Jumaat, 14 Mac 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Wanita perlu dihormati

Posted:

Wanita perlu dihormati

Wanita perlu dihormati


LELAKI adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap wanita yang telah dinikahi mengikut syarak. - Gambar hiasan


SALAM sejahtera. Menyambung topik minggu lalu mengenai prinsip kesamarataan antara lelaki dan wanita dalam perspektif syariah, banyak hadis Nabi SAW juga menyokong penjelasan ini.

Salah satunya melalui pernyataan bahawa Allah mencipta Hawa daripada tulang rusuk Adam yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari. Justeru, ia jelas menunjukkan bahawa wanita mesti dihormati, dilayan dengan baik dan penuh kesabaran.

Namun, terdapat ayat al-Quran yang meletakkan lelaki pada darjat yang lebih tinggi berbanding wanita.

Ia disebabkan peranan atau fungsi sosial serta biologi yang dilaksanakan oleh kedua-dua jantina dan tidak seharusnya dianggap sebagai kelebihan dengan mengatasi pihak lain (wanita).

Berdasarkan ayat 228, surah al-Baqarah yang bermaksud: "Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya)."

DALAM melayari bahtera rumah tangga, setiap pasangan sama ada suami atau isteri mempunyai peranan masing-masing untuk menjadikan perkahwinan mereka dipenuhi kebahagiaan dan diredai Allah. - Gambar hiasan


Begitu juga dengan ayat 34, surah An-Nisa yang bermaksud: "Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka."

Para mufasir seperti Imam al-Qurtubi berpendapat bahawa istilah 'qawwam' tidak lebih daripada penyumbang sara hidup atau nafkah untuk keluarga yang merupakan perkara biasa dalam kehidupan secara bersama.

Malah, ia pula selaras dengan sifat semula jadi kaum lelaki. Hubungan ini menjelaskan sifat kepimpinannya terhadap keluarga disebabkan perkahwinan dan pelaksanaan tanggungjawabnya kepada Allah.

Ia sebaliknya tidak memberikan kuasa untuk menindas isteri kepada seseorang suami. Ini juga bertujuan mengawal fungsi sosial tanpa mengabaikan hakikat bahawa sumbangan wanita adalah penting dalam memenuhi keperluan kewangan keluarga.

Perbezaan ini sangat penting untuk melenyapkan salah tanggapan terhadap peranan setiap pihak dalam hubungan kekeluargaan atau rumah tangga.

SEBAGAI pemimpin, kaum lelaki sepatutnya perlu menjadi pelindung wanita bukan mengasarinya. - Gambar hiasan


Kefahaman

Tanpa wujudnya kefahaman ini, ia pasti akan mendorong berlakunya penderaan fizikal atau mental yang lazimnya berlaku dalam kelompok masyarakat yang tertentu.

Ini disebabkan kegagalan memahami interpretasi kontekstual ayat-ayat al-Quran yang tertentu dan ia seringkali menyebabkan berlakunya kefahaman ayat-ayat al-Quran hanya secara literal.

Sebagai contoh, ayat yang membenarkan suami memukul isteri telah difahami sebagai galakan untuk melakukan keganasan rumah tangga yang seterusnya mendorong kepada diskriminasi gender.

Peruntukan ini secara khusus melibatkan hukuman fizikal 'dengan tujuan mendisiplinkan isteri tanpa sama sekali mengakibatkan kecederaan' oleh pihak berwajib terhadap wanita yang enggan melaksanakan tanggungjawab yang telah ditetapkan atau telah nusyuz.

Jika tidak, si suami hendaklah membayar ganti rugi atas apa juga bentuk kecederaan yang dilakukan terhadap isteri. Remedi ini hanya boleh dilakukan selepas beberapa langkah pencegahan dan usaha perdamaian diambil seperti melalui rundingan, nasihat keluarga atau pemisahan tempat tidur.

Ini kerana ajaran Islam tidak pernah sama sekali membenarkan perbuatan memukul atau mendera isteri yang merupakan amalan biasa pada zaman sebelum kedatangan Islam.

Diriwayatkan daripada Sunan Ibn Majah, dalam khutbah Baginda, Rasulullah SAW pernah secara sinis menyebut tentang kebiasaan kaum lelaki yang memukul isteri, namun kemudiannya meniduri mereka.

Selain itu, Aisyah RA juga pernah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW tidak pernah memukul hamba atau isteri Baginda serta apa-apa juga dengan tangannya.

Lantaran itu, dalam mengimbangi kedua-dua hak, penekanan diberikan terhadap kepentingan mengambil nasihat dan persefahaman secara bersama dalam keputusan keluarga yang disebut berulang-ulang kali dalam al-Quran.

Ia termasuklah pengurusan nafkah anak selepas penceraian, penyelesaian konflik rumah tangga dan dalam situasi yang rumit seperti penceraian.

Dari hafiz al-Quran ke pemasaran internet

Posted:

Dari hafiz al-Quran ke pemasaran internet

Dari hafiz al-Quran ke pemasaran internet

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR


SIAPA sangka seorang hafiz al-Quran juga mempunyai kebolehan dalam bidang pemasaran internet yang semakin berkembang,


BERGELAR hafiz al-Quran, Muttaqien Jamaludin, 30, boleh menjadikan bidang agama sebagai pilihan menjalani kehidupan sebagai pendakwah untuk menarik anak-anak muda mendekatkan diri dengan Islam.

Apatah lagi, anak kelahiran Taiping, Perak ini telah berpeluang menimba ilmu sebagai pendakwah selepas mengikuti kumpulan jemaah tabligh di New Delhi, India dan Bangladesh pada usia 26 tahun.

Keputusan itu dibuat selepas menamatkan kursus Pengajian Islam dan Bahasa Arab di Madrasah Miftahul Ulum, Seri Petaling, Kuala Lumpur.

Berkelana selama setahun di bumi New Delhi dan Bangladesh semata-mata untuk mencari pengalaman dan mendalami ajaran Islam yang dibawa Rasul Junjungan, Nabi Muhammad SAW.

"Banyak pengalaman yang saya dapat hasil pengembaraan tersebut sekali gus meningkatkan lagi tahap keimanan kita kepada Allah Yang Esa.

"Sejurus pulang ke tanah air, saya masih lagi meneruskan aktiviti dakwah dan berpeluang mengajar di sebuah sekolah tahfiz di Dengkil, Selangor.

"Bagaimanapun, selepas berkahwin dengan isteri, Nik Fadilah Nik Mohd. Amin pada tahun 2010, saya diajak bekerja dengan bapa mertua dalam bahagian pemasaran di Saba' Islamic Media, sebuah syarikat pengedar buku-buku Islamik terkemuka di negara ini.

"Dari situlah bermulanya minat menceburi bidang pemasaran secara serius terutama apabila melihat impak teknologi internet yang mampu memberi manfaat kepada kita jika digunakan sebaiknya," ujar Muttaqien ketika hadir di pejabat Kosmo! baru-baru ini.


MUTTAQIEN mahu berkongsi sedikit ilmu yang dimiliki dalam bidang pemasaran internet bersama masyarakat sekali gus membantu mereka menjana pendapatan.


Bahasa asing

Menurut bapa kepada seorang cahaya mata ini, niatnya terjun dalam bidang ini adalah untuk membantu masyarakat meningkatkan taraf hidup melalui pemasaran internet.

Justeru, beliau menganggap penglibatannya sebagai jihad dalam meningkatkan ekonomi umat Islam yang sering dilabel ketinggalan berbanding bangsa lain.

Selain boleh berbahasa Arab dengan fasih, Muttaqien bertuah kerana turut menguasai bahasa Mandarin untuk menarik perhatian kaum Cina menyertai bengkel atau kursus yang ditawarkan.

"Saya pernah bersekolah di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Yok Kwan dan SJK (C) Hwa Lian di Taiping, Perak. Disebabkan ayah bertugas sebagai seorang guru, maka keluarga kami kerap berpindah," jelas Muttaqien yang kemudian melanjutkan persekolahan peringkat menengah di Sekolah Pondok Masjid Ubudiyah, Bukit Chandan, Perak.

Dua tahun selepas itu, Muttaqien meneruskan pengajian pondok di Bukit Lanchong, Seksyen 28, Shah Alam, Selangor diikuti proses menghafaz al-Quran di sebuah sekolah tahfiz di Keramat.

Sebelum ini, Muttaqien pernah mempelajari tentang perubatan Islam dengan seorang doktor, namun ia lebih kepada mempromosi produk makanan sunah melalui laman web.

Perniagaan internet


PERNIAGAAN secara dalam talian semakin mendapat perhatian ramai pada zaman ini kerana ia menjimatkan masa dan tenaga. - Gambar hiasan


Pada tahun 2011, beliau mula serius dalam bidang pemasaran internet selepas mengenali seorang individu yang dianggapnya sebagai guru dalam bidang itu.

"Sejak itu, saya mula menawarkan pelbagai perkhidmatan seperti pemasaran Facebook, suntingan video dan jurulatih dalam talian. Apabila mendapat respons menggalakkan daripada pengguna laman sosial, barulah saya melibatkan diri dengan masyarakat melalui penganjuran, seminar, bengkel dan latihan secara berkumpulan.

"Ia dilakukan mengikut permintaan dan susunan jadual yang telah ditetapkan. Paling popular ialah permintaan untuk mengajar mengenai modul pemasaran Facebook di samping pemasaran Google dan YouTube," terang Muttaqien yang turut menerima tawaran mengajar sektor korporat dan individu persendirian.

Pada mulanya, Muttaqien mengakui, sukar untuk mendapatkan pelanggan kerana namanya masih tidak dikenali. Apatah lagi, untuk mendapatkan kepercayaan dan membina kredibiliti dalam bidang ini bukan mudah untuk diperoleh.

Bagaimanapun, lelaki ini tetap berpegang dengan keyakinan terhadap rezeki yang ditentukan Allah terutama seperti sabda Nabi SAW iaitu sembilan per sepuluh daripada sumber rezeki datangnya daripada perniagaan.

Bagi mereka yang berminat, kelas diadakan pada harga serendah RM29.90 untuk sesi pengenalan terhadap bidang pemasaran internet.

"Ini merupakan cara saya untuk menginfakkan sedikit ilmu yang ada buat masyarakat. Golongan muda mahupun ibu tunggal yang mahu menambah pendapatan, ambil peluang manfaatkan kemudahan teknologi dan gajet canggih dengan sebaiknya," ungkap pemuda yang mesra disapa MJ ini.

Untuk maklumat lanjut, layari laman www.facebook.com/muttaqien83 atau hubungi talian 018-907 6995.

Hebatnya doa seorang ibu

Posted:

Hebatnya doa seorang ibu

Hebatnya doa seorang ibu

SEPERTI kata pepatah kasih ibu membawa ke syurga, begitulah hebatnya wanita makhluk ciptaan Allah yang perlu dihormati setiap manusia. - Gambar hiasan


SALAM dari Madinah Al-Munawarrah. Firman Allah SWT: "Barangsiapa meminta kepada-Ku akan Ku perkenankan doanya. Barangsiapa meminta kepada-Ku, akan Ku beri dia. Siapa yang meminta ampun, akan Ku ampuni dia."

Duhai wanita, itulah janji Allah SWT. Maka, berdoalah, nescaya Dia akan perkenankan. Lalu saya terkenang kisah seorang anak yang bertahun-tahun merantau jauh ke luar negara. Tiba-tiba hatinya meronta-ronta mahu kembali ke tanah air.

Ia bukan kerana kehilangan pekerjaan atau bukannya hilang tempat berteduh. Bukan. Ia perasaan aneh menyentap jiwa dan perasaan. Hatinya terkenang ibu yang ditinggalkan. Ia rasa kerinduan membuak-buak.

Putaran kenangan semasa kanak-kanak terutamanya ketika dibelai manja muncul silih berganti. Lantas anak itu menyatakan hasrat kepada ibunya, 'Duhai ibuku, daku mahu kembali ke pangkuanmu.'

Allah ya Allah, tiba-tiba hatinya terkenang keperitan ibu membesarkannya di kala hidupnya cukup mudah di negara orang. Rumah modennya kelihatan tidak seceria sebagaimana gobok usang ibunya. Kerusi kenderaan yang dinaikinya tidak seenak belakang dukungan tubuh kering ibunya.

Aneh, tiba-tiba beliau merasai semakin tinggi jawatan yang disandang, semakin canggih ruang pejabat, namun sofa penggalas duduk tidak seempuk ribaan kasih ibu ketika kecilnya.


DOA seorang ibu mampu memberi kebahagiaan dalam kehidupan anak-anak sama ada di dunia mahupun akhirat. - Gambar hiasan


Kerinduan

Beliau nyatakan, 'Daku sering terlena dan bermimpi di sofa ini. Mimpi diri ditikam dari depan dan belakang. Ada masanya kaki disentap ke bawah dan tangan diikat ke atas sedangkan mata ditutup rapat dan mulut dikunci.

Beliau berhempas pulas mahu melepaskan diri. Subhanallah! Akhirnya, beliau terlepas dalam kesusahan.

Hari itulah beliau menangis pilu bermuhasabah diri. Diam-diam beliau terkenang ibu tua yang ditinggalkan sendirian nun jauh beribu batu. Itulah harga mengejar kejayaan di negara orang. Kejayaan dunia ciptaan sendiri.

Lagi, beliau terbayang usapan penuh kasih dan sayang, ketekunan mendengar rintihan apabila dirinya diperlakukan oleh rakan-rakan. Tergambar senyuman ikhlas melihat beliau menerima anugerah kejayaan.

Malah, beliau terkenang air mata ibu mengalir perlahan di hari konvokesyen. Hatinya bertambah sayu mengenangkan air mata ibu membasahi pipi sambil tangan melambai-lambai melihat dirinya berangkat pergi berhijrah. Ia bagaikan lambaian terakhir.

Pada saat dan detik itu, hatinya cekal melangkah gagah tanpa belas meninggalkan ibu yang melambai longlai semata-mata mahu mengejar impian.

Daku punya cita-cita. Ia hanya soal pilihan antara berada di negara sendiri atau ke luar negara. Di sana lebih lumayan. Aku fikir kehidupan ini perlu diteruskan.

Aneh, tiba-tiba sahaja jawatan dan gaji besar di luar negara tiada makna. Jiwa beliau mati kelemasan merindui wajah dan mata bundar ibunya. Tiba-tiba juga hatinya berbisik perlahan: "Maafkan daku duhai ibu jika selama ini aku mengabaikan dirimu."

Begitulah, saya juga berasa aneh dengan perubahan yang berlaku kepadanya lalu bertanya kepada ibunya, "Duhai wanita seusia dengan ibuku, apakah rahsiamu sehingga begitu hebat terpanggil pulang anak kebanggaanmu?"


PENGORBANAN seorang ibu tiada tandingannya dan sebagai anak, kita bertanggungjawab menjaga kebajikan mereka sehingga ke akhir hayat. - Gambar hiasan


Dengan penuh kesyukuran si ibu membuka bicara. Katanya, "Allah SWT telah memanggilnya pulang. Berdoalah dari hati. Usah putus berdoa siang dan malam. Sewaktu duduk, berjalan, berdiri mahupun berbaring. Bukankah Allah Maha Mendengar segala yang ada di dalam hati dan apa terkandung di dada?"

Duhai wanita yang seusia dengan ibuku, apakah kandungan doamu? Ibu itu berkongsi rahsia doa yang dipanjatkan kepada Tuhannya pada sepertiga malam tersisa: "Ya Allah, sesungguhnya daku hidup miskin tidak berharta. Satu-satunya harta paling berharga adalah anak yang dianugerah-Mu.

"Ya Allah, sesungguhnya susu yang mengenyangkan perutnya adalah seluruh makanan bagi menyabung nyawaku. Aku menyusuinya di kala perutku kosong berpuasa. Ya Allah, hampirkan daku kepadanya sebelum aku beredar pergi. Ya Allah perkenankanlah."

Doa ibu

Benar. Kami semua tahu. Seluruh jiwa raga tertumpu kepada anaknya. Bersengkang mata ketika anaknya kesakitan. Beliau bahagia melihat anaknya tertawa gembira, berdukacita melihat anaknya gundah gulana serta bersabar melihat kenakalannya.

Beliau berbangga melihat anak berjaya melangkah ke menara tinggi. Namun tiada daya upaya menahan lantaran kemahuan anak begitu kuat sekali mahu menetap di luar negeri.

Akur bahawa anak itu tidak akan hidup bersama ibu buat selama-lamanya. Beliau reda melepaskan anaknya pergi. Namun, kerinduan terhadap anaknya semakin hari semakin menebal. Lalu pada satu pertiga malam masih tersisa beliau mengadu kepada Tuhan yang Maha Berkuasa.

Rintihnya lagi: "Ya Allah Ya Tuhanku, kembalikan anakku di sisi selagi masih ada sisa hayatku. Daku sudah tua dan tidak berdaya. Kudratku, rambutku serta wajahku telah jauh berbeza. Sesungguhnya daku bimbang akan pergi menemui-Mu tanpa dapat menatap wajahnya."

Sungguh, bukankah Allah Maha Mendengar?

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved