Ahad, 6 April 2014

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Persembahan pertama di Malaysia

Posted:

Persembahan pertama di Malaysia

Persembahan pertama di Malaysia

PALUAN gendang yang memecah kesunyian di dewan itu mengingatkan Hon Suet Yi, 22, memori zaman kanak-kanak yang dilalui setiap kali menghadiri majlis rumah terbuka sempena sambutan Tahun Baru Cina.

Kelincahan kumpulan pemain gendang yang turut menggabungkan tarian dan seni mempertahankan diri Wushu dalam persembahan itu memberi impak yang begitu mengujakan kepada gadis yang berasal dari Ipoh, Perak itu.

Teater bertajuk Meeting with Bodhisattva anjuran Kumpulan Purple Cane dan Hands Percussion Malaysia yang julung-julung kali dipersembahkan di Malaysia oleh U-Theatre itu memang dinanti-nantikan oleh Suet Yi semenjak kumpulan itu ditubuhkan 26 tahun lalu.

Dia begitu teruja kerana kumpulan teater yang diminati selama ini akhirnya muncul di Stadium Putra Bukit Jalil, Kuala Lumpur dengan membawa naskhah yang dihasilkan sejak tahun 2002.

"Saya mengenali kumpulan ini ketika berusia belasan tahun selepas menyertai kelab gendang di peringkat sekolah menengah.

"Memang menjadi impian saya untuk menyaksikan persembahan mereka, namun disebabkan faktor ekonomi, hasrat tersebut tidak kesampaian sehinggalah mereka membuat persembahan di sini," ujarnya.

Kata Suet Yi, kumpulan U-Theatre merupakan inspirasi dan penyuntik semangat kepadanya setiap kali membuat persembahan sama ada di sekolah atau di luar sekolah.

Inspirasi

Kelabnya sering kali membuat persembahan sempena sambutan hari perayaan, ulang tahun sekolah dan pada hari-hari istimewa berdasarkan undangan yang diterima.

"Pada saat-saat berada di atas pentas, perkara pertama yang terlintas dalam fikiran saya ialah melakukan yang terbaik bagi menghiburkan para penonton.

"Semangat yang ada pada kumpulan yang berasal dari Taiwan itu menjadi inspirasi kepada saya untuk membuktikan kemampuan yang ada kepada para pengunjung," jelasnya.

Dalam pada itu, seorang lagi penonton, Trace Loo, 25, memberitahu, kumpulan U-Theatre yang menggabungkan gendang, tarian dan Wushu dalam teater berjaya 'membuka mata' warga asing selain mengujakan masyarakat Tionghua sendiri.


SEBAHAGIAN daripada 40 peserta yang terlibat dalam teater Meeting with Bodhisattva.


"Siapa sangka aktiviti tradisional masyarakat Cina tersebut boleh digabung menjadi satu teater yang mampu menyampaikan mesej yang begitu mendalam dan kreatif.

"Memang biasa apabila kita melihat orang bermain gendang, Wushu atau tarian tradisional, namun saya tidak pernah menyaksikan persembahan yang menggabungkan ketiga-tiga aktiviti tersebut.

"U-Theatre merupakan kebanggaan masyarakat Cina, saya berharap usaha mereka dapat diteruskan dengan menghasilkan lebih banyak teater baharu dan dibawa ke seluruh dunia," tambahnya yang tinggal di Puchong, Selangor.

Para peminat dari Malaysia mengenali asal usul dan latar belakang kumpulan bertaraf antarabangsa itu, namun tidak ramai yang mengetahui bahawa pengarah muziknya, Chih-Chun Huang, 49, sebenarnya anak kelahiran Ipoh, Perak.

Mula melibatkan diri dalam aktiviti bermain gendang ketika berusia enam tahun dan Wushu pada usia 10 tahun, Chih-Chun mempraktikkan konsep meditasi sebelum bermain gendang.

Meditasi

"Menerusi meditasi, seseorang individu itu akan lebih mengenali dan memahami diri sendiri dan dalam keadaan yang tenang dan sunyi, kita akan mengetahui dan fokus terhadap apa yang dilakukan.

"Memang wajib bagi setiap ahli kumpulan, termasuk diri saya untuk meluangkan masa beberapa jam untuk menjalankan aktiviti meditasi sebelum memulakan latihan," jelas bapa kepada dua orang anak itu.

Beliau yang berkahwin pada tahun 1994 bersekolah di Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Sam Tet dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Sam Tet di Ipoh sebelum melanjutkan pelajaran ke Sekolah Tinggi Persendirian Cina Yuk Choy, Ipoh.

Selepas tamat pengajian, anak keempat daripada lima beradik ini kemudiannya melanjutkan pelajaran ke Kolej Pendidikan Jasmani Nasional Taiwan dan menetap di negara tersebut.


AKSI Chih-Chun (tengah) berjaya memukau penonton.


Menceritakan pembabitan beliau dalam aktiviti meditasi, tambah Chih-Chun, segala-galanya bermula ketika dia melancong ke India sekitar tahun 90-an iaitu sebelum menyertai kumpulan U-Theatre.

"Ketika berada di India, saya bertemu dengan seorang guru. Beliau memberi banyak tunjuk ajar seperti asas hidup seorang manusia dan antaranya ialah meditasi.

"Dalam tempoh enam bulan berada di sana, saya memahami banyak perkara menerusi meditasi dan belajar untuk 'hidup semula' sebagai seorang manusia.

"Menerusi proses itu, saya berjaya mengubah diri dan mengambil keputusan untuk berkongsi pengalaman berkenaan dengan ahli kumpulan U-Theatre bagi menghasilkan naskhah teater yang lebih sempurna," ujarnya.

Chih-Chun merupakan ahli kumpulan Taipei Folk Dance Theatre dan Cloud Gate Dance Company sebelum menyertai U-Theatre yang ditubuhkan oleh Pengarah Artistik U-Theatre, Ruo-Yu Liu pada tahun 1993 sebagai Drumming Master.

Tambahnya, persembahan pertama di tanah air amat bermakna baginya kerana hasrat untuk berkongsi pencapaiannya dengan rakyat Malaysia tercapai.

"Sebelum ini saya memang mahu membuat persembahan di negara kelahiran saya, namun disebabkan kekangan dari segi dana, rancangan tersebut terpaksa dibatalkan.

"Saya amat berterima kasih kepada penganjur dan semua pihak yang menjayakan persembahan ini dan berharap dapat pulang dengan lebih banyak hasil teater pada masa hadapan," tambahnya.

Penubuhan

Bercerita mengenai sejarah penubuhan kumpulan U-Theatre, isteri kepada Chih-Chun, Ruo-Yu, 58, memberitahu idea untuk menubuhkan kumpulan itu terlintas dalam fikiran apabila beliau kembali ke Taiwan selepas mengikuti kursus Pengarah Teater dari Poland, Jerzy Grotowski.

"Saya mengambil jurusan Kesenian Teater di Universiti New York pada tahun 1983 dan amat bertuah kerana terpilih untuk mengikuti kelas Jerzy yang terkenal dalam bidang teater pada tahun 1984.


KUMPULAN U-Theatre menggabungkan tarian tradisional, gendang dan Wushu dalam satu persembahan.


"Ketika itu saya mengikut Jerzy untuk menjalani latihan dan bekerja di California selama setahun.

"Dalam tempoh tersebut, saya mempelajari kepentingan penguasaan mentaliti untuk menyampaikan persembahan dan mengenali kemampuan diri yang sebenar selain menyedari tentang kepentingan kebudayaan sendiri.

"Justeru, apabila kembali ke tanah air, saya nekad mahu membangunkan tradisi dan budaya tempatan dengan mempelajari aktiviti berkenaan dan selepas tiga tahun berusaha, akhirnya kumpulan U-Theatre ditubuhkan," katanya yang menubuhkan kumpulan itu pada 1988.

Ruo-Yu yang berasal dari Hsin-chu, Taiwan memegang watak utama dalam persembahan teater ketika menyertai kumpulan Lan Ling Theatre Workshop pada tahun 80-an.

Pada tahun 2008, beliau memenangi anugerah Penghibur Seni Terbaik dalam Anugerah Kesenian Tahunan Kebangsaan Taiwan Ke-12.

Kumpulan U-Theatre yang kini mempunyai lebih 100 ahli termasuk pelajar pernah mengadakan persembahan di Brazil, Amerika Syarikat, Rusia, New Zealand dan Perancis dan bakal mengadakan persembahan bertajuk Lover yang dihasilkan tahun ini di Berlin, Jerman pada April 2014.

Baghdad bandar raya paling teruk

Posted:

Baghdad bandar raya paling teruk

Baghdad bandar raya paling teruk


KEKURANGAN bekalan elektrik memaksa penduduk Baghdad menggunakan generator.


PADA awal tahun 1970-an, bandar Baghdad telah diangkat sebagai bandar model kepada dunia Arab. Namun kini, selepas sedekad tercetusnya konflik yang tidak berkesudahan, bandar tersebut digelar sebagai bandar paling teruk di dunia.

Menurut kaji selidik terbaharu oleh kumpulan perunding Mercer, Baghdad berada pada kedudukan terakhir daripada 239 buah bandar utama dunia.

Kajian agensi itu melibatkan penilai terhadap faktor kestabilan politik, jenayah dan pencemaran.

Ibu kota Iraq itu disamakan dengan Bangui di Republik Afrika Tengah dan ibu negara Haiti, Port-au- Prince. Kedudukan terbaharu bandar raya berusia 1,250 tahun itu menyebabkan ia tidak lagi dianggap sebagai pusat intelektual, politik dan ekonomi global.

Setiap hari penduduknya berdepan dengan insiden serangan bersenjata, kekurangan bekalan elektrik dan air bersih, sistem pembetungan dan perparitan yang lemah, rasuah berleluasa, kesesakan lalu lintas dan pengangguran.

"Kami seperti tinggal di berek tentera," keluh seorang jurujual kertas, Hamid al-Daraji.

Katanya, penduduk terpaksa berhadapan dengan pemeriksaan ketat tentera dan polis selain kesan psikologi akibat serangan bom.

"Orang kaya dan miskin berkongsi penderitaan sama. Mereka juga berisiko menjadi mangsa letupan, penculikan atau pembunuhan.

"Nyawa kami boleh hilang pada bila-bila masa sahaja," katanya yang berusia 48 tahun.

Peranan penting

Pembinaan bandar pertama di Sungai Tigris bermula pada tahun 762 Masihi ketika pemerintahan Abbasiyah iaitu Khalifah Abu Jaafar al-Mansur. Sejak itu, ia telah memainkan peranan penting dalam masyarakat Arab dan dunia Islam.

Pada abad ke-20, Baghdad diiktiraf sebagai bandar contoh Arab moden dengan kewujudan beberapa universiti dan muzium terbaik, golongan elit berpendidikan tinggi, pusat kebudayaan dan kesihatan terbaik.

Para pegawainya sentiasa dijadikan rujukan di rantau itu. Gergasi gabungan minyak negara-negara Islam iaitu Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Minyak (OPEC) juga ditubuhkan di ibu kota Iraq itu.


SIRI pengeboman yang berlaku di Baghdad menjadikannya bandar paling sengsara di dunia.


Baghdad menjadi kediaman kepada penduduk beragama Islam, Kristian, Yahudi dan lain-lain etnik.

Profesor sejarah politik di Universiti Mustansiriyah, Issam al-Faili berkata, Baghdad mewakili pusat ekonomi negara Abbasiyah.

Universiti Mustansiriyah katanya merupakan institusi bersejarah yang berusia hampir 800 tahun.

Ujar beliau, Baghdad telah dijadikan tempat asas mengawal negara jiran bagi mengukuhkan pengaruh Islam."

"Dahulu bandar ini dijadikan rujukan dunia namun kini, ia menjadi salah satu bandar paling sengsara di dunia," kata Faili.

Sepanjang bulan Februari sahaja, sebanyak 57 insiden keganasan telah berlaku termasuk 31 serangan bom kereta.

Pengeboman

Pada 5 Mac sahaja, sebanyak 12 insiden tembakan dan pengeboman dilaporkan yang membunuh 20 orang. Keesokan harinya, empat lagi pengeboman berlaku menyebabkan 11 maut.

Pasukan keselamatan biasanya bertindak balas dengan mengadakan sekatan jalan raya di sekitar Baghdad dan menyekat pergerakan keluar masuk.

Dinding konkrit pula telah dibina bagi menahan impak letupan di beberapa lokasi penting sehingga membahagikan kawasan kejiranan.

Bangunan kerajaan misalnya berada di Zon Hijau yang turut menempatkan kediaman ahli-ahli parlimen, pejabat kedutaan Amerika Syarikat dan Britain. Ia merupakan kawasan larangan kepada penduduk.

Walaupun kadar pertumbuhan ekonomi negara masih pesat kerana aktiviti pengeluaran minyak tetapi kadar pengangguran masih tinggi disebabkan industri tersebut tidak berintensifkan buruh.

Faktor geopolitik dan ketenteraman awam telah menyukarkan usaha untuk memulihkan wajah bandar Baghdad. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved