Jumaat, 11 April 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


'Saya masih lagi Presiden FAM'

Posted:

'Saya masih lagi Presiden FAM'

'Saya masih lagi Presiden FAM'

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

SULTAN AHMAD SHAH (kiri) melihat Proton Perdana yang dibeli baginda di Istana Hinggap Pahang, Kuala Lumpur semalam.


SULTAN Ahmad Shah belum membuat keputusan sama ada baginda akan mempertahan jawatan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) atau melepaskan tugasnya yang disandang sejak 30 tahun lalu.

Bagaimanapun, Sultan Ahmad Shah dijangka membuat keputusan pada Mesyuarat Exco FAM yang dijadualkan berlangsung 19 April ini.

"Dalam dunia ini, semua benda saling bersaing dan saya tidak terkecuali dalam hal ini tetapi saya juga tidak mahu cakap lebih mengenai perkara ini.

"Saya mengabdikan diri saya kepada Allah S.W.T dan (jika) nak cabar saya, ini adalah negara bebas. Saya tiada apa-apa untuk menentang mereka. Kepada mereka yang mahu mencabar saya... silakan.

"Pendirian saya mengenai hal ini akan terjawab pada (Mesyuarat Exco FAM) 19 April ini," titahnya kepada pemberita di Istana Hinggap Pahang di Bukit Kewangan, Kuala Lumpur semalam.

Terdahulu, Sultan Ahmad Shah menerima penajaan dua buah kereta daripada Kumpulan DRB Hicom Berhad - sebuah kereta Proton Preve dan sebuah Proton Persona untuk kegunaan FAM.

Penajaan tersebut disampaikan oleh Pengarah Urusan Kumpulan DRB Hicom Berhad, Tan Sri Mohd. Khamil Jamil.

Pada majlis berkenaan, Mohd. Khamil turut menyerahkan sebuah bas kepada baginda untuk kegunaan Taman Pengasih Sultan Haji Ahmad Shah - sebuah rumah kebajikan untuk anak-anak yatim yang terletak di Kuantan, Pahang.

Pada 2 April lalu, Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin berkata, tiga pencalonan untuk jawatan presiden diterima tetapi tidak mendedahkan nama calon berkenaan atau persatuan yang mengemukakan pencalonan tersebut.

Kosmo! sebelum ini melaporkan dua nama besar disebut-sebut untuk mencabar kedudukan Sultan Ahmad Shah ialah Tengku Mahkota Pahang yang juga Timbalan Presiden FAM, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah dan Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim.

"Apa yang saya tahu, (ada) perjumpaan (Mesyuarat Exco FAM) pada 19 April ini. Macam mana saya nak tahu (senarai calon) Kongres FAM? Setiausaha Agung FAM tidak keluarkan lagi (senarai pencalonan).

"Kita tunggulah dulu. Sabar... saya tidak terburu-buru dalam perkara ini. Saya masih lagi Presiden FAM buat masa ini. Jika kamu tanya sama sama ada saya akan bertanding atau tidak, saya masih lagi presiden.

"Sabarlah, banyak artikel yang menyebut pasal saya. Sesetengah (laporan) elok, sesetengah tidak. Tipikal media dan ada yang mengkritik saya tetapi saya tidak rasa apa-apa.

"Mereka boleh kata apa sahaja yang mereka suka mengenai saya. Saya hanya memerhatikan sahaja," titahnya.

FAM akan mengadakan pemilihan bagi penggal 2014 hingga 2018 sempena Kongres ke-50 badan induk bola sepak negara itu pada 25 Mei depan.

PPBN agenda nasional negara

Posted:

PPBN agenda nasional negara

PPBN agenda nasional negara

Oleh LUQMAN HAKIM AB RAHIM
luqmanhakim.rahim@kosmo.com.my


Najib (empat dari kiri) membaca buku PPBN Fasa 1 sambil diberi penerangan oleh Khairy Jamaluddin selepas merasmikan PPBN dan Akademi Bola Sepak Negara Mokhtar Dahari di Gambang, Pahang semalam.




Sebahagian pelatih cukup teruja pada majlis perasmian PPBN dan Akademi Bola Sepak Negara Mokhtar Dahari semalam.


PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam melancarkan Pelan Pembangunan Bola Sepak Negara (PPBN) sebagai projek berstatus nasional yang seharusnya mendapat sokongan semua pihak.

Najib berkata, PPBN bukan sahaja projek Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dan Kementerian Pendidikan, malah ia merupakan agenda nasional yang perlu dicapai seiring dengan sasaran yang digariskan.

"Kita mahu komitmen semua pihak, ibu bapa galak anak-anak bersukan, guru besar dan pengetua perlu lebih rajin dan minat bersukan.

"Mutu dan kemahiran bola sepak negara takkan meningkat dengan sendiri jika tiada komitmen yang tinggi untuk lihat sukan ini berjaya ke peringkat yang tertinggi," kata Najib pada majlis pelancaran PPBN dan Akademi Bola Sepak Negara Mokhtar Dahari di Gambang, Kuantan, Pahang semalam.

Turut hadir, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob, Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh dan Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar.

Dalam majlis tersebut, Najib yang juga Menteri Kewangan turut mengumumkan peruntukan RM10 juta untuk menjayakan PPBN.

Secara peribadi, Najib optimis skuad bola sepak negara mampu beraksi di pentas berprestij - Piala Dunia dengan penerapan pelan yang sistematik dan tersusun.

"Semangat sahaja tak cukup, ia mesti disusuli dengan perancangan yang menyeluruh mencakupi segala keperluan untuk berjaya sehingga ke persada dunia.

"Cita-cita peribadi saya mahu melihat Malaysia layak ke Piala Dunia, ia bukan sesuatu yang mustahil, boleh jadi kenyataan. Jadi pelancaran PPBN ini adalah tepat pada masanya," ujarnya.

Pada masa sama, beliau turut menasihatkan para pemain negara tidak terlibat dengan bookie.

"Budak-budak ini perlu memiliki nilai, jangan sampai ada pihak seperti bookie merosakkan semangat yang mereka miliki dan penyakit ini perlu dihapuskan," tambahnya.

Bermulanya transformasi sukan bola sepak

Posted:

Bermulanya transformasi sukan bola sepak

Bermulanya transformasi sukan bola sepak


NAJIB beramah mesra dengan Pengarah Program PPBN, Lim Teong Kim semalam. Turut kelihatan, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob (kiri).


PELAN Pembangunan Bola Sepak Negara (PPBN) memerlukan masa untuk mencapai sasaran ditetapkan kerana ia merupakan rangka jangka panjang yang bertujuan membangunkan kembali sukan bola sepak di negara ini.

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata, perubahan yang dilakukan demi memastikan bola sepak negara berada di kemuncak kegemilangan dan kecemerlangan.

"Melalui pelancaran PPBN oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini (semalam), saya rasa tiada lagi alasan untuk kita membangunkan mutu bola sepak negara dan Perdana Menteri juga telah menyatakan bahawa pelan ini berstatus nasional.

"Dengan peruntukan tambahan RM10 juta seperti diumumkan Perdana Menteri, saya yakin ia akan membantu kita mencapai banyak sasaran terutama dalam aspek pengurusan dan pembangunan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas majlis pelancaran PPBN dan Akademi Bola Sepak Negara Mokhtar Dahari yang disempurnakan oleh Perdana Menteri di Gambang, Kuantan semalam.

Khairy Jamaluddin berkata, pelan pembangunan yang dilancarkan itu merupakan fasa pertama yang tempohnya bermula tahun ini hingga 2020.

Katanya, pada tempoh akhir fasa itu nanti, landskap program pembangunan bola sepak negara dijangka berubah dengan penambahbaikan seperti penerapan falsafah atau DNA permainan bola sepak negara secara menyeluruh di setiap peringkat.

Beliau menjelaskan, PPBN turut mendapat kerjasama Kementerian Pendidikan dan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) bagi memastikan kejayaan pelan tersebut.

"Saya sudah bentangkan PPBN kepada Timbalan Presiden FAM, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah dan mendapat perkenan daripada baginda," katanya.

Menjelang tahun 2020, jumlah bakat muda di pusat latihan akan meningkat kepada 51,125 pemain daripada 5,454 pemain tahun ini dan bilangan Akademi Tunas ditambah secara berperingkat kepada 150 menjelang tahun 2020 berbanding 14 sedia ada.

Bilangan Pusat Latihan Daerah untuk program bola sepak di sekolah menengah juga akan ditambah menjadi 150 berbanding 44 sedia ada dan penambahan jurulatih berlesen daripada 387 orang tahun ini kepada 2,472 orang pada 2020.

Selain itu, Khairy Jamaluddin berkata, bilangan pertandingan juga akan ditambah daripada 16 kali tahun ini kepada 37 kali pada 2020.

"Akademi Bola Sepak Negara akan menempatkan 500 pemain terbaik lelaki berusia 13 hingga 17 tahun dari seluruh negara.

"Akademi ini akan mempunyai kemudahan yang setaraf dengan sekolah berasrama penuh lain bagi menampung program pembelajaran setempat semua pemain," tambahnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved