Khamis, 17 April 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


FAM harus tegas

Posted:

FAM harus tegas

FAM harus tegas

Oleh MOHD. IKHSAN FIRDAUS AZMI
ikhsan.azmi@kosmo.com.my

SEGELINTIR penyokong Perak membakar suar ketika aksi Liga Super antara Perak dan Johor DT di Stadium Perak, Ipoh Selasa lalu.


PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) perlu bertindak tegas menyelesaikan insiden kekecohan yang berlaku selepas aksi Liga Super antara Perak dengan Johor Darul Takzim (Johor DT) di Stadium Perak, Ipoh Selasa lalu.

Demikian ulas Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar (gambar kecil) mengenai kekecohan yang menyaksikan penyokong tuan rumah bertindak di luar kawalan selepas dikatakan tidak berpuas hati atas kekalahan Perak kepada Johor DT pada perlawanan tersebut.

Khairy berkata, FAM perlu mengenakan hukuman yang lebih berat bagi memberi pengajaran kepada mana-mana persatuan ekoran kelakuan penyokong mereka yang bertindak di luar kawalan ketika sesuatu perlawanan berlangsung.

"Saya rasa mereka boleh menghukum pasukan dengan lebih cepat dengan hukuman yang berat kerana pasukan perlu bertanggungjawab untuk memberitahu kumpulan penyokong mereka supaya jangan bertindak ganas sehingga mengakibatkan kekacauan.

"Ada pelbagai pilihan, contohnya pasukan yang penyokong mereka bertindak ganas harus didenda ataupun dipaksa bermain di stadium yang kosong.

"Tanggungjawab keselamatan adalah pada tuan rumah tetapi jika peminat atau penyokong daripada pasukan pelawat yang bertindak ganas maka pasukan tersebut harus dipersalahkan.

"Kita harus bertanggungjawab kepada penyokong kita," kata Khairy kepada pemberita di Kelab Golf Diraja Selangor (RSGC), Kuala Lumpur semalam.

Dalam insiden Selasa lalu, para penyokong Johor DT dikepung lebih daripada sejam selepas berlaku kekecohan sebaik perlawanan itu berakhir.

Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) terpaksa bertindak menyembur air ke arah penyokong-penyokong Perak bagi meleraikan kekecohan itu.

Sebelum perlawanan bermula, bas yang membawa para penyokong Johor DT diconteng dengan cat kuning oleh segelintir penyokong Perak.

'Stadium macam medan perang'

Posted:

'Stadium macam medan perang'

'Stadium macam medan perang'

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my


PASUKAN FRU terpaksa ditugaskan di Stadium Perak di Ipoh pada Selasa lalu bagi mengawal insiden kekecohan penonton selepas berakhirnya aksi Liga Super antara Perak dengan Johor DT yang berkesudahan Perak tewas 0-1.


STADIUM bola sepak seolah-olah bukan lagi tempat yang selamat ekoran pelbagai kekecohan yang dicetuskan oleh para penyokong sukan No. 1 negara itu.

Hampir setiap tahun, insiden kekecohan sering berlaku sehingga menyebabkan rusuhan kecil dipercayai berpunca daripada sekumpulan penyokong yang tidak 'bertamadun'.

Tidak cukup dengan kontroversi di atas padang, insiden-insiden yang tidak diingini itu terus merebak sehingga di luar kawasan stadium.

Suasana tersebut telah menimbulkan pelbagai persoalan sama ada perlawanan bola sepak masa kini sebagai satu aktiviti yang selamat untuk ditonton.

Bila berlaku masalah seperti ini, yang menerima padah adalah persatuan bola sepak negeri manakala penontonnya terlepas tanpa terbeban dengan hukuman.

Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) sudah pastinya menghukum persatuan negeri atas alasan gagal menyediakan tahap keselamatan yang dituntut.

Ekoran itu, legenda bola sepak Kelantan, Dali Omar (gambar kecil) menegaskan bahawa sudah tiba masanya FAM mengkaji atau mengubal satu undang-undang bagi menghukum penyokong-penyokong yang tidak memiliki semangat kesukanan.

"Sekarang, FAM perlu mengkaji dan mencari jalan bagaimana untuk mengambil tindakan keras kepada penyokong. Jangan bagi muka atau toleransi kerana perbuatan mereka tidak melambangkan semangat kesukanan.

"Ini budaya samseng, bukan budaya cintakan bola sepak. Sampai bila FAM mahu menghukum persatuan negeri pada hal mereka (persatuan) sentiasa sedaya upaya untuk memastikan tahap keselamatan di dalam dan luar stadium terjamin.

"Kadang-kadang, kesalahan sebegini bukan senang untuk FAM menentukan bentuk hukuman.

"Hanya disebabkan segelintir penyokong buat perangai, persatuan negeri yang menjadi mangsa.

"Sudah tiba masanya FAM dengan kerjasama pihak berkuasa seperti Polis Diraja Malaysia mengenakan hukuman keras kepada penyokong yang tiada moral diri," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Pada Selasa lalu, satu kekecohan berlaku di Stadium Perak di Ipoh selepas aksi Liga Super antara Perak menentang Johor Darul Takzim (Johor DT) yang berkesudahan tuan rumah tewas 0-1.

Insiden membaling mercun dan botol air terjadi sebaik kemenangan 1-0 memihak kepada pasukan pelawat sehingga memaksa Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) bertindak menyembur air kepada penyokong-penyokong Perak bagi mengelakkan sebarang pergaduhan berlaku.

Tambah Dali, beliau menggesa peminat-peminat agar tidak mengulangi kelakuan kurang sopan ini pada perlawanan akan datang.

"Saya sedih lihat senario bola sepak kita.

"Peminat sudah semakin ramai datang menyaksikan perlawanan liga negara tetapi bila berlaku perkara begini, orang lain takut nak tengok," katanya.

Haluan Kelantan di bahu pemain

Posted:

Haluan Kelantan di bahu pemain

Haluan Kelantan di bahu pemain

Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@kosmo.com.my

MARUAH The Red Warriors kini tergalas di bahu barisan pemainnya dalam usaha mengembalikan semula reputasi pasukan yang terjejas teruk selepas diaibkan oleh Sime Darby 0-4 dalam pertemuan Liga Super Selasa lalu.

Justeru, pertemuan dengan Sarawak di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu malam ini merupakan medan terbaik bagi mengembalikan status mereka sebagai antara pasukan terkuat dalam saingan Liga Super.

Begitupun The Red Warriors dijangka berdepan ujian getir selepas kehilangan khidmat ketua jurulatih, Steve Darby yang direhatkan buat sementara waktu daripada mengemudi pasukan berkenaan.

Pengendali sementara The Red Warriors, Mohd. Hashim Mustapha mahu barisan pemainnya segera melupakan kekalahan kepada Sime Darby dan kembali fokus pada pertemuan dengan Sarawak.

Menurut Hashim, hanya kemenangan ke atas Sarawak mampu memulihkan moral pasukannya setelah dikejutkan dengan berita pemecatan Darby oleh Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) dua hari lalu.

"Jujurnya, saya masih terkejut dengan berita penyingkiran Darby. Saya mengambil tanggungjawab ini (mengendalikan pasukan) dengan berat tetapi kami perlu memandang ke hadapan.

"Saya akan bergandingan dengan Zahasmi Ismail bagi merangka strategi terbaik untuk berdepan Sarawak," katanya ketika dihubungi Kosmo! di Kota Bharu semalam.

Tambahnya, penyingkiran pengendali berusia 59 tahun itu tidak mematahkan semangat pemain dan pegawai pasukannya dan beliau menagih sokongan padu peminat tempatan bagi memastikan kemenangan menjadi milik Kelantan malam ini.

Hashim memberitahu, dia akan membuat sedikit perubahan taktikal memandangkan beberapa tonggak utama dibelenggu kecederaan.

Katanya, dua tonggaknya iaitu Muhammad Nazri Ahmad terpaksa diketepikan akibat penggantungan perlawanan manakala Mohamed Shawky Aly yang mengalami kecederaan pangkal paha dan telah pulang ke Mesir buat sementara waktu.

"Peluang Mohamad Ghaddar masih 50-50 untuk diturunkan kerana saya rasa dia belum pulih sepenuhnya daripada kecederaan.

"Saya akan menilai keadaan semasa dua penyerang, Ahmad Fakri Saarani dan Ahmad Shakir Md Ali dalam sesi latihan terakhir petang ini (semalam).

"Sekiranya keadaan memuaskan, kemungkinan besar mereka boleh disenaraikan pada pertemuan malam esok (ini)," ujarnya.

Hashim turut mengingatkan anak buahnya mengambil pendekatan lebih berwaspada terutama peningkatan prestasi mendadak skuad kendalian Robert Alberts selepas mengecewakan Angkatan Tentera Malaysia 3-2 di Kuching pada Selasa lalu.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved