Ahad, 27 April 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Lokasi pencarian akan berpindah

Posted:

Lokasi pencarian akan berpindah

Lokasi pencarian akan berpindah

PERTH, Australia - Misi pencarian sebuah pesawat Penerbangan Malaysia yang hilang sejak 8 Mac lalu akan diperluaskan ke kawasan lain di selatan Lautan Hindi.

Menurut Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) dalam satu kenyataan yang dikeluarkan semalam, kawasan baharu itu terletak bersebelahan di kawasan pencarian ketika ini.

Kawasan baharu itu merupakan lokasi paling dipercayai sebagai lokasi pesawat itu terhempas.

Misi pencarian pesawat MH370 itu telah memasuki hari ke-50 semalam.

Sebelum ini, misi pencarian yang menggunakan kenderaan dalam laut autonomi yang dikenali sebagai Bluefin-21 telah melakukan pencarian di kawasan seluas 10 kilometer persegi namun gagal menemui pesawat berkenaan.

Penggunaan Bluefin-21 bagi mencari pesawat itu ditangguhkan kelmarin ekoran masalah kerosakan perisian.

Pesawat Boeing 777-200ER itu hilang semasa membawa 227 penumpang dan 12 kru ke Beijing, China selepas berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

Berdasarkan analisis radar tentera, pesawat itu berpatah balik dan dipercayai hilang di selatan Lautan Hindi. - Agensi

Bekas penyiar Radio Malaya dapat PhD pada usia 93 tahun

Posted:

Bekas penyiar Radio Malaya dapat PhD pada usia 93 tahun

Bekas penyiar Radio Malaya dapat PhD pada usia 93 tahun


KIRKBY (empat dari kanan) berdiri semasa Majlis Konvokesyen di Universiti Sydney di Sydney pada 23 April lalu.


MELBOURNE, Australia - Bekas penyiar Radio Malaya, Elisabeth Kirkby mencatat rekod sebagai siswazah tertua di Australia yang memperoleh Ijazah Doktor Falsafah (PhD) apabila beliau menerima ijazah itu daripada Universiti Sydney pada usia 93 tahun pada 23 April lalu.

Kirkby mendapat ijazah tersebut melalui tesis yang memberi fokus kepada kajian perbandingan antara Zaman Meleset (Great Depression) dan Krisis Ekonomi Dunia - dua keadaan yang beliau sendiri alami.

Bekas anggota parlimen daripada parti Demokrat yang lahir di Lancashire, England pada 1921 itu pernah menceburi pelbagai bidang kerjaya, termasuk berlakon sebagai Lucy Sutcliffe dalam siri drama televisyen popular 1970-an, Number 96, menjadi penternak biri-biri, peladang gandum dan wartawan.

Wanita yang mempunyai beberapa cicit ini pernah bertugas sebagai penyiar di Tanah Melayu/Malaysia dan Singapura selama 15 tahun selepas Perang Dunia Kedua, sebelum berhijrah ke Sydney pada 1965 untuk bertugas sebagai penyampai dengan ABC.

Dalam temu bual dengan akhbar The Australian baru-baru ini, beliau berkata: "Cinta kepada pelajaran adalah sesuatu yang penting. Saya selalu memberitahu orang bahawa mereka perlu mempunyai minat mendalam atau kecintaan terhadap sesuatu. Janganlah apabila bersara nanti, anda hanya bermain golf atau boling atau melepak dengan rakan-rakan sahaja.

"Anda kena buat sesuatu," kata isteri kepada wira kesihatan wanita dan pakar ginekologi terkenal pada 1970-an, Derek Llewellyn-Jones, yang juga pengarang buku Everywoman. - Bernama

Tiga anggota polis maut di Pattani

Posted:

Tiga anggota polis maut di Pattani

Tiga anggota polis maut di Pattani

HAT YAI, Selatan Thailand - Sebanyak tiga anggota polis dan 17 orang lagi cedera selepas satu letupan berlaku pada satu pertandingan memancing di sebuah pantai di daerah Saiburi, wilayah Pattani kelmarin.

Seorang pegawai polis, Kolonel Panya Karawanun berkata, kejadian itu dipercayai didalangi gerila pemisah Islam.

Menurutnya, tujuh anggota polis yang mengawal keselamatan di lokasi pertandingan merupakan antara yang cedera.

Lebih 5,000 orang terbunuh sejak kumpulan gerila pemisah Islam melancarkan serangan pada tahun 2004.

- AP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved