Ahad, 20 April 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Liverpool hampiri gelaran juara

Posted:

Liverpool hampiri gelaran juara

Liverpool hampiri gelaran juara

STERLING (kanan) menjaringkan dua gol untuk membantu Liverpool menewaskan Norwich City 3-2 pada aksi Liga Perdana England semalam.


NORWICH – Liverpool semakin hampir mendakap trofi Liga Perdana England buat pertama kali dalam tempoh 24 tahun selepas melakar kemenangan 3-2 ke atas Norwich City pada aksi liga di Stadium Carrow Road malam tadi.

Kejayaan itu terhasil menerusi dua gol sumbangan pemain sayap lincah, Raheem Sterling dan satu gol daripada Luis Suarez, sekali gus membolehkan The Reds mengutip tiga mata berharga bagi melebarkan rekod 11 kemenangan liga berturut-turut.

Kemenangan itu juga menyaksikan The Reds kini terus menjarakkan diri dengan kelebihan lima mata ke atas pasukan di tangga kedua, Chelsea selain menjamin slot ke saingan Liga Juara-Juara musim depan.

Pada aksi tersebut, skuad bimbingan Brendan Rodgers itu yang berada dalam kelas tersendiri berjaya membuka tirai jaringan seawal minit keempat menerusi rembatan deras daripada Sterling.

Penyerang sensasi Uruguay, Suarez menggandakan kedudukan buat Liverpool pada minit ke-11, sekali gus merekodkan gol peribadinya yang ke-30 dalam 35 perlawanan liga setakat ini.

Bagaimanapun, Norwich bangkit mengurangkan defisit satu gol menjadikan kedudukan 2-1 menerusi gol daripada Gary Hooper pada minit ke-54.

Begitupun, Sterling sekali lagi menjadi 'duri dalam daging' buat pasukan tuan rumah apabila menjaringkan gol ketiga The Reds pada minit ke-62.

Biarpun Norwich sekali lagi berjaya merapatkan jurang kedudukan menerusi ledakan Robert Snodgrass pada minit ke-77, namun kedudukan 3-2 itu kekal sehingga tamat perlawanan.

Sebagai rekod, Liverpool kini telah mengumpul 80 mata selepas Chelsea keciciran mata setelah tewas mengejut 1-2 kepada Sunderland dalam satu lagi aksi liga yang berlangsung awal pagi semalam. – Reuters

Kelantan buat perubahan

Posted:

Kelantan buat perubahan

Kelantan buat perubahan

Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@kosmo.com.my


PEMAIN import antara yang bakal disingkirkan oleh Kelantan dalam usaha mereka memulihkan imej yang sudah tercalar.


PERSATUAN Bola Sepak Kelantan (KAFA) akan membuat perubahan drastik dalam usaha memulihkan reputasi The Red Warriors yang tercalar ekoran prestasi terumbang ambing dalam saingan Liga Malaysia (Liga M) kebelakangan ini.

Penasihat KAFA, Tan Sri Annuar Musa menerusi entri laman sosial facebook miliknya semalam berkata, pembaharuan tersebut akan dapat dilihat dalam tempoh terdekat.

Beliau berkata, pembaharuan tersebut meliputi barisan pemain import dan corak permainan bagi memperkemaskan lagi pasukan untuk menghadapi baki saingan liga.

"The Red Warriors bakal berubah wajah, yang sering 'cedera' dan buat perangai akan digugurkan dari pasukan. Disiplin dan ketegasan perlu dikembalikan.

"Beberapa pemain import tak habis-habis dengan masalah, rata-rata pemain tempatan lebih berdisiplin dan komited. Perlu beberapa tindakan drastik, rupanya membina pasukan bukan tugas yang mudah.

"Tiada siapa pun yang lebih besar daripada pasukan. Kecewa sudah tentu pasti, mengaku kalah mungkin tidak kerana kami adalah The Red Warriors," katanya.

Annuar memberitahu, dia cukup risau melihat prestasi pemain yang berharga mahal tetapi prestasinya menurun termasuk barisan pertahanan yang semakin longgar.

"Insya-Allah rehat selama dua minggu ini bakal menyaksikan pembaharuan dengan sksuad The Red Warriors. Semua pemain cergas untuk aksi separuh akhir pertama Piala FA.

"Kita mempunyai set pemain tempatan yang bersemangat juang tinggi dan corak serangan akan diperkemaskan," ujarnya.

Selepas mengharungi 14 perlawanan Liga Super, Kelantan kini menghuni tangga ketujuh dengan mengumpul 20 mata.

Amaran keras Kim Swee

Posted:

Amaran keras Kim Swee

Amaran keras Kim Swee

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


BARISAN pelatih skuad negara diingatkan agar jangan mengulangi sikap 'ponteng' latihan.


JANGAN ada lagi pemain yang ponteng kem latihan!. Itu amaran pengendali sementara Harimau Malaya, Datuk Ong Kim Swee terhadap kesemua pelatih supaya hadir melaporkan diri bersama kem latihan skuad kebangsaan yang akan bermula di Wisma Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Kelana Jaya hari ini.

Biarpun ada pemain seperti penyerang sensasi, Norshahrul Idlan Talaha yang dilihat lewat melaporkan diri tatkala Kim Swee menerajui tugas buat kali pertama selaku pengendali sementara skuad Harimau Malaya pada Mac lalu, Kim Swee begitupun optimis ia tidak lagi berulang kali ini.

Menurut beliau, kehadiran kesemua 23 pelatih kali ini cukup penting menjelang aksi persahabatan berdepan Filipina di Cebu pada 27 April depan.

"Saya yakin situasi itu (kegagalan pelatih melapor diri) tidak lagi berulang kali ini.

"Biarpun cuma aksi persahabatan, keputusan berdepan Filipina cukup penting kerana ia berstatus kelas A dan mampu memperbaiki kedudukan ranking FIFA (Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa).

"Jadi, saya harap kesemua pelatih dapat menghadiri kem latihan yang akan bermula esok (hari ini)," katanya kepada Kosmo! semalam.

Mengulas lanjut, Kim Swee juga enggan mana-mana pihak mensensasikan ketiadaan Mat Yo dalam senarai pelatih kali ini.

Ini kerana, beliau mementingkan prestasi semasa pemain selain hanya memiliki masa yang cukup terhad bagi membentuk skuad yang mantap berdepan Filipina.

"Ada dua sahaja muka baharu (Norfarhan Muhammad dan Ronni Harun) dalam senarai pelatih kali ini.

"Filipina sekarang bukan macam 10 tahun lalu, mereka juga banyak menjalani aksi persahabatan yang kompetitif jadi kami harus bersedia.

"Buat masa ini, masih terlalu awal untuk menentukan skuad sebenar kerana saya belum menerima sebarang laporan berhubung kecederaan terkini mana-mana pelatih.

"Jadi, segala-galanya akan dapat dinilai esok (hari ini) termasuk sama ada mahu memanggil pemain dalam senarai simpanan (KIV) bagi menggantikan mana-mana pelatih yang tercedera," jelas beliau.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved