Jumaat, 25 April 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Tiga objek tiada kaitan MH370

Posted:

Tiga objek tiada kaitan MH370

Tiga objek tiada kaitan MH370

GAMBAR bertarikh 21 April lalu menunjukkan Kenderaan Dalam Air Autonomi, Bluefin-21 diangkat semula ke atas kapal Ocean Shield milik Australia selepas mencari pesawat MH370 di selatan Lautan Hindi. - REUTERS


PERTH – Pihak berkuasa Australia mengesahkan tiga serpihan yang dijumpai di sebuah pantai di Australia tidak mempunyai kaitan dengan sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu.

Tiga objek itu dijumpai oleh seorang lelaki kelmarin yang berjalan di sebuah pantai di barat negara tersebut sebelum menghubungi polis.

Salah satu objek itu adalah sekeping logam sebesar kereta dan mempunyai paku-paku rivet pada birainya.

Bagaimanapun, pihak berkuasa Australia mengambil masa tidak sampai satu hari untuk menganalisis gambar objek tersebut dan menolak kemungkinan ia mempunyai kaitan dengan pesawat MH370.

"Kami tidak melihat sebarang petunjuk menerusi gambar itu yang boleh kami percaya bahawa ia datangnya dari sebuah pesawat Boeing," kata seorang Biro Keselamatan Pengangkutan Australia, Martin Dolan.

Pesawat itu hilang daripada radar pada 8 Mac lalu semasa ia sepatutnya menghubungi sebuah menara kawalan di Vietnam semasa dalam penerbangan ke Beijing.

Pesawat itu berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada 8 Mac lalu.

Seramai 227 penumpang dan 12 kru menaiki pesawat itu yang didapati berpatah balik dan dipercayai terhempas di selatan Lautan Hindi.

Dalam pada itu, kapal sokongan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Bunga Mas 6 semalam menyertai kapal frigat KD Lekiu dalam usaha mencari pesawat Malaysia Airlines (MAS) Ia adalah kapal TLDM kelapan yang menyertai pasukan dari pelbagai negara untuk mencari pesawat malang itu. – Agensi

Selebriti Bollywood mengundi di Mumbai

Posted:

Selebriti Bollywood mengundi di Mumbai

Selebriti Bollywood mengundi di Mumbai


AAMIR (kiri) dan anaknya, Juned turut mengundi.- AFP


MUMBAI - Beberapa selebriti Bolly- wood mengundi di pusat pengundian di sini semalam pada pilihan raya umum India.

Antara selebriti yang dilihat mengundi itu ialah aktres Parizad Zorabian, Preity Zinta, Aishwarya Rai selain aktor Shah Rukh Khan, Ranveer Singh, Amitabh Bachchan dan anaknya, Abhishek Bachchan.

Aktor Aamir Khan dan anaknya, Juned turut mengundi di sini.

Menurut Suruhanjaya Pilihan Raya India, seramai 180.5 juta pengundi layak mengundi pada pilihan raya umum yang diadakan selama lima minggu.

Pilihan raya itu diadakan bagi menentukan kerajaan baharu India.

Pertarungan sengit berlaku antara parti Kongres yang memerintah kini dengan Bharatiya Janata Party (NJP).

Kempen parti Kongres diketuai naib presidennya, Rahul Gandhi.

Dalam pada itu, kempen pati BJP pula diketuai Ketua Menteri Gujarat, Narendra Modi.

Keputusan pilihan raya umum itu akan diketahui bulan depan. - Agensi

Lelaki buta dapat mata bionik

Posted:

Lelaki buta dapat mata bionik

Lelaki buta dapat mata bionik


PONTZ yang menerima mata bionik menjalani latihan penglihatan di Pusat Mata Kelogg, Universiti Michigan, Ann Arbor, Michigan pada 16 April lalu.- AP


DETROIT, Amerika Syarikat (AS) - Seorang lelaki yang buta akibat satu penyakit mata kini boleh melihat semula selepas menerima 'mata bionik' yang merupakan satu peralatan berteknologi tinggi yang membantu dia melihat semula.

Lelaki tersebut, Roger Pontz, 55, disahkan menghidap penyakit mata yang dikenali sebagai retinitis pigmentosa ketika masih muda yang menyebabkan penglihatannya menyusut sehingga buta.

Bagaimanapun, sebuah syarikat perubatan, Second Sight Medical Products dengan kerjasama Pusat Mata Kellogg di Universiti Michigan, Ann Arbor berjaya menghasilkan satu mata bionik yang mampu membantu Pontz, melihat semula.

Implan tiruan pada mata kiri Pontz adalah sebahagian daripada sistem yang dibangunkan syarikat itu.

Ia mengandungi cermin mata yang mempunyai satu kamera kecil dan pemancar.

Sistem itu berfungsi apabila kamera merakam imej yang kemudiannya ditukar menjadi denyutan elektrik yang dipancarkan secara tanpa wayar kepada beberapa elektrod pada permukaan retina.

Denyutan itu merangsang sel retina yang masih sihat.

Ia menyebabkan sel itu menghantar isyarat ke saraf optik.

Maklumat visual itu kemudiannya dipindahkan ke otak untuk ditukarkan kepada bentuk-bentuk cahaya yang boleh dikenal pasti sekali gus membolehkan pesakit memperoleh sedikit fungsi penglihatan.

Pontz berkata, selepas memakai sistem itu, dia kini boleh melihat bayang isteri, kucing dan cucunya selepas beberapa tahun hidup dalam kegelapan.

Dia yang merupakan bekas pekerja kilang merupakan antara empat orang di AS yang menerima retina tiruan. - AP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved