Rabu, 19 Mac 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Elemen pendidikan dalam novel

Posted:

Elemen pendidikan dalam novel

Elemen pendidikan dalam novel

Oleh HAFIZ AHMAD

NOVEL ini mengisahkan konflik cinta Yasmeen Zalikha bersama tiga lelaki.


BERIKUTAN tidak berpuas hati dengan pengakhiran cerita di novel-novel yang dibacanya membuatkan Asmurni Hani, 25, nekad untuk menulis novel.

Berpaksi kepada minat dan kemampuan mengarang imaginasinya, wanita kelahiran Batu Caves, Selangor itu perlahan-lahan menulis naskhah yang mampu membuatkan pembaca tersenyum di akhir cerita.

"Boleh dikatakan, bab-bab akhir novel nukilan saya sudah mampu diagak oleh pembaca tetapi bagi menyuntik kelainan, diselitkan unsur-unsur pendidikan," ujarnya ketika ditemui pada pelancaran novel terbaharunya, Fallin in Love, di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Elemen pendidikan tersebut adalah menjurus kepada penggunaan bahasa asing yang digunakan dalam dialog antara watak-watak novel.

"Sebagai contoh, dalam novel Falling in Love, saya menggunakan bahasa Mandarin yang ringkas dengan harapan, pembaca dapat belajar serba sedikit bahasa tersebut," kata graduan Pengurusan Sistem Pejabat, Universiti Teknologi Malaysia (UiTM), Puncak Alam, Selangor itu.

Bagi novel sebelum ini, Asmurni menerapkan sosiobudaya dan persekitaran di London, England sebagai latar masa dan tempat. Walaupun tidak pernah berada di kota metropolitan itu, dia banyak merujuk di buku-buku dan rancangan televisyen pelancongan untuk mendapatkan gambaran keadaan di negara tersebut.

Mula menulis ketika di tingkatan dua, Asmurni menjadikan buku-buku nota sebagai sebagai medan penulisan awalnya.

"Buku-buku tersebut akan beralih dari satu pembaca ke pembaca lain dalam kalangan rakan sekelas. Berdasarkan respons-respons yang diberikan, saya terus menggiatkan lagi aktiviti penulisan sehingga menuntut di universiti," kongsi Asmurni yang menggunakan nama pena Sya Ryanna.

Novel pertama

Novel pertama yang diterbitkan pada tahun 2013 iaitu Andainya Bukan Untukku mengambil masa dua tahun untuk disiapkan. Dalam tempoh itu, dia yang masih belajar hanya menulis ketika cuti semester.

"Bagi novel kedua ini, saya mengambil masa beberapa bulan kerana perlu fokus kepada bidang penulisan sahaja," ujarnya yang kini menjadi penulis sepenuh masa.

Bercerita lanjut mengenai novel Falling in Love, ia seperti kebanyakan novel yang berlambak dalam pasaran, berlandaskan konflik cinta Yasmeen Zalikha yang tidak dapat memutuskan untuk menerima cinta antara tiga lelaki hadir serentak dalam hidupnya.

Dalam kebenciannya terhadap Raykal Asyraff, dia tidak dapat mengelak yang dia sebenarnya telah jatuh hati kepada lelaki yang dianggapnya sebagai sombong dan bongkak itu.

Namun disebabkan mahu mengelak daripada 'gangguan' bekas teman lelakinya, Tengku Iskandar, Yasmeen terpaksa menggunakan Raykal sebagai kekasih palsunya.

Kisah selanjutnya boleh diketahui menerusi novel setebal 808 muka surat tersebut yang diterbitkan oleh Love Novel pada harga RM29 untuk Semenanjung Malaysia dan RM39 di Sabah dan Sarawak.

Direktori digital mudah alih

Posted:

Direktori digital mudah alih

Direktori digital mudah alih


KUGAN (kanan) dan Ketua Perusahaan Maxis Berhad, Abraham Foss menunjukkan aplikasi Findit yang boleh dimuat turun ke telefon pintar pengguna.


WALAUPUN ada segelintir rakyat Malaysia masih belum beralih kepada penggunaan telefon pintar sebagai alat telekomunikasi utama, keperluan untuk memilikinya tidak dinafikan semakin meningkat sejak akhir-akhir ini.

Ia bukan sahaja terhad kepada membuat panggilan telefon, menghantar khidmat pesanan ringkas atau e-mel, melayari internet dan mengemas kini laman sosial, namun sudah berkembang menjadi alat navigasi mudah alih yang sangat memudahkan si pemiliknya.

Kecanggihan teknologi yang ligat berkembang memberi idea kepada syarikat telekomunikasi gergasi Malaysia, Maxis untuk melangkah setapak ke hadapan dengan menawarkan perkhidmatan direktori digital terbesar di negara ini.

Ia direalisasikan menerusi aplikasi Findit yang membolehkan pengguna mempunyai akses kepada lebih 175,000 penyenaraian perniagaan membabitkan lebih 2,500 kategori secara percuma. Kelebihan muat turun percuma itu diberikan secara eksklusif kepada pelanggan setia rangkaian tersebut.

Bagaimanapun, pengguna rangkaian lain turut berpeluang memuat turun aplikasi tersebut yang hanya dicaj melalui penggunaan data oleh syarikat telekomunikasi masing-masing.

Ketua Perkhidmatan Digital Maxis Berhad, T. Kugan berkata, para pengguna dapat mengakses perkhidmatan direktori digital seperti peta lokasi dan arah memandu secara langsung daripada telefon mudah alih mereka, tawaran dan promosi istimewa dalam bentuk diskaun dan penebusan mata ganjaran.

"Aplikasi ini dikemas kini dari semasa ke semasa. Selain pihak pentadbir aplikasi, maklumat bagi direktori turut dijana oleh pengguna. Ia terbuka kepada pengguna sistem operasi iPhone (iOS) dan sistem android.

"Buat masa ini, pengguna sistem windows masih belum boleh menggunakannya. Ia dijangka boleh digunakan oleh mereka (pengguna sistem windows) pada suku kedua tahun ini," katanya pada majlis pelancaran aplikasi tersebut di pusat beli-belah Avenue K, Jalan Ampang, Kuala Lumpur baru-baru ini. – NADIA SHAIFUL BAHARI

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved