Selasa, 1 April 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Dulu mahal, sekarang murah gila

Posted:

Dulu mahal, sekarang murah gila

Dulu mahal, sekarang murah gila

Oleh MOHD. YUNUS YAKKUB, SHAHRIL NIZAM ABDULLAH dan MOHD. HAFIZI AHMAD
berita@kosmo.com.my

orang ramai berebut-rebut membeli sotong yang dijual murah di Pasar Besar Kota Kinabalu, Sabah semalam.


KOTA KINABALU – Fenomena bulan terang selama tiga bulan di Sabah sejak Mac lalu hingga Mei depan mencetuskan fenomena tersendiri apabila ia menggalakkan pembiakan sotong yang sangat banyak di negeri ini.

Keadaan itu menyebabkan orang ramai kini mampu membeli makanan laut itu yang selama ini dianggap mewah pada harga serendah RM2 sekilogram.

Tinjauan Kosmo! mendapati sotong pelbagai saiz mengalami kejatuhan harga dua kali ganda berbanding RM6 sekilogram sebelum ini.

Bagaimanapun, harga runtuh itu tidak berlaku di Semenanjung apabila sotong dijual RM20 sekilogram di Johor Bahru dan RM14 hingga RM18 sekilogram di Kuala Lumpur.

Seorang peniaga di Pasar Besar Kota Kinabalu, Adi Alan, 22, mengakui harga murah itu menarik peniaga kecil memborong sotong segar di kedainya.

"Dengan harga serendah RM2 sekilogram, saya mampu menjual 50 kilogram sotong sehari dan semua habis dijual," katanya.

Seorang peniaga yang mahu dikenali sebagai Yazid, 25, berkata, penurunan harga itu bukan sahaja berlaku kepada sotong bersaiz kecil malah sotong besar.

"Untuk sotong sepanjang 24 sentimeter, harganya RM13 sekilogram berbanding harga biasa RM18 sekilogram," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Sotong murah ketika bulan terang fenomena biasa

Posted:

Sotong murah ketika bulan terang fenomena biasa

Sotong murah ketika bulan terang fenomena biasa

seorang peniaga menjual sotong di Pasar Basah Chow Kit, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Harga sotong serendah RM2 sekilogram di Sabah yang berpunca daripada musim bulan terang di negeri itu ketika ini merupakan fenomena biasa setiap tahun.

Pengerusi Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Datuk Irmohizam Ibrahim berkata, sudah menjadi kebiasaan lambakan sotong akan berlaku di Sabah bermula bulan Mac hingga Mei.

"Pada musim bulan terang setiap tahun, nelayan di Sabah akan dilimpahi dengan sotong. Jadi mereka mula menawarkan harga rendah seperti sekarang," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Bagaimanapun, Irmohizam memberitahu, harga sotong di Semenanjung tetap stabil iaitu RM9 hingga RM18 sekilogram bergantung kepada saiz.

Beliau berkata, sotong akan jadi lebih mahal pada musim tengkujuh iaitu bermula bulan November hingga Februari setiap tahun yang mana harganya boleh mencecah RM20 sekilogram.

Transkrip komunikasi MH370 didedah

Posted:

Transkrip komunikasi MH370 didedah

Transkrip komunikasi MH370 didedah



KUALA LUMPUR - Kementerian Pengangkutan semalam mengeluarkan transkrip penuh komunikasi antara pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 dan Menara Kawalan Udara Kuala Lumpur.

Dalam satu kenyataan, Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, transkrip itu turut dikongsi dengan anggota keluarga penumpang dan anak kapal pesawat yang hilang itu dan juga media.

"Tiada petunjuk ada sebarang perkara yang tidak normal dalam transkrip itu. Pada mulanya transkrip itu diadakan sebagai sebahagian daripada siasatan polis," kata beliau dalam kenyataan lima perenggan yang dikeluarkan di sini semalam.

Hishammuddin yang juga Menteri Pertahanan kini berada di Hawaii menghadiri Forum Pertahanan Amerika Syarikat-ASEAN pertama dan beberapa acara berkaitan akan berkongsi dengan rakan sejawatannya dari ASEAN dan kerajaan Amerika Syarikat berhubung perkembangan pencarian pesawat MAS itu.

"Sebelum ini, MAS telah menyatakan bahawa siasatan awal menunjukkan suara kata-kata terakhir itu adalah daripada pembantu juruterbang," kata beliau.

Hishammuddin berkata: "Polis berusaha mengesahkan keyakinan ini dan ujian forensik rakaman sebenar sedang berjalan."

Beliau berkata, pasukan penyiasat antarabangsa dan pihak berkuasa Malaysia tetap berpendapat bahawa sehingga titik di mana pesawat itu melepasi liputan radar utama tentera, pergerakan MH370 itu konsisten dengan tindakan yang disengajakan oleh seseorang di dalam pesawat.

Hishammuddin juga berkata, taklimat tertutup untuk anggota keluarga penumpang dan anak kapal MH370 akan diadakan di ibu negara hari ini.

Kata beliau, Jabatan Penerbangan Awam (DCA) dan MAS akan mengetuai taklimat itu, dengan moderatornya wakil khas Perdana Menteri ke China, Tan Sri Ong Ka Ting.

HISHAMMUDDIN


"Pakar-pakar teknikal dari Malaysia, China dan Australia akan menyertai taklimat itu dan Duta Besar China di Malaysia, Huang Huikang akan menghadirinya," katanya.

Penerbangan MH370 yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal hilang pada 8 Mac lalu setelah sejam berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) pada pukul 12.41 tengah malam. Pesawat itu sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari sama.

Berikutan itu, gerakan mencari melibatkan pelbagai negara dilancarkan namun sehingga sekarang belum menemui pesawat itu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved