Rabu, 30 April 2014

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Kembali jadi penyanyi

Posted:

Kembali jadi penyanyi

Kembali jadi penyanyi

SEKITAR 13 tahun lalu, Maya Karin Roelcke, 35, pernah mengintai peluang dalam industri muzik tempatan untuk mencuba nasib sebagai seorang penyanyi.

Ternyata, percaturan figura yang memulakan kariernya sebagai pengacara untuk rancangan Wavelenght itu tidak berakhir dengan kalimah sia-sia.

Berjaya menghasilkan sebuah album debut berjudul Erti Cinta, langkah besar Maya Karin dalam dunia nyanyian makin rancak derapnya tatkala single pertama, Erti Cinta ciptaan komposer terkenal Ajai, mula mencuri perhatian para peminat.

Sayangnya, bakat nyanyian wanita kelahiran Bavaria, Jerman itu dalam industri seni suara tidak kekal lama apabila dia muncul dengan album kedua berjudul Bukan Qalamaya pada tahun 2004. Album tersebut tidak mendapat sambutan hangat, sekali gus menenggelamkan namanya dalam bidang nyanyian.

Melihatkan kepada situasi turun dan naik kariernya sebagai penyanyi, Maya yang terlebih dahulu telah dilamar berlakon untuk filem Seri Dewi Malam arahan Aziz M. Osman, memutuskan untuk memberi fokus yang penuh terhadap kerjayanya di hadapan kamera.

Mengambil keputusan berehat daripada dunia nyanyian untuk jangka waktu yang panjang, Maya mengakui, tempoh tersebut telah digunakan sebaik mungkin untuk terus berlakon dan pada masa yang sama membina keyakinan diri sebagai seorang penyanyi.

"Setelah muncul dengan album kedua iaitu Bukan Qalamaya, penerimaan para peminat terhadap lagu-lagu saya dilihat kurang memberangsangkan. Mungkin album itu mengandungi lagu-lagu bergenre world music, sedangkan ketika itu pendengar masih mahukan saya merakam lagu berentak balada.

"Walaupun beberapa buah single telah dikeluarkan, namun penerimaan para pendengar masih juga serupa. Dalam sibuk mempromosikan album, tawaran untuk berlakon juga datang dengan banyak. Jadi, fokus saya pada ketika itu mungkin lebih ke arah bidang lakonan dan meninggalkan kerjaya sebagai penyanyi buat sementara waktu.


KEMBALI aktif menyanyi, Maya Karin juga masih dalam radar sebagai seorang pelakon yang disegani.


"Bagaimanapun, tempoh rehat yang panjang dalam bidang nyanyian saya gunakan sebaik mungkin untuk terus berusaha dalam menempa nama sebagai seorang penyanyi.

"Alhamdulillah, usaha tersebut akhirnya membuahkan hasil dengan kemunculan album ketiga saya berjudul Teka-Teki," tutur Maya lembut ketika ditemui usai majlis pelancaran album terbaharunya itu bersama Warner Music Malaysia di No Black Tie, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Putus asa

Menyorot kembali kisah lama ketika mula-mula berdiri di atas pentas untuk menyanyi secara langsung, Maya memberitahu, dia hampir berputus asa untuk meneruskan kariernya sebagai penyanyi kerana tertekan dengan keadaan sekeliling.

"Saya memulakan karier nyanyian ketika baru menetap di Malaysia. Maklumlah, pada waktu itu semuanya baharu buat saya. Selain tidak fasih berbahasa Melayu, saya juga masih kurang faham tentang cara hidup masyarakat di sini.

"Jadi, apabila diminta untuk menyanyi di hadapan orang ramai, saya jadi tidak tentu arah. Walaupun pernah menyanyi untuk kumpulan koir ketika zaman remaja, saya masih kurang selesa untuk membuat persembahan di atas pentas secara solo. Justeru, saya mula berasa tertekan dan mahu meninggalkan bidang ini," ujarnya.

Namun, atas kegigihan serta keupayaannya belajar dengan kadar yang cepat, Maya akhirnya berjaya mengatasi masalah tersebut dan mampu berdiri sama tinggi dengan penyanyi-penyanyi lain.

"Ada juga perasaan takut terhadap kehebatan penyanyi-penyanyi lain tetapi perkara itulah yang membuatkan saya untuk terus kekal sebagai penyanyi hingga ke hari ini," ujarnya lagi.


ALBUM Teka Teki dilancarkan pada minggu lalu bersama Pengurus Besar Warner Music Malaysia, Darren Choy.


Matang kerana teater

Pelakon yang cukup sinonim dengan filem Pontianak Harum Sundal Malam ini turut memberitahu, transisi muzik yang dialaminya bukan sahaja bersandarkan kepada pengalaman merakamkan album semata-mata, malah penglibatannya menerusi beberapa pementasan teater juga turut banyak membantu.

"Ketika menghasilkan album kedua, banyak input yang telah saya berikan kepada syarikat rakaman. Ia termasuklah memilih komposer-komposer yang terlibat untuk mencipta lagu sehingga gaya yang ingin ditampilkan untuk kulit album.

"Melibatkan diri secara langsung dalam ruang kreatif pembikinan album sedikit sebanyak membantu saya membina keyakinan diri untuk terus bergelar penyanyi. Sedikit sebanyak, proses seperti ini lebih mematangkan saya," ungkap Maya sambil ketawa.

Selain itu, perspektif positifnya terhadap dunia nyanyian semakin meningkat apabila dia mula menjinakkan diri dalam dunia pementasan teater.

"Pada tahun 2009, saya mengambil risiko dengan melibatkan diri dalam pementasan teater berjudul Natrah. Namun, menerusi pementasan itu, saya tidak menyanyi secara langsung. Walaupun ia mampu memperbaiki mutu lakonan saya tetapi keupayaan untuk menyanyi secara langsung masih di takuk lama.

"Justeru, apabila ditawarkan untuk menyertai pementasan SuperMokh The Musical tahun lalu, saya mengguna- kan peluang tersebut untuk menggilap semula keupayaan saya menyanyi secara langsung.

"Walaupun watak saya tidak sebesar mana, namun pengalaman menyanyi secara langsung di hadapan ribuan penonton itu lebih berharga," ujar Maya yang bakal muncul buat kali kedua menerusi pementasan tersebut yang bakal menggegarkan Istana Budaya, Kuala Lumpur tahun ini.


MAYA mengaku hidupnya kini bahagia dengan kehadiran seorang kekasih yang masih dirahsiakan identitinya.


Puas berlakon

Menerusi album ketiganya, Teka- Teki, Maya mempertaruhkan lagu Teka-Teki sebagai single pertama. Ditanya mengenai hubung kait antara lagu ciptaan Omar K itu dengan kisah peribadinya, Maya berkata, lirik yang terkandung dalam karya tersebut ada mencerminkan beberapa momen penting dalam hidupnya.

"Jika diberi peluang untuk memilih sebuah lagu yang begitu dekat dengan jiwa saya, sudah pasti saya memilih lagu Teka-Teki," balas Maya sambil menyifatkan lagu tersebut selari dengan rancangan masa depannya yang belum pasti.

"Sebagai seorang individu normal, saya masih lagi 'berteka-teki' dalam setiap aspek kehidupan. Saya juga masih lagi dalam proses mencari teman hidup dan tertanya-tanya mengenai apa yang akan berlaku pada masa akan datang.

"Sehingga pada satu tahap, saya mahu menumpukan seratus peratus perhatian terhadap muzik dan buat sementara waktu berehat daripada dunia lakonan.

"Mungkin saya terfikir untuk melakukan semua ini kerana saya telah puas beraksi di hadapan kamera.

"Ketika mula-mula menjinakkan diri dalam dunia lakonan, saya langsung tidak meletakkan sebarang harapan di sebalik kerjaya saya itu.

"Sebaliknya, setelah beberapa tahun bergelumang sebagai seorang pelakon, banyak pengiktirafan yang telah saya rangkul melalui pelbagai watak yang telah saya mainkan," ujar Maya sambil melahirkan rasa syukur dengan rezeki yang diberi- kan oleh Allah SWT kepadanya.

Walaupun mengaku puas berlakon, namun pelakon yang bakal muncul dengan siri terakhir filem Lagenda Budak Setan ini tidak merancang untuk bersara daripada dunia lakonan.

"Saya hanya mahu memperlahankan aktiviti lakonan. Bersara daripada bergelar pelakon, tidak sama sekali," tutur Maya mengakhiri perbualan.

Wire Fame sedia lepaskan Emma

Posted:

Wire Fame sedia lepaskan Emma

Wire Fame sedia lepaskan Emma

Oleh RONI HIDAYAT RIDWAN

EMMA MAEMBONG


SEJAK menceburi bidang lakonan kira-kira dua tahun lalu, pelakon cantik Emma Maembong antara yang paling mencuri tumpuan ramai setelah muncul dengan drama bersiri Kau Yang Terindah.

Kemudian, karier Emma atau pemilik nama sebenar Fatimah Rohani Ismail ini dalam bidang seni dilihat semakin berkembang dan akhirnya dia mengambil keputusan untuk bernaung di bawah syarikat pengurusan artis, Wire Fame Entertainment Sdn. Bhd.

Namun begitu, baru-baru ini terdengar khabar angin yang mendakwa, kini Emma sudah tidak lagi bersama syarikat tersebut dan sudah menggunakan khidmat pihak lain untuk menguruskan kerjaya seninya.

Menariknya, ini bukan kali pertama timbul cerita berkenaan pelakon itu dengan syarikat tersebut. Pada bulan Februari lalu, Emma dikatakan telah disingkir kerana sering menimbulkan masalah kepada syarikat.

Lantas, Kosmo! terus menghubungi Pengarah Urusan Wire Fame Entertainmet, Marina Juki bagi mendapatkan penjelasan lanjut berhubung status sebenar pelakon kacukan Melayu-Scotland itu.

Kosmo!: Boleh Marina komen terhadap dakwaan yang mengatakan Emma kini sudah tidak lagi bersama Wire Fame Entertainment?

MARINA: Buat masa ini, Emma masih lagi merupakan artis di bawah naungan Wire Fame Entertainment. Bagaimanapun, tidak dinafikan kontraknya bersama kami akan tamat pada bulan Jun depan.

Bagaimanakah pula boleh timbul dakwaan sebegini terhadap Emma?

Sebenarnya Emma turut menggunakan khidmat pembantu peribadi sekarang ini. Biasanya kalau mana-mana pihak yang tidak dapat menghubungi saya berkaitan soal kerja, mereka akan cuba hubungi pula pembantu peribadi tersebut.

Jadi, mungkin ia telah menimbulkan kekeliruan sehingga menyangka Emma sudah tidak lagi bersama syarikat. Lagipun, kalau ada perkara yang berkaitan dengan pekerjaan, pembantu peribadi Emma akan terus memberitahu kepada saya atau mana-mana pekerja saya.

Memandangkan kontrak Emma akan tamat tidak lama lagi, adakah anda sudah membuat perbincangan dengan pihaknya?

Pada bulan lalu, saya dan Emma sudah melakukan perbincangan mengenai kontraknya itu. Saya ada memberitahu yang sekarang ini keputusan terletak di tangannya, sama ada mahu terus bersama kami atau dia ingin bergerak sendiri.

Selain itu, saya ada memberikan pilihan kepadanya iaitu mahu terus diuruskan sepenuhnya oleh kami atau sekadar membabitkan pengurusan penajaan produk sahaja dan kami tidak memaksanya membuat keputusan.


MARINA (tengah) bersama barisan artis yang bernaung di bawah Wire Fame (dari kiri), Zizan, Cha Cha, Emma dan Kaka.


Apakah pula jawapan Emma terhadap pilihan yang diberikan kepadanya itu?

Sehingga kini kami masih belum menerima lagi sebarang jawapan daripadanya tetapi semuanya terpulang kepada Emma sekarang ini dan kalau dia ingin berdikari kami tidak halang. Misalnya, kalau dia sudah keluar dan mahu kembali bersama Wire Fame Entertainment semula pun kami akan menerimanya.

Baru-baru ini Emma dan Zizan telah mendedahkan mengenai hubungan percintaan mereka. Memandangkan kedua-duanya bernaung di bawah syarikat pengurusan yang sama, apakah komen anda mengenai perkara ini?

Kalau berkenaan dengan perkara peribadi, pihak syarikat tidak akan masuk campur dan ia terpulang kepada diri masing-masing. Lagipun, saya berasa lega kerana akhirnya mereka mengambil keputusan untuk berterus-terang.

Bagaimanapun, saya ada berpesan kepada mereka supaya tidak campur aduk antara kerja dan peribadi. Saya tidak mahu apabila disebabkan terlalu sibuk bercinta membuatkan prestasi kerja semakin menurun.

Adakah Wire Fame Entertainmet bercadang untuk mengambil artis baharu sekarang?

Perancangan untuk menambah bilangan artis itu memang ada memandangkan kini artis di bawah syarikat ini baru ada lima orang iaitu Zizan, Johan As'ari, Kaka, Emma dan Cha Cha Maembong.

Pada bulan lalu, kami sudah membuat uji bakat untuk mencari mereka yang berminat menjadi artis iaitu penyanyi dan pelakon dan ia akan diteruskan pada bulan Mei dan Jun depan. Seboleh-bolehnya, kami ingin individu yang mempunyai bakat, ada rupa dan mampu memberikan komitmen yang baik.

Benarkah dakwaan tentang anda dan Zizan sedang berantakan sehingga mahu membubarkan Wire Fame Entertainment?

Setakat ini hubungan saya dan Zizan masih baik dan syarikat ini masih terus beroperasi seperti biasa.

Kalau perkara ini timbul kerana saya dilihat tidak bersama Zizan pergi ke mana-mana, ia tidak berasas memandangkan Zizan mempunyai pembantu peribadi sendiri dan ia memudahkan saya memberi fokus kepada artis lain di bawah naungan kami.

Zam bakal berentap

Posted:

Zam bakal berentap

Zam bakal berentap

TIDAK menyangka dinobatkan sebagai juara Skool of Lawak, Zam lebih selesa bermula dari bawah dan belajar daripada pelawak-pelawak senior tentang selok-belok dunia komedi.


SEJAK akhir-akhir ini, banyak program pencarian bakat yang melibatkan penyertaan pelawak-pelawak amatur begitu rancak diterbitkan.

Bahkan, program yang mengundang penyertaan pelawak-pelawak profesional seperti Maharaja Lawak (ML) dan Maharaja Lawak Mega (MLM) turut mendapat sambutan hangat daripada peminat.

Bagaimanapun, percubaan Skool of Lawak untuk mengetengahkan elemen pembelajaran antara para peserta dan tenaga pengajar kurang mendapat perhatian. Selain itu, perjalanan program yang disiarkan di saluran 132 (Astro Warna) itu dilihat tidak meraih populariti setanding program-program yang lain walaupun sudah masuk minggu-minggu kemuncak.

Penerbitnya, Nizam Jamaluddin berkata, tidak adil jika penonton membandingkan Skool of Lawak dengan rancangan-rancangan komedi sedia ada kerana format yang digunakan adalah seratus peratus berbeza.

Ketepuan bakat

"Program Skool of Lawak sangat berbeza jika mahu dibandingkan dengan ML dan MLM. Program ini diterbitkan bagi mencungkil bakat-bakat baharu yang bukan sahaja boleh menghiburkan para penonton dengan lawak-lawak bersahaja tetapi turut dididik supaya mereka tidak berlawak secara kosong di atas pentas.

"Mereka yang terlibat dalam program ini bukan sahaja dibentuk untuk tujuan melawak semata- mata tetapi bakat-bakat lain seperti berlakon dan menyanyi turut diketengahkan," katanya ketika ditemui pada sidang akhbar sejurus selepas tamat minggu akhir Skool of Lawak yang berlangsung di Mega- star Arena, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Ketika disoal mengenai perancangan menganjurkan Skool of Lawak untuk musim yang kedua, ujar Nizam, apa sahaja kekurangan yang terdapat dalam musim yang pertama bakal diperbaiki selain merombak format sedia ada bagi musim akan datang.

"Apabila kami bercadang untuk mengetengahkan konsep seperti ini, kami telah bersedia untuk menerima sebarang kritikan terhadap apa sahaja kekurangan yang ada pada musim pertama.

"Justeru, jika diizinkan untuk menerbitkan rancangan ini untuk musim kedua, terdapat beberapa perubahan yang bakal dilakukan bagi menjamin kesegaran program ini dari musim ke musim," ujarnya.


DARI kiri: One, Zam dan Fiza bercita-cita mahu mencipta nama dalam indsutri lawak berdasarkan pengisian komedi yang berkualiti serta menerusi penyampaian yang berbeza.


Jelas Nizam, program seperti ini turut dianjurkan bagi memenuhi kekosongan bakat-bakat yang boleh melawak bagi program-program terbitan Astro Warna pada masa akan datang.

"Bakat yang ada pada mereka tidak akan disia-siakan. Ada pelbagai rancangan yang sedang dan bakal diterbitkan oleh Astro Warna memerlukan mereka mengisi kekosongan pengacara mahupun pelakon. Selain itu, kehadiran mereka turut dapat memeriahkan lagi industri hiburan tanah air," ujarnya lagi.

Pada malam tersebut, Muhammad Rizam Zaafar, 26, atau lebih dikenali sebagai Zam dinobatkan sebagai juara dan membawa pulang wang tunai RM100,000 berserta trofi.

Tempat kedua pula dirangkul oleh Filza Azmi, 25, (Fiza) manakala tempat ketiga milik Muhammad Hazwan Mohd. Azani, 27, (One). Fiza dan One masing-masing membawa pulang wang tunai RM50,000 dan RM25,000 berserta trofi.

Suka mencuba

Bagi Zam, dia tidak menyangka berjaya memenangi tempat pertama pertandingan tersebut kerana dia hanya menemani rakan baiknya sahaja ketika hadir ke sesi uji bakat beberapa bulan yang lalu.

"Waktu itu, saya datang ke sesi uji bakat untuk menemani rakan baik saya sahaja. Saya langsung tidak menyangka bakal dinobatkan sebagai juara pada malam ini.

"Walaupun sudah bergelar juara, banyak lagi yang perlu saya belajar dan perkemaskan agar kehadiran saya dalam industri hiburan dapat diterima oleh segenap lapisan masyarakat," ujar anak jati kelahiran Selangor itu.

Sebelum menyertai Skool of Lawak, Zam juga pernah mencuba nasib dengan menghadiri uji bakat bagi rancangan Raja Lawak musim yang ketiga serta program pencarian bakat popular Akademi Fantasia.

Kemenangan Zam dalam Skool of Lawak akan dijadikan tiket baginya untuk berentap bersama pelawak-pelawak berpengalaman dalam MLM musim yang akan datang. - IZWAN MOHD. ISA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved