Jumaat, 4 April 2014

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Model Mazda terbaik sudah tiba

Posted:

Model Mazda terbaik sudah tiba

Model Mazda terbaik sudah tiba

Oleh AFIFI HAFIZ MOHD. NOR

MAZDA3 SKYACTIV menggunakan rim bersaiz 18 inci yang kelihatan padan dengan saiz badannya.


JENAMA Mazda cukup popular dengan deretan siri Familia pada tahun 1963. Familia generasi pertama ketika itu didatangkan dalam lima jenis bentuk badan seperti dua pintu sedan, empat pintu sedan, dua pintu coupe, tiga pintu wagon dan pikap dua pintu.

Selang empat tahun selepas itu Mazda memperkenalkan pula generasi kedua Familia dengan menggunakan enjin Rotary berkapasiti 1.3 liter.

Sejak itu Mazda sentiasa menaik taraf model Familia sehingga generasi kelapan yang turut dikenali sebagai Protege.

Mazda Familia merupakan generasi terakhir keluarga itu yang bertahan dalam arena permotoran global sehingga tahun 2003.

Pada tahun 2003, Mazda melaksanakan penjenamaan semula dengan memperkenalkan Mazda3 untuk menggantikan keluarga Familia yang bertapak sejak 40 tahun lalu.

Generasi pertama Mazda3 mendapat sambutan yang menggalakkan selepas diperkenalkan dan mencatatkan jualan lebih satu juta unit sehingga tahun 2009.

Generasi kedua menemui para peminat antarabangsa sehingga 2013. Kereta jenama Jepun itu turut menggondol sebanyak 150 anugerah dari seluruh dunia.


PENGGUNAAN enjin SKYACTIV-G memberikan keseronokan pemanduan di samping penjimatan bahan api.


Teknologi SKYACTIV

Baru-baru ini, generasi ketiga Mazda3 dibawa masuk ke pasaran tempatan oleh pengedar rasminya Bermaz Motor Sdn. Bhd. (Bermaz Motor).

Mazda3 kali ini dicipta berdasarkan falsafah rekaan Soul of Motion dan ia merupakan model Mazda ketiga di negara ini yang dilengkapi teknologi SKYACTIV selepas model CX-5 dan Mazda6.

Sebelum ini, Bermaz Motor ada menayangkan Mazda3 kepada umum sewaktu majlis pelancaran model Biante dan CX-9 di ibu negara sekitar akhir tahun lalu.

Menurut Pengarah Eksekutif Kanan Mazda Motor, Yuji Nakamine, Mazda3 SKYACTIV menerima pujian sejak debut global pada akhir tahun lepas.

Kata Nakamine, pada Pameran Motor Geneva beberapa minggu lalu Mazda3 SKYACTIV dipilih sebagai World Car of The Year 2014 bersama Audi A3 dan BMW 4 Series.

"Model ini juga menjadi finalis World Car Design of The Year 2014 disamping Mercedes-Benz C-Class dan BMW 1 Series.

"Pihak kami mencurahkan segalanya untuk menghasilkan Mazda3 SKYACTIV baharu ini. Saya pasti bahawa sesiapa yang menaikinya akan merasai perbezaan Mazda3 SKYACTIV ini," katanya.

Kereta sedan segmen C itu menggunakan enjin SKYAC TIV-G 2.0 liter dan kotak gear SKYACTIV-DRIVE enam kelajuan automatik. Ia mampu menghasilkan kuasa maksimum 162hp dan tork maksimum 210Nm.


STERENG Mazda3 SKYACTIV ini kelihatan ringkas tetapi masih mampu menyerlahkan imej sporty.


Jimat bahan api

Walaupun menghasilkan kuasa besar, kadar penggunaan bahan apinya agak cekap sehingga dikategorikan sebagai kenderaan cekap tenaga (EEV).

Fungsi i-Stop yang terdapat pada Mazda3 SKYACTIV ini juga mampu menjimatkan petrol ketika kesesakan jalan raya kerana enjin akan dimatikan apabila kereta berhenti sepenuhnya.

Ruang kabin berwarna gelap yang mencerminkan imej sporty kelihatan sempurna dengan skrin paparan tujuh inci. Papan pemuka kereta itu juga tidak padat dengan pelbagai butang sekali gus kelihatan agak kemas.

Lampu hadapannya menggunakan Xenon dengan Adaptive Front Lighting System dan lampu belakang jenis LED. Mazda3 SKYACTIV ini menggunakan rim bersaiz 18 inci dengan tayar 215/45.

Sebanyak empat warna menarik ditawarkan seperti merah, putih, coklat dan kelabu pada model ini.

Altis baharu gaya Eropah

Posted:

Altis baharu gaya Eropah

Altis baharu gaya Eropah

Oleh AFIFI HAFIZ MOHD. NOR


KEMASAN akhir Toyota Altis ini agak jelas kelihatan di bahagian gril dan lampu hadapan yang nampak bergaya.


TOYOTA Altis generasi ke-11 diperkenalkan ke dalam pasaran tempatan pada awal tahun ini dengan sedikit pembaharuan berbanding model yang sama sebelum ini.

Pada majlis pelancaran di ibu negara baru-baru ini, pihak UMW Toyota Sdn. Bhd. memperkenalkan tiga varian seperti 1.8E (standard), 2.0G (sederhana) dan 2.0V (premium) untuk dijual di negara ini.

Bagi menguji model terbaharu Toyota ini, penulis telah diberi peluang pihak UMW Toyota untuk melakukan pandu uji Tayota Altis 2.0V baru-baru ini.

Varian yang dipandu uji ini merupakan gred tertinggi untuk model ini. Ruang kabin Altis 2.0V dilengkapi sistem navigasi yang disepadukan dengan sistem audio skrin sesentuh tujuh inci.

Alat kawalan jauh juga turut disertakan dengan sistem audio kereta ini. Fungsi ini memberi kebebasan penumpang di belakang untuk menukar atau menentukan audio tanpa terlalu berharap kepada pemandu.

Tempat duduk yang dibalut kulit itu juga disertakan dengan fungsi elektrik lapan cara laras di bahagian pemandu sahaja.


REKAAN papan pemuka kontemporari memberikan imej premium pada model ini.


Bahagian tempat duduk penumpang belakang juga selesa memandangkan darjah rebahan yang lebih tinggi membuatkan penumpang tidak duduk tegak seperti di dalam bas.

Tidak adil untuk menyatakan model ini benar-benar sporty memandangkan unit diberikan UMW Toyota berkenaan sudah dilengkapi aerokit yang merupakan aksesori tambahan.

Rekaan lampu hadapan dengan ekor tirus memberi aura garang manakala gril berwarna krom membuatkan Altis ini nampak lebih tegap.

Lampu belakang yang menggunakan LED satu jalur dengan lampu brek LED pula memberikan pesona sebuah sedan buatan Eropah.

Bagi melakukan pandu uji model ini, penulis hanya memandu ke Seremban dan pulang semula ke Kuala Lumpur kerana sesi yang diberikan kepada penulis hanya pada hari berkerja.

Sepanjang perjalanan di lebuh raya, tahap bunyi daripada luar yang masuk ke dalam kabin Altis ini agak minimum tetapi faktor ini banyak bergantung kepada usia getah penebat bunyi. Volum radio juga berada pada paras sedap halwa telinga sahaja.


ENJIN Dual VVT-i dengan ACIS dapat menghasilkan kuasa dinamik di samping menjimatkan bahan api.


Perjalanan pada waktu malam itu cukup melegakan berikutan cermin pandang belakang yang dilengkapi fungsi Auto Electro Chromic Mirror membuatkan silau berkurangan secar drastik.

Enjin 2.0 liter Dual VVT-i ini juga memberikan kuasa yang diperlukan untuk memotong dalam mod automatik tetapi pertukaran ke gear manual sebenarnya mendedahkan kuasa sebenar Altis 2.0V.

Transmisi CVT tujuh kelajuan juga memberikan tindak balas yang baik ketika padel minyak ditekan lebih. Bagi mahukan pemanduan secara manual, Altis ini juga turut dilengkapi Padle Shifter.

Perjalanan pulang penulis menggunakan jalan lama melalui Labu, Nilai, Jenderam dan Bangi. Kawalan Kestabilan Kenderaan (VSC) yang merupakan ciri standard dalam Altis 2.0V banyak membantu jentera dalam meredah jalan berselekoh itu.

Varian 2.0V ini menggunakan rim bersaiz 17 inci dengan tayar 215/45 jenama Michelin jenis Pilot Sport 3 yeng membuatkan kereta ini nampak sporty dan melekat di jalan ketika mengambil selekoh.

Kuasa skuter TMax bagai superbike

Posted:

Kuasa skuter TMax <br />bagai superbike

Kuasa skuter TMax
bagai superbike

Oleh SHAWKATH AZDE


HLYM masih belum memutuskan sama ada mahu menawarkan semula model ini ke pasaran tempatan atau sebaliknya.


KIRA-KIRA 13 tahun lalu, Yamaha dikatakan menjadi pencetus kepada kelahiran kelas skuter maxi menerusi pengenalan model TMax. Segmen itu kemudiannya berkembang dengan ketibaan beberapa model pesaing baharu termasuk BMW dan Aprilia.

Di Malaysia, Hong Leong Yamaha Motor (HLYM) pernah menawarkan model TMax ke pasaran domestik namun jualan dihentikan tanpa sebarang penjelasan. Ketiadaan TMax 530 ABS dari HLYM itu akhirnya membuka peluang bisnes kepada syarikat-syarikat lain untuk mengimport model berkenaan ke Malaysia.

Bukan mudah untuk menjual model TMax 530 ABS berikutan persaingan sengit daripada jenama skuter dari Korea Selatan yang kian menambat hati pengguna.

Biarpun begitu, HLYM ada menyimpan seunit TMax 530 ABS edisi 2012 bersama beberapa model lain dalam muzium mininya di Sungai Buloh (Selangor). Model itu sekadar hiasan.

Sekali pandang, skuter maxi itu lebih sesuai untuk pemandu tinggi lampai dan berbadan besar. Bagi penunggang yang berfizikal kecil seperti penulis, kena berfikir dua kali sebelum melabur untuk model itu. Harga anggaran model ini ialah RM65,000 seunit.


TARIKAN roda belakang dilakukan dengan penggunaan tali sawat.


Skuter berkuasa tinggi itu mengguna pakai beberapa komponen daripada beberapa model Yamaha sebelum ini. Antaranya, lampu belakang dari YZF R1, lampu hadapan dan sistem pancitan bahan api YZF R6. Jadi tidak hairanlah model itu tampak sporty biarpun agak panjang.

Sistem operasinya tipikal sebuah skuter konvensional. Pulas sahaja pendikit, TMax 530 ABS membekalkan kuasa ibarat sebuah superbike kelas pertengahan. Sistem transmisi pemboleh ubah berterusan (CVT) cukup lancar sehingga berjaya menghilangkan kesan engine breaking apabila melepaskan pendikitnya.

Mudah bosan

Penunggang perlu bijak mengawal perahan pendikit dan meletakkan kepercayaan pada sistem brek cakera antikunci untuk memperlahankan luncuran skuter berkenaan. Tindak balasnya lincah di kawasan lebuh raya. Cuma ketika mengharungi keadaan trafik waktu puncak di Kuala Lumpur, ia cukup melecehkan.

Pelananya lebar membolehkan keselesaan tunggangan dinikmati. Posisi hendal pula membenarkan tunggangan secara santai. Segala butang kawalan mudah dicapai jari tanpa perlu mengalihkan fokus ketika menunggang.

Ruang simpanan disediakan di bawah pelana sedikit menghampakan. Ia tidak seluas kemudahan yang ada pada skuter BMW. TMax 530 ABS hanya membenarkan simpanan satu topi keledar sahaja. Jika BMW C650, ia boleh memuatkan dua topi keledar tanpa masalah.


INSTRUMEN meter sedikit mengelirukan dan kurang mesra penunggang tempatan.


Instrumen meter sememangnya komprehensif tetapi agak mengelirukan kerana meter laju mengutamakan paparan analog MPH berbanding KM/J. Ia mengganggu fokus penunggang baharu kerana terpaksa memandang meter lebih lama untuk mengetahui tahap kelajuan.

Kadar penggunaan bahan api boleh diberi sedikit pujian kerana masih berada dalam kategori menjimatkan. Satu tangki penuh boleh mencapai jarak sekurang-kurangnya 230 kilometer.

Apa yang penulis gemari ialah tindak balas sistem suspensinya. Ia cekap menyerap hentakan dari permukaan tidak rata dan membekalkan keseimbangan yang diperlukan dalam tunggangan kelajuan tinggi mahupun perlahan.

Bagi penulis, skuter ini lebih sesuai untuk kembara hujung minggu atau kegunaan dalam bandar kecil. Tiada masalah jika mahu menggunakannya dalam kawasan bandar besar, cuma bersedialah untuk menempuh keadaan trafik harian. Lama-lama boleh jadi bosan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved