Ahad, 6 April 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Operasi terbesar cari kotak hitam

Posted:

Operasi terbesar cari kotak hitam

Operasi terbesar cari kotak hitam

GAMBAR yang dirakam kelmarin menunjukkan kapal HMAS Ocean Shield yang menunda peranti pengesan kotak hitam TPL.


PERTH - Empat minggu selepas kehilangan Penerbangan Malaysia MH370, para pencari melancarkan operasi terbesar di selatan Lautan Hindi semalam untuk cuba mencari kotak hitam pesawat sebelum baterinya kehabisan kuasa.

Sejumlah 10 pesawat tentera, tiga jet awam dan 11 kapal meronda kawasan seluas 217,000 kilometer (km) persegi di lokasi yang terletak sekitar 1,700 km ke barat daya bandar raya ini.

Pihak berkuasa percaya pesawat tersebut jatuh di lokasi tersebut pada 8 Mac lalu bersama 239 penumpang dan anak kapal.

"Walaupun kami belum menemui apa-apa dalam tempoh empat minggu ini, kami akan meneruskan pencarian kerana banyak objek dalam pesawat itu akan terapung," kata ketua agensi Australia yang menyelaras operasi tersebut, Ketua Marshal Udara (Bersara) Angus Houston.

"Pada akhirnya saya berpendapat sesuatu akan ditemui yang akan dapat membantu kami mengecilkan kawasan mencari," tambahnya.

Setakat ini, pihak berkuasa tidak menolak masalah mekanikal sebagai punca tragedi tetapi bukti-bukti termasuk kegagalan komunikasi menunjukkan haluan Penerbangan MH370 telah sengaja diubah sejauh beribu-ribu kilometer dari laluan asalnya.

Pada hari kejadian, penerbangan tersebut berlepas dari Kuala Lumpur menuju ke kota raya Beijing di China.

Berpuluh-puluh penerbangan oleh pasukan bertindak antarabangsa setakat ini gagal mengesan pesawat tersebut manakala para penyiasat mengakui operasi mencari MH370 sukar kerana kekurangan data.

Pesawat Boeing 777 itu dikesan seketika oleh radar tentera ketika berada di perairan Malaysia manakala para penyiasat membuat rumusan MH370 terhempas di selatan Lautan Hindi berdasarkan isyarat elektronik atau ping pesawat yang dikesan satelit beberapa jam kemudian.

Dalam pada itu, peranti sonar yang dibawa oleh dua buah kapal dalam operasi mencari tersebut mungkin dapat membantu mencari kotak hitam dan perakam data yang menjadi kunci bagi merungkai misteri kehilangan penerbangan itu.

Kotak hitam pesawat dilengkapi isyarat lokasi yang memancarkan gelombang ping apabila berada di bawah air tetapi baterinya hanya dapat bertahan selama 30 hari.

Pihak berkuasa Australia menyatakan, peranti yang dinamakan Towed Pinger Locator (TPL) ditunda di belakang kapal perang HMAS Ocean Shield akan meninjau kawasan seluas 240 km bersama kapal kaji selidik Britain, HMS Echo.

Sebelum itu, pakar-pakar memberi amaran bahawa peranti TPL itu kurang berguna melainkan pasukan penyiasat dapat mengetahui dengan tepat lokasi pesawat tersebut terjatuh ke dalam laut.

Menurut mereka, TPL mempunyai jarak pengesanan terhad manakala ia ditunda secara perlahan oleh kapal Ocean Shield menyebabkan ia tidak dapat meliputi kawasan luas di laut dengan cepat.

"Apa yang kami lakukan adalah mencari berdasarkan anggaran terbaik mengenai laluan pesawat MH370," kata pegawai tentera laut Amerika Syarikat, Kapten Mark Matthews.

Britain turut menghantar kapal selam nuklear HMS Tireless yang memiliki keupayaan sonar manakala sebuah kapal frigat Malaysia turut dijangka tiba di lokasi pencarian semalam.

Dalam pada itu, kerajaan Malaysia berdepan kritikan terutamanya dari China yang tidak berpuas hati berhubung operasi mencari tersebut.

Kebanyakan daripada 227 penumpang pesawat Boeing 777 yang hilang itu merupakan warga China. - Reuters

Baju Merah enggan Yingluck disingkir

Posted:

Baju Merah enggan Yingluck disingkir

Baju Merah enggan Yingluck disingkir


ANGGOTA-ANGGOTA kumpulan penyokong kerajaan Baju Merah berkumpul dalam satu perhimpunan di Bangkok semalam.


BANGKOK - Beribu-ribu anggota kumpulan Baju Merah yang menyokong kerajaan berhimpun untuk memberikan sokongan padu kepada Perdana Menteri Yingluck Shinawatra (gambar kecil) semalam.

Mereka yang berkumpul di pinggir barat bandar raya ini memberi amaran akan menentang keras percubaan untuk menumbangkan Yingluck melalui proses mahkamah.

Perhimpunan besar-besaran itu mendorong pihak berkuasa mengerahkan lebih 3,000 anggota polis dan askar untuk mengawal ketenteraman.

Kehadiran pasukan keselamatan tersebut juga bagi mengekang keganasan politik yang meragut 24 nyawa dan mencederakan ratusan yang lain sejak beberapa bulan lalu.

Mengulas perkembangan itu, penasihat keselamatan perdana menteri, Paradorn Pattanatabut berkata, kira-kira 20,000 penyokong Baju Merah telah berkumpul di lokasi tersebut pagi semalam.

"Mereka berhimpun beberapa jam lebih awal sebelum perhimpunan selama dua hari itu bermula secara rasmi," kata Pattanatabut.

"Pihak berkuasa menjangka lebih 200,000 anggota Baju Merah akan menyertai rapat umum ini," tambahnya .

Para penyokong kerajaan tersebut katanya, tiba dari utara dan timur laut Thailand dengan menaiki bas, trak dan kereta api.

Menurut Paradorn, pihak berkuasa percaya tiada pertempuran melibatkan kumpulan Baju Merah itu dengan penunjuk perasaan antikerajaan akan berlaku.

"Penunjuk perasaan antikerajaan berhimpun di sebuah taman di pusat bandar raya ini dan jauh dari lokasi rapat umum Baju Merah," ujarnya.

"Apa yang kami bimbang ialah pihak ketiga," jelas Paradorn.

Beliau merujuk kepada penyerang-penyerang tidak dikenali yang melancarkan beberapa serangan senjata api dan bom tangan di sekitar kota raya ini sejak beberapa bulan lalu.

Dalam pada itu, pengerusi pergerakan Baju Merah, Jatuporn Prompan memberitahu, mereka akan memberikan tentangan keras jika seteru-seteru Yingluck berkeras melantik seorang perdana menteri baharu atau melakukan rampasan kuasa.

Yingluck kini berdepan dakwaan cuai melakukan tanggungjawab berkaitan skim subsidi pembelian beras oleh kerajaan dan menyalah guna kuasa berhubung pertukaran seorang pegawai kanan kerajaan. - AFP

Tiga maut kereta api tergelincir di Tasikmalaya

Posted:

Tiga maut kereta api tergelincir di Tasikmalaya

Tiga maut kereta api tergelincir di Tasikmalaya


PEKERJA-PEKERJA bersedia memindahkan beberapa gerabak kereta api yang tergelincir di Tasikmalaya, Jawa Barat semalam.


JAKARTA - Sekurang-kurangnya tiga orang mati dan tujuh cedera apabila sebuah kereta api penumpang tergelincir di tengah Indonesia, kata seorang pegawai semalam.

Tren itu terbabas selepas melanggar timbunan lumpur di landasan yang berpunca daripada satu kejadian tanah runtuh akibat hujan lebat.

Seorang jurucakap Syarikat Landasan Kereta Api Indonesia, Junerfin berkata, nahas berlaku lewat kelmarin di daerah Tasikmalaya, Pulau Jawa.

"Dua lelaki dan seorang kakitangan wanita maut dalam kemalangan ini," kata Junerfin.

"Tujuh lagi dimasukkan ke hospital termasuk dua mangsa yang parah," tambahnya.

Menurut jurucakap itu, tiga buah gerabak terhumban ke dalam gaung sedalam 10 meter manakala ratusan penumpang yang panik cuba menyelamatkan diri.

Kemalangan kereta api biasa berlaku di Indonesia ekoran rangkaian landasan yang uzur di samping kelemahan infrastruktur.

- Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved