Ahad, 13 April 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Lima sekawan rahsia rakan lemas

Posted:

Lima sekawan rahsia rakan lemas

Lima sekawan rahsia rakan lemas

Oleh AIMUNI TUAN LAH
berita@kosmo.com.my

ANGGOTA bomba menarik mayat Wai Hong yang ditemui lemas di Sungai Ketil, Kampung Kerinting, Gua Musang semalam.


GUA MUSANG - Tindakan lima sekawan murid tahun enam yang bersepakat merahsiakan kejadian rakan mereka yang lemas ketika mandi bersama di Sungai Ketil, Kampung Kerinting di sini petang kelmarin tidak berpanjangan apabila salah seorang daripada mereka akhirnya menceritakan peristiwa itu kepada ibu mangsa.

Rakan mangsa lemas itu bertindak membocorkan kejadian yang menimpa Lim Wai Hong, 12, pada pukul 8 pagi semalam iaitu selepas 15 jam insiden tersebut berlaku.

Kanak-kanak terbabit dari Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Gua Musang dipercayai merahsiakan insiden rakannya yang lemas di sungai itu pada pukul 5 petang kelmarin kerana bimbang dimarahi oleh keluarga masing-masing.

Menurut bapa mangsa, Lim Kian Guan, 59, salah seorang daripada rakan anaknya yang berasa gelisah dan tidak sedap hati kerana merahsiakan kejadian itu telah menceritakan perkara tersebut kepada isterinya, Yong Kong Kap, 41, pada pukul 8 pagi semalam.

Bagaimanapun, sebelum itu, kata Kian Guan, isterinya mengesyaki sesuatu berlaku ke atas anak tunggal mereka apabila mangsa didapati tidak pulang ke rumah di di Taman Tropika di sini selepas keluar menemui rakan berdekatan sekolah pada pukul 3 petang kelmarin.

Malah, katanya, Wai Hong juga tidak menjawab beberapa panggilan telefon isterinya yang bimbang terhadap keselamatan anaknya itu.

"Selepas pulang dari tempat kerja pada pukul 5 petang, isteri saya memaklumkan anak kami masih tidak pulang ke rumah.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiga penagih dadah ditemui lemas di lombong

Posted:

Tiga penagih dadah ditemui lemas di lombong

Tiga penagih dadah ditemui lemas di lombong


ANGGOTA bomba mengangkat mayat salah seorang penagih dadah yang ditemui lemas di sebuah lombong di Batu Caves semalam.


KUALA LUMPUR - Cubaan tiga lelaki dipercayai penagih dadah melarikan diri daripada diserbu polis dengan terjun ke dalam sebuah lombong di sini kelmarin berakhir tragedi apabila mereka ditemui lemas.

Kejadian berlaku di sebuah lombong berhampiran Bulatan Batu Caves, Selangor dekat sini lewat petang semalam.

Penolong Pengarah Bahagian Operasi Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur, Azizan Ismail memberitahu, dua daripada mangsa ditemui sekumpulan pemancing kira-kira pukul 6 petang semalam.

"Seorang lelaki yang belum dikenal pasti identiti pula timbul kira-kira dua jam selepas itu," katanya ketika dihubungi semalam.

Menurutnya, pihaknya terpaksa menggunakan kayak untuk kerja-kerja mengangkat mayat kerana mereka telah hanyut jauh ke tebing seberang sebelum operasi tersebut selesai dalam tempoh 20 minit.

"Siasatan awal mendapati, kedua-dua mangsa merupakan warga tempatan dan dipercayai telah mati lebih 24 jam berdasarkan keadaan mangsa yang kembung semasa diangkat sebelum diserahkan kepada pihak polis," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Bincang pihak urus kotak hitam

Posted:

Bincang pihak urus kotak hitam

Bincang pihak urus kotak hitam

Oleh NURUL ANUAR KARI
berita@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR - Malaysia sedang berbincang dengan pihak berwajib dan pakar-pakar penerbangan mengenai siapakah pihak yang berhak menguruskan kotak hitam Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang hilang selepas ia ditemui kelak.

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) dan pakar-pakar terlibat juga akan melihat kepada undang-undang domestik dan antarabangsa berhubung isu tersebut.

Menurut beliau, Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail (gambar) kini berada di United Kingdom untuk berbincang mengenai perkara tersebut.

"Siapa yang berhak ke atas kotak hitam itu dan menyiasat data di dalamnya, kita akan umumkan selepas ia ditemui, buat masa ini Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) Australia, Angus Houston sedang berusaha mengesahkan isyarat yang dikesan di Lautan Hindi itu dahulu.

"Kita juga sedang membuat persediaan untuk menubuhkan jawatankuasa-jawatankuasa kementerian, panel pakar-pakar dan Suruhanjaya Diraja yang akan diumumkan tidak lama lagi bagi menyiasat kandungan data dalam kotak hitam tersebut," katanya di sini semalam.

Beliau berkata demikian selepas membuat tinjauan persiapan Persidangan dan Pameran Ke-14 Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) 2014 yang akan berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra pada 14 hingga 17 April ini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved