Khamis, 24 April 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Tiga objek ditemui di Australia Barat

Posted:

Tiga objek ditemui di Australia Barat

Tiga objek ditemui di Australia Barat

Gambar fail menunjukkan seorang anggota tentera berada di atas kapal HMAS Perth milik Tentera Laut Diraja Australia semasa mencari pesawat MH370 di selatan Lautan Hindi pada 13 April lalu.


PERTH - Tiga buah objek berpotensi dalam pencarian Penerbangan Malaysia MH370 telah ditemui di perairan Australia Barat, kata beberapa pegawai.

Lokasi penemuan tersebut terletak pada jarak pemanduan selama beberapa jam ke arah selatan bandar raya ini.

Ketua Komisioner Biro Keselamatan Pengangkutan Australia, Martin Dolan berkata, tiga objek itu dijumpai oleh seorang lelaki yang berjalan di pantai berkenaan sebelum menghubungi polis.

Katanya, salah satu objek itu adalah sekeping logam sebesar kereta dan mempunyai paku-paku rivet pada birainya.

"Kami berminat untuk memeriksa gambar-gambar penemuan itu. Kami mengambil serius semua petunjuk yang dijumpai," kata Dolan.

Namun, beliau enggan meletakkan harapan tinggi berhubung penemuan terbaharu itu.

"Semakin lama kami meneliti objek tersebut, semakin kurang keterujaan kami," tambahnya.

Satu sumber tentera Australia memberitahu stesen televisyen Amerika Syarikat, CNN bahawa objek itu diperoleh dekat Augusta yang terletak sekitar 300 kilometer ke selatan bandar raya ini.

Apabila ditanya tentang bentuk dan saiznya, sumber itu memberitahu bahawa objek tersebut berbentuk segi empat tepat tetapi terkoyak dan tidak sempurna.

Sumber sama menyatakan, adalah sukar untuk menganggarkan saiznya kerana mereka hanya melihat sekeping gambar tanpa skala.

Objek berpotensi itu kini berada di bawah pengawasan polis Australia Barat.

Namun, Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) kemudian mengesahkan bahawa objek tersebut ditemui 10 kilometer ke timur Augusta.

Dalam pada itu, imej tersebut turut diserahkan kepada pihak berkuasa Malaysia manakala biro keselamatan Australia masih mengkajinya untuk mengenal pasti tindakan lanjut yang bakal dilakukan.

Pesawat MH370 membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal hilang semasa ia dalam penerbangan ke Beijing, China dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

Ia dipercayai berpatah balik ketika ia sepatutnya menghubungi sebuah menara kawalan di Vietnam.

Pesawat itu kemudian dipercayai hilang di selatan Lautan Hindi selepas kajian dilakukan ke atas data satelit. - Agensi

Penyelam dekati mayat feri karam

Posted:

Penyelam dekati mayat feri karam

Penyelam dekati mayat feri karam


SEORANG anggota penyelamat (kiri) menyaksikan rakannya menyelam untuk mendekati mayat-mayat penumpang feri karam di luar pantai Pulau Jindo di Korea Selatan semalam.


SEOUL - Penyelam-penyelam Korea Selatan menyelam di dalam laut yang gelap dan sejuk menuju ke dalam feri Sewol semalam sebelum memegang beberapa mayat kanak- kanak di dalam rangkaian kabin dan koridor dengan tangan mereka di luar pantai Pulau Jindo.

Pasukan penyelam itu yang memakai kabel oksigen dan komunikasi hanya dapat melihat beberapa sentimeter di hadapan mereka di dalam bangkai feri Sewol yang mula karam pada 16 April lalu selepas membuat pusingan secara mengejut.

Kebanyakan mangsa merupakan pelajar sekolah tinggi yang terperangkap selepas diarahkan supaya tidak menyelamatkan diri dari tempat mereka kerana faktor kesela- matan.

Sebahagian besar mayat yang ditemui sepanjang dua hari itu mempunyai jari tangan yang patah dipercayai kerana cuba memanjat lantai atau dinding untuk keluar dari feri tersebut.

"Kami dilatih untuk menghadapi perseki- taran yang mencabar tetapi sukar untuk kami memberanikan diri apabila menemui mayat-mayat di dalam air laut yang gelap," kata seorang penyelam berkenaan, Hwang Dae-sik selepas majlis pengebumian untuk 25 murid itu diadakan dekat sini.

Sebanyak 476 orang menaiki feri tersebut dengan 339 orang merupakan pelajar dan guru yang sedang dalam perjalanan menyer- tai percutian anjuran pihak sekolah.

Hanya 174 orang telah diselamatkan.

Angka kematian ialah 152 orang setakat semalam.

Menurut laporan agesni berita Yonhap, seramai lebih 150 orang lagi masih hilang. - Agensi

Orang salji tiruan dibuat daripada kain tiras

Posted:

Orang salji tiruan dibuat daripada kain tiras

Orang salji tiruan dibuat daripada kain tiras


ORANG salji tiruan diletakkan di Dataran Sechselaeuten, Switzerland semalam.


ZURICH, Switzerland - Sebuah orang salji tiruan gergasi diletakkan di atas satu pelantar kayu di Dataran Sechselaeuten di sini.

Orang salji yang dikenali sebagai Boeoegg dan dianggap sebagai simbol musim salji itu diperbuat daripada daripada kain tiras dan diisi dengan mercun.

Ia akan dibakar pada 28 April ini dalam satu perayaan tradisi yang dikenali sebagai Sechselaeuten. - Reuters

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved