Jumaat, 11 April 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Misi mencari MH370 diperhebat

Posted:

Misi mencari MH370 diperhebat

Misi mencari MH370 diperhebat

SEORANG penyelam diturunkan dari sebuah helikopter untuk mencari serpihan pesawat MH370 di Lautan Hindi semalam.


PERTH - Sebanyak 12 pesawat tentera, tiga pesawat awam dan 13 kapal dikerahkan semalam untuk mencari lokasi sebenar sumber isyarat getaran dikesan yang mungkin berkaitan pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang di Lautan Hindi tatkala misi mencari masuk hari ke-35.

Misi mencari pesawat itu yang hilang secara misteri pada 8 Mac lepas, diperhebat susulan pesawat Australia AP-3C Orion mengesan isyarat getaran semasa melakukan pencarian dari udara di kawasan berdekatan kapal tentera Australia (ADV) Ocean Shield semalam.

Pengesanan isyarat terbaharu itu menjadikan sebanyak tujuh isyarat telah dikesan perakam data penerbangan daripada kotak hitam pesawat sejak Jumaat lepas.

Kotak hitam itu merakamkan data dalam kokpit dan mungkin dapat memberikan jawapan mengenai apa sebenarnya berlaku kepada pesawat itu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Dapat hadiah kereta mewah BMW

Posted:

Dapat hadiah kereta mewah BMW

Dapat hadiah kereta mewah BMW

Oleh HARYATI KARIM
haryati.karim@kosmo.com.my


INILAH contoh model BMW yang akan dihadiahkan oleh Rozita kepada anaknya.


KUALA LUMPUR – Anak sulung pelakon jelita Rozita Che Wan mungkin antara pelajar bertuah di negara ini kerana dia bakal memandu kereta BMW mewah sebagai hadiah bagi kecemerlangannya dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2013.

Rozita menghadiahkan anaknya Ammar Effendy, 18, dengan sebuah kereta BMW 6 Series G Power Modified berharga RM700,000 yang menjadi kegilaan golongan berada.

Sekiranya Rozita membayar deposit sebanyak RM100,000, dia akan membayar kira-kira RM7,000 sebulan selama sembilan tahun.

Beliau turut mengirimkan kepada Kosmo! gambar kereta yang akan dibelikan untuk anaknya itu dalam masa terdekat.

Ammar, bekas pelajar Yayasan Saad Melaka memperoleh 9A dalam peperiksaan SPM yang diumumkan pada 20 Mac lalu.

Dia akan melanjutkan pelajaran di University of Nottingham cawangan Semenyih, Selangor pada Mei depan dalam jurusan pengurusan perniagaan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiada keistimewaan untuk BOC

Posted:

Tiada keistimewaan untuk BOC

Tiada keistimewaan untuk BOC

Oleh SUHANA MD. YUSOP
suhana.yusop@kosmo.com.my


AHMAD ZAHID menunjukkan kenyataan media berkenaan isu pemegang pasport BOC di Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA – Pemegang pasport Taraf Kewarganegaraan Luar Negara British (BOC) perlu menunggu selama 17 tahun jika mahu mendapat semula identiti sebagai rakyat Malaysia.

Mereka juga perlu lulus dalam ujian kemahiran bahasa Melayu sebagai syarat permohonan bagi mendapatkan kerakyatan semula.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, pemegang pasport BOC perlu melalui proses yang sama sebagaimana warganegara asing yang mahu memohon kerakyatan Malaysia.

Beliau berkata, sehingga 11 April lalu, hanya tiga pemegang pasport BOC dari negara ini dibenarkan pulang dan bukannya lebih 1,000 seperti yang dilaporkan media sebelum ini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved