk cergas sepenuhnya menjelang aksi suku akhir kedua Liga Juara-Juara menentang Bayern Munich di Allianz Arena awal pagi esok.

Ketika ini, kedua-dua pasukan berpeluang untuk melayakkan diri ke kelompok empat pasukan terbaik selepas terikat dengan agregat 1-1 pada aksi suku akhir pertama di Old Trafford minggu lalu.

Jurulatih Bayern, Pep Guardiola sebelum ini menganggap aksi suku akhir kedua itu sebagai misi hidup dan mati pasukannya dalam misi mempertahankan trofi yang dimenangi musim lalu.

United pula belum pasti dapat menggunakan khidmat Rooney yang mengalami kecederaan pada ibu jari kakinya dan direhatkan ketika membelasah Newcastle United 4-0 pada aksi Liga Perdana England, Sabtu lalu.

Bergandingan bersama Robin van Persie, penyerang England berusia 28 tahun itu telah meledakkan 17 gol bersama United sepanjang musim ini, dua daripada jaringan itu diperoleh dalam kempen Liga Juara-Juara.

"Jika Rooney tidak dapat beraksi, sudah tentu ia merupakan satu kehilangan yang cukup besar buat United.

"Rooney merupakan tonggak utama United dan mampu menjaringkan gol pada saat-saat genting," kata pemain pertahanan Bayern, Jerome Boateng.

Boateng berkata, dia percaya anak-anak buah David Moyes akan tampil dengan corak permainan bertahan dalam perlawanan tersebut.

"Seperti aksi suku akhir pertama tempoh hari, saya percaya United lebih gemar melakukan serangan kilat dan bergantung kepada set-piece.

"Jadi, kami memerlukan lebih banyak ruang untuk memecah kebuntuan selain mencuba nasib menerusi percubaan jarak jauh," kata Boateng.

Atas kertas, skuad The Bavarians hanya perlu mencatat keputusan seri tanpa jaringan untuk mara ke separuh akhir hasil kelebihan gol di tempat lawan.

Bagaimanapun, tonggak utama Bayern, Dante enggan mengambil mudah kelebihan yang dimiliki pasukan itu menjelang aksi genting tersebut. - AFP

Kelantan 'pulang awal'

Posted:

Kelantan 'pulang awal'

Kelantan 'pulang awal'

Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@kosmo.com.my


DOE (tengah) cuba melepasi kawalan pemain Yangon United pada aksi Kumpulan G kempen Piala AFC 2014 di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu malam tadi.


NASIB pengendali Kelantan, Steve Darby ibarat telur dihujung tanduk selepas skuad kendaliannya tumpas 2-3 kepada wakil Myanmar, Yangon United pada aksi Kumpulan G kempen Piala AFC 2014 di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu malam tadi.

Kekalahan tersebut merupakan rekod terburuk Kelantan dalam saingan Piala AFC sepanjang tiga musim lalu apabila tersingkir di peringkat kumpulan sejak menyertainya pada 2012.

Bagaimanapun, tuan rumah yang turun dengan misi wajib menang pada perlawanan tersebut dikejutkan dengan kehilangan khidmat peledak berbisanya, Mohamad Ghaddar selepas pemain berkenaan mengalami kecederaan.

Pasukan tuan rumah dikejutkan dengan jaringan awal pelawat pada minit ke-24 menerusi tonggak import, Cezar Augusto Hermenegildo yang tidak dikawal.

Dia bertindak tenang untuk memperdayakan penjaga gawang Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat.

Tersentak dengan jaringan tersebut, Kelantan kembali memperkemaskan rentak dan peluang terbaik mereka menyamakan kedudukan hadir pada minit ke-34, namun rembatan tonggak pertahanan kiri, Zairul Fitree Ishak sekadar melintasi gawang gol Yangon United.

Pemain sayap, Tengku Hasbullah Raja Hassan terlepas peluang untuk menjaringkan gol apabila rembatan jarak dekatnya diselamatkan oleh pengaja gawang pelawat Pyae Phyo Oo pada minit ke-39.

Kelantan berusaha untuk mendapatkan gol penyamaan tetapi deretan peluang yang diperoleh gagal diterjemahkan oleh jentera serangan, sekali gus menyaksikan keputusan tersebut kekal berpihak kepada pelawat.

Kelantan tampil dengan aksi bertenaga pada babak kedua dan akhirnya memperoleh jaringan penyamaan menerusi pemain gantian, Mohd. Khairul Izuan Rosli yang melepaskan rembatan mengelirukan, sekali gus melepasi jangkauan Phyo Oo untuk mengikat kedudukan menjadi 1-1.

Pemain sayap lincah, Wan Zaharul Nizam Wan Zakaria yang bertindak secara solo untuk memperdayakan empat pemain pelawat meledakkan jaringan kedua Kelantan pada ke-54 seterusnya menggamatkan suasana di Stadium Sultan Muhammad IV.

Sepuluh minit kemudian, pasukan pelawat kembali mengikat kedudukan 2-2 menerusi penyerang import, Emerson Reis Luiz yang bijak memanfaatkan situasi salah faham di barisan pertahanan tuan rumah.

Kyaw Ko Ko meranapkan impian Kelantan untuk mara ke pusingan kedua apabila menjaringan gol ketiga pada minit ke-80 dan keputusan 3-2 itu kekal hingga tamat perlawanan.

Dollah masih belum puas hati

Posted:

Dollah masih belum puas hati

Dollah masih belum puas hati

Oleh MUHAMMAD ZUHAILY BADLISHAH
zuhaily.badlishah@kosmo.com.my


CHARLES SOUZA (kiri) cuba melepasi kawalan pemain UiTM ketika menang 2-0 pada aksi Liga Premier di Stadium UiTM Shah Alam kelmarin.


HANCUR.' Itulah gambaran paling tepat yang diberikan ketua jurulatih Polis Diraja Malaysia (PDRM), Dollah Salleh terhadap persembahan skuad bimbingannya ketika menewaskan UiTM 2-0 pada aksi Liga Premier di Stadium UiTM Shah Alam kelmarin.

Meskipun menang hasil jaringan Charles Souza Chad dan Mohamadou Sumareh, Dollah masih belum berpuas hati dengan keseluruhan prestasi skuad Sang Saka Biru itu.

Pengendali berusia 50 tahun itu menganggap faktor cuaca panas terik menyebabkan anak-anak buahnya kepenatan, sekali gus menampilkan persembahan longlai pada perlawanan tersebut.

Bagaimanapun, Dollah tetap gembira dengan tiga mata berharga diperoleh itu bagi meneruskan penguasaan sebagai pendahulu Liga Premier dengan kelebihan tiga mata ke atas pasukan di tangga kedua, Pulau Pinang yang mengumpul 26 mata.

"Semua pemain nampak letih, mungkin kerana kami beraksi dalam cuaca yang panas dan segala-galanyanya serba tidak menjadi hari ini (kelmarin), baik dari bahagian pertahanan hingga ke barisan penyerang.

"Siapa yang tidak tengok perlawanan memang mereka rasa gembira sebab menang 2-0 tetapi kalau mereka datang ke stadium, saya rasa mereka pasti 'sakit mata' lihat permainan kami.

"UiTM juga hampir-hampir menewaskan kami. Apabila hilang tumpuan dan tidak buat kerja dengan baik, perkara sebegini boleh terjadi. Apapun, saya gembira dengan tiga mata ini," katanya ketika dihubungi Kosmo! kelmarin.

Mengulas lanjut, Dollah mengakui sudah tiba masanya skuad Sang Saka Biru bangkit dan mempelajari kesilapan ini sekiranya mahu layak ke pentas Liga Super musim depan.

"Kalau kami kekalkan rentak macam ini, 'masak' kami nanti. Saya rasa hendak pertahankan kedudukan dalam kelompok empat teratas juga susah.

"Kami perlu bangkit selepas ini. Kami tidak boleh teruskan sikap ambil mudah sebegini dan pertingkatkan usaha jika mahu mencapat melangkah lebih jauh," jelasnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved