Rabu, 9 April 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Jokowi minta mandat rakyat Indonesia

Posted:

Jokowi minta mandat rakyat Indonesia

Jokowi minta mandat rakyat Indonesia

JOKOWI (tengah) dikelilingi oleh penyokongnya ketika berkempen di Cilegon, dalam wilayah Banten pada 28 Mac lalu.


JAKARTA - Gabenor bandar raya ini yang merupakan calon popular untuk memenangi pilihan raya Presiden Indonesia Julai depan, Joko Widodo menggesa rakyat negara itu memberi kemenangan besar kepada partinya, Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDI-P)

"Kenapa kami mahu menang besar?" kata pemimpin berusia 52 tahun itu yang meminati muzik heavy-metal di hadapan 2,000 penyokongnya semasa berkempen di Malang baru-baru ini.

"Kerana jika kita mempunyai Parlimen yang kuat, Presidennya akan juga kuat. Kurus tetapi kuat (dirinya).

Para pengundi di negara demokrasi ketiga terbesar di dunia itu akan keluar mengundi pada pilihan raya umum Indonesia (Pemilu) yang diadakan hari ini bagi memilih anggota-anggota Parlimen.

Calon-calon yang akan bertanding pada pilihan raya Presiden, 9 Julai depan akan dipilih bergantung kepada keputusan Pemilu.

Dalam siri temu bual selama sebulan bersama beberapa pegawai dan ahli politik yang pernah bekerja dengan Joko, mereka menganggap beliau sebagai seorang pemimpin yang mahir berpolitik selain mempunyai reputasi bersih dalam sebuah negara yang dibelenggu gejala rasuah.

Di Indonesia gabenor berkenaan lebih dikenali dengan panggilan Jokowi

Jokowi juga disukai oleh rakyat kerana beliau kerap turun padang untuk meninjau dan berusaha menyelesaikan masalah warga kota raya ini.

Walaupun beliau disebut-sebut sebagai pemimpin yang bakal menggantikan Susilo, Jokowi masih belum mengumumkan dasar untuk mentadbir Indonesia yang merupakan ekonomi terbesar di Asia Tenggara.

"Jokowi perlu membentang buah fikiran, jalan penyelesaian atau dasar-dasar yang bakal dilaksanakan bagi menyelesaikan masalah-masalah sukar yang dihadapi negara ini," kata Susilo dalam satu wawancara yang dimuat naik di laman perkongsian video YouTube Ahad lalu.

Jokowi, 52, yang dilihat sebagai antara pemimpin era baharu menawarkan corak kepimpinan berbeza daripada barisan muka lama yang mendominasi politik Indonesia selepas 16 tahun negara itu mengamalkan pemerintahan demokrasi susulan kejatuhan Presiden Suharto.

Mengulas gesaan Susilo, Jokowi dan PDI-P memberitahu bahawa pendedahan dasar-dasar berkenaan hanya akan dibuat selepas pemilu selesai.

Sebuah parti atau gabungan parti politik memerlukan 20 peratus kerusi daripada sejumlah 560 kerusi Dewan Rendah Parlimen atau 25 peratus undi nasional untuk layak sebagai calon pilihan raya Presiden Indonesia.

Antara parti politik utama yang menyertai pemilu kali ini termasuk Parti Golkar pimpinan Susilo, PDI-P, Parti Gerindra yang diterajui oleh Profesor Suhardi dan Parti Hanura yang diketuai Jeneral (Bersara) Wiranto.

Seramai 185 juta pengundi dijangka keluar mengundi pada pilihan raya berkenaan hari ini yang melibatkan pertandingan 12 parti politik dengan keputusan rasmi dijangka diketahui 15 April ini. - Agensi

Ukraine tuduh Rusia dalang perpecahan

Posted:

Ukraine tuduh Rusia dalang perpecahan

Ukraine tuduh Rusia dalang perpecahan


PENUNJUK perasaan pro-Moscow berkawal di sekatan yang dibina di bangunan Perkhidmatan Keselamatan Ukraine di Donetsk kelmarin. - AFP


KIEV - Polis menahan 70 orang yang menawan sebuah bangunan pentadbiran wilayah di timur Ukraine tetapi sejumlah penunjuk perasaan pro-Moscow masih bertahan di dua bandar lain di negara itu.

Perkembangan membimbangkan itu mendorong kerajaan Ukraine menuduh Rusia mendalangi percubaan untuk memecahkan negara tersebut.

Kiev menyatakan, rampasan bangunan awam di kawasan yang dihuni majoriti penduduk berbahasa Rusia di timur Ukraine pada Ahad lalu itu mengimbau kembali peristiwa wilayah Crimea yang dirampas oleh Rusia pada bulan lalu.

Menteri Dalam Negeri, Arsen Avakov memberitahu semalam bahawa kira-kira 70 anggota pemisah ditahan di bandar Kharkiv kelmarin.

Namun, beliau tidak memberi butiran terperinci mengenai operasi antipengganas yang dilancarkan bagi menawan kembali bangunan di Kharkiv itu tetapi berkata, dua anggota polis cedera akibat terkena letupan grenad.

Dalam pada itu, Rusia menafikan dakwaan Ukraine bahawa ia terlibat dalam kekacauan di negara berkenaan.

Namun, Moscow memberi amaran kepada Kiev supaya tidak menggunakan kekerasan terhadap penduduk Ukraine yang berbahasa Rusia.

Terdahulu, pasukan tempur khas Ukraine yang berseragam dan lengkap bersenjata berkawal di hadapan bangunan kerajaan yang dirampas semula kelmarin.

Dalam pada itu, kumpulan penunjuk perasaan pro-Rusia yang menawan bangunan kerajaan di Luhansk dan Donetsk menuntut supaya satu pungutan suara seperti yang pernah berlangsung di Crimea diadakan di wilayah mereka.

Pungutan suara tersebut bertujuan untuk memberi pilihan kepada penduduk tempatan sama ada untuk berpisah daripada Ukraine dan menyertai Rusia.

"Satu komplot anti-Ukraine sedang dilancarkan disusuli oleh tindakan tentera asing (Rusia) menyeberangi sempadan dan merampas wilayah negara ini," kata Perdana Menteri Ukraine, Arseny Yatseniuk ketika berucap di Parlimen.

"Kita tidak akan membiarkan perkara ini berlaku," tambahnya.

Sementara itu, agensi berita Itar-Tass memetik Timbalan Perdana Mneteri Ukraine, Vitaly Yarema sebagai berkata, pihak berkuasa tidak akan menyerbu bangunan kerajaan yang ditawan oleh kumpulan penunjuk perasaan tersebut.

Keputusan itu dibuat selepas rundingan diadakan di Donetsk melibatkan kumpulan penunjuk perasaan itu dan ahli perniagaan tempatan Rinat Akhmetov. - Reuters

Bot berisi 1 tan dadah terdampar

Posted:

Bot berisi 1 tan dadah terdampar

Bot berisi 1 tan dadah terdampar


GAMBAR menunjukkan bot berisi bungkusan-bungkusan ganja seberat 1 tan yang terdampar di sebuah pantai popular di Malibu, Los Angeles kelmarin.


LOS ANGELES - Sebuah bot penyeludupan dadah berisi kira-kira satu tan ganja ditemui terdampar di sebuah pantai berhampiran lokasi luncur ombak popular di Malibu, California kelmarin, kata seorang jurucakap sherif wilayah Los Angeles.

Jurucakap berkenaan, Timbalan Sherif Joseph Baclawski berkata, kenderaan air yang dikenali sebagai bot panga itu ditemui di pantai Leo Carillo yang popular dalam kalangan peluncur ombak tempatan.

Menurut Baclawski, sebanyak tiga orang yang dikesan berada dalam lingkungan 800 meter dari bot itu telah ditahan untuk soal siasat.

"Pada kebiasaannya, mereka (penyeludup dadah) mendarat di pantai-pantai terpencil dan pada waktu malam," kata Baclawski.

"Penemuan ini bermakna sesuatu tidak kena berlaku sama ada enjin bot mereka rosak atau mereka kehabisan makanan dan air," tambahnya.

Sejak dua tahun lalu, pihak berkuasa telah menangkap kira-kira 1,300 orang dan merampas lebih 200 kenderaan air serta menemui lebih 61,235 kilogram dadah pelbagai jenis di sepanjang perairan di antara sempadan Mexico dan bandar Rancho Palos Verdes di sini. - Reuters

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved