Isnin, 28 April 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


PM Korea Selatan letak jawatan

Posted:

PM Korea Selatan letak jawatan

PM Korea Selatan letak jawatan

HONG-WON (tengah) beredar selepas menghadiri satu sidang media di Seoul semalam.


SEOUL - Perdana Menteri Korea Selatan, Chung Hong-Won meletak jawatan semalam selepas menyalahkan rasuah dan kejahatan berakar-umbi sebagai punca feri Sewol karam dan menyebabkan 300 orang mati atau hilang.

Hong-Won mengaku beliau gagal mengendalikan dengan baik operasi menyelamat selepas feri Sewol terbalik bersama 476 orang dengan kebanyakan mangsa terdiri daripada pelajar sekolah pada 16 April lalu.

"Saya memohon maaf kerana gagal menghalang kemalangan ini daripada berlaku dan gagal mengambil tindak balas sewajarnya kemudian," katanya.

"Saya percaya sebagai Perdana Menteri, saya perlu memikul tanggungjawab ini dan meletak jawatan," tambah Hong-Won.

Sebelum ini, ibu bapa dan waris mangsa menyelar kerajaan kerana lambat melancarkan operasi menyelamat yang menyebabkan banyak nyawa terkorban.

Mereka dan orang ramai turut berang berhubung dakwaan rasuah dan kelemahan standard keselamatan yang dikatakan antara faktor tragedi itu berlaku.

Feri Sewol didakwa membawa penumpang berlebihan pada hari kejadian manakala senarai penumpang pula tidak tepat dan tidak lengkap.

"Melihat insiden terbaharu ini, saya menyedari bahawa terlalu banyak kejahatan yang berakar-umbi dan rasuah dalam masyarakat kita," kata Hong-Won.

Perdana Menteri Korea Selatan memainkan peranan istiadat manakala sebahagian besar kuasa pemerintahan pula terletak dalam tangan Presidennya, Park Geun-Hye.

Dalam perkembangan berkaitan, Geun-Hye memutuskan untuk menerima perletakan jawatan Hong-Won tetapi hanya selepas kerajaan selesai melakukan operasi menyelamat dan mengapungkan feri tersebut.

Sementara itu di Jindo yang merupakan pulau terdekat dengan bangkai feri tersebut, waris mangsa-mangsa yang maut dan hilang memandang dingin langkah Hong-Won.

"Justeru ada?" kata seorang waris mangsa, Ji Hyung-Soo.

"Anak lelaki saya berada di dalam feri itu di dasar laut. Peletakan jawatannya tidak akan dapat mengurangkan rasa kecewa dan sedih ini," ujarnya.

Setakat semalam, angka kematian rasmi tragedi feri karam itu kekal 188 orang manakala sejumlah 114 mangsa lagi masih hilang. - AFP

Apple paten sistem halang pengguna menaip mesej ketika memandu

Posted:

Apple paten sistem halang pengguna menaip mesej ketika memandu

Apple paten sistem halang pengguna menaip mesej ketika memandu


TELEFON pintar iPhone keluaran Apple ini bakal dipasang dengan sistem yang menghalang pengguna menaip mesej ketika memandu.


NEW YORK - Pengguna telefon pintar iPhone keluaran Apple mungkin tidak lagi dapat menaip mesej ketika sedang memandu pada masa hadapan.

Ia ekoran syarikat elektronik itu merancang memasang satu perisian yang dapat menghalang pemandu mengguna telefon ketika menaiki kenderaan, lapor akhbar Mail Online semalam.

Menurut laporan akhbar itu, perisian itu telah dipatenkan di Amerika Syarikat (AS). Ia berfungsi menghalang pengguna menggunakan semua aplikasi pesanan atau mesej ketika sedang memandu.

Sistem berkenaan berfungsi dengan satu sensor dipasang pada telefon tersebut yang akan mengukur kelajuan sesebuah kenderaan dan ia akan mematikan aplikasi pesanan apabila mencapai had laju tertentu.

Sistem berkenaan hanya akan berfungsi sekiranya pengguna duduk di kerusi pemandu sekali gus membolehkan penumpang yang lain menggunakan telefon mereka.

Seorang pakar keselamatan jalan raya di AS, Paul Watters berkata, Apple mempunyai kuasa untuk mengubah budaya bahaya berkenaan dan sistem itu adalah satu langkah yang baik.

Katanya, satu kajian oleh sebuah badan keselamatan jalan raya AS mendapati menaip mesej ketika memandu meningkatkan risiko kemalangan sebanyak 23 kali ganda dan mengurangkan tindak balas pemandu. - Agensi

Remaja maut ambil minuman kerohanian

Posted:

Remaja maut ambil minuman kerohanian

Remaja maut ambil minuman kerohanian


IMEJ menunjukkan sekumpulan penduduk pribumi mengadakan upacara kerohanian dengan meminum sejenis minuman yang dikenali sebagai Yage. - Agensi


MOCOA, Colombia — Seorang remaja Britain dilaporkan meninggal dunia di rantau Amerika Selatan selepas mengambil dadah halusinasi dalam satu upacara tradisional.

Remaja tersebut, Henry Miller, 19, yang berasal dari bandar Bristol berada di dalam sebuah hutan hujan di pedalaman Colombia bersama beberapa pelancong lain apabila dia mengambil dadah itu bersama penduduk pribumi, lapor akhbar Daily Mail.

Miller dilaporkan meminum minuman dikenali sebagai Yage yang menyebabkan peminumnya mengalami halusinasi di sebuah hostel tempat dia menginap di sini dalam wilayah Putumayo pada minggu lalu.

Hotel itu milik seorang pawang yang mengadakan upacara kerohanian tersebut.

Dia dilaporkan meminum minuman khayal itu sebanyak dua kali iaitu pada Ahad dan Selasa lepas.

Seorang pelancong yang berada bersama mangsa, Christopher Dearden memberitahu, dadah itu tidak memberi kesan kepada Miller selepas dia meminumnya untuk kali pertama.

"Namun, dia sakit teruk selepas minum Yage untuk kali kedua bersama tujuh pelancong lain termasuk saya," kata Dearden.

Menurut Dearden, 27, kesemua lapan pelancong itu jatuh sakit selepas meminum yage tetapi sembuh tidak lama kemudian melainkan Miller.

"Keadaannya bertambah teruk, dia membuat pelbagai bunyi binatang malah, cuba untuk terbang seperti burung sebelum tidak sedarkan diri," ujarnya.

Keluarga pawang itu memberitahu kumpulan pelancong itu bahawa mereka akan menjaga Miller.

Namun, remaja itu didapati hilang keesokan harinya.

Pada hari sama, polis tiba ke hostel tersebut dan menunjukkan gambar mayat Miller. Remaja itu dilaporkan sama ada telah dicampak atau terjatuh dari sebuah motosikal di tepi jalan berdekatan lokasi tersebut.

Yage yang juga dikenali sebagai Ayahuasca dibuat daripada beberapa jenis daun tumbuhan dan digunakan bagi tujuan perubatan dan kerohanian oleh penduduk Amerika Selatan.

Minuman itu boleh menyebabkan peminumnya mengalami muntah dan cirit-birit selain gangguan psikologi.– Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved