Selasa, 22 April 2014

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Konsert sulung di China, Malaysia

Posted:

Konsert sulung di China, Malaysia

Konsert sulung di China, Malaysia

SUASANA ceria pada sidang akhbar konsert Shila di Menara Kuala Lumpur baru-baru ini.


BERKESEMPATAN menghadiri majlis sidang akhbar konsert penyanyi Shila Amzah yang berlangsung di Menara Kuala Lumpur baru-baru ini, ia seperti hadir ke sebuah majlis membabitkan penyanyi popular luar negara.

Manakan tidak, dengan kehadiran begitu ramai wakil pihak media terutama dari organisasi media Melayu dan Cina, ia merupakan suasana yang cukup sinonim dengan majlis sidang akhbar penyanyi antarabangsa yang membuat konsert di Malaysia.

Menariknya, sepanjang sesi soal jawab bersama pihak media, Shila turut tidak ketinggalan menunjukkan kebolehannya bertutur dalam bahasa Mandarin, terutamanya ketika menjawab soalan yang diajukan oleh wartawan Cina.

Tutur Shila, sebagai seorang penyanyi yang kini sedang melebarkan sayap di negara China, sudah tentu perkara yang paling utama ialah mempelajari bahasa utama negara berkenaan.

"Sebenarnya bukan mudah untuk mempelajari bahasa Mandarin tetapi saya merasakan tidak cukup kalau saya sekadar fasih berbahasa Melayu dan Inggeris sahaja serta agak sukar mengembangkan karier di China.

"Selain itu, dengan kebolehan berbahasa Mandarin, sudah tentu saya dapat berada lebih dekat dengan peminat serta mampu menyanyikan lagu-lagu dalam bahasa tersebut sebagai salah satu tarikan," ujarnya.

Berbalik kepada konsertnya itu, Shila memberitahu, dia bakal mengadakan dua buah konsert solo yang akan berlangsung di Shanghai, China pada 16 Ogos dan Kuala Lumpur pada 13 September depan.

Ujarnya, konsert yang dianjurkan oleh Mega Ultimate Sdn. Bhd. dengan kerjasama Shila Amzah Entertainment Bhd. itu turut menggunakan khidmat Jennifer Thompson sebagai penerbit dan Helen Yap selaku pengarah muzik.

"Saya memilih tema cinta untuk konsert ini dan lagu-lagu yang dipersembahkan dalam bahasa Melayu, Inggeris dan Mandarin juga berkaitan dengan cinta kepada, keluarga, rakan-rakan dan kekasih.

"Saya memilih tema ini kerana mahu menunjukkan ekspresi dan tanda terima kasih kepada mereka yang telah banyak menyokong kerjaya nyanyian saya.

"Konsert akan berlangsung kira-kira satu jam 30 minit menerusi persembahan sebanyak 20 buah lagu," jelasnya lebih lanjut mengenai konsert sulungnya itu.

Bagaimanapun, penyanyi tersebut menafikan pemilihan Shanghai sebagai lokasi pertama untuk konsert sulungnya kerana populariti yang sedang diraihnya di China ketika ini.

Sebaliknya, dia menegaskan bahawa tajaan untuk mengadakan konsert di Shanghai diterima oleh pihaknya terlebih dahulu dan itu antara faktor yang menyebabkan dia mengadakan konsert di sana lebih awal berbanding di Kuala Lumpur.

"Saya meminta supaya tiada mana-mana pihak cuba memberikan persepsi yang mengatakan saya seperti menganaktirikan negara sendiri kerana perkara ini berkaitan dengan tajaan," ungkapnya.

Tidak terjejas

Sejak dinobatkan sebagai juara Asian Wave 2012 yang berlangsung dua tahun lalu, Shila lantas tidak menoleh ke belakang lagi untuk terus mengembangkan karier nyanyiannya di China.

Ternyata dia cukup beruntung kerana kehadirannya di negara yang mempunyai kepadatan penduduk seramai 1.3 bilion itu dialu-alukan dengan sambutan cukup meriah yang diraihnya.

Menurut Shila, dia bersyukur dengan penerimaan positif yang diberikan oleh peminat di negara berkenaan, meskipun tampil sebagai penyanyi yang berhijab.

"Alhamdulillah, peminat di China dapat menerima kehadiran diri saya sebagai seorang penghibur dan sangat berterima kasih atas sokongan padu yang telah diberikan kepada saya.

"Selepas muncul dalam pertandingan I'm A Singer baru-baru ini, jumlah peminat saya juga semakin bertambah dan sudah tentu ia merupakan suatu perkembangan yang baik," ujarnya yang kini sudah berhasil mengumpul seramai 1.8 juta peminat menerusi laman sosial Weibo.

Dalam pada itu, Shila memberitahu bahawa tragedi pesawat MH370 yang berlaku pula langsung tidak menjejaskan perjalanan kariernya di China dan para peminat masih terus memberikan sokongan.

Tidak menafikan ada segelintir pihak yang cuba menimbulkan provokasi terhadap dirinya berhubung tragedi yang berlaku, ia dapat diatasi dengan bantuan daripada peminatnya sendiri di negara berkenaan yang tampil mempertahankan dirinya.

"Kalau ada yang memberikan komen-komen negatif menerusi laman sosial, pasti akan ada peminat yang mempertahankan diri saya dengan membalas komen sedemikian.

"Selain itu, rakan-rakan penyanyi lain yang turut bertanding dalam I'm A Singer juga banyak memberikan sokongan dan berpesan supaya saya tidak membaca komen negatif yang dilemparkan. Malah, mereka sendiri tidak pernah bertanya apa-apa kepada saya tentang tragedi MH370," ujarnya.

Album Mandarin

Bercerita lebih lanjut tentang perjalanan karier nyanyiannya selain berkenaan dengan konsert yang bakal dijayakannya itu, Shila memberitahu, dia akan tampil dengan sebuah album baharu.

Ujarnya, sesuatu yang menarik tentang album tersebut apabila kesemua lagu yang dimuatkan adalah dalam bahasa Mandarin sepenuhnya.

"Memandangkan kini saya sedang mengembangkan karier nyanyian di China, sudah tentu saya perlu mengambil kesempatan untuk menghasilkan sebuah album Mandarin.

"Proses pembikinan album berkenaan sudah memasuki peringkat akhir dan ia bakal dilancarkan pada bulan Jun nanti. Sebanyak enam buah lagu yang akan dimuatkan dalam album sulung Mandarin saya," jelasnya.

Selain itu, selepas pembabitannya dalam pertandingan I'm A Singer, Shila juga bakal terbabit dengan lima program televisyen berbentuk hiburan di China.

ND Lala perjelas isu pakaian Shila Amzah

Posted:

ND Lala perjelas isu pakaian Shila Amzah

ND Lala perjelas isu pakaian Shila Amzah

IBU dan bapa Shila memberikan sokongan penuh terhadap karier seni anak mereka itu.


SEIRING dengan kejayaannya mengembangkan kariernya di peringkat antarabangsa, ternyata Shila tidak terlepas dikaitkan dengan isu kontroversi membabitkan dirinya baru-baru ini.

Dia telah dikecam dengan teruk oleh segelintir peminat kerana tampil dengan pakaian yang tidak sesuai sebagai gadis Muslim apabila disangka memakai skirt ketika membuat rakaman sebuah persembahan di China, sedangkan dia sebenarnya memakai seluar yang kelihatan seperti warna kulit.

Bagaimanapun, bapa Shila, penyanyi ND Lala tampil menjelaskan perkara sebenar dan menyatakan perkara tersebut merupakan satu kesilapan yang tidak disengajakan sama sekali.

"Sebenarnya rakaman program itu dibuat agak lewat setelah pihak penerbit mahu menambah sebuah lagu lagi dan Shila telah memberikan persetujuan terhadap perkara tersebut.

"Namun begitu, masalah timbul apabila pakaian yang dibawa telah digunakan dalam persembahan lain dan Shila terpaksa memakai pakaian yang disediakan oleh pihak produksi. Sebagai seorang bapa, saya turut bertangungjawab terhadap segala masalah yang berlaku," jelasnya.

Sementara itu, ND Lala turut meminta supaya anaknya itu dilabel sebagai ikon penyanyi oleh para peminat, meskipun dia merupakan antara penyanyi wanita yang berhijab.

"Biarlah dia dikenali sebagai ikon penyanyi sahaja kerana kalau ada yang melabelkan dirinya ikon Muslimah, mungkin ia merupakan satu tanggungjawab berat yang harus dipikul oleh Shila," luahnya sebelum mengakhiri bicara.

Uqasha malu dituduh tak pakai coli

Posted:

Uqasha malu dituduh tak pakai coli

Uqasha malu dituduh tak pakai coli

Oleh HARYATI KARIM


INILAH gaun yang menyebabkan Uqasha dituduh tidak memakai coli.


PELAKON cantik, Uqasha Senrose sebelum ini hangat dengan kontroversi cintanya bersama pelakon Pekin. Reda daripada kontroversi cinta, namanya tiba-tiba menjadi sebutan baru-baru ini di laman sosial gara-gara sekeping gambar.

Dalam gambar yang diambil ketika dia menghadiri majlis pelancaran wajah baharu portal hiburan, mStar Online di Kuala Lumpur itu, Uqasha yang hadir bersama adiknya, pelakon Nelydia Senrose tampil anggun dengan gaun pendek paras lutut berwarna merah jambu.

Bagaimanapun, gaun tersebut menimbul kontroversi apabila dia dilihat seolah-olah tidak memakai coli. Perkara ini sudah menjadi hangat di internet, bahkan ada yang menuduhnya mengikut fesyen artis Hollywood.

Namun, jika gambar itu diteliti bukanlah Uqasha tidak memakai coli, sebaliknya bekas jahitan yang kelihatan. Sungguhpun begitu, Uqasha tetap menanggung malu apabila gambarnya itu disebarkan di internet dengan judul, 'Uqasha lupa memakai coli'.

Ikuti temu bual Kosmo! bersamanya.

Kosmo!: Adakah Uqasha sedar dituduh tidak memakai coli apabila hadir pada satu majlis baru-baru ini?

UQASHA: Sebenarnya saya langsung tidak sedar sehinggalah saya pulang ke rumah selepas majlis tersebut. Apabila saya melihat Twitter, saya sungguh terkejut apabila terdapat cerita yang mendakwa saya tidak memakai coli.

Apakah benar anda tidak memakai coli seperti yang didakwa?

Saya hanya mampu ketawa apabila dituduh sebegitu. Saya bukan bodoh untuk keluar tanpa memakai coli dan memalukan diri sendiri. Mereka harus lihat gambar itu betul-betul sebelum membuat cerita yang mengaibkan saya.

Jadi, apakah yang berlaku sebenarnya?

Sebelum keluar rumah saya sudah lihat pada cermin beberapa kali dan tanya pada adik saya, okey atau tidak baju yang saya pakai. Memang saya tidak perasaan langsung bekas jahitan akan kelihatan sedemikian rupa. Mungkin baju itu tersalah jahit dan memperlihatkan seolah-olah saya tidak memakai coli.

Komen anda apabila orang ramai mengutuk anda dengan dakwaan mengikut fesyen artis Hollywood?

Saya yang malu untuk mengulas isu ini walaupun saya tidak salah. Otak saya masih waras dan tahu adat budaya Malaysia. Bagi saya, orang yang membuat cerita ini sudah tidak ada cerita untuk ditulis. Alangkah lebih baik jika mereka tanya sendiri hal itu kepada saya. Saya tidak kisah andai perkara yang ditegur itu benar berlaku tetapi tidak, mereka hanya mengada-adakan cerita yang tidak benar.

Apakah anda malu dengan kontroversi ini?

Ya, memang sangat malu. Sebabnya bukannya ada apa-apa, cuma bekas jahitan baju itu yang kelihatan. Saya harap selepas ini janganlah cepat membuat kesimpulan sebelum bertanya sendiri hal yang sebenar kepada saya.

Pengajaran yang anda peroleh selepas kejadian ini?

Ada hikmah sebalik apa yang berlaku. Selepas ini saya akan lebih berhati-hati kerana orang ramai memerhati dari hujung rambut hingga ke hujung kaki apa yang saya pakai.

Namun, siapa saya untuk ubah fikiran orang, mereka tetap akan bercakap tanpa henti jika ada yang tidak kena pada mata mereka.

Adakah anda gemarkan pakaian yang seksi dan berjenama?

Saya tidak kisah tentang jenama kerana pakaian bundle pun saya pakai asalkan ringkas dan selesa. Kalau ikutkan saya bukanlah jenis yang suka berhias sangat. Baju pula saya suka yang ringkas dan tidak seksi melampau. Sejak kebelakangan ini saya lebih suka berpakaian agak sopan tetapi cantik dipandang.

Bagaimanakah dengan perkembangan kerjaya anda?

Buat masa sekarang saya sedang sibuk dengan penggambaran drama Kalau Itu Jodoh Kita untuk siaran TV AlHijrah. Walaupun tidak berapa sihat kerana kepenatan disebabkan jadual kerja yang padat, saya tetap bersyukur dengan rezeki yang diberi. Minggu ini bermula Isnin, saya akan berada di Gold Coast, Australia hingga hujung April bagi penggambaran drama dan juga sebuah telefilem untuk hari raya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved