Selasa, 8 April 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


JACC akan sahkan isyarat

Posted:

JACC akan sahkan isyarat

JACC akan sahkan isyarat

SEBUAH helikopter AS-70B-2 Seahawk dari kapal HMAS Toowoomba menghantar bekalan dengan mendarat di atas kapal HMAS Success milik Tentera Laut Diraja Australia di selatan Lautan Hindi semalam.- REUTERS


PERTH - Ketua Pusat Koordinasi Agensi Bersama (JACC), Angus Houston berkata, pihaknya memerlukan masa beberapa hari untuk mengesahkan isyarat kotak hitam yang dikesan oleh sebuah kapal milik Australia adalah dari sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) yang hilang pada 8 Mac lalu.

Kapal milik Australia itu, HMAS Ocean Shield yang dilengkapi alat pengesan Towed Pinger Locator mengesan dua isyarat berasingan pada lewat Sabtu lalu dan awal pagi kelmarin di satu lokasi terpencil di Lautan Hindi.

Houston berkata, isyarat pertama dikesan selama dua jam 20 minit sebelum isyarat tersebut hilang.

Katanya, kapal tersebut kemudiannya berpatah balik dan mengesan dua isyarat berbeza yang berlangsung selama 13 minit.

"Dua isyarat ini konsisten dengan isyarat yang dikeluarkan oleh dua kotak hitam yang menyimpan data penerbangan dan satu lagi rakaman suara kokpit.

"Bagaimanapun, masih terlalu awal untuk mengesahkan bahawa isyarat itu datang dari kotak hitam pesawat berkenaan dan kita memerlukan beberapa hari untuk mengesahkannya," katanya pada satu sidang akhbar semalam.

Ujarnya, masa untuk mengesan kotak hitam itu semakin suntuk kerana baterinya telah melebihi jangka hayatnya iaitu 30 hari.

Sebelum ini, sebuah kapal China, Haixun 01 mengesan dua isyarat serupa pada Jumaat lalu dan sekali lagi dikesan pada tengah hari Sabtu lalu.

Isyarat itu dikesan di satu lagi lokasi kira-kira 300 batu nautika dari kapal HMAS Ocean Shield.

Kata Houston. kedua-dua kapal berkenaan akan menjalankan siasatan secara berasingan bagi mengesahkan isyarat berkenaan.

Dalam pada itu, jurucakap Tentera Laut Amerika Syarikat (AS), Kapten Mark Matthews berkata, isyarat yang dikesan oleh kapal HMAS Ocean Shield berada pada frekuensi 33.3 kilohertz (kHz).

Kotak hitam pada sebuah pesawat biasanya mengeluarkan isyarat pada frekuensi 37.5 kHz.

Bagaimanapun, para pengawai telah menghubungi pembuat kotak hitam berkenaan dan diberitahu bahawa isyarat boleh menyusut apabila menghampiri jangka hayat bateri.

"Kapal HMAS Ocean Shield kini cuba mengesan semula isyarat itu dan jika dapat dikesan, kru-kru akan menurunkan kapal selam kawalan jauh untuk menyiasat dengan lebih lanjut.

"Kapal selam yang dikenali sebagai Bluefin-21 akan membuat satu peta sonar di kawasan isyarat dikesan dan jika mengesan sebarang serpihan, satu unit kamera akan merakam gambar," katanya.

Menurutnya, misi itu akan sukar kerana kapal selam berkenaan boleh beroperasi pada kedalaman maksimum 4,500 meter.

"Lokasi isyarat itu dikesan di satu kawasan berkedalaman kira-kira 4,500 meter dan ia bermakna Bluefin-21 boleh beroperasi," jelasnya.

Pesawat MH370 yang membawa seramai 227 penumpang dan 12 kru hilang ketika dalam penerbangan dari Kuala Lumpur menuju ke Beijing, China. - Agensi

814 juta pengundi tentukan kerajaan baharu India

Posted:

814 juta pengundi tentukan kerajaan baharu India

814 juta pengundi tentukan kerajaan baharu India


SEORANG wanita yang duduk di atas basikal menunjukkan sebatang jarinya yang mempunyai dakwat selepas dia mengundi di sebuah pusat pengundian di Koliabor, Assam semalam.- AFP


GAUHATI - Pilihan raya umum di India bermula semalam dengan ramai pengundi di wilayah terpencil di timur laut negara ini sanggup merendah sawah padi dan menyeberangi jambatan buluh untuk pergi ke pusat pembuangan undi.

Pilihan raya tersebut dianggap yang terbesar di dunia apabila seramai 814 juta pengundi akan menentukan pemimpin mereka dalam proses pengundian yang mengambil masa selama lima minggu itu.

Proses pengundian selama beberapa peringkat itu akan memilih seramai 543 wakil rakyat untuk menduduki kerusi di Dewan Rendah Parlimen.

Parti pembangkang utama, Parti Bharatiya Janata (BJP) yang dipimpin Narendra Modi dilihat sebagai ancaman utama kepada parti pemerintah, parti Kongres dan sekutunya.

Keputusan undian di semua 935,000 pusat pembuangan undi akan diketahui pada 16 Mei depan.

Kajian sebelum ini memberi gambaran parti Kongres kemungkinan kalah teruk ekoran skandal rasuah dan kelembapan ekonomi sejak beberapa tahun lalu.

Parti BJP yang berikrar untuk membuat pembaharuan ekonomi dijangka memperolehi keputusan yang baik tetapi tidak mampu memperoleh undi majoriti iaitu 272 kerusi.

Modi yang merupakan Ketua Menteri Gujarat sebelum ini menerima pujian kerana berjaya mengukuhkan perkembangan ekonomi di negeri tersebut. - AP

Josselin berjalan atas tali seberangi sungai

Posted:

Josselin berjalan atas tali seberangi sungai

Josselin berjalan atas tali seberangi sungai


JOSSELIN berjalan di atas tali untuk menyeberangi Sungai Seine di Paris kelmarin. - AFP


PARIS - Seorang yang suka membuat aksi berbahaya dari Perancis, Denis Josselin berjalan di atas tali sepanjang 150 meter menyeberangi Sungai Seine di sini kelmarin.

Josselin mengambil masa selama 30 minit untuk melakukan aksi bahaya berkenaan pada ketinggian 25 meter.

"Sepuluh tahun lalu, saya adalah pejalan di atas tali yang terakhir mendapat kebenaran untuk melintasi sungai tersebut (membuat aksi berbahaya itu).

"Aksi itu sangat jarang dilakukan dan saya menikmati sendiri aksi saya itu," katanya selepas selesai membuat persembahan tersebut.

Aksi Josselin mengimbangi badan ketika berjalan di atas tali menyeberangi Sungai Seine itu ditonton oleh beratus-ratus orang.

Josselin turut baring di atas tali itu.

"Dia sangat menakjubkan dan berani. Saya berharap dia tidak jatuh," kata seorang penonton, Julien Dhaye.

Josselin terkenal selepas membuat berpuluh-puluh aksi berjalan di atas tali di seluruh dunia dan dia merancang untuk membuat beberapa lagi persembahan.

"Saya mempunyai beberapa projek dan salah satunya ialah aksi berjalan di atas tali pada ketinggian lebih 70 meter tetapi saya tidak boleh memberitahu anda sekarang tentang projek tersebut," katanya. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved