Isnin, 21 April 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Pertempuran di Ukraine ragut empat nyawa

Posted:

Pertempuran di Ukraine ragut empat nyawa

Pertempuran di Ukraine ragut empat nyawa

SEORANG militan pro-Rusia berjalan melintasi sebuah kenderaan yang terbakar dalam satu pertempuran di satu sekatan jalan raya di kampung Bilbasivka di Slavyansk, Ukraine.


SLAVYANSK - Tiga mili- tan pro-Rusia dan seorang penyerang maut dalam satu pertempuran bersenjata dekat bandar ini di timur Ukraine awal semalam, kata seorang pemimpin tempatan.

Pemimpin berkenaan, Vyatcheslav Ponomarev berkata, pertempuran itu berlaku di sebuah sekatan jalan raya yang dibina di kampung Bilbasivka yang terletak 18 kilometer dari sini.

Kampung tersebut berada di bawah penguasaan militan pro-Rusia.

Pertempuran berlaku apabila sekumpulan lelaki tidak dikenali bertindak menyerang sekatan jalan raya tersebut.

Militan-militan pro-Rusia masih menguasai beberapa buah kampung dan bandar di timur Ukraine walaupun satu persetujuan antarabangsa telah ditandatangani pada minggu lalu untuk menuntut mereka mengosongkan semua bangunan yang telah ditawan.

Dalam perkembangan berkaitan, pihak berkuasa di Kiev memberitahu, mereka menggantung sementara operasi tentera ke atas kumpulan pemisah pro-Rusia sehingga cuti perayaan tempatan, Hari Easter berakhir hari ini.

Keputusan tersebut bagi memberi ruang kepada persetujuan tersebut dipatuhi oleh semua pihak.

Sementara itu, anggota- anggota pemisah pro-Rusia yang menguasai bandar ini meminta Moscow menghantar tentera pengaman bagi melindungi penduduk berbahasa Rusia di sini.

Mereka turut meng- umumkan perintah berkurung selepas pertempuran berkenaan telah meragut nyawa tiga militan pemisah.

Permintaan untuk menghantar tentera pengaman Rusia itu dibuat oleh Pono- maryov semalam

Beliau turut mengumumkan perintah berkurung di bandar ini yang dihuni oleh 130,000 orang.

"Perintah berkurung ini mula berkuat kuasa dari pukul 12 malam ini hingga 6 pagi esok (waktu tempatan)," katanya. - Agensi

Waris mangsa berbalah apungkan feri Sewol

Posted:

Waris mangsa berbalah apungkan feri Sewol

Waris mangsa berbalah apungkan feri Sewol


ANGGOTA-ANGGOTA penyelamat yang menaiki sebuah bot memeriksa lokasi feri Sewol dengan beberapa kren gergasi kelihatan di belakang mereka.


JINDO - Empat hari selepas nahas feri di Korea Selatan, para waris mangsa berbelah-bahagi sama ada untuk membenarkan penggunaan kren untuk menaikkan kapal tersebut dan menamatkan operasi menyelamat.

Terdapat lima kren terapung di lokasi kejadian tetapi Presiden Park Geun-Hye memberi jaminan kepada keluarga ratusan mangsa yang masih hilang bahawa operasi mengapungkan feri itu hanya akan dibuat selepas tiada lagi harapan untuk menemui mangsa-mangsa terselamat

Setakat ini, hampir 60 orang disahkan mati tetapi lebih 240 lagi masih belum ditemui.

Kebanyakan mangsa terdiri daripada pelajar sebuah sekolah tinggi yang dalam perjalanan untuk bercuti di Pulau Jeju.

Detik lebih memilukan bermula apabila anggota-anggota unit penyelam mula menemui lebih banyak mayat dari dalam feri Sewol semalam.

Sehingga kini, ramai waris mangsa berharap anggota keluarga mereka mungkin terselamat dalam poket-poket udara yang terbentuk dalam feri tersebut.

Mereka bimbang operasi mengapungkan feri berkenaan akan menutup semua ruang udara tersebut sekali gus meragut nyawa mangsa-mangsa terperangkap.

"Saya berpendapat masanya sudah tiba untuk kren-kren gergasi itu digunakan," kata bapa kepada seorang pelajar berkenaan yang menggunakan nama keluarganya, Lee

"Ia pilihan paling praktikal sekarang bagi menghalang mayat daripada dihanyutkan arus dan hilang buat selamanya serta menghalang mayat daripada membusuk," tambahhya.

Anak lelaki Lee merupakan sebahagian daripada 352 pelajar Sekolah Tinggi Danwon yang menaiki kapal tersebut ketika ia karam.

Dalam pada itu, beratus-ratus ibu bapa berkampung di sebuah gimnasium di Pulau Jindo berdekatan lokasi kejadian di selatan negara berkenaan.

"Sudah empat hari tragedi berlaku. Kita perlu berbuat sesuatu," kata bapa seorang lagi mangsa pada sesi pertemuan dengan pegawai-pegawai unit pengawal pantai Korea Selatan kelmarin.

"Jika harapan sudah tiada, kami perlu diberi peluang untuk memeluk anak-anak kami ketika mayat mereka masih berdaging dan kami masih boleh mengenali mereka," tambahnya yang bersetuju supaya feri itu diapungkan.

Namun, pihak berkuasa masih buntu untuk menamatkan operasi menyelamat. Mereka bimbang akan meningkatkan kemarahan waris-waris mangsa yang sebelum ini mengecam pihak berkuasa kerana didakwa lambat bertindak.

"Ia keterlaluan (mengapungkan feri), apa akan berlaku jika masih terdapat seorang yang masih hidup di dalam kapal itu," kata seorang ibu mangsa, Chung Hye-Sook.

"Saya mahu penyelam-penyelam turun dan membawa keluar semua mangsa," tambahnya.

Dalam pada itu, beberapa pegawai berkata, sebanyak 19 mayat telah dialihkan dari feri Sewol setakat semalam.

Perkembangan tersebut menjadikan angka kematian nahas berkenaan kini 58 orang dengan 244 mangsa masih hilang.

Feri seberat 6,825 tan itu karam pagi Rabu lalu semasa dalam perjalanan menuju ke pulau peranginan Jeju di selatan negara itu. - Agensi

Meteor terbakar dirakam

Posted:

Meteor terbakar dirakam

Meteor terbakar dirakam


IMEJ menunjukkan meteor atau batu angkasa lepas (dalam bulatan) yang terbakar dan mengeluarkan cahaya apabila memasuki lapisan udara di Rusia.


MURMANSK - Kehadiran beberapa meteor yang menerangi langit malam di sini dirakam kamera yang diletakkan pada papan pemuka sebuah kereta.

Rakaman tersebut yang dimuat naik di laman perkongsian video YouTube dibuat ketika kenderaan itu melalui lokasi kejadian kelmarin.

Ia menunjukkan meteor atau batu angkasa lepas itu terbakar ketika memasuki atmosfera Bumi dan menerangi langit yang gelap.

"Saya seakan-akan tidak percaya melihat sebutir batu terbakar dapat memancarkan cahaya yang begitu terang," kata seorang pengguna YouTube.

"Untuk beberapa saat langit cerah seperti siang hari," tambahnya. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved