Sabtu, 26 April 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Hampir 3,000 terjerat cinta palsu

Posted:

Hampir 3,000 terjerat cinta palsu

Hampir 3,000 terjerat cinta palsu

Oleh NORAINI HASSAN BASRI

RAKYAT Malaysia perlu berhati-hati ketika berkenalan di internet untuk mengelak ditipu. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR – Impian segelintir rakyat Malaysia untuk mencari nikmat bercinta dengan lelaki kaya dari Amerika Syarikat (AS) dan Eropah berakhir dengan mereka dijerat sindiket warga Afrika yang menjual cinta mereka menerusi alam siber.

Lebih menakutkan, dalam tempoh tiga tahun, sebanyak 2,785 rakyat Malaysia ditipu oleh sindiket tersebut membabitkan kerugian kira-kira RM103 juta.

Bukan wanita sahaja yang menjadi mangsa iaitu membabitkan 1,794 orang malah seramai 991 lelaki tempatan turut diperbodohkan sindiket tersebut.

Rata-rata rakyat tempatan yang menjadi mangsa begitu mudah tergoda dan cair hati mereka dengan ayat-ayat manis sindiket berkenaan.

Antara ayat manis sindiket tersebut yang ditulis dalam bahasa Inggeris ialah 'Sayang, awak nampak sangat cantik dalam gambar', atau 'Kalau awak menjadi kekasih saya, saya akan berikan segalanya asalkan awak setia'.

Pegawai Bahagian Siasatan Jenayah Siber dan Multimedia, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Asisten Superintendan Mohd. Syafik Jinuin Abdullah berkata, sebanyak 1,095 kes dicatatkan pada tahun lalu dan hampir 100 peratus kes membabitkan warga Afrika.

Beliau berkata, tahun lalu sahaja, rakyat Malaysia kerugian lebih RM35.7 juta berbanding RM33.6 juta pada 2012 gara-gara terjerat dengan cinta siber berkenaan.

Menurutnya, mengikut statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM), kes penipuan cinta siber meningkat 34 peratus pada tahun 2013 iaitu sebanyak 1,095 kes berbanding 814 kes pada 2012.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Raja sehari tak sempat bersanding

Posted:

Raja sehari tak sempat bersanding

Raja sehari tak sempat bersanding


SAAT bahagia Junaida (kanan) dan suaminya, Muhammad Danial selepas majlis akad nikah di rumahnya di SS3, Petaling Jaya, Selangor kelmarin.


PETALING JAYA - Kegembiraan pasangan pengantin untuk meraikan hari bahagia bertukar pilu apabila pengantin perempuan ditemui mati kira-kira tiga jam sebelum majlis persandingan mereka semalam.

Mangsa, Junaida Jamaludin, 29, yang selamat dinikahkan dengan Muhammad Danial Zainal Abidin, 30, ditemui meninggal dunia dengan keadaan hidung dan mulut berdarah di dalam bilik pengantin di rumahnya di SS3 di sini kira-kira pukul 8.30 pagi.

Abang mangsa, Kamarul Affendi Jamaludin, 38 memberitahu, majlis akad nikah berlangsung sehari sebelumnya di rumah mereka kira-kira pukul 5.45 petang kelmarin dan majlis persandingan dijadualkan berlangsung di Dewan Gemilang Yayasan Felda, Kelana Jaya kira-kira pukul 11.30 pagi semalam.

"Pagi tadi (semalam) saya ingat Junaida telah pergi ke dewan lebih awal tetapi sangkaan kami meleset sebab dia tiada di situ.

"Kami cuba menghubunginya tetapi gagal. Saya cuba memeriksa dia di bilik dan ketika itu saya nampak dia masih berada di atas katil," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini semalam.


PELAMIN di Dewan Gemilang Yayasan Felda, Kelana Jaya yang kosong berikutan pengantin perempuan, Junaida, meninggal dunia kira-kira tiga jam sebelum majlis persandingannya semalam.


Jelasnya, dia menyangka Junaida masih tidur kerana kepenatan tetapi terkejut apabila mendapati hidung dan mulut anak bongsu daripada empat beradik itu berdarah.

"Kami terus membawa Junaida ke hospital berhampiran tetapi dia disahkan meninggal dunia akibat masalah pendarahan dalaman," katanya sedih.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Obama tiba di Malaysia untuk lawatan bersejarah

Posted:

Obama tiba di Malaysia untuk lawatan bersejarah

Obama tiba di Malaysia untuk lawatan bersejarah


TUANKU Abdul Halim (dua kiri) dan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Hajah Haminah Hamidun berkenan bergambar bersama Obama (dua kanan) dan Najib sebelum majlis Jamuan Negara di Istana Negara, Kuala Lumpur malam tadi.


SUBANG - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama tiba di negara ini semalam untuk mengadakan perbincangan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang dijadual berlangsung di Putrajaya hari ini.

Pesawat Air Force One yang membawa Obama mendarat di pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di sini pada pukul 4.50 petang selepas enam jam penerbangan dari Korea Selatan, disifatkan sebagai lawatan bersejarah ke Malaysia.

Lawatan tiga hari itu adalah sebahagian daripada lawatan Obama ke empat negara di Asia, julung kali oleh Presiden AS yang memegang jawatan dalam tempoh 48 tahun selepas lawatan Presiden Lyndon B. Johnson pada 1966.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved