Jumaat, 11 April 2014

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Suzuki Assemblers teroka segmen baharu

Posted:

Suzuki Assemblers teroka segmen baharu

Suzuki Assemblers teroka segmen baharu

Oleh SHAWKATH AZDE

SETELAH sekian lama memerhati dari kepompong usangnya, Suzuki Assemblers Malaysia Sdn. Bhd. (Suzuki Assemblers) akhirnya berjaya mengumpulkan keberaniannya untuk meneroka kelas motosikal berkuasa tinggi Malaysia.

Apa yang pasti, perjalanan Suzuki Assemblers bukannya mudah kerana jenama Jepun itu perlu berdepan dengan persaingan sengit daripada pengeluar-pengeluar senegaranya.

Itu belum mengambil kira saingan daripada motosikal jenama Eropah yang sedikit demi sedikit berjaya memikat hati pengguna tempatan sejak beberapa tahun lalu.

Kekuatan yang memacu keberanian Suzuki Assemblers untuk menceburi liga motosikal berkuasa tinggi adalah disebabkan pertumbuhan positif industri motosikal tempatan sejak beberapa tahun lalu. Itu kenyataan Pengarah Urusan Suzuki Assemblers, Toru Kobayashi.

Memetik katanya, tahun lalu sahaja, statistik pendaftaran motosikal bagi kategori 251cc ke atas adalah sebanyak 13,912 unit. Volum itu mencerminkan rekod pertumbuhan sebanyak 50 peratus berbanding catatan tahun sebelumnya.

Model ikon

Ekoran perkembangan positif itu, Suzuki Assemblers membawa masuk empat buah jentera berkuasa tinggi ke pasaran tempatan.

Model itu ialah Hayabusa (GSX1300RA), GSX1250FA, GSX-R1000 dan V-Strom 1000. Senarai model itu nyata bukan nama calang-calang dalam dunia motosikal berkuasa tinggi.

Sebenarnya, Suzuki Assemblers menggunakan bantuan DRB-HICOM Auto Solutions Sdn. Bhd. (DHAS) untuk mengimport model-model berkenaan ke Malaysia.

Jika diperhatikan senarai model itu, secara amnya itulah jentera-jentera Suzuki yang memiliki populariti kukuh di persada antarabangsa.


MODEL Hayabusa masih mengekalkan rekaan asal tanpa pembaharuan kosmetik yang signifikan.


Siapa yang tidak mengenali kehebatan Hayabusa. Malah ia turut diawasi rapat oleh pesaing-pesaing senegaranya sehingga ada yang mahu meletakkan produk untuk mencabar Hayabusa.

Diberi jolokan Raja Jalan, model yang dilancarkan ke pasaran domestik mewarisi pelbagai pembaharuan signifikan sejak Hayabusa diperkenalkan kira-kira 15 tahun lalu.

Ia masih dinobatkan sebagai motosikal produksi terpantas dunia. Model itu masih menerajui senarai sebagai model jualan terkumpul terbaik dalam kelas tersendiri di peringkat global.

Untuk pasaran Malaysia, model itu diberi beberapa penambahbaikan seperti aplikasi angkup brek yang lebih ringan untuk maklum balas memberhentikan pergerakan roda lebih baik. Selain itu, kawalan jentera ditingkatkan dengan padanan sistem brek antikunci.

Bagi penggemar jentera sport tourer moden, Suzuki Assemblers menyediakan model GSX1250FA sebagai alternatif kepada model-model Jepun sedia ada dalam pasaran. Model itu dicipta untuk aktiviti kembara jarak jauh dengan hamburan kuasa berprestasi.

Jentera yang didatangkan dengan penghadang angin kompak dan fairing membantu meningkatkan faktor aerodinamik sewaktu tunggangan.

Tempat duduknya boleh diselaras ketinggian sebanyak 20 milimeter untuk mereka yang inginkan posisi kedudukan lebih tinggi. Instrumen meter pula membekalkan paparan komprehensif sewaktu tunggangan.

Bagi menikmati kek pasaran sportsbike, Suzuki Assemblers menyandarkan kepercayaan itu kepada model GSX-R1000. Lebih popular dengan panggilan Gixxer, jentera satu liter itu ada kelebihan tersendiri dan pernah memenangi perlumbaan World Endurance Championship sebanyak 10 kali dalam tempoh 12 tahun lalu.

Model sports itu didatangkan bersama sistem suspensi BPF (Big Piston Front Forks) yang menawarkan maklum balas responsif sewaktu tunggangan kelajuan tinggi manakala sistem brek cakera pula dilengkapi angkup monoblok keluaran Brembo.


Suzuki V-Strom 1000 didatangkan dengan dua mod cengkaman yang boleh ditetapkan mengikut selera penunggang.


Perkenal dua model baharu

Bagi peminat aktiviti kembara lasak dan sport, Suzuki V-Strom 1000 mungkin mampu memenuhi keperluan anda. Model edisi 2014 itu ialah motosikal baharu yang direka semula sepenuhnya berbanding varian-varian sebelum ini.

Jentera itu didatangkan dengan mod kawalan cengkaman dua tetapan. Tahap pertama menyalurkan kawalan minimum manakala pilihan kedua memastikan campur tangan elektronik optimum jika berlaku sebarang gelinciran.

Pasukan jurutera Suzuki turut memadankan sistem brek antikunci pada kedua-dua roda motosikal itu. Sistem suspensi V-Strom 1000 boleh diselaras untuk menepati selera penunggang.

Tidak cukup dengan itu, Suzuki Assemblers juga mengumumkan rancangan untuk menambah koleksi motosikal berkuasa tinggi ke pasaran domestik tidak lama lagi.

Kobayashi berkata, pihaknya akan membawa masuk model motosikal berkapasiti 750cc tidak lama lagi dan akan melancarkan jentera bersesaran 650cc awal tahun hadapan.

"Kami mengunjurkan penghantaran sebanyak 300 unit motosikal berkuasa tinggi kepada pelanggan tempatan dalam tempoh 12 bulan akan datang," katanya pada majlis pelancaran motosikal berkuasa tinggi di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Bagi menyempurnakan proses pemilikan dan servis selepas jualan, Suzuki Assemblers telah melantik 10 pengedar di seluruh negara untuk membolehkan para pelanggan menikmati pengalaman pemilikan terbaik.

Vespa LXV 150 3V

Posted:

Vespa LXV 150 3V

Vespa LXV 150 3V

Oleh SHAWKATH AZDE


VESPA LXV 150 3V mempamerkan rekaan klasik namun didatangkan bersama beberapa teknologi termaju seiring dengan cita rasa semasa golongan profesional muda.


SETELAH hampir empat tahun melihat kelibat Vespa LX 150 mundar-mandir di jalan raya, senario itu bakal berubah ekoran ketibaan model LXV 150 3V. Vespa baharu itu dilancarkan secara rasminya dua hari lalu di Petaling Jaya, Selangor.

LXV 150 3V menggamit memori rekaan klasik Vespa era 1960-an dengan pelbagai perincian binaan termasuk solekan komponen krom, penghadang angin unik, lampu utama berbentuk bulat dan pelana berasingan yang dibaluti material kulit.

Model buatan Vietnam itu tetap menerima sentuhan teknologi termaju termasuk sistem pancitan bahan api yang membantu anda jimat belanja pembelian bahan api hampir 30 peratus jika berbanding dengan Vespa versi karburator.

Rangkaian kuasa LXV 150 3V sebenarnya dibangunkan menerusi fasiliti pengeluaran Vespa di Pontedera, Itali. Hasil kajian dan kepakaran milik jurutera Vespa berjaya mengurangkan kesan geseran dan meningkatkan kadar pengaliran bendalir dalam bahagian enjin.

Sebelum ini, Naza Premira Sdn. Bhd. (Naza Premira) selaku pengedar rasmi model itu di negara ini hanya menawarkan model LX 150 sebelum diikuti varian edisi terhad, LX150 Apple Edition.


INSTRUMEN meter model LXV 150 3V masih menggunakan paparan analog untuk mengukur kadar kelajuan dan baki bekalan minyak petrol.


Sambutan terhadap Vespa moden sememangnya positif apabila anak syarikat Kumpulan Naza itu berjaya merekodkan jualan terkumpul sebanyak 2,000 unit bagi tempoh tiga tahun sejak 2011.

Naib Presiden Naza Two Wheels Division, Nik Daniel Nik Mahmood menjelaskan, syarikat itu berhasrat menjual sebanyak 2,000 unit Vespa bagi tahun ini. Katanya, Naza Premira sudah menjual sebanyak 500 unit dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini.

Naza Premira turut berhasrat untuk membawa masuk tiga model Vespa baharu bagi tahun ini. Satu sumber memberitahu, tiga model berkenaan ialah Vespa Primavera, Vespa LT dan Vespa 946. Sama ada benar atau tidak, sama-sama kita nantikan sahaja pengumuman daripada Naza Premira.

SUV kompak jimat petrol

Posted:

SUV kompak jimat petrol

SUV kompak jimat petrol

Oleh AFIFI HAFIZ MOHD. NOR


LAMPU hadapan dengan LED satu garisan memberikan imej serba baharu pada Tucson ini.


HYUNDAI Tucson pertama kali diperkenalkan di peringkat global pada tahun 2004. Model ini dibina menggunakan platform asas Hyundai Elantra.

Generasi kedua dilancarkan pada tahun 2009 dengan rekaan lebih menarik. Pada tahun lalu di pameran Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS2013) Hyundai Sime Darby Motors (HSDM) melancarkan Tucson versi yang dipertingkatkan.

Kali ini, penulis memandu uji Tucson varian 2.0 Executive Plus. Sekilas pandang Tucson yang dikelaskan sebagai kenderaan utiliti sukan (SUV) nampak bergaya namun ruang kabin kenderaan itu sebenarnya sempit. Pun begitu, sentuhan dalaman rona hitam memberi Tucson aura eksklusif.

Antara aksesori yang ditawarkan dalam moden ini ialah skrin paparan dengan GPS, bumbung panoramik yang boleh buka, sistem tanpa kunci dan butang on/off enjin.

Setiap butang yang ada pada bahagian kokpit SUV kompak ini juga mudah untuk dicapai oleh penulis semasa pemanduan.

Material yang digunakan di permukaan juga bukan daripada jenis plastik murahan sekali gus menjadi penyejuk hati memandangkan harga model ini mencecah RM146,000 seunit.

Penumpang di bahagian belakang mungkin berasa kurang selesa kerana bumbung Tucson agak rendah manakala tingkap kecil mengehadkan pemandangan.

Bercerita perihal pandu uji, penulis kali ini mendera Tucson dengan memandu dari ibu negara ke Johor Bahru. Pemanduan melalaui lebuh raya Plus selama empat jam sebelum keluar di Plaza Tol Skudai bukan satu cabaran besar buat Tucson. Malah, pemanduan konsisten itu hanya menggunakan petrol dalam lingkungan RM40 namun tol yang perlu dibayar ialah sebanyak RM41.30.

Semasa di Johor Bahru, penulis mengambil peluang untuk ke Tanjung Piai melalui Pekan Nanas dan Pontian. Perjalanan melalui jalan ini agak beralun kerana kawasan tersebut merupakan tanah gambut.


TEMPAT duduk belakang Tucson ini cukup selesa untuk tiga orang penumpang.


Tucson yang dilengkapi sistem suspensi Macpherson Strut Side Load Coil (SLC) banyak membatu kawalan pemanduan. Serapan hentakan dan body roll ketika melalui jalan berselekoh juga minimum berbanding model sebelum ini.

Pun begitu, cubaan melanggar lubang jalan kampung agak mengecewakan, mungkin jurutera di Korea beranggapan jalan kampung di negara ini seindah permukaan lebuh raya.

Tahap kawalan stereng yang menggunakan teknologi Motor Driven Power Steering (MDPS) juga sederhana tetapi selesa.

Menggunakan enjin aluminium jenis Nu 2.0 liter MPi dengan enam kelajuan tidak mengecewakan. Kuasa sebanyak 164 bhp pada 6200 rpm dan 197 Nm pada 4600 rpm sudah cukup untuk menjadi pelesit rempit di jalan raya.

Sekadar info, Tucson yang dipandu uji ini menggunakan rim bersaiz 17 inci dengan tayar 225/60 jenama Kumho.

Hyundai mendakwa Tucson mampu bergerak sehingga 11.5 kilometer (km) untuk setiap liter petrol atau 18 sen untuk setiap kilometer.

Tucson menawarkan jaminan lima tahun atau 300,000km. Tetapi itu bukan berita gembira kerana seperti biasa Hyundai masih menderita akibat susut nilai melampau untuk model terpakai.

Namun, semua faktor itu boleh ditolak ke tepi sementelah Tucson dilengkapi enam beg udara. Kadangkala faktor keselamatan perlu diberi perhatian lebih berbanding isu estetik dan nilai jualan unit terpakai.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved