Sabtu, 26 April 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Pesawat beri isyarat dirampas

Posted:

Pesawat beri isyarat dirampas

Pesawat beri isyarat dirampas


REUTERS
BEBERAPA anggota tentera udara mengawal pesawat Virgin Australia yang membawa seorang penumpang mabuk di Lapangan Terbang Antarabangsa Ngurah Rai, Bali semalam.


JAKARTA - Gelagat seorang penumpang yang mabuk dan berkelakuan kasar menyebabkan sebuah pesawat Virgin Australia memberikan isyarat cemas bagi memberitahu rampasan sedang berlaku sebelum ia mendarat di sebuah lapangan terbang di Denpasar, Bali semalam.

Penumpang tersebut dilaporkan cuba memasuki kokpit menyebabkan juruterbang terpaksa memberi isyarat insiden itu sebagai rampasan kepada pengawal trafik udara di Lapangan Terbang Antarabangsa Ngurah Rai.

Pengurus syarikat penerbangan Virgin Australia di Ngurah Rai, Heru Djatmiko seperti dipetik stesen televisyen, Metro TV sebagai berkata, pesawat berkenaan yang berlepas dari Brisbane, Australia sebenarnya tidak dirampas.

Sebaliknya, beliau berkata, juruterbang terpaksa menggunakan isyarat menyatakan pesawat yang membawa 137 penumpang dan tujuh kru dirampas untuk 'menangani' penumpang yang mabuk itu.


AFP
LOCKLEY (tengah) dikawal beberapa anggota tentera udara selepas dia dibawa keluar dari pesawat tersebut.


"Saya tidak pasti apa sebenarnya berlaku ketika juruterbang berkomunikasi dengan pengawal trafik udara di Ngurah Rai tetapi ia hanyalah salah faham.

"Bagaimana salah faham itu boleh terjadi, saya tidak dapat menjawab. Tetapi, adalah tidak benar jika menyatakan pesawat itu dirampas," katanya.

Heru berkata, beliau telah berkomunikasi dengan pengurus besar Angkasa Pura yang menyelia lapangan terbang di Indonesia, dan beliau menyatakan tiada rampasan yang berlaku.

Penumpang mabuk berusia 28 tahun itu, Matt Christopher Lockley kemudian ditahan kru dan tangannya digari semasa dia berada di dalam pesawat.

Lockley tidak cuba untuk melawan ketika dia ditangkap kru pesawat Boeing 737-800 itu.

Dia kemudian dibawa turun dan ditahan pihak berkuasa untuk siasatan lanjut.

Dalam pada itu, Ketua Pengarah Penerbangan Awam Indonesia, Herry Bakti Gumay berkata, Kawalan Trafik Udara di lapangan terbang berkenaan mula menerima laporan dan isyarat daripada juruterbang menyatakan pesawat itu dirampas, pada pukul 1.05 tengah hari iaitu satu jam sebelum ia mendarat.

Menurut jurucakap Tentera Nasional Indonesia, pesawat itu mendarat di Bali pada pukul 2.10 petang waktu tempatan.

Ketua Polis Bali, Benny Mokalu berkata, seorang kru pesawat menyatakan, Lockley meminta ubat-ubatan dan mula mengetuk pintu kokpit.

Lockley memakai seluar putih dan baju-T dikawal oleh anggota-anggota tentera udara Indonesia ketika dia turun dari pesawat. - Agensi

Helikopter Apache terhempas di atas bangunan

Posted:

Helikopter Apache terhempas di atas bangunan

Helikopter Apache terhempas di atas bangunan


AFP
BEBERAPA orang pekerja memindahkan bangkai sebuah
helikopter Apache AH-64E di atas bumbung bangunan
di Taoyuan, Taiwan semalam.


TAIPEI - Dua juruterbang cedera semalam apabila helikopter Apache AH-64E yang dinaiki mereka terhempas di atas sebuah bangunan tiga tingkat di daerah Taoyuan, utara Taiwan.

Menurut seorang pegawai tentera, ketika kejadian, dua juruterbang tersebut sedang mengikuti latihan penerbangan.

kedua-dua juruterbang itu dihantar ke sebuah hospital tentera untuk mendapatkan rawatan kerana mendapat kecederaan ringan.


AFP
BENTUK bahagian depan helikopter itu yang remuk.


"Nahas berlaku ketika latihan asas penerbangan dilakukan untuk tujuan yang tidak diketahui manakala sebuah pasukan kahas sedang menyiasat punca kejadian," kata seorang pegawai tentera kepada pemberita.

Pada bulan November tahun lalu, Taiwan menerima enam buah helikopter Apache AH-64E yang dibeli dari Amerika Syarikat. - AFP

Kakitangan Mas ditahan lebih 10 jam

Posted:

Kakitangan Mas ditahan lebih 10 jam

Kakitangan Mas ditahan lebih 10 jam


AP
BEBERAPA orang saudara-mara penumpang menunggu di luar Kedutaan Malaysia untuk memperoleh maklumat terbaharu misi
pencarian pesawat MH370 di Beijing
semalam.


KUALA LUMPUR - Sebahagian saudara-mara penumpang sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) yang hilang sejak 8 Mac lalu menahan beberapa kakitangan MAS lebih 10 jam di sebuah hotel di Beijing, China, kata MAS semalam.

Sebanyak 153 dari 227 penumpang dan 12 kru yang menaiki pesawat itu merupakan warga China.

Pesawat itu hilang semasa dalam penerbangan ke Beijing, China.

Menurut kenyataan MAS, lebih 200 keluarga menahan 10 kakitangan MAS dan mereka dibebaskan awal semalam.

"Penerbangan Malaysia mengesahkan kakitangannya ditahan di Hotel Lido di Beijing oleh anggota keluarga penumpang MH370 yang menyuarakan perasaan tidak puas hati kerana gagal untuk memperoleh maklumat tentang pesawat yang hilang itu," kata MAS.

Operasi mencari pesawat itu di selatan Lautan Hindi yang melibatkan beberapa buah negara termasuk Australia gagal menemui sebarang serpihan.

Menurut beberapa pegawai Australia, kawasan pencarian yang menggunakan kenderaan dalam air autonomi yang dikenali Bluefin-21 akan diperluaskan selepas ia gagal mengesan pesawat itu di dalam laut di kawasan pencarian yang ditetapkan sebelum ini. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved