Isnin, 14 April 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Ukraine serang militia pro-Rusia

Posted:

Ukraine serang militia pro-Rusia

Ukraine serang militia pro-Rusia

BEBERAPA lelaki bersenjata pro-Rusia mengambil kedudukan di sebuah lokasi di Slavyansk sebagai persedian berdepan dengan pasukan khas Ukraine semalam.


SLAVYANSK - Sekurang-kurangnya dua orang terbunuh manakala sembilan lagi cedera dalam pertempuran bersenjata antara pasukan khas Ukraine dan militia pro-Rusia di sini semalam.

Pertempuran di bandar ini yang terletak di timur Ukraine tercetus sehari selepas sejumlah lelaki bersenjata dan bertopeng menyerbu beberapa balai polis dan bangunan perkhidmatan keselamatan.

Rantau timur Ukraine yang dihuni majoriti penduduk berbahasa Rusia dilanda kekacauan sejak kepimpinan baharu merampas kuasa di Ukraine, susulan tunjuk perasaan berdarah oleh rakyat yang menentang rejim terdahulu.

Mereka menentang tindakan rejim pimpinan Presiden Viktor Yanukovych yang menolak untuk menyertai Kesatuan Eropah (EU) dan berpaksi kepada Moscow.

Sehingga kini, Rusia menempatkan kira-kira 40,000 askarnya di sempadan timur Ukraine dan mengancam akan memotong bekalan gas murah ke negara itu.

Serangan kelmarin mengejutkan Kiev dan para pemimpin Barat ekoran ia mirip peristiwa yang membawa kepada rampasan Semenanjung Crime oleh Rusia pada bulan lalu.

Lelaki-lelaki bertopeng itu bersenjatakan raifal tempur yang sering digunakan oleh pasukan khas Rusia.

Ramai antara mereka memakai seragam tentera mirip unit-unit terlatih yang merampas Crimea awal Mac lalu.

Namun, Rusia menafikan sebarang pembabitan dalam insiden tersebut.

Moscow juga turut memberi amaran kepada Kiev lewat kelmarin bahawa penggunaan kekerasan terhadap penunjuk perasaan pro-Rusia akan menjejaskan peluang dua negara itu untuk duduk semeja dalam rundingan damai yang ditaja oleh Amerika Syarikat dan EU di Geneva, Khamis ini.

Dalam pada itu, Menteri Dalam Negeri Ukraine, Arsen Avakov berkata, operasi itu disertai oleh semua unit keselamatan di negara itu.

"Semoga tuhan bersama kita," kata beliau dalam laman Facebook miliknya.

Avakov kelmarin menyelar tindakan kumpulan pro-Rusia yang dianggap beliau sebagai 'menunjukkan sifat agresif oleh Rusia' yang melancarkan siri serangan ke atas balai polis di sini.

Seorang pegawai keselamatan Ukraine memberitahu, seorang terbunuh dan lima orang cedera di pihaknya manakala agensi berita Rusia, RIA melaporkan seorang militia pro-Rusia maut dalam pertempuran tersebut.

Sebahagian anggota kumpulan pemisah itu berkubu di ibu pejabat polis di sini manakala bakinya mengadakan sekatan-sekatan jalan raya di sekitar bandar ini.

Bandar ini terletak sekitar 150 kilometer dari sempadan Rusia. - Agensi

Pasukan mencari berusaha kecilkan kawasan carian

Posted:

Pasukan mencari berusaha kecilkan kawasan carian

Pasukan mencari berusaha kecilkan kawasan carian


SEORANG anggota tentera laut Australia diturunkan dari sebuah helikopter dengan menggunakan tali untuk mengambil satu serpihan di kawasan pencarian di Lautan Hindi kelmarin.


PERTH - Pasukan mencari pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 kini berusaha mengecilkan kawasan carian sebelum Kenderaan Dalam Air Automatik iaitu BlueFin 21 digunakan bagi operasi di dasar laut.

Pusat Koordinasi Agensi Bersama (JACC) dalam satu kenyataan semalam berkata, mereka memerlukan isyarat kotak hitam yang baharu untuk mengecilkan kawasan carian sebelum BlueFin 21 boleh digunakan.

Bagaimanapun, para pegawai bimbang jangka hayat bateri pada kotak hitam mungkin sudah tamat selepas tiada lagi isyarat baharu dikesan sejak kali terakhir dikesan pada Selasa lalu.

Kata JACC, usaha untuk mengesan pesawat Boeing 777-200 yang hilang sejak 8 Mac lalu diteruskan dengan 11 buah pesawat dan 14 kapal dihantar di selatan Lautan Hindi semalam.

Pada minggu lepas sebanyak empat isyarat detik dikesan dipercayai dipancarkan oleh kotak hitam yang mengandungi data penerbangan serta rakaman suara kokpit.

Pasukan mencari kini memberi tumpuan mencari kotak hitam berkenaan kerana ia merupakan kunci terhadap jawapan mengenai apa yang sebenarnya berlaku terhadap MH370.

Dua isyarat getaran akustik dikesan pada Selasa lepas oleh Kapal Pertahanan Australia (ADV) Ocean Shield dari kedalaman 4,500 meter di selatan Lautan Hindi.

Kawasan pencarian kotak hitam MH370 itu terletak sejauh 2,300 kilometer dari timur laut Perth.

Pihak berkuasa menganggarkan bateri kotak hitam mungkin boleh bertahan 10 hari lebih lama daripada jangka hayat asal iaitu 30 hari sebelum ia berhenti menghantar isyarat getaran.

Sejak Jumaat minggu lepas, pasukan mencari mengesan enam isyarat, dua daripadanya dikesan kapal China, Haixun 01, pada 4 dan 5 April lalu manakala kapal Ocean Shield mengesan empat isyarat pada 5 dan 8 April lepas.

Pesawat MH370 yang membawa seramai 239 penumpang dan anak kapal hilang selepas berpatah balik ketika dalam penerbangan dari Kuala Lumpur menuju ke China.

Analisis pada data satelit kemudiannya mendapati penerbangan pesawat itu berakhir di selatan Lautan Hindi. - Agensi

PDI-P tubuh pakatan dengan NasDem

Posted:

PDI-P tubuh pakatan dengan NasDem

PDI-P tubuh pakatan dengan NasDem


AKSI Joko ketika menyertai kempen Parti Demokratik Indonesia Perjuangan di Jakarta baru-baru ini.


JAKARTA - Sebuah parti politik kecil membuat persetujuan bersama pembangkang utama Indonesia sekali gus memberi laluan kepada calon Presiden popular, Joko Widodo untuk bertanding dan merebut jawatan utama tersebut pada Julai depan, kata seorang pegawai semalam.

Pada pilihan raya umum Indonesia (pemilu) Rabu lalu, Parti Demokratik Indonesia Perjuangan (PDI-P) dan calon pilihan raya Presidennya, Joko atau lebih popular dengan panggilan Jokowi, gagal memperoleh 25 peratus undi untuk membuat pencalonan sendiri pada pilihan raya Presiden Indonesia, 9 Julai depan.

Namun, semalam parti kecil, Parti Nasional Demokrat (NasDem) yang dipimpin taikun media, Surya Paloh menyatakan pihaknya mencapai satu persetujuan dengan PDI-P sekali gus membuka jalan untuk Jokowi bertanding pada pilihan raya tersebut.

Beliau menjadi pilihan ramai dan dijangka memenangi pilihan raya berkenaan.

"NasDem memiliki ideologi serupa dengan PDI-P dan kami berhubungan secara intensif selama berbulan-bulan," kata timbalan setiausaha agung NasDem, Willy Aditya, kepada agensi berita Reuters.

"Kami harap dapat membina satu platform ke arah pemuliharaan Indonesia menerusi kerajaan baharu kami," katanya.

Pakatan tersebut dilihat dapat mengurangkan kebimbangan para pelabur berhubung ketidaktentuan politik di Indonesia.

Menurut keputusan tidak rasmi, PDI-P memperoleh 19 peratus undi manakala NasDem mendapat enam peratus.

Namun, PDI-P diramal mengadakan pakatan dengan beberapa parti politik lain bagi memudahkan Jokowi dalam urusan penggubalan dan rombakan undang-undang di Parlimen sekiranya beliau memenangi pilihan raya tersebut.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved