Jumaat, 4 April 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Pakar ramal serpihan MH370 akan hanyut ke pantai

Posted:

Pakar ramal serpihan MH370 akan hanyut ke pantai

Pakar ramal serpihan MH370 akan hanyut ke pantai

REUTERS
GAMBAR yang dikeluarkan Pasukan Pertahanan Australia semalam menunjukkan kapal KD Lekiu milik Tentera Laut Diraja Malaysia (kiri) berlabuh di Pangkalan Armada Tentera Laut Diraja Australia dekat Perth.


PERTH - Bukti pertama sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) terhempas di Lautan Hindi mungkin dijumpai apabila serpihan pesawat itu hanyut ke pantai dalam tempoh beberapa minggu lalu, menurut laporan akhbar South China Morning Post semalam.

Pakar-pakar Oseanografi berkata, arus dan tiupan angin kemungkinan menghanyutkan serpihan pesawat MH370 yang terapung di kawasan pantai di barat Australia.

Seorang pakar Oseanografi, Dr. Alec Duncan dari Universiti Curtin di sini berkata, angin yang bertiup akan menolak serpihan ke bahagian barat tetapi ia mungkin mengambil masa beberapa bulan kerana kawasan carian terletak jauh dari daratan.

Katanya, terdapat kemungkinan serpihan pesawat itu dihanyutkan ke kawasan pulau yang terdapat di Lautan Hindi.

Seorang lagi pakar, Erik van Sebille berkata, sekiranya pesawat itu terhempas berhampiran Australia terdapat peluang cerah ada serpihan yang akan dihanyutkan ke pantai.

Satu model janaan komputer yang dicipta Sebille yang menjejaki sampah lautan adalah berdasarkan data sebelum ini yang mencadangkan sesuatu yang terapung kira-kira 1,800 kilometer dari Australia mengambil masa selama enam bulan untuk sampai ke darat.

Bagaimanapun, beliau memberi amaran kemungkinan sukar untuk mengenal pasti sesuatu serpihan kerana ia sudah lusuh akibat terlalu lama di laut.

"Terlalu banyak sampah di lautan dan jika anda menyiasat setiap objek yang hanyut ke pantai peluang untuk menemui serpihan itu agak tipis," katanya.

Pesawat MH370 dipercayai berakhir di Lautan Hindi ketika dalam penerbangan dari Kuala Lumpur menuju ke Beijing, China.

Ia membawa 227 penumpang dan 12 kru. - Agensi

Australia beri jaminan cari MH370

Posted:

Australia beri jaminan cari MH370

Australia beri jaminan cari MH370


Houston


PERTH - Ketua Pusat Koordinasi Agensi Bersama (JACC), Angus Houston memberi jaminan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa Australia akan melakukan sedaya upayanya untuk mencari sebuah pesawat Penerbangan Malaysia yang hilang di selatan Lautan Hindi.

Pihak JACC berperanan menyelaras misi mencari pesawat jenis Boeing 777-200 tersebut yang disertai beberapa buah negara di satu lokasi Lautan Hindi kira-kira 1,700 meter dari barat Perth.

"Saya memberi jaminan bahawa Australia melakukan apa yang termampu bagi membantu Malaysia mencari pesawat MH370 dan mengambil apa yang kita boleh di Lautan Hindi," kata Houston di pangkalan Tentera Udara Diraja Australia di Pearce dekat sini.

Katanya, sebanyak 10 buah pesawat dan sembilan kapal telah mencari di satu kawasan seluas 237,000 kilometer persegi di Lautan Hindi kelmarin.

"Sebanyak lapan buah pesawat dan sembilan kapal akan meluaskan sedikit pencarian di bahagian utara hari ini (semalam)," tambah Houston yang merupakan bekas Ketua Pasukan Pertahanan Australia.

Ujarnya, Biro Keselamatan Pengangkutan Australia terus mencari di kawasan di mana pesawat itu mungkin terhempas berdasarkan analisis ternikal. - Agensi

Penyiasat percaya seseorang di dalam MH370 bertanggungjawab alih haluan

Posted:

Penyiasat percaya seseorang di dalam MH370 bertanggungjawab alih haluan

Penyiasat percaya seseorang di dalam MH370 bertanggungjawab alih haluan

LONDON - Pihak berkuasa Malaysia menegaskan bahawa seseorang yang berada di dalam pesawat bertanggungjawab terhadap kehilangan sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) pada 8 Mac lalu, lapor akhbar Daily Telegraph kelmarin.

Lapor akhbar itu, para penyiasat masih percaya sistem komunikasi ditutup dan pesawat itu membelok ke arah barat ketika di Teluk Siam yang dilakukan dengan sengaja.

Dua sumber rasmi yang rapat dengan siasatan itu berkata, terdapat tiga sebab utama para penyiasat percaya gerakan pesawat tersebut sebelum ia dilaporkan hilang daripada radar adalah disengajakan.

Pertama, komunikasi pesawat atau transponder yang dimatikan ketika proses penyerahan pesawat itu dari pusat kawalan trafik udara Malaysia kepada pusat kawalan trafik udara Vietnam.

Para penyiasat berkata, pada waktu itu kehilangan pesawat daripada radar adalah paling kurang disedari oleh pusat kawalan trafik kedua-dua negara.

"Ini adalah waktu paling berharga untuk menghilangkan sebuah pesawat dan waktu itu telah dieksploitasikan," kata sumber.

Petunjuk kedua adalah laluan pesawat tersebut selepas ia hilang daripada radar menunjukkan ia telah diprogramkan untuk beralih arah secara sengaja. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved