Jumaat, 18 April 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Tompokan minyak bukan dari pesawat MH370

Posted:

Tompokan minyak bukan dari pesawat MH370

Tompokan minyak bukan dari pesawat MH370

KENDERAAN Dalam Air Automatik yang dikenali Bluefin-21 mencari pesawat MH370 di Lautan Hindi semalam.


PERTH - Tompokan minyak dikesan pada Ahad lepas oleh kapal pertahanan Australia Ocean Shield di selatan Lautan Hindi, kawasan pencarian pesawat Malaysia yang hilang, bukan minyak pesawat atau cecair hidraulik.

Pusat Penyelarasan Bersama Agensi (JACC), yang menyelia operasi mencari pesawat Penerbangan Malaysia MH370, berkata, perkara itu disahkan berdasarkan analisis awal dilakukan pada sampel diambil di kawasan pencarian yang tiba di Perth pagi semalam.

Pada Isnin lalu, Ketua Penyelaras JACC, Angus Houston berkata pada sidang media bahawa tompokan minyak itu ditemui kira-kira 5,500 meter (meter) dalam kawasan isyarat 'ping' dikesan sebelum itu oleh alat pengesan pinger ditunda yang digunakan kapal Ocean Shield.

Dua liter tompokan minyak itu kemudian diambil sebagai sampel.

Dalam perkembangan lain, JACC berkata hasil penilaian oleh pihak Phoenix International dengan bantuan Bluefin Robotics mendapati wujud risiko kecil tetapi pada tahap boleh diterima bagi penggunaan Kenderaan Dalam Air Automatik (AUV) dikenali Bluefin-21, pada kedalaman melebihi 4,500m.

"Peluasan parameter operasi itu membolehkan Bluefin-21 melakukan pencarian di dasar laut pada had yang dijangkakan di kawasan pencarian ketika ini," menurut agensi itu dalam kenyataan.

Phoenix International yang berpangkalan di Amerika Syarikat adalah pemilik dan pengeluar Bluefin-21 dan Bluefin Robotics.

JACC turut menafikan laporan beberapa syarikat media sebelum ini bahawa Bluefin-21 akan mengambil masa antara enam minggu dan dua bulan untuk mengimbas seluruh kawasan pencarian, menegaskan kenyataan itu tidak betul.

Terdapat alat pengesan dilengkapi sonar yang menggunakan bunyi akustik dan peta tiga dimensi pada Bluefin-21 yang digunakan untuk mengimbas kawasan dasar laut.

Ia digerakkan tiga kali sehari bagi pencarian dalam air sejak pertama kali digunakan pada Isnin lepas.

Bagaimanapun, data dicerap daripada dua misi sebelum ini tidak menemui sebarang objek setakat ini.

Ia dikerahkan dengan harapan dapat mengesan serpihan pesawat itu di dasar laut, susulan tiada lagi isyarat dikesan oleh alat pengesan pinger ditunda sejak 8 April lalu.

Penerbangan MH370, membawa 227 penumpang dan 12 kru berlepas pada 8 Mac lalu dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada pukul 12.41 tengah malam dan hilang dari imbasan radar kira-kira sejam kemudian ketika terbang di ruang udara Laut China Selatan.

Pesawat itu sepatutnya mendarat di Beijing pada pukul 6.30 pagi hari yang sama.

Gerakan mencari melibatkan pelbagai negara dilancarkan untuk mengesan pesawat itu, bermula di Laut China Selatan dan kemudian diperluas ke Selat Melaka serta Laut Andaman dan kini di selatan Lautan Hindi.

Selepas analisis dibuat terhadap data satelit, ia menunjukkan kedudukan terakhir pesawat itu berada di tengah-tengah Lautan Hindi, di barat Perth, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pada 24 Mac lalu bahawa Penerbangan MH370 "berakhir di selatan Lautan Hindi". - Bernama

Pembunuh dimaafkan ibu mangsa kekejamannya

Posted:

Pembunuh dimaafkan ibu mangsa kekejamannya

Pembunuh dimaafkan ibu mangsa kekejamannya


BALAL ditampar ibu seorang mangsa pembunuhannya semasa dia mahu menjalani hukuman gantung sampai mati di Teheran, Iran baru-baru ini.


TEHERAN - Seorang pembunuh di Iran terselamat daripada digantung selepas ibu mangsa memilih untuk me- maafkan kesalahannya, lapor akhbar MailOnline semalam.

Pembunuh yang dikenali sebagai Balal itu menjalani hukuman gantung di sebuah tempat awam di Iran yang turut dihadiri oleh ibu bapa si mangsa.

Ketika dia menarik nafas terakhir semasa tali gantung berada di lehernya, ibu bapa si mangsa memilih supaya hukuman tersebut tidak diterus- kan.

Ibu mangsa sebaliknya menghampiri Balal, menampar mukanya bebe- rapa kali dan membuka ikatan tali gan- tung bersama suaminya.

Gembira melihat Balal terselamat, ibunya kemudian berlari dan memeluk wanita yang telah melepaskan anak lelakinya daripada tali gantung.

Bapa mangsa, Abdolghani Hossein- zadeh berkata, isterinya berubah fiki- ran selepas bermimpi menemui anak lelaki mereka yang telah mati.

"Tiga hari lalu, isteri saya bermimpi berjumpa dengan anak sulung kami dan diberitahu bahawa dia dan adik lelakinya berada di tempat yang baik," kata Abdolghani.

"Arwah juga meminta ibunya supaya tidak mengambil tindakan balas," tambah lelaki itu.

Menurut Abdolghani, tindakan isterinya itu luar biasa kerana mereka telah kehilangan seorang lagi anak lelaki dalam satu kemalangan motosi- kal semasa dia berusia 11 tahun.

Balal dihukum mati kerana menikam mangsa yang ketika itu berusia 18 tahun, Abdollah Hosseinzadeh dalam satu pergaduhan di bandar Royan, tujuh tahun lalu.

Namun, Abdolghani percaya Balal tidak bermaksud untuk membunuh anak lelakinya.

"Ketika kejadian, Abdollah berang dan menendang Balal tetapi pembunuh itu mengeluarkan sebilah pisau dari celah sarung kakinya," kata Abdolghani.

"Balal masih muda dan tidak tahu selok-belok menggunakan pisau," tambahnya.

Undang-undang syariah di Iran membenarkan keluarga mangsa untuk mengambil bahagian dalam pelaksanaan hukuman mati ke atas pesalah.

Mereka juga boleh membatalkan hukuman mati tersebut tetapi bukan hukuman penjara.

Setakat ini, masih tidak dapat dipastikan sama ada Balal akan dibebas- kan. - Agensi

Wanita berjaya halang anjingnya ditangkap

Posted:

Wanita berjaya halang anjingnya ditangkap

Wanita berjaya halang anjingnya ditangkap


SEORANG wanita cuba meyakinkan para penangkap anjing liar bahawa seekor haiwan yang telah ditangkap itu merupakan miliknya di Bucharest pada 13 April lalu.


BUCHAREST, Romania - Seorang wanita memeluk seekor anjing miliknya bagi mengelak ditangkap oleh beberapa orang penangkap anjing liar di bandar ini.

Wanita yang tidak dikenali itu cuba meyakinkan penangkap anjing bahawa haiwan tersebut adalah miliknya.

Beberapa orang penangkap anjing itu kemudiannya melepaskan anjing wanita itu.

Di bandar ni, terdapat kira-kira 60,000 ekor anjing liar dan pada tahun lalu seorang budak mati selepas digigit sekumpulan haiwan berkenaan di sebuah taman permainan.

Operasi menangkap anjing liar itu dilakukan selepas para penunjuk perasaan jalanan mendesak sesuatu perlu dilakukan untuk menangani masalah berkaitan haiwan tersebut. - Reuters

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved