Rabu, 9 April 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Sah isyarat daripada kotak hitam

Posted:

Sah isyarat daripada kotak hitam

Sah isyarat daripada kotak hitam

HOUSTON (kiri) dan Leavy ketika bercakap pada sidang akhbar di Perth semalam.


PERTH - Pakar-pakar di Australia dan Amerika Syarikat mengesahkan bahawa isyarat detik yang dikesan kapal-kapal mencari pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang hilang di selatan Lautan Hindi merupakan peranti buatan manusia dan bukan bunyi semula jadi lautan, demikian menurut Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC).

Ketua Penyelarasnya, Ketua Marsyal Udara (B) Angus Houston berkata, pakar dari Pusat Analisis Akustik Bersama Australia (AJACC) di New South Wales dan pengeluar kotak hitam di Amerika Syarikat mengesahkan bahawa isyarat 33.31 kilohertz itu adalah daripada perakam data penerbangan sebuah kotak hitam.

Bagaimanapun, beliau tidak dapat mengesahkan sama ada isyarat itu datang daripada kotak hitam pesawat MAS penerbangan MH370.

"Dua isyarat yang dikesan kapal pertahanan Australia (ADV) Ocean Shield ialah pada pukul 4.27 petang dan 10.17 malam semalam," katanya pada sidang akhbar mengenai perkembangan usaha menjejaki pesawat MAS MH370 di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Keluarga tunggu khabar sah MH370

Posted:

Keluarga tunggu khabar sah MH370

Keluarga tunggu khabar sah MH370

PUTRAJAYA - Ahli keluarga penumpang pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 berharap pasukan mencari dan menyelamat (SAR) menjalankan penelitian secara berterusan terhadap isyarat 33.31 kilohertz (kHz) yang disahkan daripada kotak hitam penerbangan bagi merungkai misteri kehilangan MH370.

Mohamad Shahril Saari, 36, yang merupakan sepupu kepada Mohd. Razahan Zamani, 23, berkata, isyarat yang dikesan di selatan Lautan Hindi itu penting dan berharap agar pasukan SAR berjaya menemui kotak hitam tersebut.

"Seluruh ahli keluarga tertunggu-tunggu dengan gelisah untuk mengetahui apa sebenarnya yang menimpa MH370 dan mahu mengetahui nasib penumpang di dalam pesawat itu.

"Kami berharap pihak berkuasa dapat membuat pengesahan sama ada isyarat tersebut datang daripada kotak hitam MH370 atau sebaliknya," kata Mohamad Shahril ketika dihubungi di sini semalam.

Semalam, pakar-pakar di Australia dan Amerika Syarikat mengesahkan bahawa isyarat detik yang dikesan kapal-kapal mencari pesawat MH370 yang hilang di Lautan Hindi datang daripada perakam data penerbangan sebuah kotak hitam.

Bagaimanapun, sehingga kini pihak berkuasa belum dapat mengesahkan sama ada isyarat itu datang daripada kotak hitam pesawat malang MH370.

Mohd. Razahan dan isterinya, Norli Akma Hamid, 33, adalah antara 239 penumpang MH370 yang hilang pada 8 Mac setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur menuju ke Beijing, China pada pukul 12.41 tengah malam.

Mohamad Shahril memberitahu, keluarganya tidak meletakkan sebarang harapan tinggi dengan penemuan terbaharu itu sebaliknya mahu menunggu petunjuk yang lebih kukuh berkaitan pesawat MH370 itu.

Dalam pada itu, Selamat Omar, 60, bapa kepada Mohd. Khairul Amri, 29, pula memberitahu, pihaknya menerima takdir sekiranya isyarat tersebut sah milik pesawat MH370 yang sekali gus dapat menyelesaikan penantian mereka.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Maut dibelasah lelaki mabuk

Posted:

Maut dibelasah lelaki mabuk

Maut dibelasah lelaki mabuk

Oleh NOOR HASLIZA NUSI
hasliza.nusi@kosmo.com.my


KEADAAN mayat Ameer yang ditemui di tepi laut berhampiran Ocean View, Sungai Pinang, George Town, Pulau Pinang semalam.


GEORGE TOWN - Seorang remaja ditemui mati dalam keadaan berlumuran darah selepas dipercayai dipukul dengan topi keledar oleh sekumpulan empat lelaki mabuk di tepi laut berhampiran Ocean View, Sungai Pinang di sini awal pagi semalam.

Dalam kejadian pada pukul 2.30 pagi itu, mangsa, Ameer Mustaqim Naharudin, 19, yang bekerja sebagai tukang cuci di Universiti Sains Malaysia (USM) meninggal dunia di tempat kejadian selepas cedera parah di muka dan kepala.

Difahamkan, insiden berlaku apabila mangsa yang berada seorang diri di situ telah menegur kesemua suspek yang berada di bawah pengaruh alkohol.

Ketika kejadian, terdapat sekumpulan tiga lelaki lain yang turut berada berhampiran lokasi kejadian.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved