Sabtu, 26 April 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Malaysia congak langkah kanan berdepan Perancis

Posted:

Malaysia congak langkah kanan berdepan Perancis

Malaysia congak langkah kanan berdepan Perancis

DHAARMA RAJ (kanan) memberi arahan kepada dua pemain negara pada sesi latihan
di Stadium Hoki Wisma Belia, Kuantan baru-baru ini.


"KITA perlu menang dalam perlawanan pembukaan menentang Perancis."

Demikian jelas ketua jurulatih skuad hoki senior negara, Muhammad Dhaarma Raj Abdullah dalam memastikan laluan anak-anak buahnya pada Cabaran Juara-Juara 1 menjadi lebih mudah.

Biarpun Perancis dianggap antara pasukan pilihan pada kejohanan kali ini, Dhaarma Raj tetap yakin dengan kemampuan barisan kendaliannya untuk melakar kejutan pada aksi pembukaan malam ini.

Justeru, Dhaarma Raj menuntut kesemua anak buahnya mempamerkan prestasi terbaik dalam setiap perlawanan peringkat Kumpulan B yang turut dibarisi oleh Korea Selatan dan Kanada.

Menurutnya, apa yang lebih penting, skuad negara harus mengelak daripada bertemu dengan pasukan lebih kuat pada peringkat suku akhir nanti seperti New Zealand yang berada dalam Kumpulan A.

Berdasarkan format pertandingan, mana-mana pasukan tetap layak untuk beraksi di pentas suku akhir walaupun kalah dalam kesemua perlawanan peringkat kumpulan.

"Kita perlu faham format kejohanan ini kerana kesemua pasukan berpeluang untuk bertemu sesama sendiri meskipun berada dalam kumpulan yang berbeza.

"Kita perlu jadi juara kumpulan atau mungkin berada di tangga ketiga untuk elak jumpa pasukan yang kuat tetapi kita tidak mahu perkara itu menghantui skuad yang turun kali ini.

"Jadi, apa yang lebih penting adalah beraksi dengan baik, tampil dengan prestasi maksimum untuk menang dalam setiap perlawanan peringkat kumpulan," ujarnya.

Bagi aksi pembukaan menentang Perancis, beliau mahu setiap pemain memberi fokus tinggi bagi mengelakkan sebarang kesilapan yang boleh mengundang padah sehingga menyebabkan kekalahan.

Tambah baik mutu pengadilan

Posted:

Tambah baik mutu pengadilan

Tambah baik mutu pengadilan


Astaman (kanan) melihat Subkhiddin memakaikan alat komunikasi baharu kepada seorang pegawai selepas merasmikan kursus penolong pengadil tambahan anjuran FAM di Shah Alam semalam.


PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) bakal melaksanakan sistem penolong pengadil tambahan (AAR) bermula peringkat suku akhir kempen Piala Malaysia musim ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pengadil FAM, Datuk Astaman Abdul Aziz berkata, sistem itu yang diterima pakai daripada Kesatuan Bola Sepak Eropah (UEFA) akan dilaksanakan sepenuhnya dalam Liga Malaysia (Liga M) awal tahun depan.

"Kita akan memperkenalkan sistem itu bermula pertengahan tahun ini secara berperingkat-peringkat bermula dengan beberapa perlawanan persahabatan dan digunakan secara sepenuhnya bermula 2015," katanya kepada pemberita selepas merasmikan kursus penolong pengadil tambahan anjuran FAM di Shah Alam semalam.

Menerusi sistem itu, beliau berkata, terdapat dua penolong pengadil tambahan bagi menyertai seorang pengadil dan dua pembantu pengadil.

"Mereka akan ditempatkan di sepanjang garisan gol di setiap gawang untuk melihat insiden di kawasan penalti dan membantu pengadil membuat keputusan.

"Dengan kos setiap set Radio Communication System dan Electronic Flag yang dianggarkan mencecah RM15,000, kita memerlukan 15 set peralatan sedemikian bagi memastikan sistem ini dapat dilaksanakan dalam Liga Malaysia," kata Astaman.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata, Jawatankuasa Pengadil FAM menerima enam aduan mengenai mutu pengadilan yang lemah melibatkan 415 perlawanan Liga M setakat ini.

"Dua daripadanya mempunyai asas untuk mengambil tindakan terhadap pengadil.

"Selain itu, seramai tujuh pengadil dan penolong pengadil telah diambil tindakan berdasarkan laporan penilaian pengadil," katanya.

Sebanyak 33 pengadil menyertai kursus dua hari itu yang bermula semalam di bawah kendalian Hugh Dallas, Werner Helsen, kedua-duanya daripada jawatankuasa pengadil UEFA selain empat pengajar tempatan - Subkhidin Mohd. Salleh, Mohammad Radzali Yaacob, Nasaruddin Ishak dan Ahmad Khalidi Supian.

Masih belum ada jurulatih tetap

Posted:

Masih belum ada jurulatih tetap

Masih belum ada jurulatih tetap

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


MENTERI Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar (kanan) menyampaikan trofi kepada Khairulnizam selaku Olahragawan UiTM di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC) minggu lalu.


ATLET perahu layar negara, Khairulnizam Mohd. Afendy tidak menolak kemungkinan untuk terus menjalani latihan di Croatia jika masih belum memiliki jurulatih tetap.

Khairulnizam berkata, dia akan menjalani latihan bersama-sama jurulatih berpengalaman, Aron Lolic di Croatia dalam tempoh terdekat.

Menurutnya, persiapan menghadapi temasya Sukan Asia 2014 di Incheon, Korea Selatan September depan jelas terbantut gara-gara masih tidak mempunyai jurulatih tetap sejak 2012.

"Saya akan kembali menjalani latihan bersama Lolic, beliau pernah melatih saya sebelum temasya Sukan Olimpik 2012 di London.

"Saya dimaklumkan sudah ada usaha mendapatkan jurulatih baharu dari New Zealand, namun sampai sekarang tidak nampak apa lagi.

"Jika lambat sangat, saya akan terus menjalani latihan di Croatia dan hanya terus bertemu jurulatih baharu di Incheon kelak," katanya kepada pemberita semalam.

Khairulnizam berkata, dia terpaksa menjalani latihan di Croatia kerana Lolic tidak boleh mengajar pelayar negara lain gara-gara tidak mendapat kebenaran kelabnya kecuali jika Khairulnizam sendiri pergi berlatih di negara itu.

"Ini bukan perkara baharu, saya memang enggan masuk campur urusan pihak pengurusan.

"Saya difahamkan, MSN (Majlis Sukan Negara) sudah cari (jurulatih baharu) dan proses itu memakan masa.

"Namun, saya tetap sedih dan kecewa apabila asyik mendengar alasan yang sama sejak sekian lama," kata pemenang pingat emas Sukan SEA 2013 di Myanmar bagi acara Laser Standard itu.

Mengulas lanjut, Khairulnizam juga sekadar menyasarkan kelompok tiga pelayar terbaik pada temasya Sukan Asia di Incheon, Korea Selatan.

"Saya lebih mementingkan kelayakan ke temasya Olimpik 2016 di Brazil berbanding Sukan Asia, jadi saya khuatir telah mencapai kemuncak lebih awal pada Kejohanan Pelayaran Dunia 2014 di Sepanyol sebelum ke Incheon," katanya.

Khairulnizam menamatkan saingan di tempat keempat pada temasya Sukan Asia 2010 di Guangzhou, China.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved