Rabu, 23 April 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Misi cari MH370 guna kapal selam dron akan diteruskan

Posted:

Misi cari MH370 guna kapal<br />selam dron akan diteruskan

Misi cari MH370 guna kapal
selam dron akan diteruskan

AFP
GAMBAR fail menunjukkan Bluefin-21 diturunkan dari kapal Ocean Shield untuk mencari pesawat MH370 di selatan Lautan Hindi pada 14 April lalu.


PERTH - Sebuah dron kapal selam Amerika Syarikat akan terus meninjau dasar Lautan Hindi untuk mencari sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) selepas sasaran operasi semasa tercapai, kata pihak berkuasa Australia selepas pencarian udara ditangguhkan akibat ribut tropika.

Pihak berkuasa kini semakin tertekan untuk memutuskan tindakan seterusnya berikutan dron Bluefin-21 hampir menamatkan pencarian dasar laut di zon yang dipercayai pihak berkuasa menjadi tempat MH370 terhempas.

Pesawat Boeing 777-200ER itu hilang pada 8 Mac lalu bersama 227 penumpang dan 12 anak kapal.

Bluefin-21 yang juga dikenali sebagai Kenderaan Dalam Air Autonomi dijangka menamatkan pencarian di zon seluas 10 kilometer persegi di dasar laut yang menjadi lokasi isyarat kotak hitam pesawat itu dikesan sebelum ini.

Setakat ini, belum ada bangkai kapal terbang MH370 itu yang ditemui.

"Bluefin-21 kini menamatkan lebih 80 peratus misi mencari di dasar laut di zon yang ditetapkan manakala misi seterusnya pula masih dirancang," kata Pusat Koordinasi Agensi Bersama (JACC) kepada agensi berita Reuters menerusi e-mel.

"Pencarian (MH370) akan diteruskan. Kami sedang berunding dengan rakan-rakan antarabangsa kami mengenai cara terbaik untuk meneruskan misi pencarian pada masa hadapan," tambah JACC.

Sehingga kini, Bluefin-21 telah melakukan sebanyak 10 selaman pada kedalaman lebih 4.5 kilometer pada jarak sekitar 2,000 kilometer ke barat daya bandar raya ini.

Dalam pada itu, operasi pencarian dari udara terpaksa ditangguhkan ekoran kehadiran siklon tropika yang kini menuju ke selatan Lautan Hindi.

Bluefin-21 milik syarikat Phonenix International Inc. dari Amerika Syarikat itu diturunkan dari kapal Ocean Shield semasa ia melakukan misi selaman sebelum ini.

- Agensi

Bekas penyanyi rap Jerman mati berjihad di Syria

Posted:

Bekas penyanyi rap Jerman <br />mati berjihad di Syria

Bekas penyanyi rap Jerman
mati berjihad di Syria



BEIRUT - Seorang bekas penyanyi rap Jerman, Denis Mamadou Cuspert yang menyertai kumpulan jihad di Syria telah mati syahid selepas terbunuh dalam satu serangan berani mati yang dilancarkan oleh sebuah kumpulan pejuang yang lain, kata sumber kumpulan jihad berkenaan semalam.

Cuspert yang menggunakan nama pentas, Deso Dogg dan menukar namanya kepada Abu Talha al-Almani selepas memeluk Islam dilaporkan terbunuh dalam serangan di wilayah timur pada Ahad lalu.

Dia yang menyertai perjuangan kumpulan Negara Islam Iraq dan Syria (ISIS) terbunuh dalam dua serangan bom berani mati yang dilancarkan oleh kumpulan Barisan Al-Nusra Front.

Berita berhubung kematian Abu Talha itu diumumkan dalam sebuah laman forun kumpulan itu.

"Kami dengan sedih mengumumkan berita bahawa Abu Talha al-Almani telah mati syahid dan semoga dia diterima Tuhan.

"Dia meninggal dunia akibat serangan bom berani mati yang dilancarkan oleh anggota-anggota tentera yang belot ke atas sebuah rumah yang didiami oleh beberapa pejuang ISIS," tambahnya.

Lebih 150,000 orang terbunuh dalam konflik di Syria yang bermula sebagai bantahan aman untuk mendesak Presiden Bashar Al-Assad meletak jawatan pada Mac 2011.

Namun, tunjuk perasaan itu bertukar menjadi perang saudara selepas rejim Bashar menggunakan kekerasan terhadap mereka. - Agensi

Bekas ketua audit Indonesia didakwa makan rasuah

Posted:

Bekas ketua audit Indonesia didakwa makan rasuah

Bekas ketua audit Indonesia didakwa makan rasuah

HADI


JAKARTA - Para pegawai antirasuah Indonesia menamakan seorang bekas ketua agensi audit negara ini sebagai suspek yang terlibat dalam rasuah melibatkan pengecualian cukai sebanyak AS$32 juta (RM104.56 juta).

Dalam satu lagi skandal rasuah berprofil tinggi di negara itu, bekas ketua audit tersebut, Hadi Poernomo, 67, dinamakan sebagai suspek lewat kelmarin iaitu pada hari pertama beliau bersara dalam jawatan tersebut.

Para penyiasat percaya, Hadi menerima rasuah sebagai tukaran terhadap pengecualian cukai yang diberikan kepada sebuah bank swasta terbesar di Indonesia.

Sejak beberapa tahun lalu, Hadi yang merupakan bekas ketua hakim perlembagaan dan ketua pengawal tenaga utama negara itu adalah antara pegawai tinggi kerajaan yang disasarkan dalam siasatan rasuah.

Suruhanjaya Membasmi Rasuah (KPK) berkata, Hadi dipercayai terlibat memberi pengecualian cukai berjumlah AS$32 juta (RM104.56) kepada Bank Central Asia (BCA).

Hadi merupakan pengarah urusan percukaian pada tahun 2002 hingga 2004.

Ketua KPK, Abraham Samad berkata, pengecualian diluluskan untuk BCA walaupun tuntutan sama dari institusi yang lain telah ditolak.

Hadi berdepan hukuman penjara sehingga 20 tahun sekiranya didapati bersalah menggunakan kuasa untuk kepentingan diri sendiri atau pihak lain. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved