Ahad, 27 April 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


AS akan terus bantu cari MH370

Posted:

AS akan terus bantu cari MH370

AS akan terus bantu cari MH370

SEORANG petugas sedang menyelenggara Bluefin-21 yang digunakan dalam misi mencari MH370 di Lautan Hindi baru-baru ini.


PUTRAJAYA - Amerika Syarikat (AS) akan terus menghulurkan apa sahaja bantuan yang diperlukan dalam penyiasatan dan misi mencari pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang hilang, kata Presiden Barack Obama.

Obama berkata, sejak berlakunya tragedi tersebut, pihak berkuasa AS bekerjasama rapat dengan rakan sejawatan mereka dari Malaysia dan beliau pula sentiasa berbincang dengan pasukan dari negaranya tentang perkara itu.

"Sejak berlakunya tragedi ini, kami bekerjasama rapat dengan rakan kami dari Malaysia dan kami akan terus memberi segala bantuan yang termampu dalam urusan penyiasatan dan usaha mencari pesawat itu.

"Saya ingin memaklumkan kepada anda bahawa AS benar-benar komited dalam membekalkan (apa sahaja) sumber dan aset yang kami mampu, manakala Kerajaan Malaysia pula amat mengalu-alukannya," katanya pada sidang akhbar bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Seri Perdana di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Air lombong beracun Selangor undang musibah

Posted:

Air lombong beracun Selangor undang musibah

Air lombong beracun Selangor undang musibah

Oleh KHAIRI MOHAMAD
khairi.mohamad@kosmo.com.my


ANTARA bekas lombong yang terdapat di Rawang, Selangor. Kerajaan Selangor bercadang mengepam air di lombong seperti ini untuk disalurkan kepada penduduk Lembah Klang. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR – Keputusan kerajaan negeri Selangor untuk mengepam air dari bekas lombong sebagai alternatif bagi menampung keperluan air mentah mungkin bakal mengundang musibah kepada penduduk Lembah Klang.

Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER), S. Piarapakaran mendakwa, air bekas lombong adalah berisiko kerana ia mempunyai logam berat yang boleh memberi kesan kepada kesihatan manusia untuk jangka masa panjang.

Menurutnya, teknologi menapis air yang mengandungi logam berat sememangnya wujud, namun Malaysia masih belum memiliki teknologi berkenaan kerana sumber air yang kita miliki sebelum ini tidak mempunyai masalah dari segi kandungan dan selamat digunakan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Malaysia, AS tingkat hubungan

Posted:

Malaysia, AS tingkat hubungan

Malaysia, AS tingkat hubungan


NAJIB (kanan) dan Obama menjawab soalan pemberita pada sidang akhbar bersama di Seri Perdana, Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Malaysia dan Amerika Syarikat (AS) sepakat untuk meningkatkan hubungan dua hala kepada perkongsian komprehensif, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Langkah tersebut, katanya, menandakan fasa baharu dalam hubungan kedua-dua negara dan akan menyaksikan lebih banyak kerjasama dalam ekonomi, keselamatan, pendidikan, sains, teknologi serta bidang-bidang lain.

"Kami juga memutuskan untuk meningkatkan lagi peranan Dialog Pegawai-Pegawai Kanan sebagai forum utama bagi perbincangan peringkat tinggi. Semua persetujuan bersama ini akan menjadi asas kukuh bagi lebih banyak kerjasama pada masa akan datang," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved