Khamis, 6 Mac 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


'Biar Presiden PBNP putuskan'

Posted:

'Biar Presiden PBNP putuskan'

'Biar Presiden PBNP putuskan'

Oleh LUQMAN HAKIM AB RAHIM
luqmanhakim.rahim@kosmo.com.my

TUNGGU keputusan presiden. Itu kenyataan ringkas daripada Setiausaha Persatuan Bola Sepak Negeri Pahang (PBNP), Fuzzeimi Ibrahim ketika mengulas mengenai pengganti ketua jurulatih skuad Tok Gajah, Ronald Smith (gambar) yang tamat kontrak selepas tiga bulan berbakti dengan pasukan dari pantai timur itu.

Ketiadaan pengendali tersebut membolehkan penolong jurulatih, Zainal Abidin Hassan menggalas tanggungjawab tersebut sehingga keputusan rasmi diumumkan oleh Presiden PBNP, Tengku Abdul Rahman Sultan Ahmad Shah dalam masa terdekat

Kosmo! difahamkan, bekas pemain Pahang itu sudah pun menjalankan peranan sebagai ketua jurulatih skuad Tok Gajah ketika kempen Piala FA 2014 menentang Polis Diraja Malaysia (PDRM) bulan lalu.

"Saya tak berani nak ulas panjang, apa-apa pun kita perlu mendapat perkenan daripada presiden, biar Tengku Abdul Rahman sendiri yang buat keputusan sebaik pulang dari Hong Kong nanti.

"Buat sementara waktu, Zainal yang merupakan seorang jurulatih berkelayakan dan memiliki lesen kejurulatihan kelas A akan mengendalikan skuad Pahang dalam kempen Liga Super dan Piala FA," kata Fuzzeimi ketika dihubungi Kosmo! di Kuantan semalam.

Kelmarin, Kosmo! melaporkan mengenai jodoh Smith bersama skuad Tok Gajah tidak berpanjangan setelah jurulatih kelahiran England itu mengesahkan bahawa kontraknya bersama PBNP berakhir atas persetujuan bersama.

Bagaimanapun Fuzzeimi yang mewakili PBNP merakamkan penghargaan kepada Smith yang berupaya membawa juara Piala Malaysia 2013 itu mengharungi perlawanan awal musim ini termasuk menjuarai Piala Sultan Ahmad Shah dan memasuki saingan separuh akhir Piala FA.

Fuzzeimi memuji Smith yang mempunyai tahap profesionalisme yang tinggi dan menerima dengan hati terbuka mengenai kontraknya yang tidak dilanjutkan.

Ketika ditanya mengenai faktor kontrak Smith yang tidak dilanjutkan, beliau berkata, tiada siapa mengetahui perincian mengenai perkara tersebut dan ia adalah perbincangan antara Tengku Abdul Rahman dan Smith.

Hafizi fail saman terhadap FAM

Posted:

Hafizi fail saman terhadap FAM

Hafizi fail saman terhadap FAM

BEKAS pemain bola sepak Kuala Lumpur, Hafizi Roslee, yang digantung seumur hidup kerana didapati terlibat dalam skandal rasuah dan mengatur keputusan perlawanan, memfailkan saman terhadap Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) berhubung penggantungannya itu.

Hafizi, 29, selaku plaintif memfailkan saman pemula itu terhadap FAM dan Persatuan Bola Sepak Kuala Lumpur, selaku defendan menerusi Tetuan Khairuddin Ngiam & Tan di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 26 Februari lepas.

Media memperoleh salinan saman itu semalam melalui peguam, Kevin De Rozario yang mewakili bekas pemain skuad Kuala Lumpur itu.

Kevin memberitahu media bahawa mahkamah menetapkan 17 Mac untuk pengurusan kes di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman, Rosilah Yop.

Dalam saman pemula itu, Hafizi memohon satu perintah supaya mahkamah membatalkan keputusan FAM yang menggantungnya seumur hidup daripada sebarang kegiatan bola sepak.

Hafizi turut memohon deklarasi bahawa segala tatacara dan prosiding tatatertib, hukuman dan rayuan dalam Kod Tatatertib FAM Edisi 2012 adalah tidak berperlembagaan, sebarangan dan bercanggah dengan peraturan keadilan asasi serta dasar awam.

Beliau juga memohon satu deklarasi bahawa perbicaraan yang dikendalikan FAM tanpa kehadirannya pada 20 Disember tahun lepas adalah batal dan tidak sah.

Pada 20 Disember tahun lepas, Jawatankuasa Tatatertib FAM menjatuhkan hukuman penggantungan seumur hidup selain denda berjumlah RM20,000 kepada Hafizi dan empat pemain skuad warga kota itu yang didapati bersalah dalam skandal rasuah dan mengatur keputusan perlawanan.

Mereka yang lain adalah Fadhullah Yunsifar, Phoo Kai Lun, Khairul Anuar Shafie dan Jeremy Danker.

Selain itu, ketua jurulatih Kuala Lumpur, Stanislav Lieskovsky dari Slovakia; Penolong Pengurus Pasukan, Rosli Omar dan Pegawai Pasukan, Saari Jani yang didapati bersalah oleh jawatankuasa berkenaan, turut menerima hukuman yang sama. - Bernama

Elak sejarah 1986 berulang

Posted:

Elak sejarah 1986 berulang

Elak sejarah 1986 berulang

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


AHMAD SHABERY (depan) melakukan gimik Pelancaran Kira Detik 100 Hari Piala Dunia 2014 di Angkasapuri semalam.


BAGI mengelak sejarah "Tajaan Rakyat Malaysia' 1986 berulang, Radio Televisyen Malaysia (RTM) sekali lagi tampil sebagai penyiar utama percuma bagi menyiarkan siaran secara langsung pusingan akhir Piala Dunia 2014 di Brazil pada Jun depan.

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, ketika kempen Piala Dunia 1986 di Mexico, hak penyiaran siaran langsung ketika itu terlalu mahal dan tidak mampu ditampung mana-mana stesen televisyen termasuk RTM.

Disebabkan itu, kata beliau, satu kutipan derma telah dilancarkan warga Malaysia ketika itu bagi menyaksikan perlawanan menerusi siaran langsung kempen empat tahun sekali tersebut.

"Sekarang kos masih mahal, cuma kini sudah boleh mendapat sokongan penaja.

"Daripada jumlah lebih 6 juta seisi rumah ketika ini, separuh daripadanya masih belum memiliki siaran berbayar.

"Jadi, saya berbesar hati apabila RTM sekali lagi tampil sebagai penyiar utama percuma eksklusif yang menyiarkan siaran langsung kempen Piala Dunia kali ini," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Majlis Pelancaran Kira Detik 100 Hari Piala Dunia 2014 di Angkasapuri, RTM semalam.

Turut hadir, Ketua Pengarah Penyiaran RTM, Datuk Norhyati Ismail dan Ketua Pengarah Eksekutif Esprit Media Sdn.Bhd., Datuk Ahmad Zaharul Annuar selaku pemegang sub-pelesenan hak siaran langsung berkenaan di Malaysia.

Bagaimanapun, Shabery enggan mengumumkan jumlah kos bagi hak siaran tersebut yang bakal membuka tirainya pada 12 Jun sehingga 13 Julai nanti.

Dalam pada itu, Norhyati berkata, pihaknya berbesar hati dapat meneruskan liputan berkenaan sejak 40 tahun lalu bermula 1974.

Menurut beliau, pada pusingan akhir Piala Dunia kali ini, RTM bakal menyiarkan 35 perlawanan iaitu 24 perlawanan secara langsung manakala selebihnya tertunda.

Buat julung kalinya juga, katanya, RTM mendapat tawaran pakej rancangan percuma untuk tontonan penonton seperti aksi final edisi-edisi terdahulu, klip pendek serta dokumentari mengenai bintang-bintang bola sepak sejak era 1960-an sehingga sekarang.

"Buat masa ini, kami masih belum menerima maklumat perlawanan mana yang bakal disiarkan namun kami pasti ia akan membabitkan aksi pasukan gergasi."

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved