Selasa, 29 April 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


683 anggota Ikhwanul Muslimin dihukum mati

Posted:

683 anggota Ikhwanul Muslimin dihukum mati

683 anggota Ikhwanul Muslimin dihukum mati

BEBERAPA ahli keluarga anggota pergerakan Ikhwanul Muslimin menangis di luar sebuah mahkamah di Mesir selepas hakim menjatuhkan hukuman ke atas anggota kumpulan berkenaan. - AFP


KAHERAH - Sebuah mahkamah di Mesir semalam menjatuhkan hukuman mati terhadap seorang pemimpin Ikhwanul Muslimin, Mohameed Badie dan 682 pengikutnya atas tuduhan membunuh serta cubaan membunuh anggota polis.

Hukuman tersebut dijatuhkan selepas dua sesi ringkas perbicaraan yang diboikot oleh barisan peguam bela tertuduh.

Mahkamah yang sama pada Mac lalu turut menjatuhkan hukuman mati terhadap seramai 529 pengikut pergerakan tersebut.

Bagaimanapun, hukuman terhadap 492 tertuduh ditukar kepada penjara seumur hidup.

Dalam perbicaraan yang berlangsung semalam, hanya 50 orang termasuk Badie yang berjaya ditangkap, manakala selebihnya masih bebas.

Hakim Said Youssef Sabry yang mempengerusikan perbicaraan itu akan mengesahkan hukuman berkenaan pada 21 Jun depan.

Mengikut undang-undang di Mesir, hukuman mati yang dijatuhkan perlu dirujuk dan mendapat nasihat daripada Ketua Agama Islam sebelum ia disahkan.

Mahkamah tersebut juga boleh meringankan hukuman sebelum ia boleh dicabar di mahkamah rayuan.

Kesemua tertuduh didakwa membunuh dan cuba membunuh beberapa anggota polis di wilayah Minya pada 14 Ogos lalu. - AFP

Fasa baharu pencarian MH370

Posted:

Fasa baharu pencarian MH370

Fasa baharu pencarian MH370


FASA terbaharu pencarian MH370 bakal menyaksikan operasi udara tidak lagi menjadi keutamaan.


PERTH - Operasi mencari pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 di Lautan Hindi akan memasuki fasa baharu yang memberi tumpuan di kawasan dasar laut lebih luas di Lautan Hindi.

Perdana Menteri Australia, Tony Abbott berkata, keputusan itu diambil setelah kemungkinan untuk menemui sebarang serpihan pesawat berkenaan di permukaan laut begitu tipis.

Abbott memberitahu, usaha mencari MH370 tidak lagi tertumpu kepada pencarian dari udara dan kapal laut ekoran kegagalan menemui sebarang serpihan pesawat tersebut.

Menurut beliau, fasa baharu itu melibatkan kontraktor yang memiliki kepakaran tinggi dalam pencarian di laut dalam dan akan memakan belanja kira-kira A$60 juta (RM184 juta).

"Malaysia akan terus mengetuai penyiasatan, manakala tanggungjawab terhadap zon mencari dan menyelamat di Australia akan dipikul kerajaan Australia.

"Keseluruhan operasi ini dianggarkan mengambil masa antara enam dan lapan bulan, bergantung pada keadaan cuaca dan kelengkapan yang digunakan," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Ia turut dihadiri Ketua Penyelaras Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC), Ketua Marsyal Udara (B) Angus Houston di Bangunan Parlimen di Canberra yang disiar secara langsung melalui beberapa saluran televisyen.

Abbott berkata, selain kenderaan dalam air autonomi (AUV) Bluefin-21 yang menjalankan misi ke-16 semalam, satu lagi teknologi mencari di laut dalam telah dirancang termasuk menggunakan peralatan sonar 'side-scan' yang ditarik oleh kapal.

Menurut beliau, setelah berunding dengan kerajaan Malaysia, kerajaan Australia bersedia menggunakan khidmat syarikat swasta yang akan mengikat kontrak dengan kerajaan Australia bagi menjalankan tugas itu.

"Kami akan terus bekerjasama rapat dengan kerajaan Malaysia dan China untuk menggiatkan lagi operasi tetapi kami akan mengambil masa beberapa minggu untuk memuktamadkan perjanjian kontrak ini," katanya.

Operasi mencari memasuki hari ke-52 semalam dengan 41 hari daripadanya diselaraskan kerajaan Australia.

Bagaimanapun, menurut Abbott, hingga kini tiada sebarang bukti berkaitan pesawat itu dijumpai walaupun pencarian dilakukan di kawasan permukaan laut seluas lebih 4.5 juta kilometer persegi dan di kawasan dasar laut seluas 400 kilometer persegi yang melibatkan 334 penerbangan dan 3,000 jam waktu udara. - Bernama

Pekebun tanam kubis seberat 27.5kg

Posted:

Pekebun tanam kubis seberat 27.5kg

Pekebun tanam kubis seberat 27.5kg


GLAZEBROOK bergambar dengan kobis bunga miliknya yang seberat 27.5kg. - Agensi


NEWARK - Seorang pekebun di Britain, Peter Glazebrook memecahkan rekod dunia tanaman kubis bunga paling berat di dunia, lapor portal berita Metro.co, kelmarin.

Dia sebelum ini memiliki empat rekod dunia termasuk menanam ubi kayu terpanjang dan bawang paling berat di dunia.

Kali ini, Glazebrook menuai sebiji kubis bunga seberat 27.5 kilogram (kg) yang ditanam di rumah hijau miliknya di East Midlands di sini.

Sebanyak tujuh orang pengadil telah ditugaskan untuk menimbang sayuran gergasi itu. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved