Khamis, 6 Mac 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Prinsip kesamarataan antara lelaki dan wanita

Posted:

Prinsip kesamarataan antara lelaki dan wanita

Prinsip kesamarataan antara lelaki dan wanita

HAK wanita untuk mendapatkan pendidikan menjadi perjuangan utama untuk memartabatkan kaum Hawa di seluruh dunia. - Gambar hiasan


HAK wanita dalam Islam telah dibincangkan dengan panjang lebar oleh banyak cendekiawan Islam dan ia menunjukkan kepentingan perkara tersebut dari sudut pandangan Islam.

Penelitian terhadap kedudukan wanita terutamanya pada zaman jahiliah memperlihatkan bahawa berbanding lelaki, wanita seringkali dinafikan haknya.

Wanita digambarkan sebagai kumpulan yang tidak mempunyai hak dan banyak amalan yang berkaitan dengan urusan dirinya sehinggalah hubungan kekeluargaan sentiasa tertakluk pada penindasan.

Amalan menanam anak perempuan hidup-hidup, menceraikan isteri sesuka hati, poligami yang tidak terhad dan penafian hak terhadap harta merupakan subjek tumpuan dalam penulisan yang membincangkan kedudukan wanita sebelum kedatangan Islam.

Antara perkara penting yang sering dikritik ialah tentang hak sama rata antara jantina atau gender. Ketidaksamarataan ini digambarkan sebagai amalan yang tidak adil dan telah menjadi anggapan umum bahawa wanita adalah warga kelas kedua.

Kesamarataan

Meskipun hak kesamarataan antara jantina tidak boleh diinterpretasi dalam bentuk yang literal, namun para ulama Islam bersetuju bahawa ia perlu dilihat sebagai pengiktirafan terhadap kemuliaan kedua-dua jantina secara adil dan saksama, sama ada dalam bidang sosial, ekonomi, politik dan tanggungjawab keagamaan.

Hujah ini disandarkan pada syarak yang menerangkan aspek kesejagatan dalam penciptaan manusia. Konsep kemuliaan manusia telah disebutkan dalam banyak ayat al-Quran yang memberikan bukti yang cukup tentang asal usul manusia.

Sebagai contoh al-Quran ada menyebut dalam surah al-Isra, ayat 70 bahawa Allah sesungguhnya telah memuliakan anak-anak Adam, dan telah memberi kepada mereka pelbagai nikmat dan kemudahan mencakupi laut dan darat.

Secara umumnya, perkataan bani Adam mewakili lelaki dan perempuan dan kedua-duanya memiliki kemuliaan tanpa sebarang perbezaan.

Konsep penciptaan manusia yang bersifat sejagat bertepatan dengan fakta bahawa semua manusia memiliki kehormatan. Justeru, jika seseorang melindungi kehormatan dirinya dengan keimanan, amal soleh dan ketakwaan, ia merupakan nilai-nilai mulia yang membezakan tahap kerohanian seseorang individu di sisi Allah.


KONSEP penciptaan manusia yang bersifat sejagat bertepatan dengan fakta bahawa wanita mempunyai kehormatan yang harus dilindungi.


Firman Allah dalam surah al-Hujurat, ayat 14 yang bermaksud:

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu pelbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu."

Ayat ini menyatakan tentang penciptaan manusia yang pelbagai sifatnya, iaitu bersuku-suku dan berbangsa-bangsa untuk menggambarkan dan memenuhi keperluan mereka.

Prinsip ini juga digunakan dalam hubungan antara lelaki dan wanita. Fitrah kemanusiaan telah digambarkan dalam ayat 187, surah al-Baqarah yang menyifatkan kepentingan tersebut samalah seperti keperluan manusia terhadap makanan dan pakaian.

Susun atur

Semua keperluan ini adalah amat penting bagi kelangsungan kehidupan manusia. Hubungan antara lelaki dan wanita dikukuhkan lagi oleh penegasan dalam permulaan Surah an-Nisa', iaitu surah yang khusus menangani dan menyusun atur setiap aspek kehidupan wanita dan urusan rumah tangga.

Firman Allah: "Wahai sekalian manusia! Bertakwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam) dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya iaitu Hawa) dan juga yang membiakkan dari keduanya zuriat keturunan, lelaki dan perempuan yang ramai."

Ayat ini memberikan penjelasan dan menyokong perbincangan sebelumnya bahawa lelaki dan wanita berasal dari keturunan yang sama, iaitu Adam dan mereka berdua bukan merupakan dua entiti yang berbeza bahkan sebaliknya ialah pasangan seperti mana yang disebut dalam al-Quran ayat 11, surah as-Syura dan ayat 189, surah al-A'raf.

Oleh yang demikian, mereka harus melayan antara sesama sendiri sebagaimana saudara sendiri dan tidak sama sekali memudaratkan antara satu dengan yang lain.

n Bersambung minggu hadapan.

Keperkasaan KD Kasturi

Posted:

Keperkasaan KD Kasturi

Keperkasaan KD Kasturi

Oleh ZAKI SALLEH


KORVET KD Kasturi ini dilengkapi sistem persenjataan termoden.


TENTERA Laut Diraja Malaysia (TLDM) menggandakan kuasa tempur armadanya apabila sebuah daripada dua kapal korvet kelas Kasturi yang ditingkat upaya di bawah Program Pemanjangan Hayat Kapal (SLEP) siap baru-baru ini.

Program SLEP meningkatkan sistem pemerintahan dan kawalan serta sistem persenjataan Kapal Diraja (KD) Kasturi sejajar dengan kehendak spektrum peperangan maritim terkini.

KD Kasturi seberat 1,720 tan dibina di Kiel, Jerman oleh syarikat Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) pada tahun 1982 sebelum ditauliahkan ke dalam armada TLDM dua tahun kemudian.

Sebuah lagi kapal kelas sama, KD Lekir pula dibina pada tahun 1983 bagi melengkapkan Skuadron Kapal Korvet Ke-24 TLDM.

Kedua-dua korvet ini dilengkapi meriam utama Creusot-Loire Compact kaliber 100 milimeter (mm), dua meriam kaliber 30 mm Emerlec Mk.74, mortar antikapal selam Limbo Mk 10 dan empat sistem pelancar peluru berpandu antikapal Exocet MM38.

Korvet kelas Kasturi dibina berdasarkan rekaan Blohm + Voss FS 1500 menggunakan konsep modular yang membenarkan kapal ini dinaik taraf dengan mudah jika perlu pada masa hadapan.

Kapal sepanjang 97 meter (m) dengan 124 pegawai dan anak kapal ini boleh belayar untuk rondaan sejauh 6,100 kilometer (km).

Firma HDW turut membina kapal jenis sama untuk Tentera Laut Colombia iaitu Kelas Almirante Padilla.

Dinaik taraf

Setelah melepasi jangka hayat 25 tahun, KD Kasturi dan KD Lekir perlu dinaik taraf bagi memanjangkan jangka hayat perkhidmatannya sehingga 15 tahun lagi.

Pada Pameran Udara dan Maritim Langkawi 2007 (LIMA '07), firma perkapalan tempatan, Boustead Naval Shipyard (BNS) diberi tanggungjawab melaksanakan Program SLEP dua korvet ini dengan kontrak bernilai RM703.8 juta.


SISTEM pemerintahan dan kawalan kapal ini ditingkat upaya sesuai dengan kehendak spektrum peperangan terkini.


Program naik taraf ini bagi memperkasakan sistem pertahanan kapal meliputi sistem peralatan elektronik, sistem pengurusan tempur, sensor dan radar, sistem tindak balas elektronik, komunikasi dan sistem persenjataan.

Sistem pengurusan pertempuran laut kapal ini digantikan dengan sistem TACTICOS CMS yang dibangunkan oleh Thales dari Perancis.

Sistem baharu ini merupakan nadi utama KD Kasturi bagi meningkatkan kesiapsiagaan tempur kapal menerusi capaian terhadap maklumat-maklumat ancaman yang diterima pada masa hakiki.

Meriam utama kapal pula digantikan dengan Bofors 57mm/70 yang dipasang sistem elektronik dan sensor terbaharu.

Ampuh

Walaupun kalibernya lebih kecil berbanding meriam sebelumnya tetapi ia cukup ampuh kerana mampu menembak sebanyak 220 butir peluru seminit pada sasaran sehingga sejauh 17,000m.

Dua laras meriam kaliber 30mm buatan MSI-Defence System pula dipasang di sisi kapal sebagai pertahanan jarak dekat.

Ketiga-tiga jenis meriam ini pula boleh disepadukan untuk memberi perlindungan terhadap ancaman serangan udara aras rendah, termasuk sebagai payung perlindungan udara kepada kapal-kapal lain semasa pelayaran sama.

Kini, kapal ini mampu menjalankan operasi antikapal selam apabila dipasang dua sistem pelancar Eurotorp B515 bagi melancarkan torpedo jenis A244S Whitehead ASW.

Torpedo jenis ini turut digunakan oleh dua lagi kapal perang TLDM iaitu frigat kelas Laksamana, KD Jebat dan KD Lekiu.

Sistem peluru berpandu antikapal pula digantikan dengan lapan pelancar Exocet MM40 Block 2 yang mampu menujah ke sasaran sehingga sejauh 160km pada kelajuan kira-kira 1,100km sejam.

Panglima TLDM, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar ketika ditemui baru-baru ini memberitahu, program SLEP dapat menjimatkan perbelanjaan pertahanan negara.

Menurut beliau, KD Kasturi yang kini menjalani ujian penyesuaian di laut dijangka menyertai semula armada TLDM tidak lama lagi.

"Program ini adalah pelengkap di sebalik keperluan TLDM untuk memiliki kapal-kapal perang baharu di samping membuktikan keupayaan syarikat pertahanan tempatan.

"Dengan kelengkapan tempur terkini, KD Kasturi dan KD Lekiu merupakan aset TLDM untuk melindungi kedaulatan perairan negara," ujar beliau.

Bahana penghidap erotomania

Posted:

Bahana penghidap erotomania

Bahana penghidap erotomania


DALAM kebanyakan kes, mangsa erotomania biasanya terdiri daripada golongan wanita, namun ada laporan mengatakan kaum Hawa juga boleh mengalami masalah ini. – Gambar hiasan


MENJADI manusia yang disukai atau diminati adalah kelebihan yang tidak dimiliki oleh semua orang. Bagaimanapun, ia bakal menjadi sesuatu yang teruk sekiranya diri anda diminati secara berlebihan.

Anda mungkin berdepan musibah sekiranya setiap pergerakan diperhatikan dan gerak-geri anda diekori. Jika hal yang seumpama ini berlaku, anda mungkin sedang menjadi mangsa hendap (stalking) oleh mereka yang menghidap simptom erotomania.

Umumnya, dalam kebanyakan kes, wanita merupakan mangsa kepada penghidap simptom erotomania meskipun ada laporan yang menyatakan bahawa wanita juga mengalami masalah kecelaruan ini.

Di kebanyakan negara Barat, intaian keterlaluan seperti ini dianggap sebagai satu jenayah dan menyalahi undang-undang.

Apakah yang dikatakan sebagai erotomania?

Erotomania ialah satu simptom kecelaruan mental yang menjadikan seseorang itu percaya bahawa terdapat individu yang telah jatuh hati atau terpikat dengan mereka.

Mereka percaya bahawa reaksi bahasa tubuh atau perlakuan individu tertentu itu (kebiasaannya berlainan jantina) adalah isyarat bahawa mereka sedang disayangi sedangkan hakikatnya, ia hanya ilusi.

Dalam kebanyakan kes, mangsa ialah orang asing yang mungkin tiada kaitan sedikit pun dengan pesakit.

Mereka hanya sekadar terserempak atau berbual seketika sahaja. Tetapi, pertemuan singkat itu sudah cukup untuk menjadikan pesakit memendam perasaan yang mendalam.

Tindakan ekstrem

Pesakit juga cenderung untuk menunjukkan sifat kasih sayang yang melampau terhadap kekasih impian mereka ini. Mereka akan mula memberikan hadiah yang istimewa, membuat panggilan telefon atau mengirimkan surat kepada 'kekasih' mereka tadi.

Mereka juga sanggup menerobos privasi mangsa kerana baginya individu tadi adalah kekasih sejati mereka. Mereka tidak menghiraukan sama ada mangsa sudah mempunyai pasangan atau tidak.

Secara umumnya, proses menghendap ini dilakukan dengan menggunakan beberapa cara. Antaranya secara berterusan mencuba untuk menjalinkan hubungan mesra dengan mangsa tanpa mempedulikan mangsa menyukainya atau tidak.

Walaupun mereka akan sedaya upaya memberikan kebaikan kepada mangsa, namun pesakit juga akan mengugut atau menimbulkan ketakutan kepada mangsa sekiranya hasrat mereka ditolak.

Ia menjadi sesuatu yang teruk kerana kasih sayang mereka yang melampau ini menjadikan pesakit mengekori setiap pergerakan mangsa.


JANGAN mencatat semua aktiviti harian anda di laman sosial Facebook supaya anda dapat menghindarkan diri daripada diekori penghidap erotomania.


Dalam kes yang ekstrem, pesakit erotomania juga sanggup untuk mengupah orang ketiga bagi memerhatikan pergerakan mangsa. Mereka akan mengekori mangsa di tempat kerja atau apabila pulang ke rumah. Mereka tahu apa sahaja yang berlaku dalam kehidupan 'kekasih' mereka ini.

Pesakit juga berkemungkinan sanggup melakukan tindakan yang lebih agresif terhadap mangsa atau pihak ketiga sekiranya hajat mereka dihalang.

Dalam satu kes yang dilaporkan di Oakland, Amerika Syarikat pada tahun 1990-an, seorang lelaki berusia 29 tahun telah ditolak hasrat cintanya oleh seorang wanita. Lelaki tadi mula jatuh hati dengan wanita ini dengan cara yang cukup mudah.

Ia hanya dimulai oleh perbualan singkat lelaki tadi dengan wanita tersebut dalam sebuah bar. Sebagai kononnya untuk menjaga keselamatan 'kekasihnya' itu, dua minggu kemudian, lelaki tadi telah membunuh pengurus di tempat kerja wanita tersebut.

Semuanya berpunca daripada perasaan cemburu dan merasakan bahawa wanita tadi adalah di bawah jagaannya.

Langkah waspada

Justeru, kita semua, khususnya wanita, perlu berhati-hati apabila diberikan hadiah istimewa atau dihubungi oleh seseorang yang tidak dikenali. Ada sesetengah pesakit ini mungkin tidak mendedahkan identiti mereka.

Bagaimanapun, ia akan menyebabkan kehidupan mangsa akan terjejas dengan teruk sekiranya pesakit mula merasakan mangsa adalah kekasih hati mereka. Mereka seboleh-bolehnya akan cuba menarik perhatian mangsa untuk menyayangi mereka.

Bayangkan sekiranya hal seperti ini terjadi kepada golongan yang sudah berumah tangga. Ia akan menyebabkan pasangan mula merasa curiga kononnya isteri atau suami mereka mempunyai kekasih yang lain.

Hakikatnya kekasih misteri ini hanyalah sekadar pesakit yang tidak mampu mengawal perasaan mereka. Sekiranya hal seumpama ini terjadi, wajar memaklumkan pasangan masing-masing agar ia tidak mencetuskan masalah lain pada masa hadapan.

Kita tidak tahu secara jelas sejauh manakah orang asing tadi menyintai kita. Mereka juga mungkin menghidap kecelaruan mental yang lain.

Sekiranya anda merasakan diri anda sentiasa diekori, jangan anggap individu terlibat itu sekadar seorang yang sangat meminati diri anda.

Ada baiknya, hal seumpama ini dilaporkan kepada pihak polis bagi menangani perkara tersebut.

Sekiranya anda merupakan pengguna media sosial seperti Facebook atau medium yang lain, ada baiknya jangan mencatatkan semua aktiviti kehidupan anda

Tidak salah diminati. Bagaimanapun, ia akan menimbulkan bencana sekiranya anda sedang diekori penghidap erotomania.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved