Ahad, 20 April 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Cari MH370 tujuh hari lagi

Posted:

Cari MH370 tujuh hari lagi

Cari MH370 tujuh hari lagi

KENDERAAN dalam air autonomi yang lebih dikenali sebagai Bluefin-21 diturunkan dari kapal Ocean Shield milik Australia di selatan Lautan Hindi pada Isnin lalu. - AFP


SYDNEY - Misi mencari kotak hitam pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) di dalam Lautan Hindi mungkin selesai dilakukan dalam tempoh lima hingga tujuh hari lagi, kata Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) semalam.

Pencarian pesawat MH370 itu menggunakan kenderaan dalam air autonomi yang lebih dikenali sebagai Bluefin-21 berharga AS$4 juta (RM12.95 juta) dilakukan di dalam lingkungan 10km di Lautan Hindi.

Pesawat itu hilang dari radar pada 8 Mac lalu semasa ia dalam penerbangan ke Beijing, China dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

Seramai 227 penumpang dan 12 kru menaiki pesawat itu yang didapati berpatah balik dan dipercayai terhempas di selatan Lautan Hindi.

Operasi melibatkan pelbagai negara kemudian dilancarkan untuk mencari pesawat Boeing 777-200 itu.

Misi pencarian tersebut mula dilakukan di Laut China Selatan dan kemudian di selatan Lautan Hindi apabila pesawat itu didapati menukar laluannya.

Selepas hampir dua bulan tanpa sebarang tanda-tanda serpihan ditemui, misi mencari pesawat itu dilakukan di kawasan radius 10km di selatan Lautan Hindi.

Beberapa pegawai berkata, kawasan lingkungan 10km itu terletak di sekitar salah satu isyarat dipercayai daripada kotak hitam yang sebelum ini berjaya dikesan pasukan pencari MH370.

Namun, isyarat itu tidak lagi dapat dikesan dan ia dipercayai disebabkan bateri kotak hitam sudah kehabisan kuasa.

Pihak JACC dalam satu kenyataan yang dihantar kepada agensi berita Reuters menerusi e-mel menyatakan, berdasarkan keadaan cuaca yang baik dan kelancaran operasi Bluefin-21 itu, misi pencarian di dalam lautan akan dapat diselesaikan dalam tempoh lima hingga tujuh hari.

Beberapa pegawai tidak memberikan petunjuk sama ada mereka yakin bahawa pencarian di kawasan tersebut boleh memberikan maklumat baharu tentang pesawat MH370.

Kenderaan dalam air autonomi itu sebelum ini telah melakukan enam misi pencarian selepas ia diturunkan dari kapal Ocean Shield milik Australia.

Ia boleh menyelam pada kedalaman 4.5km.

Namun, kumpulan pencarian melakukan pengubahsuaian ke atas Bluefin-21 itu supaya ia boleh menyelam pada kedalaman 4.695km.

Bluefin-21 itu milik sebuah syarikat yang melakukan kerja-kerja menyelamat dalam lautan iaitu Phoenix International Holdings Inc. dari Amerika Syarikat. - Agensi

Kapten feri pertahan tindakan lambat pindah penumpang

Posted:

Kapten feri pertahan tindakan lambat pindah penumpang

Kapten feri pertahan tindakan lambat pindah penumpang


BEBERAPA anggota Tentera Laut Korea Selatan menaiki sebuah bot di depan boya yang merupakan penanda lokasi feri Sewol yang karam di luar pantai Pulau Jindo semalam. - REUTERS


JINDO, Korea Selatan - Kapten sebuah feri yang karam empat hari lalu, Lee Joon-seok mempertahankan tindakannya yang melambat-lambatkan arahan memindahkan penumpang.

Ketika ditanya kenapa ratusan penumpang tidak diarah untuk menyelamatkan diri selepas feri itu mula dimasuki air, Joon-seok berkata, dia melewatkan arahan tersebut demi keselamatan.

"Ketika itu, sebuah kapal penyelamat tidak tiba. Tidak ada bot nelayan di sekitar feri untuk melakukan kerja-kerja menyelamat atau kapal lain yang akan memberikan bantuan.

"Gelombang laut amat kuat dan air laut sejuk di kawasan itu.

"Saya berpendapat, para penumpang akan dihanyutkan ombak dan berdepan masalah jika mereka dipindahkan dengan segera," katanya kepada pemberita semalam.

Feri Sewol itu dinaiki 476 orang ketika ia karam di luar pantai Pulau Jindo.

Seramai 32 orang telah disahkan mati dalam kejadian itu tetapi 270 lagi masih hilang, kebanyakannya kanak-kanak sekolah yang sedang mengikuti lawatan percutian.

Para penyiasat menangkap Joon-seok dan dua kru pagi semalam.

Ketiga-tiga mereka dikritik kerana meninggalkan ratusan penumpang yang masih terperangkap di dalam feri.

Joon-seok didakwa melakukan perbuatan cuai dan gagal untuk menjamin keselamatan penumpang.

Hanya 174 orang berjaya diselamatkan dan tiada mangsa selamat yang ditemui sejak Rabu lalu.

Para penyelam semalam berjaya memasuki feri itu yang berada di dalam laut dan mendapati terdapat mayat-mayat penumpang yang masih terperangkap di dalam feri tersebut. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved