Selasa, 1 April 2014

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Lisa anggap diri bukan selebriti

Posted:

Lisa anggap diri bukan selebriti

Lisa anggap diri bukan selebriti


RAKAN-RAKAN artis seperti Liyana Jasmay (berdiri kanan) antara yang sering menjadi teman berkongsi kisah dengan Lisa.


NAMA Lisa Surihani Mohamed, 28, merupakan satu nama yang cukup besar dalam industri seni tempatan. Meskipun sudah muncul dalam belasan filem, meraih pelbagai anugerah dan menjadi duta pelbagai produk, Lisa masih menganggap diri tidak popular dan kadangkala terlupa dirinya seorang selebriti.

Akui Lisa, apabila muncul di tempat umum dia sering terkejut apabila disapa peminat dan hanya sedar dirinya selebriti apabila mereka meminta untuk bergambar dengannya.

"Pelakon merupakan satu kerjaya, bezanya kerjaya ini membuat saya dikenali ramai walaupun hakikat sebenarnya saya tidak rasa diri popular. Apabila disapa peminat, saya akan menyangka mereka adalah saudara saya. Otak saya akan ligat berfikir adakah mereka saudara sebelah ibu atau sebelah bapa.

"Selepas mereka minta untuk bergambar dan beritahu betapa mereka minat kepada saya, barulah saya sedar, saya seorang selebriti dan mereka merupakan peminat saya bukannya saudara (ketawa)," kata Lisa.

Justeru itu, apabila dirinya ditawarkan untuk muncul dalam program E! News Asia Special, dia cukup terkejut kerana bukan calang-calang selebriti yang terpilih untuk muncul dalam program berkenaan.

Sebelum ini, Aaron Aziz dari Singapura, Jay Park (Korea Selatan) dan Anne Curtis (Filipina) telah pun muncul dalam program itu. Kini, tiba gilirannya terpilih sebagai selebriti Malaysia pertama untuk muncul dalam program berkenaan yang akan disiarkan di saluran E! pada 13 April ini.

Menganggap lebih ramai selebriti yang layak terpilih berbanding dirinya meskipun telah berkecimpung dalam bidang seni sejak berusia 11 tahun, Lisa mengatakan, tawaran itu satu penghormatan yang besar buatnya.

"Saya terkejut apabila mereka datang memberi tawaran. Walaupun saya mula bekerja dalam bidang seni sejak usia 11 tahun tetapi ramai lagi selebriti Malaysia yang lebih layak untuk dipilih berdasarkan pengalaman dan pencapaian.

"Mungkin sudah rezeki, saya sangat menghargai tawaran itu dan tidak berfikir dua kali untuk menerimanya," katanya yang ditemui pada majlis sidang akhbar program E! News Asia Special di Hotel Grand Hyatt Kuala Lumpur baru-baru ini.

Dedah rahsia

Lisa yang ditemu bual oleh hos Marion Caunter dalam program itu memberitahu, penonton akan menyaksikan sisi yang berbeza tentang Lisa Surihani. Lebih banyak rahsia tentang dirinya akan dibongkarkan dalam program tersebut.

"Banyak perkara yang saya tidak dedahkan pada peminat dan hanya teman rapat sahaja yang tahu akan terbongkar dalam program ini. Sebenarnya saya sendiri rasa teruja untuk menontonnya sebab keluarga dan teman rapat yang ditemu bual merahsiakan apa yang mereka katakan tentang diri saya.

"Mulanya saya sibuk juga hendak tahu, tetapi apabila suami (Yusry) juga enggan memberitahu dan sebagai menghormati polisi produksi yang merahsiakan segala temu bual daripada saya, jadi saya harus menonton sendiri dan saya sebenarnya tidak sabar menunggu 13 April ini (ketawa)," ujarnya.

Disoal apakah rahsia yang didedahkan dalam program tersebut, kata Lisa dia ada bercakap tentang isu kehamilan yang pernah hangat sebelum ini.

"Sepanjang penggambaran saya sangat selesa ditemu bual oleh Marion dan banyak rahsia yang dikongsikan bersama. Semua tentang diri saya, kerjaya dan kehidupan peribadi.

SEHINGGA kini Lisa telah membintangi 16 buah filem sejak menjadi pelakon pada tahun 2006.


"Saya juga ada meluahkan pendapat tentang isu kehamilan yang hangat diperkatakan di media sebelum ini. Sejujurnya saya tidak pernah merancang kerana saya dan suami (Yusry) sukakan keluarga yang besar.

"Antara harapan saya adalah untuk memiliki anak sendiri tetapi semuanya saya serahkan pada takdir Allah," katanya.

Ditebak bagaimana penerimaan suaminya, Yusry apabila dia muncul dalam program tersebut, jawab Lisa suaminya memberi sokongan penuh kepada dirinya.

"Yusry tidak pernah menyekat atau menghalang saya membuat keputusan sendiri. Sejak berkahwin dia lebih suka saya berdikari, tidak mengawal dalam urusan kerjaya dan saya banyak belajar daripadanya.

"Selalunya kami akan berbincang dan akhirnya dia membiarkan saya membuat keputusan. Apabila saya beritahu dia yang saya akan muncul dalam program ini, dia memberi sokongan seratus peratus, tidak menghalang dan turut terlibat dalam sesi temu bual," ucap Lisa.

Gabung tiga negara

Bercakap tentang perkembangan kerjaya seninya, selepas selesai dengan penggambaran filem Cicakman 3, Lisa kini sibuk dengan filem berjudul Sinaran yang diarahkan oleh Osman Ali.

Filem usaha sama Malaysia dan Singapura itu turut menampilkan pelakon seperti Izara Aishah, Evan Sanders dari Indonesia dan Nadiah M. Din dari Singapura.

"Ini satu kerjasama yang bagus kerana melibat pelakon dari tiga buah negara. Saya bersetuju untuk berlakon filem itu kerana tertarik dengan konsep muzikal. Saya teringin merasai pengalaman latihan intensif sebelum penggambaran bermula.

"Filem ini melibatkan tarian dan nyanyian, jadi saya banyak berlatih menari. Penat memang terasa tapi puas kerana dapat melakukan apa yang jarang-jarang saya lakukan," jelas Lisa yang sudah lebih 10 tahun meninggalkan lapangan tarian.

Tambah Lisa, dia tidak kisah apabila terpaksa berulang-alik antara Kuala Lumpur dan Singapura untuk menjalani latihan demi filem Sinaran bermula 24 Mac lalu.

"Jika difikirkan dengan penat dan terpaksa berulang-alik seperti tidak berbaloi, tetapi jika memikirkan kerana minat dan filem ini sesuatu yang tidak pernah saya lakukan, apa salahnya mencuba.

"Banyak lagi ilmu dalam filem yang ingin saya pelajari dan salah satunya ialah filem muzikal. Harap semuanya berjalan lancar dan saya sendiri tidak sabar untuk melihat hasilnya," ucapnya.

Ibu nasihati Lisa tentang zuriat

Posted:

Ibu nasihati Lisa tentang zuriat

Ibu nasihati Lisa tentang zuriat

LISA meraikan ulang tahun ke-28 baru-baru ini dengan mengadakan majlis doa selamat.


PADA majlis yang berbeza, Lisa yang ditemui pada majlis kesyukuran bersempena ulang tahun kelahirannya yang ke-28 pada 23 Mac lalu di kediamannya di Kajang, Selangor, bersyukur dengan kebahagiaan yang dikecapi bersama suaminya, Yusry Abdul Halim.

Ulasnya, selalunya sambutan ulang tahunnya hanya tertumpu pada dirinya tetapi majlis kali ini berbeza apabila Lisa turut mendoakan kesejahteraan keluarga, arwah bapanya dan seluruh penumpang pesawat MH370 yang hilang di Lautan Hindi baru-baru ini.

"Saya juga menerima tetamu yang terdiri daripada kelab peminat dari seluruh negara. Di samping itu, saya juga menjemput sekitar sepuluh kanak-kanak istimewa dari Persatuan Sindrom Down Malaysia," ujarnya.

Jelas Lisa, dia tidak menginginkan sebarang hadiah istimewa sempena ulang tahun, cukuplah sekadar majlis doa selamat dan kebahagiaan yang dimiliki hari ini.


SITI AMIRA


Beralih kepada topik zuriat yang tidak pernah lari daripadanya sementelah beberapa rakan artis seperti Scha Al-Yahya dan Liyana Jasmay sudahpun berbadan dua, Lisa pernah terasa hati apabila diajukan soalan yang terlalu sensitif soal kehamilan.

Tatkala anaknya dirundung duka, ibunya, Siti Amira Ahmad yang tidak pernah meninggalkan Lisa keseorangan sejak bergelar pelakon sering menasihatinya untuk banyak bersabar.

"Saya sering memberi motivasi kepadanya supaya jangan bersedih kerana kita tahu semuanya merupakan ketentuan daripada yang Maha Esa. Kita hanya merancang dan Allah sahaja yang menentukan.

"Apa yang penting ialah sentiasa berdoa supaya rezeki itu datang, saya juga ketika berkahwin dahulu mengambil masa dua tahun untuk memperolehi cahaya mata pertama," ujar ibunya.

Sambungnya, meskipun belum mempunyai cahaya mata, kehidupan Lisa tidak pernah sunyi kerana dikelilingi ramai anak buah.

"Lisa tidak pernah sunyi. Dia sentiasa meluangkan masanya bersama anak buahnya dan melayan kerenah mereka. Pada masa yang sama juga Lisa juga sering ke rumah ibu mertuanya yang terletak bersebelahan rumahnya. Jadi, saya rasa dia tidak merasakan kesunyian," balasnya yang memberitahu, Lisa masih bermanja dengannya meskipun telah berkahwin.

Anak ketiga, keempat tidak tahu Liza bercerai

Posted:

Anak ketiga, keempat tidak tahu Liza bercerai

Anak ketiga, keempat tidak tahu Liza bercerai

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA

LIZA mengakui hubungan dengan bekas suaminya masih baik.


PADA 24 Februari lalu, sebelum talak dilafazkan, pelakon popular era 80-an, Liza Abdullah dan suaminya (kini bekas suami), seorang ahli perniagaan, Zolkefli Abdul Rahman, berpelukan dan menangis teresak-esak.

Akhirnya, setelah 26 tahun mendirikan rumah tangga, pelakon filem Ali Setan itu dan Zolkefli sah bercerai talak satu di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur, Kuala Lumpur.

Hakim Syarie Saiful Azli Jamaludin mengklasifikasikan perceraian pasangan tersebut sebagai wujud Shikok atau konflik perkahwinan bagi tempoh yang berpanjangan antara kedua-dua belah pihak.

Pasangan itu berkahwin pada tahun 1988 dan telah dikurniakan empat orang anak iaitu Zulhaffiz Zarriq, 25, Nurwaffiz Syahiddah, 21, Zulsyahmi Naqib, 12, dan Zulsyahmi Afiq, 10.

Setelah sebulan lebih bercerai, Kosmo! bersua dengan Liza pada majlis resepsi pelakon Puteri Sarah dan suaminya, Syamsul Yusof di N'Dah Catering & Wedding Planner, Shah Alam, pada Sabtu lalu.

Pelakon berusia 50 tahun itu berkongsi perasaan dan kehidupannya selepas bercerai. Ikuti temu bual Kosmo! bersama Liza.

Kosmo!: Bagaimanakah kehidupan Liza sekarang selepas bercerai?

LIZA: Kehidupan kena diteruskan. Kalau dari segi sebagai seorang ibu, saya tetap ibu kepada anak-anak saya. Kalau dari segi kehidupan, bekerja masih lagi terus menerus menerima tawaran berlakon. Tiada masalah.

Jauh di sudut hati, adakah anda berasa sunyi selepas bercerai?

Alhamdulillah, saya dikelilingi dengan rakan-rakan dan peminat-peminat yang sentiasa menyokong dan memberi galakan kepada saya. Kepada yang mungkin tidak memahami dan tidak tahu, kehidupan saya selepas bercerai sama sahaja. Soal rumah tangga saya tidak pernah bincangkan atau ceritakan kepada sesiapa sejak dari dahulu lagi.

Sebenarnya, sudah berbelas-belas tahun saya hidup di Kuala Lumpur bersendirian manakala suami dan anak-anak duduk di Johor. Tetapi tidak perlulah saya bercerita lanjut kenapa. Sekarang, selepas bercerai kehidupan macam itu juga tetapi saya juga tidak nafikan kehidupan berpuluh tahun menjadi isteri dengan kehidupan setelah tidak menjadi isteri memang ada perbezaan.

Adakah anda masih berasa sedih, selepas apa yang berlaku ini?

Ada beberapa orang cakap kenapa perlu berasa sedih dan menangis di mahkamah sedangkan saya yang memfailkan perceraian itu. Untuk pengetahuan semua, sudah tentu kita akan berasa tersentuh setelah kehidupan yang kita kita lalui lebih daripada 20 tahun berakhir dengan perceraian. Tetapi bukan itu kemahuan kita. Sesiapapun baik lelaki atau perempuan bila kita kahwin kita tidak mahu perkara macam itu (perceraian) terjadi.

Kehidupan bersuami dan berkawan sama sahaja. Kalau kita berkawan tetapi kita berasakan ada sesuatu yang tidak kena pada hubungan itu sudah tentu kita akan menjarakkan hubungan. Apa yang terjadi pada saya 24 Februari lalu, sebagai isteri, saya tidak pernah menjangkakannya.

Bagaimanakah perasaan anda sekarang?

Kadang-kadang mungkin terlalu sibuk dengan kerja kita tidak terasa. Bagaimanapun, hubungan saya dengan bekas suami masih baik. Saya tetap akan ke Johor sebab anak ketiga, Zulsyahmi Naqib, 12, dan dan keempat saya, Zulsyahmi Afiq, 10, tinggal dengan bekas suami.

Kenapakah anak ketiga dan keempat tinggal bersama suami?

Kami memang buat perjanjian, anak-anak tidak menjadi rebutan. Lagipun, dua orang anak saya itu memang bersekolah di Johor.

Bagaimanakah perasaan anak-anak mengenai perceraian ibu bapa mereka?

Sehingga kini kedua-dua anak tersebut tidak tahu yang ibu bapa mereka sudah berpisah. Sebab budak-budak mungkin tidak faham. Anak sulung saya, Zulhaffiz, pada awalnya tidak boleh terima perpisahan kedua ibu bapanya. Anak perempuan, saya rasa dia faham. Dalam kehidupan ini ada sebab yang kita tidak boleh ceritakan kepada mereka. Kita doa sahaja yang terbaik. Kita tidak tahu untuk akan datang saya dan bekas suami akan berbaik semula.

Sampai bilakah anda ingin berahsia dengan anak-anak?

Kalau boleh sampai bila-bila. Sampai mereka faham sendiri.

Adakah anda sudah bertemu dengan anak-anak selepas berpisah?

Sejak berpisah, saya belum lagi balik berjumpa anak-anak dan bekas suami.

Adakah sebab sibuk atau sebab lain anda tidak berjumpa mereka?

Selalunya, cuti sekolah saya akan ambil mereka duduk di Kuala Lumpur. Tetapi cuti sekolah kali ini pendek, jadi saya tidak ambil mereka. Lagipun, saya terlalu sibuk bekerja. Kalau ada masa memang saya akan meluangkan masa untuk anak-anak.

Ada orang beranggapan apabila meraih status janda, macam-macam dugaan dan cabaran akan mereka lalui. Adakah anda sudah bersedia melaluinya?

Sebenarnya gelaran apa sahaja sekalipun sama sahaja. Saya tidak pernah fikir atau ambil tahu apa yang orang katakan. Saya juga tidak berasa malu melalui kehidupan ini.

Ada juga yang berkata, pada peringkat usia anda sekarang kenapa berlaku perceraian? Komen anda?

Memang ada blog menulis dan ada sebahagian orang-orang yang komen dalam blog itu yang mereka dan menokok tambah cerita. Mereka cakap kenapa bercerai pada umur sekarang?

Saya ingin bertanya, adakah kehidupan manusia apabila umur mereka 60 atau 70 tahun tidak boleh bahagia?

Kehidupan dalam berkawan atau berumah tangga, kalau tidak ada kebahagiaan, tiada kesefahaman, jalan yang baik adalah berpisah. Itu sahaja yang saya boleh cakap.

Ada lelaki yang cuba mendekati anda setelah bercerai?

Sensitif soalan ini. Biasalah kehidupan ini kalau kita masih isteri orangpun kalau kita tidak pandai jaga diri orang akan pandang rendah. Kalau anak dara sekalipun kalau kita bersikap tidak elok orang akan memandang rendah. Apa-apapun, berbalik pada diri kita sendiri.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved