Rabu, 2 April 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Johor DT kena denda

Posted:

Johor DT kena denda

Johor DT kena denda

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

KOMISIONER perlawanan, Zainal Mukri mengadakan sidang akhbar berhubung
penangguhan aksi antara Johor DT dan T Team di Larkin pada 1 Februari lalu.


INSIDEN 'panas' yang berlaku di dalam terowong Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, Johor pada 1 Februari lalu masih mencetuskan tanda tanya.

Ini kerana, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) tidak dapat mendakwa individu tertentu kerana tidak mahu menganggu siasatan pihak polis dalam kes tersebut.

Begitupun, FAM tetap menjatuhkan hukuman terhadap Johor Darul Takzim (Johor DT) biarpun masih belum mengenal pasti mana-mana individu yang terlibat dalam insiden itu.

Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib FAM, Datuk Taufek Razak memberitahu, Johor DT dikenakan denda RM30,000 selepas didapati bersalah kerana gagal menyediakan kawalan keselamatan yang mencukupi pada aksi pusingan kedua Piala FA itu ketika menentang T-Team.

Dalam perlawanan tersebut, T-Team menarik diri daripada meneruskan aksi babak kedua apabila pemain importnya, Elvado Rodrigues dan jurulatih kecergasan, Stefano Impagliazzo mendakwa mereka dikasari di dalam terowong di Stadium Tan Sri Hassan Yunos selepas tamat babak pertama.

"Siasatan kes ini telah dijalankan pihak polis dan saya dimaklumkan, ia sudah sampai kepada Jabatan Peguam Negara.

"Jadi, kami akan menunggu tindakan lanjut pihak polis dan buat masa ini, kami tidak akan meneruskan kes ini.

"Ini kerana kami gusar akan ada dua keputusan berbeza apabila kes itu dihadapkan ke mahkamah," kata Taufek selepas mempengerusikan Mesyuarat Tatatertib FAM di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Bagaimanapun, Taufek menjelaskan FAM, masih berhak mengambil tindakan sekiranya tiada dakwaan lanjut dilakukan oleh pihak yang berkenaan.

"Kami di FAM masih mempunyai tempoh dua tahun untuk mengambil tindakan mengikut Kod Tatatertib.

"Namun, jika mahkamah dapati tiada kesalahan, apa lagi yang boleh kami lakukan," katanya.

Terdahulu, Jawatankuasa Tatatertib FAM bersidang selama lebih 10 jam dengan memanggil lima saksi untuk menyelesaikan insiden yang berlaku di Larkin.

Lima individu itu termasuklah Timbalan Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan, Superintendan Abdul Samad Salleh dan Setiausaha Kehormat Persatuan Bola Negeri Johor (PBNJ), Mohd. Fahmy Yahya.

Mengulas lanjut, Taufek berkata, Johor DT masih dibenarkan membuat rayuan terhadap hukuman tersebut disebabkan denda itu bukan paling minimum.

"Jawatankuasa Tatatertib FAM hanya mengambil khusus dalam soal keselamatan yang berlaku di dalam terowong sahaja.

"Setelah mengambil kira daripada pelbagai sudut, pihak kami mendapati bahawa Johor DT dikenakan denda gara-gara kesalahan kelemahan tahap keselamatan.

"Mereka didenda RM30,000 atas kesalahan tersebut dan berdasarkan Kod 56.1 Tatatertib FAM 2012, mereka dibenarkan membuat rayuan kerana hukuman minimum adalah RM20,000," katanya.

FAM tidak cukup bukti dakwa dua tonggak import Johor DT

Posted:

FAM tidak cukup bukti dakwa dua tonggak import Johor DT

FAM tidak cukup bukti dakwa dua tonggak import Johor DT


STEWART (kanan) dan rakan sepasukannya, Zeshan Rahman hadir ke Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.


DUA tonggak import Johor Darul Takzim (Johor DT) - Pablo Aimar dan Luciano Figueroa didapati tidak bersalah atas pertuduhan melemparkan kata-kata berbaur perkauman kepada tonggak pertahanan Pahang, Damion Stewart.

Ia disebabkan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mendapati tuduhan Stewart terhadap kedua-dua bintang Harimau Selatan itu sebagai tidak mengikuti prosedur.

Sebelum ini, Stewart mendakwa dia dihambur dengan kata-kata berbaur perkauman seperti 'monyet' dan 'negro' pada pertemuan antara Pahang dan Johor DT di Stadium Darul Makmur, Kuantan, 7 Februari lalu.

Begitupun, Timbalan Pengerusi Tatatertib FAM, Ednan Othman memberitahu, kes itu terpaksa digugurkan selepas pihaknya mendapati bukti tidak mencukupi.

"Kami cukup memandang serius dalam kes perkauman ini kerana ia boleh dikatakan perkara ini agak baharu dalam bola sepak Malaysia.

"Denda bagi pemain atau pegawai yang dikaitkan dengan kes perkauman ini adalah sebanyak RM15,000 dan digantung lima perlawanan manakala persatuan terlibat dikenakan denda RM60,000.

"Begitupun, dalam kes ini, kami mendapati dakwaan (Stewart) itu tidak begitu mencukupi kerana dia seharusnya melakukan laporan terhadap pengadil dalam aksi tersebut.

"Itulah prosedur sebenarnya dan jika Stewart berbuat demikian, pengadil tersebut boleh melayangkan kad kuning atau merah kepada tertuduh.

"Sikap perkauman adalah satu perbuatan tidak bermoral tetapi dalam kes ini, kami terpaksa mengugurkan kes kerana mendapati tuduhan itu tidak mempunyai bukti yang cukup," katanya semalam.

Ednan turut memberitahu bahawa Persatuan Bola Sepak Sarawak dikenakan hukuman RM10,000 atas dua kesalahan.

Dua kesalahan tersebut adalah penyokong Sarawak membakar dan membaling api suar ketika aksi menentang Angkatan Tentera Malaysia di Stadium Majlis Perbandaran Selayang, 18 Januari lalu.

Gergasi Merah kembali 'bernyawa'

Posted:

Gergasi Merah kembali 'bernyawa'

Gergasi Merah kembali 'bernyawa'

Oleh MUHAMMAD ZUHAILY BADLISHAH
zuhaily.badlishah@kosmo.com.my


RANGEL (tengah) muncul wira Selangor apabila meledak hatrik pada pertemuan menentang Ha Noi T&T pada aksi keempat Kumpulan F kempen Piala AFC di Stadium Shah Alam malam tadi.


PENYERANG berbisa, Paulo Rangel meledak hatrik bagi membantu Selangor menewaskan wakil Vietnam, Ha Noi T&T pada aksi keempat Kumpulan F kempen Piala AFC di Stadium Shah Alam malam tadi.

Kejayaan mengutip tiga mata berharga itu sekali gus menghidupkan kembali peluang Sang Gergasi Merah untuk mara ke pusingan seterusnya.

Beraksi di laman sendiri, Selangor dilihat bermula dengan rentak perlahan sehingga menyaksikan pasukan pelawat hampir memecahkan kebuntuan gol seawal minit keempat menerusi satu gerakan cantik yang gagal disempurnakan Hughton Hector.

Selepas itu, giliran kapten Ha Noi T&T, Gonzalo Marronkle mencuba ke arah gawang gol tuan rumah dengan membuat tandukan tepat tetapi berjaya ditangkap kemas penjaga gol Selangor, Farizal Marlias pada minit ke-18.

Bagaimanapun, Rangel berjaya menceriakan penyokong Selangor apabila meledak gol pertama menerusi tandukan menarik pada minit ke-21.

Penyerang import kelahiran Brazil itu menyumbat gol kedua Selangor selepas menerima hantaran cantik daripada rakan sepasukan, Abdul Hadi Yahya pada minit ke-32.

Namun, kegembiraan Gergasi Merah tidak bertahan lama apabila seminit kemudian, Ha Noi T&T dianugerahkan sepakan penalti selepas Ahmad Hazwan Bakri menjatuhkan Hector di kawasan kotak penalti.

Peluang itu mudah disempurnakan dengan baik oleh Marronkle.

Kelekaan barisan pertahanan Ha Noi T&T itu mengundang padah apabila S. Kunanlan mengambil kesempatan sebelum melorongkan bola buat Rangel meledak hatriknya dua minit sebelum tamat babak pertama.

Bersambung babak kedua, tuan rumah dilihat lebih gemar bermain corak serangan balas pantas, namun percubaan S. Venood berjaya disekat tonggak import Ha Noi T&T, Sam Gallagher.

Pemain pertahanan Ha Noi T&T, Nguyen Hong Tien hampir menghadiahkan 'gol percuma' kepada Selangor selepas tertampan sepakan percuma Azmi Muslim pada minit ke-64.

Ketangkasan Farizal juga berjaya menyelamatkan kubu Selangor daripada dibolosi pasukan pelawat yang bangkit mengasak bertubi-tubi ke kubu Selangor.

Bagaimanapun, hajat Ha Noi T&T mencari dua lagi gol tidak kesampaian apabila kedudukan 3-1 itu kekal sehingga tamat perlawanan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved