Rabu, 30 April 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Juruterbang AS percaya kesan bangkai MH370

Posted:

Juruterbang AS percaya kesan bangkai MH370

Juruterbang AS percaya kesan bangkai MH370

HOEBEL menunjukkan imej berbentuk seperti pesawat yang dikesan olehnya di laman web TomNod.com.


TONAWANDA, New York - Seorang juruterbang Amerika Syarikat (AS) percaya dia menemui serpihan pesawat Penerbangan Malaysia MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu selepas melakukan pencarian melibatkan ribuan imej satelit secara dalam talian, lapor akhbar Mail Online kelmarin.

Juruterbang berkenaan, Michael Hoebel yang berasal dari sini menghabiskan masa berjam-jam meneliti sejumlah gambar di laman web perkongsian imej satelit, TomNod.com.

Dia kemudian menemui beberapa imej yang dipercayai pesawat Boeing 777-200 itu dalam keadaan sempurna di dasar laut di barat wilayah Songkhla, luar perairan timur laut Malaysia di Thailand, beberapa hari selepas tragedi berlaku.

Hoebel, 60, memberitahu saluran berita AS, WIVB bahawa dia mengguna- kan skala pada peta TomNod.com dan membandingkannya dengan spesifikasi di laman web Boeing untuk mengesahkan bahawa imej putih tersebut sebuah Boeing 777-200.

"Saya terkejut kerana saya menemuinya (MH370)," katanya kepada WIVB.

Apabila ditanya oleh wartawan WIVB, Ed Drantch sama ada imej itu berkemungkinan seekor jerung, Hoebel berkata: "Hanya jika terdapat jerung sepanjang 64 meter."

Laman web TomNod.com membenarkan orang awam melihat berjuta-juta gambar satelit dalam usaha untuk membantu mengesan pesawat hilang tersebut.

Menurutnya, dia telah menghubungi Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) dan Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan (NTSB) berhubung penemuan itu. - Agensi

Saintis temui antibodi MERS-CoV

Posted:

Saintis temui antibodi MERS-CoV

Saintis temui antibodi MERS-CoV


SEORANG lelaki Asia memakai topeng mulut dan hidung di bandar Jeddah, Arab Saudi kelmarin.


LONDON - Saintis-saintis menemui antibodi semula jadi manusia terhadap Sindrom Pernafasan Asia Barat (MERS-CoV) sekali gus meningkatkan harapan bahawa penyakit maut itu boleh dirawat.

Mirip kepada Sindrom Pernafasan Akut Teruk (SARS), MERS-CoV pertama kali dikesan pada tahun 2012 sebelum mencetuskan wabak di Asia Barat diikuti jangkitan rambang di seluruh dunia.

Masyarakat antarabangsa pula bimbang akan penularan MERS- CoV berikutan peningkatan mendadak bilangan jangkitan dan kematian akibat virus tersebut.

Setakat hujung minggu lalu di Arab Saudi, pihak berkuasa telah merekodkan 26 kes baharu MERS-CoV manakala 10 kematian turut dicatatkan.

Perkembangan itu menjadikan angka jangkitan MERS-CoV di negara itu sahaja telah meningkat kepada 339 orang dan menyebabkan 102 kematian.

Sehingga kini, tiada ubat atau vaksin bagi mengubati MERS-CoV yang menyebabkan simptom-simptom seperti batuk, demam, sesak nafas seterusnya membawa kepada pneumonia dan kegagalan ginjal.

Namun, beberapa kajian yang disiarkan dalam dua jurnal saintifik utama kelmarin menyatakan saintis dari Amerika Syarikat (AS), China dan Hong Kong telah menemui antibodi yang dapat menghalang virus itu daripada menjangkiti sel-sel badan manusia.

Dalam satu kajian berkenaan, sepasukan penyelidik China menemui dua antibodi dinamakan MERS-4 dan MERS-27 yang dapat menghalang sel daripada dijangkiti virus MERS-CoV.

Kajian dalam makmal itu disiarkan dalam jurnal Science Translational Medicine.

"Walaupun masih di peringkat awal, kajian ini menunjukkan antibodi tersebut boleh digunakan untuk menghalang penularan MERS-CoV," kata saintis-saintis tersebut.

Kajian kedua yang disiarkan dalam jurnal Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) pula melibatkan penemuan tujuh antibodi oleh sepasukan penyelidik dari Amerika Syarikat (AS).

Antibodi-antibodi itu berpotensi untuk menghasilkan rawatan dan vaksin MERS-CoV untuk tempoh jangka panjang.

Dalam pada itu, sebahagian besar kes MERS-CoV setakat ini telah direkodkan di Arab Saudi dan beberapa negara Asia Barat lain.

Namun, penemuan kes jangkitan rambang MERS-CoV di Britain, Greece, Perancis, Itali, Malaysia dan beberapa lagi negara mencetuskan kebimbangan risiko berlakunya wabak global.

Pakar-pakar bimbang MERS-CoV akan tersebar melalui pengangkutan udara melibatkan penumpang-penumpang yang dijangkiti virus berkenaan.

Sebelum ini, virus SARS yang muncul di China telah meragut 800 nyawa dan menjangkiti lebih 8,000 orang dalam wabak yang berlaku pada tahun 2002 hingga 2003. - Reuters

Ludvik Dolezal lelaki paling kotor di Eropah

Posted:

Ludvik Dolezal lelaki paling kotor di Eropah

Ludvik Dolezal lelaki paling kotor di Eropah


DOLEZAL yang diselaputi abu dilabel lelaki paling kotor di Eropah.


PRAGUE - Seorang gelandangan dilabelkan sebagai lelaki yang paling kotor di Eropah kerana dia gemar tidur di atas abu panas, lapor akhbar Daily Mail kelmarin.

Ludvik Dolezal yang berusia 58 tahun akan membakar apa sahaja untuk dijadikan sebagai 'katil' tempat dia tidur. Malah, dia turut membakar tilam dan selimutnya.

"Setahun lalu, saya membuat keputusan untuk berhenti kerja. Sejak itu, saya tinggal di atas abu.

"Setiap malam, saya baring di atas abu panas dan akan memasukkan abu ke dalam baju supaya badan saya berasa panas, saya berasa abu itu panas seperti api neraka selepas itu," katanya.

Dolezal yang tinggal sebuah rumah ladang yang terbiar dikatakan mengalami masalah mental hingga menyebabkan dia mahu menjalani kehidupannya itu dengan api dan abu.

Dalam pada itu, kerajaan Czech memberi bantuan sebanyak £81 (RM444) sebulan kepadanya, namun pihak berkuasa tidak memberikan kesemua wang itu kerana khuatir dia akan membakarnya. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved