Selasa, 8 April 2014

Kosmo Online - Infiniti


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Infiniti


Reka, susun, program sendiri

Posted:

Reka, susun, program sendiri

Reka, susun, program sendiri

Oleh NADIA SHAIFUL BAHARI

SATU persatu aksesori dari kotak yang terletak di atas meja itu disuai padan untuk dicantumkan menjadi robot yang diimaginasikannya. Sekejap-sekejap dia mengerling ke meja sebelah untuk melihat hasil robot rekaan rakannya.

Barangkali kanak-kanak cilik itu ingin membandingkan robot siapa yang kelihatan lebih gah. Walaupun robot yang dihasilkan belum sempurna sifat, Muhammad Andrian Nazriel Khairul Nazman, 10, sudah mengalih tumpuannya pada paparan skrin komputer di hadapannya pula.

Dia nampak tekun menyusun kod program menggunakan satu perisian khas. Sekilas pandang, apa yang dilakukannya tidak ubah seperti pengatur cara komputer yang berpengalaman memprogramkan aplikasi komputer.

Walhal, perkara tersebut cuma perkara asas yang dipelajari menerusi sistem pembangunan produk keluaran Lego yang dikenali sebagai Lego Mindstorm EV3.

"Kem ini menyeronokkan kerana dapat belajar cara-cara pengekodan manakala bahagian paling susah semestinya mengatur cara program untuk robot.

"Lebih banyak program baharu dan pagar sesat untuk robot yang diajar. Saya boleh reka robot ikut kehendak sendiri dan masukkan urutan perintah mengikut atur cara yang saya mahu," katanya yang kali kedua mengikuti Kem Pengenalan Robot anjuran Cyberview Sdn. Bhd. dengan kerjasama Terato Tech. Sdn. Bhd. (Terato) itu.

Muhammad Andrian Nazriel merupakan pelajar tahun empat di Sekolah Rendah Cyberjaya, Selangor yang bercita-cita menjadi saintis. Kanak-kanak itu turut merancang untuk mengikuti kelas intensif Lego Mindstorm EV3 yang akan dijalankan pada setiap minggu sebanyak 20 sesi bermula Mei ini.

Teruja

Selain 14 kanak-kanak itu, ibu bapa juga tidak terkecuali melahirkan rasa teruja dengan pengisian program tersebut. Ia disifatkan cukup berbeza berbanding yang mereka bayangkan sebelum menghantar anak masing-masing.

Ibu kepada peserta, Yang Marjaniah Ab. Ghani, 37, berkata, dia mengetahui tentang penganjuran kem tersebut melalui laman sosial Facebook dan bertanya kepada anaknya, Muahammad Harith Ezral, 11, terlebih dahulu sama ada berminat atau tidak untuk menyertainya.


SEBAHAGIAN pelajar menunjukkan rekaan robot masing-masing yang pelbagai bentuk dan saiz.


"Anak saya memang meminati permainan Lego dan seorang yang 'gila' gajet dan kem seumpama ini pasti mengembirakannya. Jadi, saya ambil peluang ini untuk memberi pendedahan dengan aktiviti kegemarannya.

"Saya agak terkejut apabila mengetahui kem ini merupakan kem robotik kerana pada mulanya menyangkakan ia cuma pameran biasa seperti di Legoland, Nusajaya, Johor. Kalau anak saya menyukai, saya harap dia boleh pergi lebih jauh," katanya yang menetap di Seri Kembangan, Selangor.

Kem Pengenalan Robot itu diadakan pada 27 hingga 29 Mac lalu di Kelab Komuniti Taman Tasik Cyberjaya dari pukul 9 pagi hingga 5 petang. Ia terbuka kepada peserta berumur antara 10 hingga 14 tahun dan rata-rata peserta menetap di sekitar Lembah Klang.

Kemahiran

Setiap peserta dikenakan yuran sebanyak RM240 seorang termasuk makan minum kecuali penginapan. Ibu bapa juga perlu mengambil dan menghantar anak mereka sepanjang tiga hari tersebut.

Dalam pada itu, seorang lagi ibu peserta, Uma Devi Thiagarajah, 47, menghantar anaknya kerana tertarik dengan aktiviti yang dijalankan selain baru diperkenalkan di negara ini.

"Saya fikir apa salahnya kalau mencuba, lagipun anak ketiga saya memang sukakan robot.

"Anak saya memang menunjukkan minat terhadap kelas ini kerana dia sendiri mengingatkan saya agar tidak terlewat menghantarnya ke kem pada keesokan harinya," ujar Uma Devi dalam nada gembira.

Beberapa peserta mengakui ingin memiliki set Lego Mindstorms EV3 mereka sendiri kerana ia lebih menyeronokkan berbanding permainan pada aplikasi telefon pintar dan tablet.

Generasi ketiga

Ketua Lego di Terato, Daniel Tsen memberitahu, Lego Mindstorms EV3 adalah generasi ketiga Lego Robotics dan baru sahaja dilancarkan pada September tahun lepas. EV bermaksud Evolusi dan nombor 3 merujuk kepada versi ketiga yang lahir selepas generasi NXT.

"Bagi tujuan pembelajaran, kami menggunakan Siri Pendidikan Lego yang sedikit berbeza berbanding yang biasa dijumpai di kedai-kedai permainan kanak-kanak. Robot-robot ini sesuai untuk pelbagai kegunaan.

"Selain menjadi permainan, ia boleh dijadikan hobi atau lebih serius sebagai perkakas prototaip. Setiap set asas bernilai RM2,100 dan didatangkan bersama set tambahan yang bernilai RM570.

"Jadi, satu set lengkap berharga RM2,670. Jika ditambah dengan transformer dan bateri boleh dicas semula, semuanya bernilai RM3,260," jelasnya selepas menunjukkan demonstrasi robotik ketika ditemui Kosmo! di kem tersebut baru-baru ini.


SEORANG peserta, Fuad Darwish Mohd. Fadzil, 11, menunjukkan robot rekaannya.


Kreativiti

Para peserta diajar mengenai aspek perkakasan dan perisian robot selama tiga hari kem berlangsung. Mereka turut dijelaskan tentang fungsi asas robot dan kegunaan setiap bahagiannya.

Semua pelajar berpeluang bermain dengan motor, sensor malah menggunakan perkakas Bluetooth untuk mengawal pergerakan robot masing-masing. Dari sudut pendidikan, mereka dapat belajar beberapa konsep mudah dalam robotik seperti pusingan, sudut dan logik ringkas seperti IF-ELSE yang sinonim dalam pengaturcaraan komputer.

Jelas Daniel, para pelajar diberi tugasan-tugasan seperti melintasi pagar sesat, mengikut laluan tertentu dan menggunakan sensor warna bagi mendapatkan penyelesaian terbaik untuk bergerak dari titik mula ke akhir.

"Mereka berjaya menyelesaikannya dengan pendekatan logik. Paling menarik apabila para pelajar berjaya mengawal kelajuan robot mereka pada setiap pusingan untuk mencecah garisan penamat sepantas mungkin.

"Semua kemahiran asas ini membolehkan mereka untuk bekerja dengan kelajuan, ketepatan dan kekangan setiap sistem. Sememangnya ia berbeza daripada biasa kerana kami memasukkan empat disiplin ke dalam satu.

"Lego menamakannya sebagai STEM yang merujuk kepada Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik," katanya.

Pupuk rasa cinta kepada flora dan fauna

Posted:

Pupuk rasa cinta kepada flora dan fauna

Pupuk rasa cinta kepada flora dan fauna

Oleh HAFIZ AHMAD


NORLAILA (kanan) memberi penerangan yang jelas dan menarik kepada peserta program.


KESEDARAN mengenai alam sekitar perlu dipupuk pada usia kanak-kanak lagi. Pengetahuan tersebut akan mewujudkan rasa cinta terhadap flora dan fauna yang berada dipersekitaran mereka. Ia sekali gus melahirkan generasi yang mengambil peka mengenai hal-hal pemeliharaan dan pemuliharaan alam.

Sedar pentingnya subjek tersebut, Pusat Interpretasi Alam Sekitar (EIC) mengadakan program, Junior Arborist yang mendidik anak-anak kecil mengenai kepentingan pokok-pokok dalam kehidupan seharian.

Diadakan di Taman Botani, Putrajaya, seramai lebih 16 kanak-kanak menyertai program tersebut yang diserikan dengan pelbagai aktiviti berkaitan alam sekitar seperti pengenalan jenis-jenis daun, penghasilan seni daun dan penerangan jenis pokok-pokok.

Mereka dibawa mengelilingi Taman Botani sambil diberi penerangan oleh pegawai program EIC iaitu Norlaila Ahmad Fahmi dan Sashikala Manikam. Sepanjang perjalanan tersebut, mereka diperkenalkan dengan jenis-jenis pokok yang terdapat di dalam taman yang mempunyai lebih 700 spesies tumbuhan itu.

"Di samping diberi penerangan, peserta diberikan sebuah beg. Beg tersebut mengandungi peralatan untuk aktiviti secara praktikal yang melibatkan permainan pengenalan warna dan bentuk.

"Untuk permainan tersebut, peserta ditugaskan mencari tumbuh-tumbuhan menyerupai lukisan daun dan warna yang diberikan," kata Norlaila.

Peserta juga akan menghasilkan hasil seni berteraskan alam sekitar menggunakan bahan-bahan semula jadi yang ditemui sepanjang aktiviti tersebut.

Selain itu, mereka juga akan diajar menekap daun-daun di atas sekeping kertas untuk mendapatkan urat-urat dan serat helaian daun tersebut.

"Melalui tekapan itu, kami akan menerangkan kepada mereka bahawa setiap daun mempunyai struktur yang berbeza mengikut jenis-jenis pokok," jelasnya lagi.

Bagi Zaszima Abu Samah, aktiviti yang diadakan EIC tersebut sangat bermanfaat kerana ia memberikan galakan dan pendedahan kepada kanak-kanak untuk memelihara alam sekitar.

PROGRAM yang diadakan EIC boleh dijadikan sebagai aktiviti riadah yang bermanfaat kepada kanak-kanak.


Teruja

"Melalui program sebegini, mereka dapat melihat dan merasai sendiri tumbuhan-tumbuhan. Malah, mereka mendapat informasi berguna mengenai fauna dan flora," ujarnya yang membawa seorang anak, Awwal Zasfika Farouq Affandi, 6.

Kata Zaszima, anaknya memberika respons yang baik sepanjang program tersebut dan sedia untuk menyertainya pada masa akan datang.

"Dia sangat teruja dan gembira ketika mengikuti setiap aktiviti-aktiviti dalam program pendidikan tersebut. Malah, tidak sabar untuk turut serta dalam program yang bakal dianjurkan kelak," kongsi Nurzuhaila.

Diletakkan dibawah seliaan Persatuan Pencinta Alam Malaysia (MNS), dan disokong oleh Sepang Goldcoast, EIC banyak mengadakan program-program yang memberi fokus kepada tumbuh-tumbuhan.

"Kami mempunyai perancangan untuk membuat lebih kerap aktiviti melibatkan kanak-kanak kerana ia akan memberikan pendedahan yang bermanfaat kepada mereka," kata Norlaila.

UM cipta alat pantau keretakan

Posted:

UM cipta alat pantau keretakan

UM cipta alat pantau keretakan


SISTEM FBG mampu memberi bantuan kepada jurutera untuk memantau keadaan cerucuk sepanjang masa kerja pembinaan.


PEMBANGUNAN sektor pembinaan dan kerja awam adalah salah satu projek utama dan merupakan strategi kerajaan untuk merangsangkan ekonomi negara.

Selesai pembinaan, kerja pemeliharaan dan penyelenggaraan merupakan satu tugas yang penting untuk menjamin kekukuhan dan keselamatan bangunan. Walaupun wujud peraturan dan protokol keselamatan yang ketat serta wajib terutamanya untuk semua bangunan tinggi tetapi pemantauan daripada kerajaan dalam aspek ini bukan kerja mudah.

Ia bergantung kepada kemampuan dan kerjasama pemilik dan pengurus premis tersebut. Namun, kita sentiasa mendengar kes-kes retakan pada dinding dan tiang dalam bangunan walaupun baru selesai dibina.

Ada kalanya, tahap keretakan adalah sangat merbahaya dan bangunan tersebut tidak selamat untuk didiami mahu pun diguna untuk sebarang aktiviti.

Oleh yang demikian, kerja pemulihan untuk memperbaiki struktur bangunan amat diperlukan untuk meningkatkan keyakinan kepada pengguna dan penghuni tetapi kosnya amat tinggi.

Sistem pemantauan sepanjang masa seperti sensor gentian optik (Optical Fiber Sensor) adalah salah satu cara penyelesaian yang semakin mendapat sambutan dalam kalangan jurutera dan pakar penganalisis.

Kebanyakan keretakan dinding yang sering kedengaran adalah disebabkan ketidakstabilan cerucuk (pile) yang merupakan tulang struktur bangunan.

Kejadian seperti ketenggelaman tanah boleh mengakibatkan anjakan cerucuk. Pada kebiasaannya, perubahan posisi terhadap cerucuk adalah secara beransur tetapi memberi impak besar untuk jangka masa panjang kepada struktur bangunan.

Sehubungan itu, penyelidik dari Pusat Penyelidikan Fotonik, Jabatan Fizik, Universiti Malaya (UM) telah mencipta sensor penempatan optik yang dibina daripada Fiber Bragg Grating (FBG). Ia mampu memberi bantuan kepada jurutera dalam urusan pemantauan keadaan cerucuk sepanjang masa kerja pembinaan.

FBG berfungsi sebagai sensor terikan dalam ciptaan tersebut. Slab konkrit digunakan sebagai tapak bangunan, biasanya dibina pada awal pembinaan.

"Ia dipasang pada transducer di sudut cerun dengan kolum atau pile bangunan. Apabila, kejadian mendapan tanah berlaku, terikan akan berlaku pada transducer dan FBG di atasnya," ujar salah seorang penyelidik, Dr. Lim Kok Sing.

Tahap terikan boleh diukur dalam bentuk perubahan panjang gelombang FBG tersebut di sistem pembacaan spektrum pantulan daripada FBG.

Cara ini amat murah dan cepat. Pakar penganalisis mampu mengkaji bacaan dan ukuran di pejabat sendiri walaupun jauh dari tapak pembangunan tersebut pada bila-bila masa.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved