Ahad, 13 April 2014

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Diperlakukantanpa belas ihsan

Posted:

Diperlakukantanpa belas ihsan

Diperlakukantanpa belas ihsan

KECEDERAAN fizikal akibat penderaan menyebabkan mangsanya bertarung dengan maut.


PAGI itu seperti biasa Siti Ahmad, 44, (bukan nama sebenar) bersiap untuk ke tempat kerja. Dia yang bertugas sebagai pembantu klinik di ibu negara itu terpaksa menempatkan anak perempuan tunggalnya, Hafizah Razi, 19, (bukan nama sebenar) di sebuah pusat jagaan kanak-kanak yang terletak di Titiwangsa, Kuala Lumpur sejak dua tahun lalu.

Hafizah yang merupakan orang kelainan upaya (OKU) itu hanya diambilnya pulang ke rumah seminggu sekali.

Bagaimanapun, dia terkejut apabila melihat kesan lebam di beberapa tubuh anak kesayangannya itu.

Setelah didesak berkali-kali barulah pihak pusat jagaan itu memberitahu kejadian berlaku kerana Hafizah seorang yang lasak dan sukar diuruskan.

"Saya dapati ada kesan luka seakan-akan dipukul di beberapa anggota badan Hafizah iaitu di lengan, muka dan mulut.

"Sebagai ibu, saya tidak mampu menyembunyikan perasaan sedih dan kecewa apabila tidak diberitahu punca sebenar," luahnya tentang kejadian yang berlaku pada Disember tahun lalu itu.

Kekecewaannya bertambah apabila pusat berkenaan cuba lepas tangan, malah menyalahkan Siti kerana terlalu banyak kerenah.

Demi mendapatkan pembelaan sewajarnya, Siti nekad mengadukan perkara tersebut kepada pihak yang bertanggungjawab selain meragui status pusat jagaan, pekerja dan cara mereka mengendalikan penghuni-penghuni di situ.

KEADAAN Hafizah kini bertambah baik sejak ditempatkan di pusat jagaan OKU di bawah pengawasan JKM.


Dia berharap pihak pengurusannya perlu dikenakan hukuman yang setimpal jika terbukti bersalah agar menjadi pengajaran.

Susulan kejadian tersebut, pihak Jabatan Kebajikan Malaysia (JKM) mencadangkan Hafizah dihantar ke sebuah pusat jagaan baharu di Serendah, Selangor. Siti kemudian mendaftarkan anaknya ke situ pada pertengahan Januari lalu.

Walaupun jaraknya jauh dari tempat tinggal, Siti mendapati kualiti jagaan di pusat itu adalah terjamin selain percaya Hafizah lebih disayangi di sana.

Sebenarnya, kes-kes penderaan seperti ini bukanlah isu terpencil kerana kerap kali berlaku termasuklah penganiayaan oleh ahli keluarga sendiri.

Terdapat kes anak-anak kecil didera dari segi fizikal, mental mahupun emosi oleh si durjana yang tidak mempunyai perasaan belas kasihan apabila memperlakukan kanak-kanak ini sedemikian rupa.

Emosi

"Saya disepak, ditumbuk bertubi-tubi ketika tinggal bersama ayah tiri sewaktu berumur tujuh tahun. Dia seorang yang panas baran menyebabkan saya menjadi tempat melepaskan kemarahannya.

"Dua tahun saya menanggung sengsara. Keadaan bertambah teruk jika saya cuba melawan hingga tubuh tidak berdaya lagi menanggung kesakitan," ujar Ahmad Mohamad, 13, yang kematian bapanya sejak berumur lima tahun akibat kemalangan jalan raya.

Ibunya yang tidak sanggup melihat Ahmad menanggung penderitaan dan penyiksaan kemudian nekad menuntut cerai. Kini, kehidupan mereka dua beranak semakin ceria. Ibunya sanggup bekerja sebagai operator pengeluaran sejak beberapa bulan lalu bagi menampung kehidupan.

"Kami berpindah dari Kuala Lumpur dan menetap di Seremban. Kehidupan kini lebih tenang dan bahagia berbanding dahulu," akhirinya yang mahu melupakan sejarah hitam itu.

Bagi aktivis sosial, Zainuriah Abdul Rahman, beliau sendiri berpengalaman selama 25 tahun berdampingan dengan kanak-kanak mangsa dera termasuk remaja. Beliau turut mengendalikan sebuah pertubuhan yang terlibat dalam kerja sosial iaitu eYHY Network (enabling the young helping the young) termasuk menganjurkan program-program kerohanian khusus kepada kanak-kanak dan remaja ini.

"Kami menjalankan aktiviti untuk kanak-kanak dan remaja daripada semua lapisan masyarakat yang kurang bernasib baik. Ia bertujuan menyemai nilai-nilai murni selain saling bekerjasama antara satu sama lain tidak kira apa jua latar belakang mereka.


SITI (kiri) mendapati petugas di pusat jagaan baharu itu menjaga Hafizah dengan sempurna.


"Di sini, kami bukan sekadar mengadakan sesi kaunseling semata-mata tetapi lebih kepada pendedahan awal seperti bengkel seni kreatif, masakan dan reka cipta bagi mengisi masa mereka dengan aktiviti yang berfaedah," ujarnya.

Konsep psikologi minda ini adalah untuk mengembalikan keyakinan diri dalam jiwa kanak-kanak dan remaja itu serta bagaimana menghadapi cabaran.

"Paling utama kita memberi penekanan bahawa setiap kanak-kanak dan remaja itu adalah istimewa dan penting.

"Mereka memerlukan semangat, keyakinan diri dan unsur-unsur ini akhirnya akan membuat diri mereka merasa tidak diabai, sebaliknya dihargai," ujarnya yang turut menyifatkan pendera sebagai insan tidak mempunyai hati dan perasaan.

Sementara itu, Pengarah Bahagian Kanak-Kanak JKM, Arfan Sulaiman, berkata, kes penderaan biasanya dilakukan oleh pendera yang kaki botol atau akibat tekanan sehingga bertindak luar kawalan.

Katanya, kebanyakan mangsa-mangsa dera pula seperti kanak-kanak hiperaktif, bayi atau kanak-kanak cacat serta anak-anak yang menjadi perebutan hak jagaan oleh ibu bapa selain anak tidak sah taraf.

"Ini adalah kes-kes atau perlakuan penderaan yang dilaporkan dan disiasat JKM," ujarnya.

Tambah beliau, bagi tahun 2011, JKM merekodkan sebanyak 3,248 kes, tahun 2012 sebanyak 3,832 kes manakala tahun 2013 jumlah kes penderaan berkurang iaitu hanya 1,847 kes di seluruh negara.

Mengikut rekod JKM pada tahun 2013, Arfan memberitahu, Selangor mencatatkan jumlah kes penderaan yang paling tinggi iaitu 576 kes diikuti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dengan 409 kes, manakala Kedah sebanyak 221 kes.

"Kes penderaan yang melibatkan golongan kanak-kanak perempuan dicatatkan paling tinggi pada tahun 2012 iaitu sejumlah 2,544 orang berbanding 2,175 pada tahun 2011 dan 1,202 orang pada tahun 2013.

"Di samping itu, peringkat umur kanak-kanak yang didera terbahagi kepada lima iaitu di bawah tiga tahun, empat hingga enam tahun, tujuh hingga 12 tahun dan 13 hingga 18 tahun.

"Umur 13 hingga 18 tahun merupakan jumlah paling ramai menjadi mangsa penderaan," katanya dan memberitahu bahawa kebanyakan kes dera dilakukan oleh orang yang dikenali mangsa.


JKM sentiasa memantau operasi pusat jagaan persendirian seperti Pusat Jagaan Old Star Home di Serendah, Selangor ini yang menjadi kediaman baharu Hafizah.


Dakwa

Arfan turut menjelaskan, JKM akan menyiasat setiap aduan yang diterima. Katanya, pegawai pelindung JKM akan dihantar ke tempat kejadian atau lokasi yang dikenal pasti bagi menjalankan siasatan. Mereka akan membawa kanak-kanak yang disyaki didera menjalani pemeriksaan di hospital.

"Jika didapati ada unsur-unsur penderaan, pegawai kami akan membuat aduan dan membawa kes ini ke mahkamah," ujarnya.

Tambah Arfan lagi, JKM sentiasa bekerjasama dengan pelbagai pihak terutama Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Imigresen, Kementerian Pelajaran dan agensi kerajaan berkaitan.

Dalam pada itu, Penasihat Syariah Brainy Bunch Islamic Montessori, Ustazah Isfadiah Mohd. Dasuki berkata, apa yang berlaku menunjukkan segelintir masyarakat kita pada hari ini mempunyai penyakit jiwa yang kronik.

"Mereka semakin hilang nilai-nilai kemanusiaan dan diganti dengan sifat tidak berperikemanusiaan dan didorong oleh nafsu sehingga tergamak menganiaya kaum yang lemah.

"Tahap pengetahuan ilmu agama yang rendah juga menjadikan mereka tersasar daripada panduan hidup yang sebenar. Mereka lupa bahawa Allah SWT memerhatikan gerak-geri dan tindak-tanduk kita di bumi ini," ujarnya ketika ditemui Kosmo! baru-baru ini.

Jelas Isfadiah, menurut perspektif Islam, pendidikan kanak-kanak ialah proses mendidik, mengasuh dan melatih rohani dan jasmani mereka berteraskan nilai-nilai baik yang bersumberkan al-Quran, hadis, pendapat serta pengalaman para ulama.

"Institusi keibubapaan perlu memainkan peranan penting dan bertanggungjawab mendidik dan melindungi anak-anak agar mereka tidak berasa diabaikan," tuturnya.

Emosi mangsa dera sangat sensitif

Posted:

Emosi mangsa dera sangat sensitif

Emosi mangsa dera sangat sensitif


KESAN luka di bahagian paha seorang kanak-kanak akibat penderaan. - Gambar hiasan.


KES-kes penderaan terutama sekali dalam kalangan kanak-kanak sering mendapat perhatian masyarakat. Kanak-kanak mangsa dera akan mengalami kesan fizikal, mental, emosi, tingkah laku, kerohanian, dan kesan sampingan lain. Keadaan menjadi lebih tragis apabila penderaan itu berakhir dengan kematian.

Menurut Perunding Psikologi Keluarga dan Guaman Syarie Bina Bahagia Services, Suzana Ghazali, kebanyakan mangsa dera bersikap menyendiri, mudah ketakutan apabila mendengar suara yang tegas atau keras. Mereka juga sensitif dengan peralatan tertentu yang biasa digunakan ketika dipukul atau didera.

"Mangsa perlu diberi keyakinan untuk meneruskan kehidupan dan menjadi lebih berani agar tidak terus dibuli atau didera.


MANGSA dera menunjukkan kesan lebam di dahi.


"Selain itu, mangsa perlu dilayan dengan baik oleh insan sekeliling agar mereka percaya bahawa kasih sayang itu masih wujud kasih," ujarnya.

Tambah Suzana, paling utama, ibu bapa atau pengasuh perlu faham bahawa tidak ada istilah mudah dalam menjaga atau membimbing anak. Menjadi ibu bapa adalah satu amanah dan tanggungjawab yang berat dan harus lebih bersabar dalam melayani kerenah anak-anak.

"Kajian membuktikan anak-anak yang bermasalah adalah berpunca apabila mereka dibiarkan sendiri dan tidak mendapat perhatian daripada ibu bapa. Ia membuatkan mereka memberontak hanya untuk mendapat perhatian daripada insan yang mereka sayangi," katanya.

Tempoh masa yang diambil untuk mangsa dera benar-benar pulih bergantung kepada individu itu sendiri dan tahap penderaan yang dialami.

Jika mereka menerima rawatan dan terapi sekurang-kurangnya dalam masa enam bulan, peratusan untuk pulih seperti seperti kanak-kanak normal yang lain adalah tinggi.

Ritual sangoma jana pendapatan

Posted:

Ritual sangoma jana pendapatan

Ritual sangoma jana pendapatan


KHIDMAT bomoh tradisional kini digantikan sangoma moden.


SEORANG nenek, Mahlasela Matcheke kelihatan sedang menjalankan ritual perubatannya di atas lantai berjubin putih bersih di kediamannya di Pekan Soweto, Johannesburg.

Bilik yang digunakannya untuk bertemu pesakit pula dikelilingi rak dan di situ tersusunnya balang-balang kaca mengandungi serbuk dan akar berwarna.

Setiap balang tersebut dilabel dengan teliti dan isi kandungannya sedia untuk ditentukan kepada pelanggan berdasarkan penyakit selepas menjalani pemeriksaan fizikal menggunakan tulang, cengkerang laut, buah dadu dan duit syiling.

Matcheke adalah pengamal sangoma atau bomoh. Bezanya, beliau berpenampilan kemas berbanding sangoma tradisional yang memegang sebatang kayu dalam keadaan rambut kusut masai.

Jika dahulu sangoma beroperasi dalam pondok buruk yang terletak jauh di luar bandar, namun pusat rawatan sangoma kini bercambah di kawasan bandar bagi memudahkan pelanggan.

Graduan sains sosial, Nokulinda Mkhize, 28, misalnya telah mengamalkan sangoma selama lima tahun. Dia memberi perkhidmatan secara bersemuka atau menerusi medium internet Skype.


SANGOMA hari ini berpenampilan lebih kemas seperti pegawai perubatan di klinik atau hospital.


Mengiklankan

Bukan itu sahaja, aplikasi Twitter Mkhize iaitu @noksangoma mempunyai hampir 7,000 pengikut. Dia turut mengiklankan perkhidmatannya itu di laman web lengkap dengan biografi dan beberapa keratan akhbar hasil tulisannya.

"Cara ini membolehkan saya bebas untuk memberi perkhidmatan selain memperlihatkan saya sebagai seorang wanita muda bekerjaya," katanya sambil menambah keputusan untuk menjadi sangoma disifatkan sebagai takdirnya.

Sebenarnya, sangoma telah memainkan peranan penting di Afrika Selatan selama beberapa dekad. Selain memberi khidmat nasihat tentang penyakit, sangoma dipercayai boleh berhubung dengan orang mati.

Bagi pengamal baharu, mereka harus melalui proses yang panjang. Mereka belajar menggunakan herba dan bahan lain sebelum layak untuk memulakan amalan tersebut.

Difahamkan, majoriti rakyat Afrika Selatan masih percayakan khidmat sangoma dengan puluhan ribu pengamal perubatan ini beroperasi di seluruh negara.

Pakar ekonomi bandar, Myles Mander menganggarkan pendapatan perniagaan berasaskan rawatan tradisional mencecah hampir tiga bilion rand (RM1 bilion) setiap tahun.

"Perubatan ini masih mendapat permintaan besar dan ia ada di setiap pekan atau bandar dan tidak akan pupus," kata Mander sambil memberitahu perubatan alternatif lebih dipercayai berbanding rawatan di klinik yang lebih mahal.

Secara tidak langsung, ia menyebabkan perubatan tradisional sangoma diiktiraf kerana peranannya dalam masyarakat di negara berkenaan.

Bermula tahun lalu, mahkamah di sana juga memutuskan bahawa memo atau sijil sakit yang dikeluarkan oleh sangoma adalah sah dan perlu diterima oleh majikan.


KEPERCAYAAN rakyat terhadap sangoma menyaksikan puluhan ribu pengamal perubatan itu beroperasi di Afrika Selatan.


Sijil sakit

Sebelum ini, pekerja-pekerja akan mendapatkan khidmat pengamal perubatan sangoma sebelum berjumpa doktor di klinik untuk membeli sijil sakit.

Beberapa pengamal perubatan sangoma juga telah menerima latihan dalam bidang onkologi pediatrik asas dan pengurusan dalam merawat batuk kering dan HIV/AIDS.

Banyak rangkaian farmasi telah menjual herba yang sudah dibungkus kemas dan ada juga yang dijual di beberapa kedai ubat ternama di pusat beli-belah di sekitar Johannesburg.

Seorang doktor perubatan di bandar itu yang tidak mahu dikenali kerana khuatir kehilangan lesennya berkata, beliau sendiri menggunakan herba sangoma bahkan turut menyarankan kepada pesakit-pesakitnya.

"Saya dapati pengamal sangoma melakukan kerja atau merawat dengan bagus. Ada kalanya saya cadangkan pesakit cuba rawatan ini sekiranya rawatan perubatan di klinik tidak berkesan," ujarnya. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved