Ahad, 30 Mac 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Menyelam demi cari mayat isteri

Posted:

Menyelam demi cari mayat isteri

Menyelam demi cari mayat isteri

AKTIVITI mencari di dasar laut tidak sama seperti menyelam secara biasa.


YASUO TAKAMATSU, 57, mendengus ketika mengangkat tangki oksigen ke belakang badannya. Ia sebahagian daripada langkah awal sebelum menyelam ke dasar laut untuk mencari mayat isterinya yang merupakan salah seorang daripada ribuan mangsa yang masih hilang akibat tsunami di Jepun tiga tahun lalu.

Alunan ombak sesekali berjaya mengangkat bot kayu yang dinaikinya. Dia lengkap berpakaian sut getah tebal bagi mengelakkan kedinginan ketika menyelam di Lautan Pasifik.

"Dia seorang yang lemah lembut dan baik. Dia akan sentiasa datang kepada saya, secara fizikal dan mental.

"Saya sangat merinduinya, saya rindu saat bersamanya," kata Takamatsu.

Takamatsu merupakan seorang pemandu bas dan tidak pernah menyelam skuba menyebabkan dia bimbang tidak dapat melakukan aktiviti tersebut.

Namun, dia terdorong untuk menyelam selepas memikirkan saat-saat terakhir mendengar jeritan isterinya, Yuko, sebelum gelombang setinggi 20 meter menelannya.

Dalam satu khidmat pesanan ringkas yang dihantar pada 3.21 petang, setengah jam selepas berlaku gempa bumi kuat di dasar laut Jepun pada hari Jumaat, 11 Mac 2011 dan sebelum tsunami dengan kelajuan seperti sebuah jet membadai pesisir pantai Jepun, Yuko hanya berkata: "Saya ingin pulang ke rumah."

"Itu merupakan pesanan terakhirnya.

"Saya rasa dia masih berada di luar sana. Saya ingin bawa dia pulang ke rumah secepat mungkin."

Beberapa minggu kemudian, ketika proses mencari di kawasan bencana, seorang pekerja bank telah menjumpai telefon bimbit Yuko dan menyerahkannya kembali kepada Takamatsu.

Dia mengeringkan telefon tersebut dan melihat isterinya telah menulis satu khidmat pesanan ringkas yang tidak pernah diterimanya, dia berfikir mungkin ketika itu air telah sampai ke paras bumbung bank tersebut.

"Tsunami sangat besar. Itulah mesej terakhirnya," katanya.


TAKAMATSU merupakan seorang pemandu bas dan tidak mempunyai pengalaman menyelam.


Selepas seminit tsunami melanda, seluruh kawasan dipenuhi kayu-kayu kecil dan sebilangan keluarga telah lemas.

Apabila ombak reda dan air kembali ke laut, ia telah membawa bersama rumah, kereta dan ribuan badan mangsa yang telah terbunuh.

Paling buruk

Secara rasminya, lebih daripada 15,800 orang disahkan meninggal dunia dalam bencana yang disifatkan paling buruk di Jepun. Hampir 2,636 lagi masih belum ditemui.

Tiada seorang pun terfikir mangsa akan kembali dalam keadaan bernyawa, kini yang penting dapat menjumpai mayat dan dikebumikan dengan sempurna.

Lebih daripada 800 orang telah meninggal dunia di pekan nelayan kecil Onagawa, manakala lebih 250 orang lagi masih hilang termasuk isteri Takamatsu, Yuko yang berusia 47 tahun.

Selepas beberapa minit gempa bumi dengan kekuatan 9.0 magnitud melanda Jepun, Yuko dan rakan-rakannya yang bertugas di bank tempatan telah naik ke atas bumbung bangunan tersebut selepas mendapat khabar bahawa tsunami telah membadai pesisir pantai.

Dari sana dia telah menghantar khidmat pesanan ringkas terakhir kepada suaminya.

"Ketika tsunami melanda, saya berada di Onagawa. Dalam beberapa minit air telah sampai ke paras bumbung.

"Saya tidak terlalu bimbang selepas kejadian gempa bumi kerana dia bersama rakan-rakannya di bank, namun dia risau kerana saya tidak menghubunginya," ujar Takamatsu.

Takamatsu bersama ibu mertuanya ketika itu berada di sebuah hospital bersebelahan bandar tersebut.

Dia tidak dibenarkan kembali ke bandar Onagawa yang musnah akibat tsunami itu kerana terdapat sisa-sisa bangunan runtuh, kereta, bot nelayan serta kebakaran di atas air akibat tumpahan minyak.

Selepas sekatan ditarik balik pada keesokan harinya, dia terus bergegas ke Hospital Onagawa yang berada di atas bukit, ia merupakan tempat perlindungan beratus-ratus orang pelarian selepas berlaku gempa bumi.

Dihanyutkan

Ketika berada di sana, dia mendapat maklumat bahawa kesemua pekerja bank yang berada dalam bangunan telah dihanyutkan,

"Saya seperti ingin terjatuh. Badan saya tidak rasa apa-apa," katanya.

Tiga tahun selepas bencana tersebut, Jepun secara tidak rasmi telah memberhentikan pencarian mangsa yang masih hilang.


LEBIH daripada 15,800 orang disahkan meninggal dunia dalam bencana tsunami melanda Jepun, tiga tahun lalu.


Ribuan polis, pengawal-pengawal pantai dan ahli sukarelawan telah digerakkan mencari mangsa di kawasan berlumpur sekitar muara sungai atau di dalam laut selepas bencana tersebut.

Pasukan mencari dan menyelamat menjumpai beberapa bahagian anggota badan mangsa.

Antara ahli pasukan mencari dan menyelamat tersebut ialah pengajar Takamatsu, Masayoshi Takahashi, yang mengetuai pasukan penyelam sukarelawan.

Takahashi berkata, beliau gembira dapat membantu pelajar baharu yang berminat mempelajari teknik menyelam dengan selamat.

"Aktiviti mencari di dasar laut tidak seperti menyelam secara biasa. Ini kerana kami perlu menyelam dalam air yang keruh dan berisiko terperangkap di dalam bangkai bangunan.

"Saya mahu pastikan dia boleh bertenang dan melihat sekeliling dengan berhati-hati ketika berada di dalam air. Dia mencari objek yang jelas," ujar Takahashi.

Sangat tipis

Takamatsu mengetahui bahawa peluang menjumpai mayat isterinya sangat tipis. Dalam tempoh tiga tahun sejak isterinya hilang, pelbagai harta benda telah dibawa arus ke Lautan Pasifik serta ramai mangsa tenggelam di dasar lautan.

Namun, dia tidak akan sesekali berhenti mencuba.

"Saya masih berasa seperti bencana tersebut baru sahaja berlaku. Emosi saya masih sama dan tidak pernah berubah sejak itu.

"Saya akan terus berasa seperti ini sehingga mayatnya dijumpai. Saya lakukan ini untuk mencari Yuko walaupun sukar untuk menemuinya kerana lautan ini terlalu luas tetapi saya perlu terus mencari." katanya lagi. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved