Jumaat, 25 April 2014

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Peugeot 3008 tambat hati pengguna

Posted:

Peugeot 3008 tambat hati pengguna

Peugeot 3008 tambat hati pengguna

Oleh AFIFI HAFIZ MOHD. NOR

KEMASAN krom yang ada pada SUV ini cukup untuk menampilkan imej sedikit mewah kepada Peugeot 3008 ini.


PADA tahun 2009 pengeluar kenderaan terkenal dari Perancis, Peugeot telah memperkenalkan model crossover 3008 ke pasaran global. Di Malaysia, model berkenaan dikelaskan sebagai sebuah kenderaan utiliti sukan (SUV).

Ketika itu, rata-rata pengguna di Malaysia memberikan respons negatif terhadap rekaan luaran model tersebut. Tetapi selepas dilancarkan beberapa tahun lalu di Malaysia, model itu mula diterima malah ia semakin kerap dilihat atas jalan raya.

Baru-baru ini bertempat di pusat beli-belah Queensbay Mall, Pulau Pinang, pengedar rasmi jenama kenderaan Peugeot di Malaysia, Nasim Sdn. Bhd. (Nasim) melancarkan versi naik taraf model 3008.

Nasim bercita-cita menjual 1,200 unit 3008 untuk tahun ini sekali gus menyumbang 18 peratus kepada keseluruhan jualan Peugeot.

Debut pertama Peugeot 3008 kepada umum ialah semasa Pameran Motor Franfurt ke-65 di Jerman pada September tahun lalu. Model itu didakwa dibina dengan kekuatan elegan serta gaya kontemporari.

Ketua Pegawai Operasi Nasim, Datuk Samson Anand George berkata, Peugeot 3008 dikenali sebagai sebagai SUV yang paling inovatif dalam kelasnya malah ia dianggap tanda aras baharu dalam segmennya.


PAPAN pemuka yang padat tetapi tidak berserabut memberikan satu mod Eropah didalam ruang kabin.


Katanya, model yang dipertingkatkan itu dibina atas prinsip-prinsip reka bentuk, teknologi dan fungsi serba mudah.

"Model ini penting dalam meningkatkan sasaran jualan Nasim sebanyak 7,000 unit pada tahun ini dengan menyasarkan pelanggan dalam kategori umur antara 30 dan 50 tahun.

"Model ini menawarkan elemen premium dengan ciri-ciri menarik dengan standard keselamatan tanpa kompromi," katanya selepas melancarkan model itu.

Rekaan muka depan baharu yang direka semula dengan memasukkan jeriji dan kabut baharu bergaya dengan lampu Dynamic Bi-Xenon dengan LED.

Bumbung panaroma bersaiz besar juga membuatkan ruang kabin Peugeot 3008 ini kelihatan lebih luas terutamanya kepada penumpang di barisan kerusi belakang.

Selain itu, SUV ini juga didatangkan dengan teknologi Peugeot Park Assist untuk membantu pemandu meletak kenderaan melalui pengaktifan 10 unit sensor di belakang dan hadapan jentera. Teknologi Available Space Measurement (ASM) pula memberikan gambaran saiz tempat letak kereta yang sesuai dengan Peugeot 3008.

Berbanding dengan model sebelum ini, SUV yang dipertingkatkan ini dilengkapi dengan skrin tujuh inci dengan sistem navigasi yang boleh dilipatkan.


JIKA mahu membawa barang lebih, tempat duduk belakang boleh direbahkan.


Pandu uji

Selepas majlis pelancaran itu, penulis dan sekumpulan media diberi peluang untuk membuat pandu uji ringkas dari lokasi pelancarannya ke Hard Rock Hotel, Pulau Pinang.

Sesi pandu uji selama dua jam dengan setiap SUV dikongsi tiga wartawan permotoran.

Peugeot 3008 yang dikuasakan dengan enjin 1.6 liter turbo bertekanan tinggi itu mampu menghasilkan kuasa maksimum 165PS dan tork maksimum 240Nm. SUV ini mampu mencatat kelajuan dari titik pegun ke 100 kilometer sejam dalam masa 9.5 saat.


SAMSON (dua dari kanan) bergambar bersama Ketua Pengarah ASEAN Countries Automobiles Peugeot, Lionel Faugeres selepas majlis pelancaraan baru-baru ini.


Penggunaan petrol purata yang dicatatkan ialah 7.7 liter untuk setiap 100 km. Teknologi enjin itu juga memainkan peranan untuk kecekapan bahan api sesebuah kenderaan.

Cuma ketika mengambil selekoh di laluan berbukit, penulis berasakan stereng SUV ini terlalu ringan. Agak berbahaya jika baru kali pertama memandu kenderaan ini terutama terhadap respons mengejut.

Selain itu, SUV ini mempunyai ruang simpanan bersaiz 13.5 liter di bawah perehat tangan hadapan. Ruang dengan slot USB dengan corong udara muat untuk diletakkan sebotol air 1.5 liter.

Ruang simpanan barang di belakang berkeluasan 512 liter dan boleh ditingkatkan kepada 1,604 liter dengan merebahkan barisan tempat duduk penumpang belakang.

Ciri-ciri keselamatan yang ada pada Peugeot 3008 ini seperti enam beg udara keselamatan, Bantuan Pendakian Bukit, Program Keselamatan Elektronik (ESP), Sistem Brek Antikunci, Sistem Agihan Brek Elektronik (EBD), Sistem Bantuan Brek Kecemasan (EBA), Anti-Skid Regulation (ASR) dan Kawalan Kestabilan Dinamik (DSC).

Hasil daripada ciri-ciri keselamatan yang ditawarkan Peugeot 3008 ini menerima penarafan lima bintang daripada EURO NCAP.

Peugeot 3008 ini sudah dipamerkan di seluruh negara dan boleh didapati dalam pilihan warna putih, hitam, perak, biru dan merah.

Harga di atas jalan dengan insurans bagi Peugeot 3008 adalah RM153,888. Semua model Peugeot datang dengan jaminan lima tahun tanpa jarak perbatuan serta dengan 24 jam perkhidmatan Peugeot Assistance Nasim.

Rekaan Santa Fe baharu menyerlah

Posted:

Rekaan Santa Fe baharu menyerlah

Rekaan Santa Fe baharu menyerlah

Oleh AFIFI HAFIZ MOHD. NOR


RIM bersaiz 19 inci nampak sepadan dengan SUV bersaiz besar seperti Santa Fe.


GENERASI ketiga Santa Fe yang merupakan kenderaan utiliti sukan (SUV) milik jenama Korea, Hyundai memiliki rekaan luaran yang agak futuristik berbanding model yang sama generasi sebelum ini.

Pengedar tunggal jenama berkenaan di negara ini Hyundai Sime Darby Motors (HSDM) melancarkan model berkenaan pada pertengahan tahun lalu.

Bagi menguji SUV dengan rekaan serba baharu itu, HSDM memberi peluang kepada penulis untuk membuat pandu uji selama beberapa hari menggunakan Santa Fe varian 2.2 CRDI Executive Plus.

Berdasarkan pengalaman membuat pandu uji beberapa SUV sebelum ini, penulis meletak satu tanggapan yang sama seperti memandu kenderaan seumpama itu.

Antara tanggapan penulis ialah, SUV ini pasti tidak jimat minyak dan pemanduan tidak seperti sedan. Namun sebaik mengambil SUV berwarna putih itu di pejabat HSDM di Shah Alam, tanggapan itu meleset.

PERAKAM video yang terdapat pada Santa Fe ini diletakkan di belakang cermin pandang belakang.


Penulis mengambil peluang cuti rehat pada hari minggu untuk memandu uji Santa Fe ini dari Kuala Lumpur ke Kuala Kedah dengan jarak kira-kira 450 kilometer sehala.

Secara jujurnya prestasi SUV ini tidak mengecewakan penulis kerana enjin 2.2 liter diesel dengan pengecas turbo ini memberikan kuasa yang cukup ketika memotong dan mendaki bukit.

Penggunaan transmisi automatik dengan enam kelajuan serta pacuan empat roda Active on-Demand juga membantu menjimatkan penggunaan bahan api Santa Fe ini.

Secara purata bahan api yang penulis gunakan sepanjang menggunakan kenderaan ini ialah 8.1 liter untuk 100 kilometer pada paparan pelbagai maklumatnya.

Santa Fe ini menggunakan teknologi Motor Driven Power Steering (MDPS) dengan tiga mod mengikut kehendak pemandu seperti Comfort, Normal dan Sport. Mod ini memberikan satu rasa seperti memandu sebuah sedan.

Apa yang uniknya, Santa Fe ini turut dilengkapi dengan perakam video (Safe Drive Recorder) dan suara ibarat kotak hitam di dalam pesawat. Kamera yang terletak di cermin hadapan itu boleh dijadikan bukti sekiranya berlaku kemalangan.


REKAAN Santa Fe boleh dikatakan 'complete' tanpa sebarang tambahan aksesori luar.


Cuma apa yang penulis bimbang kalau ada pencuri yang menjadikan kamera itu sebagai barang yang ingin dicuri, tidak pasal-pasal cermin dipecahkan.

Antara ciri-ciri menarik yang terdapat pada model pandu uji ini seperti kerusi kulit Nappa berwarna coklat, bumbung suria luas, brek parkir elektronik dan Supervision Cluster meter.

Ciri-ciri keselamatan juga tidak diabaikan kerana Santa Fe 2.2 CRDI Executive Plus ini dilengkapi dengan ESP (Electronic Stability Programme), VSM (Vehicle Stability Management), HAC (Hillstart Assist Control), TCS (Traction Control System), DBC (Downhill Brake Control) and BAS (Brake Assist System).

Naza Bikes dedahkan saingan 250cc baharu

Posted:

Naza Bikes dedahkan saingan 250cc baharu

Naza Bikes dedahkan saingan 250cc baharu

Oleh SHAWKATH AZDE


JENTERA naked baharu Naza Bikes dilengkapi sistem brek cakera pada kedua-dua bahagian roda.


SEJAK diperkenalkan ke pasaran pada tahun 2006, rangkaian Naza Blade mendapat reaksi berbeza daripada pengguna tempatan. Ada yang menggemarinya tetapi ramai kekal skeptikal terhadap produk keluaran Naza Bikes Sdn. Bhd. (Naza Bikes) itu.

Umum diketahui, Naza Blade adalah rangkaian motosikal jelmaan jenama Hyosung dari Korea Selatan. Penghasilan model ini adalah hasil kerjasama dan kolaborasi teknologi antara dua entiti perniagaan berkenaan. Sebelum ini, Naza Bikes sudah menempatkan empat varian Blade iaitu Blade 250Ri, Blade 650Ri, Blade TBR 250Ri dan Blade TBR 650Ri ke pasaran domestik. Semua varian itu tergolong dalam kelas sports bike.

Landskap motosikal tempatan berubah kira-kira dua tahun lalu apabila berlakunya peralihan selera pengguna daripada model sports bike kepada model naked. Trend semasa itu didorong oleh kemunculan beberapa produk pengeluar lain khususnya jenama dari Austria yang pantas menambat hati pembeli muda.

SET lampu hadapan dicipta oleh kakitangan Naza Bikes.


Tawan hati pembeli muda

Perkara itu disedari Naza Bikes dan sudah pastinya anak syarikat Kumpulan Naza itu tidak mahu melepaskan peluang menikmati kek pasaran yang terbuka luas itu. Naza Bikes melaksanakan langkah pembangunan sebuah model naked iaitu Blade 250i Naked SE yang akhirnya menemui pasaran Malaysia kelmarin.

Naza Blade 250i Naked SE adalah sebuah produk naik taraf daripada model asal Blade dan didakwa sebagai motosikal paling mampu milik dalam kategori 250cc. Harga jualan asas jentera berkenaan adalah sebanyak RM13,988 seunit. Tag harga itu pastinya membuka peluang lebih luas bagi mereka yang ingin menaik taraf motosikal sedia ada.

Jentera itu dipasang komponen fairing sisi aerodinamik dan undercowl bagi perlindungan pada bahagian bawah enjin. Rupa paras bahagian motosikal itu didominasi oleh seunit lampu hadapan baharu hasil ciptaan pasukan penyelidikan dan pembangunan Naza Bikes. Pandangan bahagian sisi sebelah kanan motosikal dilengkapi sistem peredam ekzos berbentuk segi tiga.


KOMPONEN undercowl didatangkan bersama model baharu Blade.


Kuasa menggerakkan roda belakang Blade 250i Naked SE datangnya daripada unit enjin V-Twin DOHC dengan khidmat bantuan sistem penyejukan minyak. Jurutera Naza Bikes memadankan enjin berkapasiti 249cc itu bersama sistem transmisi lima kelajuan sekali gus menjayakan ledakan kuasa maksimum 19.6kW @ 10,000rpm. Kuasa kilas tertinggi 21.04Nm dikecapi pada paras 6,750rpm.

Naib Presiden Naza Two Wheel Division, Nik Danial Nik Mahmood berkata, pihaknya mengunjurkan jualan sebanyak 600 unit Blade 250i Naked SE bagi tahun ini.

Pada satu majlis pelancaran di Shah Alam pada Khamis, Nik Danial berkata, pihaknya menyasarkan 4,000 unit pelbagai varian Blade menjelang akhir tahun ini.

Tahun lalu, Naza Bikes merekodkan total jualan sebanyak 2,400 buah motosikal Blade (250cc hingga 650cc) termasuk model cruiser.

Harapan itu diyakini mampu dikecapi menerusi bantuan lebih 50 pengedar di seluruh negara yang sudah menerima latihan jualan dan khidmat bantuan selepas jualan daripada pasukan teknikal Naza Bikes.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved