Rabu, 2 April 2014

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


The Amazing Spider-Man 2 bukan sekadar bergayut

Posted:

The Amazing Spider-Man 2 bukan sekadar bergayut

The Amazing Spider-Man 2 bukan sekadar bergayut

Tipikal karakter Spider-Man yang kerap dipertontonkan kepada umum sejak beberapa tahun lalu, ia menyaksikan karakter adi wira ini banyak berayun sehingga kadangkala efek yang dibuat nampak tidak asli. Namun, menerusi The Amazing Spider-Man 2, penonton dijanjikan dengan aksi yang lebih bersifat realistik.


WATAK Spider-Man atau Peter Parker pada francais kali ini dihasilkan dengan lebih teliti agar kelihatan lebih realistik.


PADA 27 Mac 2014 bertempat di Marina Bay Sands, Singapura, segerombolan media dari seluruh dunia sudah siap berkampung menanti delegasi yang mewakili kelompok francais filem adi wira paling berpengaruh di dunia, Spider-Man.

Delegasi yang terdiri daripada penerbit, pengarah dan pelakon francais kelima filem tersebut dijadual bercakap tentang proses pembikinan, promosi dan pengalaman mereka sepanjang proses penghasilan The Amazing Spider-Man 2.

Lebih kurang pukul 6.30 petang, Andrew Garfield yang mengenakan kostum Spider-Man muncul dan aksinya memperkenalkan diri menggamatkan suasana dengan kehadiran kira-kira 2,000 peminat di pusat beli -belah itu.

Bagaimanapun, dalam kalangan semua yang hadir, paling terkesan tinggi humor ialah Jamie Foxx yang sangat mesra dan kaya dengan jenaka.

Sedikit kronologi mengenai adi wira ini, Spider-Man bermula dengan komik karya Stan Lee dan Steve Ditco pada tahun 1962 sebelum ia diangkat ke layar lebar dan menjadi fenomena di seluruh dunia.

Barisan pelakon terdahulu seperti Tobey Maguire dan Kirsten Duns telah menyemarakkan francais adi wira ini dengan pulangan yang luar biasa setiap kali ia ditayangkan.

Sehingga kini, tahun 2014 menyaksikan The Amazing Spider-Man 2 kembali di bawah arahan Marc Webb selepas The Amazing Spider-Man berjaya mencatat kutipan melebihi RM2.4 bilion di seluruh dunia pada tahun 2012.

Satu janji yang diberi beliau, filem yang bakal ditayangkan ini disifatkan sebagai lebih realistik dan banyak kesilapan kecil yang sebelum ini tidak diambil kira diperbaiki demi memberi kepuasan kepada peminat.

Filem ini bakal ditayangkan bermula di Sepanyol dan Belgium pada 16 April ini manakala di Malaysia, The Amazing Spider-Man 2 akan menemui penonton pada 1 Mei ini.

Filem francais terbaharu terbitan Avi Arad dan Matt Tolmach ini terus mengekalkan jalan cerita berdasarkan komik asal untuk memastikan watak adi wira itu tidak lari dari jalan cerita sebenar.

Bagaimanapun kali ini, Peter bukan hanya berseronok berayun di antara bangunan pencakar langit dan bersama kekasihnya, Gwen Stacy (Emma Stone) kerana kuasa adi wira itu perlu dibalas dengan harga yang mahal.

Berdepan dengan musuh lebih kuat iaitu Elektro (Jamie Foxx) dan kawan lamanya, Harry Osborn (Dane DeHaan) adalah tugas berat yang menantinya bagi melindungi penduduk New York daripada kejahatan.

"Sukar untuk menjadi Peter Parker tetapi hebat untuk menjadi Spider-Man," kata Andrew Garfield yang kembali memegang watak utama selepas berjaya menghidupkan watak itu dalam The Amazing Spider-Man pada tahun 2012.

Jelasnya, sebagai Peter Parker dia adalah manusia biasa yang mempunyai pelbagai masalah peribadi.

Namun apabila bertukar menjadi Spider-Man, hidupnya berubah dan secara automatik wira itu tahu apa yang perlu dilakukan.

"Spider-Man perlu menjadi seorang yang penuh dengan tanggungjawab tetapi dia tetap dengan perjalanan hidupnya," katanya ketika ditemui pada majlis pratonton yang berlangsung baru-baru ini.

Tonton tiga bahagian

Sempena kunjungan delegasi Spider-Man itu juga, pihak media diberi peluang untuk menonton tiga bahagian terpilih daripada filem itu selama 30 minit sebelum pergi ke pawagam bermula 16 April ini.

Salah satu babak yang dipertontonkan ialah mengenai kehilangan ibu bapa Peter yang tidak pernah ditayangkan dalam mana-mana francais Spiderman sebelum ini.

Bahagian tersebut menyebut mengenai karier bapanya yang turut bekerja di dalam syarikat Oscorp dan berhadapan konflik sehingga memaksa ibu bapanya meninggalkan Peter bersama ibu saudaranya di New York.

Peter kemudiannya membesar dan bercinta dengan Gwen Stacy di kolej sebelum mereka menamatkan pengajian namun hubungan tersebut turut berdepan dengan cabaran.

Lebih merumitkan keadaan dan menjadikan jalan cerita mencabar apabila musuh yang lebih berkuasa muncul dan antaranya ialah Max ataupun Elektro, seorang lelaki kesepian yang mempunyai kuasa elektrik.

Salah anggap menyebabkan Max yang kesepian dan tidak dipedulikan sesiapa mula membenci Spider-Man menyebabkan dia menjadi semakin kejam dan kuasanya menjadi lebih kuat dengan menyedut tenaga elektrik.

Kemudian, muncul pula rakan lamanya, Harry Osborn yang bersatu dengan Electro untuk sama-sama menentangnya dan menjadikan jalan cerita lebih rumit dan banyak cabaran.

Marc Webb yang kembali mengarahkan filem itu mahu mengekalkan jalan cerita asal dan mengenai karakter sebenar watak itu yang penuh dengan kualiti dan juga sifatnya yang kelakar.

Lebih realistik

"Orang sudah kenal siapa Spider-Man dan Peter Parker namun melalui The Amazing Spider-Man 2 kami menampilkan sisi wira ini dalam bentuk yang lebih realistik dan bukan sekadar hero yang bergayut dari satu bangunan ke bangunan pencakar langit yang lain," katanya.

Jelasnya, ketelitian penulis skrip Alex Kurtzman, Roberto Orci, Jeff Pinkner dan James Vanderbilt bagi menghidupkan semua watak dalam filem ini dalam bentuk yang lebih realistik sangat mengagumkan.

"Penulis berjaya menampilkan watak yang sebenar, sama seperti yang berlaku dalam kehidupan sebenar. Pasukan ini berjaya mencipta harapan dan juga kisah yang dapat mengaitkan dengan semua orang," katanya.

Jelasnya, antara watak yang paling mencabar untuk dibangunkan ialah Electro dengan elemen elektrik dalam watak itu dan kedua untuk mencari cara untuk menjana kuasa elektrik bagi watak itu.

Menurut penyelia kesan digital filem ini pula, David Alexander Smith, watak Elektro dibangunkan dengan gabungan rangkaian saraf di dalam tubuh manusia yang membawa pencahayaan dalaman dengan membawa cas elektrik.

"Untuk membuat Elektro sebanyak 21 silikon berasingan ditampal pada badan Jamie Foxx," katanya yang menjelaskan secara keseluruhan seramai 150 pereka seni yang mengambil masa setahun untuk membina watak itu.

Dalam pada itu, menurut Marc Webb, keseluruhan filem tersebut menjalani penggambaran sepenuhnya di New York yang merupakan tempat Peter Parker lahir dan membesar seterusnya menjadi Spider-Man.

"Idea untuk menjalankan penggambaran di New York ialah untuk mencetuskan perasaan dan suasana sebenar selain mendekatkan lagi penonton dengan pengembaraan Peter Parker di bandar itu," katanya.

Menurutnya, filem terbaharu ini merupakan satu-satunya filem daripada francais Spider-Man yang menjalani penggambaran sepenuhnya di New York.

Beritahunya lagi, secara keseluruhan filem ini sangar berbeza dengan sebelumnya dari segi skop, intensiti dan juga kemanusiaan.

Beliau turut menyifatkan penulis skrip filem ini sangat bijak untuk membina karakter baharu bagi semua semua watak dalam The Amazing Spider-Man 2 supaya filem ini lebih segar.

"Ia kelihatan sangat realistik, segar namun tidak lari dari konsep asal Spider-Man kerana ia dibuat dengan lebih baik menggunakan cara baharu," katanya.

Kostum Spider-Man pula dibuat menggunakan bahan-bahan yang mudah diperoleh dan kelihatan asli. Ia juga kelihatan lebih realistik kerana mengikut jalan cerita, kostum itu dibuat sendiri oleh Peter.

Penerbitnya, Matt Tolmach memberitahu, perbezaan filem ini dengan filem sebelumnya ialah jalan ceritanya kerana dalam The Amazing Spider-Man 2, ia mengisahkan mengenai bagaimana Peter menjalankan tugas sebagai Spider-Man.

"Banyak sifat kemanusiaan di dalamnya (Spider-Man)," katanya yang bekerjasama dengan Avi Arad yang juga merupakan Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Marvel Studios dalam menerbitkan filem itu.

Sementara itu menurut Avi, The Amazing Spider-Man 2 adalah lebih baik daripada siri terdahulu selepas banyak kesilapan dilakukan sebelum ini.

Jelasnya, melalui filem ini tenaga produksi bekerja keras dan sudah faham dengan tugas masing-masing sehingga membolehkan filem ini diterbitkan dengan lancar tanpa melakukan banyak kesilapan.

"Ia adalah kerja berpasukan dan semua yang terlibat melakukannya dengan gembira," katanya.

Jamie Foxx yang kali pertama terlibat dengan Spider-Man memberitahu teruja berlakon di dalam filem tersebut kerana filem itu yang memang digemari ramai.

"Sebagai Elektro, saya mahu menjadi lawan yang menggerunkan," katanya.

Bagi Emma pula, memegang watak sebagai Gwen merupakan salah satu peranan penting di dalam filem tersebut.

"Gwen merupakan seorang wanita yang mahu menentukan hala tuju hidupnya sendiri dan tidak terlalu bergantung harap kepada sesiapa termasuk Spider-Man," katanya.

Francais Spider-Man belum pernah gagal

Posted:

Francais Spider-Man belum pernah gagal

Francais Spider-Man belum pernah gagal

Adi wira Spider-Man bukan sahaja dihasilkan dalam bentuk novel atau filem, tetapi ia turut dihasilkan dalam bentuk animasi dan drama.


FILEM Spider-Man yang menggunakan khidmat Tobey Maguire sebagai Spiderman dan Peter Parker serta kekasihnya, Mary Jane lakonan Kristen Dunst dinilai sebagai francais paling laris pada pertama kali ia ditayangkan.


SPIDER-MAN, adi wira yang mempunyai kuasa labah-labah yang pada asalnya merupakan karya komik Marvel Stan Lee.

Siri novel fiksyennya telah ditulis oleh Stan Lee dan Steve Ditko yang pertama kali dipasarkan pada tahun 1962.

Dalam kalangan pembaca novel bersiri, ia terlebih dahulu telah menjadi satu fenomena, sebelum akhirnya Spiderman buat pertama kali telah divisualkan dalam bentuk filem pada tahun 2002.

Filem pertama diberi tajuk Spider-Man diikuti Spider-Man 2, Spider-Man 3 dan The Amazing Spider-Man secara keseluruhan berjaya mendapat kutipan melebihi RM10 bilion.

Kisah yang dipaparkan mengenai kehidupan Peter Parker yang tiba-tiba mendapat kuasa luar biasa sehingga membolehkan dia berayun dari satu bangunan ke bangunan pencakar langit yang lain.

Bagaimanapun, kehadiran beberapa kuasa jahat menyebabkan watak super hero yang membesar dengan ibu saudaranya selepas ditinggalkan ibu bapanya sejak kecil berdepan dengan pelbagai cabaran.

1. Spider-Man

Dihasilkan pada tahun 2002 dengan meletakkan Tobey Maguire sebagai watak utama bersama gandingan heroin, Kirsten Dunst yang memegang watak sebagai Mary Jane.

Karya ini merupakan arahan Sam Raimi dan diterbitkan Laura Ziskin dan Ian Bryce ini menjalani penggambaran di Los Angeles dan New York berjaya mencatat kutipan sebanyak RM2.6 bilion. Ia kemudian telah menjadi filem berdasarkan komik paling berjaya yang diterbitkan pada tahun itu.

Filem yang mengisahkan tentang bagaimana Peter mendapat kuasa luar biasa ini berjaya berjaya mendapat anu gerah untuk kesan visual terbaik dan adunan bunyi terbaik pada majlis Academy Awards ke-75 .


THE AMAZING SPIDER-MAN dianggap sebagai francais paling lemah penghasilannya.


2. Spider-Man 2

Dihasilkan pada tahun 2004 masih di bawah arahan Sam Raimy dengan pelakon utama Tobey Maguire dan Kirsten Dunst dikekalkan.

Spider-Man 2 mula ditayangkan dalam bentuk sistem teater digital (IMAX) dan juga konvensional selain filem ini menerima pujian yang tinggi daripada pengkritik dan yang dianggap sebagai antara filem-filem adi wira terbaik yang pernah dihasilkan.

Filem ini berjaya mendapat kutipan sebanyak RM2.5 bilion selepas ditayangkan selain turut berjaya memenangi anugerah Academy Awards bagi kategori kesan visual terbaik. Tidak cukup dengan itu, ia juga berjaya mendapat lima anugerah dalam Saturn Awards.

3. Spider-Man 3

Diterbitkan pada tahun 2007 dan menjadi filem terakhir di bawah arahan Sam Raimy. Spider-Man 3 masih mengekalkan Tobey Maguire dan Kirsten Dunst sebagai pelakon utama.

Walaupun filem itu menerima banyak ulasan negatif daripada pengkritik berbanding ulasan baik dari dua filem sebelumnya. Namun siri ini tetap berjaya meraih kutipan tinggi dengan pendapatan sebanyak RM2.9 bilion.

4. The Amazing Spider-Man

Diterbitkan pada tahun 2012 dan kali ini ia menggunakan khidmat pengarah baharu, Marc Webb dengan barisan pelakon baharu iaitu Andrew Garfield sebagai Spider-Man dan Peter Parker.

Manakala watak heroin pula bertukar dari Mary Jane kepada Gwen Stacy yang dilakonkan oleh Emma Stone. Di dalam filem ini, Gwen Stacy merupakan kekasih pertama Peter ketika berada di kolej.

Plot The Amazing Spider-Man dikatakan tidak disusun sebaik filem Spider-Man terdahulu dan terdapat kekeliruan antara segmen percintaan dengan segmen-segmen lain dalam filem ini.

Selepas ditayangkan, filem ini berjaya meraih kutipan keseluruhan sebanyak RM2.4 bilion.

5. The Amazing Spider-Man 2

Akan ditayangkan bermula 16 April ini di Belgium dan Sepanyol sebelum masuk ke pawagam Malaysia pada 1 Mei, filem berdurasi 142 minit itu dikatakan filem Spider-Man paling realistik yang pernah dihasilkan.

Namun sejauh mana kemampuan filem ini hanya akan diketahui selepas tayangannya nanti.

Ia juga masih menggunakan khidmat Andrew Garfield sebagai Spider-Man dan Peter Parker.

Musim sejuk tanpa salji di Lebanon

Posted:

Musim sejuk tanpa salji di Lebanon

Musim sejuk tanpa salji di Lebanon

Kekurangan penurunan salji memberi kesan negatif bukan sahaja terhadap sektor pelancongan, malah pertanian di Lebanon.


PUSAT pelancongan peluncur ski di Faraya terpaksa ditutup kerana salji yang minimum.


APABILA tiba musim sejuk kawasan pergunungan di utara Beirut iaitu Faraya akan diliputi salji sekali gus menjadi tumpuan peluncur salji dan tarikan pelancongan utama di Lebanon.

Bagaimanapun pada musim sejuk tahun ini, pergunungan itu tidak lagi diliputi salji tetapi dipenuhi lumpur, tanah berwarna coklat dan tiada kelibat pelancong seperti tahun-tahun sebelumnya.

Musim sejuk yang panas dan kering yang bukan pada musimnya, diburukkan lagi dengan catatan lapisan salji yang paling nipis memberi kesan terhadap musim tuaian ladang anggur bagi memproses wain di Lebanon.

Di samping berhadapan dengan masalah keselamatan dan politik, perubahan cuaca yang tidak menentu itu menyebabkan penurunan kedatangan pelancong yang paling buruk sejak tiga tahun lalu di negara Mediterranean itu.


PADA tahun ini lokasi pelancongan musim sejuk itu tidak menerima kunjungan pelancong.


Sebelum konflik di Syria berlaku pada tahun 2011, sektor pelancongan menyumbang sebanyak 10 peratus daripada sumber ekonomi.

"Ini adalah pertama kali kawasan pergunungan ini ditutup," kata Pengurus Besar Intercontinental Mzaar iaitu hotel dan rumah persinggahan ski terbesar di Faraya.

Ruang tinjau menyaksikan kawasan pergunungan Faraya kosong, resort dan ruang teres di hotel Intercontinental Mzaar juga begitu.

"Kita pernah mengalami masalah salji yang sedikit, tetapi musim sejuk tanpa salji tidak pernah berlaku," terang Komen kepada Reuters.

Ulasnya lagi, hasil pendapatan menjunam sebanyak 80 peratus sehingga memberi kesan terhadap 600 keluarga yang majoritinya bergantung kepada sumber pendapatan di pusat pelancongan itu.

Jurulatih ski, kedai sewa dan premis perniagaan lain di sekitar pusat pelancongan tidak lagi menjana sumber kewangan.

"Kita berdoa supaya keadaan ini tidak berterusan untuk tahun akan datang. Jika ia berlarutan banyak peniaga di sini akan tutup kedai," kata seorang pengusaha.

Pelancongan terjejas

Ribut salji yang melanda awal Disember lalu di Asia Barat menurunkan salji setebal 30 sentimeter. Ramai beranggapan ia adalah petanda kepada ribut salji tebal dan tempoh yang panjang.

Agensi bantuan seperti perubatan dan makanan mula khuatir terhadap nasib pelarian Syria menetap di tempat perlindungan yang lemah pada altitud tinggi.

Tetapi salji itu tidak cukup membuatkan cerun berkenaan sebagai lokasi meluncur salji.


PREMIS perniagaan alatan ski juga tidak mendatangkan keuntungan akibat pengurangan salji di Lebanon.


"Apa yang berlaku pada Januari dan Februari lalu sudah tamat. Kita gagal memperbetulkan semula keadaan kewangan pusat pelancongan ini," kata Komen kepada media.

Ketua Ekonomi Bank Audi, Marwan Barakat berkata, dua bulan yang lalu menyaksikan kemerosotan jumlah kedatangan pelancong berdasarkan rekod di lapangan terbang Beirut.

"Ini mungkin disebabkan oleh keadaan musim sejuk di sini tidak menarik seperti mana yang pernah kita alami beberapa tahun lalu," katanya.

Kekurangan pemendakan dengan suhu sederhana memberikan kesan negatif terhadap kesuburan dan kemampuan ladang-ladang anggur menghasilkan anggur serta wain berkualiti.

Anggur merosot

Ladang anggur terbesar, Massaya dengan keluasan 40 hektar di Lembah Bekaa antara ladang yang bergelut untuk meneruskan penghasilan anggur.

Pembuat wain di Massaya, Ramzi Ghosn berkata, kekurangan lembapan akan mengurangkan jumlah pengeluaran wain.

Musim sejuk akan membantut anggur tumbuh semula dalam tempoh yang lebih awal daripada biasa. Ia memberi kesan terhadap penuaian dan kelangsungan penghasilan wain.

"Di Lebanon, kami selalu berkata tidak perlu bimbang mengenai pokok anggur kerana kami mempunyai cuaca yang sempurna.

"Tetapi kami perlu bimbang dengan isu-isu lain. Faktor cuaca tahun ini menambah lagi kesulitan terhadap isu-isu sedia ada seperti geopolitik. Tanaman anggur kami tahun ini tidak menjadi," kata Ghosn.

Golongan petani sudah mula merasai kesan buruk daripada musim sejuk luar biasa di Lebanon.

Hassan Mheish, petani di wilayah utara Tripoli, berkata kekurangan hujan telah menyebabkan dia terpaksa mengurangkan tanaman badam dan akan menuai hasil tanaman zaitun dan lemon secepat mungkin.

Berdiri di tanah lapang yang kering, kelihatan dusun zaitun yang semakin layu. Bimbang dengan keadaan itu, Hassan mencadangkan supaya kerajaan membina empangan sekiranya cuaca tidak menentu.

"Sumber air kami hanyalah perigi yang kini semakin kering. Apa yang tinggal hanya sisa-sisa dan lumpur," luahnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved